20 jaar seks saunaclubs in Nederland
Ik realiseerde me deze ochtend (met enig nostalgisch gevoel) dat het nu exact 20 jaar geleden is dat de eerste Nederlandse seks saunaclub (naar Duits concept) opende, in januari 2005. Het was Badda Bing in Hulten, vlakbij Tilburg. (Yin Yang bestond toen nog niet als saunaclub, Sixsens ook niet, dat heette tot 2012 club Aspasia.)
Ik weet nog dat ik destijds het regionale dagblad aan het lezen was, waarin ik een advertentie zag dat een seks saunaclub ging openen. Iets nieuws destijds. In die tijd was adverteren in de krant nog vrij gebruikelijk. Technologisch gezien een heel andere tijd dan nu: er was al wel Internet in de huiskamer, maar dat was nog vrij primitief (met kraakmodem). Er was toen in Nederland bijvoorbeeld nog geen facebook, wel hyves. Mobiele telefoons waren er al wel, maar nog geen smartphones of tablets. En (op hyves en spaces na) nog geen social media.
Google was er al wel, maar nog geen schim van wat het nu is. Ikzelf was nog een jonge vent van eind 20, nog geen grijs haartje te zien, en nog een volle bos haar.
Anyway, ik kende destijds alleen privehuizen, en was reuze benieuwd naar dit concept, waar je na betaling van entree de hele dag mocht blijven tussen de vrouwen.
Ik zat er meteen in de eerste dagen na de opening. Vol verwachting zat ik daar aan de bar (na betaling van 50e entree), wachtend op het vrouwelijk schoon. Het was er nog niet druk.
Ik was ook nog niet gewend dat er veel Oost Europese vrouwen in clubs werkten, iets wat destijds net in opkomst was.
Later op die dag druppelden er steeds meer (Oost Europese) vrouwen binnen.
Ik liet me door een (Tsjechische ?) jonge vrouw overhalen naar de kamer te gaan. Ze begon me (ongevraagd) te pijpen zonder condoom. Iets wat ik niet gewend was, en van geschrokken was.
De club was gevaarlijk dichtbij mijn werkplek, op zon 5km rijden.
In 2005 leerde ik er Ina kennen (niet de echte naam) en zij zou mijn eerste echte saunaclub liefje worden. Ze was Nederlandse, uit Noord-Holland, paar jaar ouder dan ik, mooie slimme vrouw, die ik een paar jaar later ook mee naar huis nam, waar ze ook zonder betaling in mijn bed bleef slapen. Ze was een van de vele dames die voorheen had gewerkt in Yab Yum in Amsterdam, wat toen net (voor de eerste keer) gesloten was.
Vanaf 2006 begon de club pas echt te draaien. Was er altijd reuze gezellig, met veel ouderwetse Amsterdamse cafe muziek en Amsterdamse gastvrouw.
2006 en 2007 waren de topjaren van de club.
Er waren veel feestjes, met veel bezoekers. Nadeel van de club was wel dat in 2006 steeds meer (Nederlandse) vrouwen de prijzen gingen opvoeren (de eerste Amsterdamse gastvrouw trad nog streng op tegen afwijken van de standaardtarieven van 50/100, maar toen die weg was, en een nieuwe gastvrouw kwam die vooral vriendinnen wilde zijn met de vrouwen, was er geen houden meer aan).
Die Nederlandse vrouwen waren het peperdure Yab Yum gewend. De Oost Europese vrouwen hielden zich nog wel aan de 50/100 (waar het elders overal 50/75 was, zoals in Happy Garden en Golden Time), maar de Nederlandse vrouwen gingen toen al 75/150 vragen. Wat zelfs nu nog heel duur is, maar toen bizar duur voor een saunaclub. Ik verdiende toen nog maar net iets boven modaal, en spaarde niks. Al mijn zuurverdiende centjes gingen daar snel op. Maar heb geen spijt, financieel zou ik dat later allemaal goedmaken.
Maar door de torenhoge prijzen kwamen er vooral criminelen. En gewone burgers die niet verder kwamen dan een half uur of uur per bezoek.
Later kwam de klad erin, teveel fout volk binnen. Teveel champagne feestjes. Er gebeurden soms dingen die het daglicht niet konden verdragen.
Er kwam, mede door de opgevoerde prijzen en de chaos (de vrouwen waren baas en de gastvrouw had niets meer te zeggen) vrij snel de klad in. De club liep niet meer goed. In januari 2012 kwam er al na 7 jaar een einde aan deze club door faillisement. Het pand werd gesloten vanwege 5 miljoen belastingschuld, en vondst van wietplantjes nadat de club al gesloten was.
Ik zal het nooit vergeten. Het was het begin van mijn ijsberen carriere.
Het is moeilijk te bevatten dat dit alweer 20 jaar geleden is. Kan het me nog als de dag van gisteren herinneren.
Ina stuurde me nadat ze gestopt was (weggestuurd wegens wangedrag) in de club nog 4 jaar lang kaartjes van vakanties, en kerstkaartjes. Totdat ze in 2012 een man leerde kennen, waarmee ze getrouwd is, en 1 kindje heeft gekregen. Ina was een typische voetbalvrouw. Heeft geen dag van haar leven echt gewerkt (buiten de club). Maar het gaat haar goed.
Enkele jaren geleden is het pand gesloopt, en zal er nooit meer een seksinrichting komen. Ik heb nog wel wat fotos.
Mooie herinneringen.
BaddaBing-april2019-jpeg.jpg
Badda Bing, april 2019 (kort voor de pandemie, en kort voor afbraak pand)