Geïnspireerd door het draadje "20 jaar saunaclubs Nederland" mijn verhaal over mijn/het saunaclub leven in Duitsland in de afgelopen twintig jaar.
Misschien bestaat en dergelijk topic al, maar ik heb niet kunnen vinden, vandaar.
Ik heb de afgelopen twintig jaar een mooie tijd beleeft in deze clubs. En een hoop geld daar gelaten.
Er is wel wat veranderd in die tijd maar daarover later meer.
Mijn aandacht voor Duitse clubs ontstond rond 2003/2004 door berichten op het voormalige Hookers forum.
Hier stonden lovende berichten over saunaclub PHG in Oedt.
Aangezien ik al enkele jaren gebruik maakte van vrouwelijke dienstverlening in Nederland was het plan snel geboren.
Voor prijzen en dienstverlening waar je in Nederland alleen maar van kon dromen inclusief volledige verzorging en wellness was er geen twijfel mogelijk: hier moest ik naartoe.
Dus op een goede of kwade dag de grens overgewipt naar dit Walhalla.
Een levenslange verslaving was geboren.
Later ontstond het befaamde Ijsberenforum en werd het clubassortiment voor mij uitgebreid met Golden Time en Yinyang(NL).
Het hek was van de dam, dit was leven en genieten.
Mijn all-time favoriet werd later het pre-RTC Freude 39 met het happy hour entree van 30 euro (je bent ten slotte Nederlander, nietwaar).
Normaal was in die tijd 50/50 voor saunaclubs , d.w.z. 50 euro entree en 50 euro voor een halfuur plezier.
Hier en daar (RTC of Party-Treff) kon het wel iets voordeliger, als je genoegen nam met minder dienstverlening of verzorging.
Tot 2009 heerste er rust in het saunaclub circuit.
Toen opende Acapulco Velbert zijn poorten en ontstond een revolutie.
Een ongekend lage entree (happy hour 20 euro) en iets lagere uurtarieven, gecombineerd met een super LU, zorgde voor uittocht van dames en beren naar deze club.
Vijf jaar later deed de eigenaar van deze club het nog eens dunnetjes over met Acapulco Gold in Ratingen.
Dankzij hem kunnen wij nu nog steeds profiteren van een relatief voordelige dienstverlening in Acapulco Gold en Penelope.
Ik denk dat als mogelijk neveneffect, een aantal bestaande clubs in problemen zijn gekomen.
Om te overleven verhoogden zij hun tarieven of verminderden de service en verzorging. Dat werkt natuurlijk niet.
Clubs begonnen om te vallen.
De nieuwe prostitutie wetgeving van 2017 en de corona crisis gaven de noodlijdende clubs het laatste zetje.
Met als gevolg dat we nu zonder Golden Time, Living Room en Villa Marisol door het leven moeten.
Enkele clubs zijn recent weer gereanimeerd maar lijden een in mijn ogen troosteloos bestaan.
De line up in de veel clubs in NRW is naar mijn mening hard achteruit gegaan.
En het service niveau van veel dames is veranderd, en ze hebben dat te veel gekoppeld aan meer prijzen.
Toch is het niet allemaal kommer en kwel.
De Gouden Tijd van weleer zal wel niet meer terugkomen.
Maar in elke club zijn nog steeds een aantal pareltjes, je moet alleen zien te vinden.