Afgelopen vrijdag een bezoekje gebracht aan Freude 39. Een gerenoveerde club, waar volgens mij veel gedaan is om er een mooie club van te maken. En allereerst de totale indruk een goede club voor de mindervalide ijsberen onder ons. Hieronder mijn bevindingen.
Entree:
Er zijn geen specifieke parkeerplaatsen voor mindervalide aangegeven, maar toen ik aankwam rond 18 uur was er plaats genoeg om bij de ingang de auto nog te parkeren. Ik weet niet hoe dat later op de avond wordt als de drukte verder toeneemt. Vervolgens moet je bij de entree 2 brede deuren door. Geen probleem.
Omkleedruimte:
Alles goed bereikbaar met rolstoel.
Overige ruimten en kamers:
Echt alle ruimten, gangen en kamers zijn breed opgezet, dus goed toegankelijk. Mocht je echter ook de buitenlucht nog willen zien of roken moet je de trap op naar boven. Dus de zon zul je niet zien en roken zit er niet in die dag, houdt daar rekening mee als je daar moeite mee hebt. Ik heb niet gevraagd of ze daar nog een oplossing voor hebben aangezien ik niet rook.
Sanitair en wellness
Allereerst er is echt waar een mindervalide toilet gerealiseerd, echt een geweldig pluspunt voor deze club. Helemaal achterin bij het wellnessgedeelte. Net en schoon. Mocht je op protheses lopen en een rolstoel bij je hebben kun je daar je ook omkleden om bijv de wellness te gebruiken. Mocht je die niet bij je hebben hou er dan rekening mee dat je er niet op de grond wil zitten, zoals ik dat zou moeten in dat geval. Het is daar niet echt schoon en het ruikt er flink naar plaslucht. De deur naar de sauna is te smal. Maar is op te lossen door een handdoek op de grond te leggen. Handdoeken liggen er genoeg daar, je hoeft dus niet terug naar de ingang. Ook een pluspunt. De sauna zelf is oud en niet echt stabiel. Ik durfde er haast niet op te gaan zitten omdat ik de druk toch op hele andere plekken zet dan normaal. Maar goed alles is heel gebleven. Van het stoombad en de Hamman heb ik verder geen gebruik gemaakt, maar zijn voorzien van een wat bredere deur en anders goed in te komen op de zelfde manier als bij de sauna met een handdoek.
Dan het belangrijkste wellicht de Dames:
Het is goed als je goed van tevoren aangeeft wat je handicap is, vooral als het niet meteen goed zichtbaar is. De dame waar ik als eerste mee wilde gaan, had er erg veel moeite mee en die sessie heb ik dan ook meteen afgebroken voordat het op een totale desillusie zou uitlopen. De 2e had er geen moeite mee.
Resumé:
Prima club om er met een rolstoel naar toe te gaan, zelfs aan te bevelen, alles vlak, ruim en mindervalide toilet. Top!!!