Sekswerkers winnen rechtszaak van Gemeente Nijmegen.
Sekswerkers winnen rechtszaak van gemeente Nijmegen en mogen alsnog aan de slag
AMSTERDAM - Twee straatsekswerkers die door Nijmegen werden geweerd van de Nieuwe Marktstraat, mogen daar alsnog aan de slag. De gemeente hoopte hen via een registratiesysteem toegang tot de tippelzone te weigeren, maar dat is in strijd met privacywetgeving.
Dat oordeelt de rechter, nadat de twee sekswerkers een zaak aanspanden tegen de burgemeester van Nijmegen. De stad laat sekswerkers toe op een deel van de Nieuwe Marktstraat, maar stelt daarvoor wel voorwaarden: zo moeten degenen die daar willen werken vanaf 2020 met enige regelmaat als straatsekswerker in Nijmegen hebben gewerkt, of gebruik hebben gemaakt van het Nijmeegse zorgaanbod voor sekswerkers.
Sekswerkers
De tippelzone is Nijmegen al langer een doorn in het oog. Het registratiesysteem is opgetuigd om het sekswerk te doen afnemen. In eerste instantie lukte dat bij de twee vrouwen in kwestie, want zij mochten hun werk er niet verrichten. De twee legden zich er echter niet bij neer en spanden een rechtszaak aan.
Hun belangrijkste verwijt: de burgermeester van Nijmegen vroeg hen ongeoorloofd om persoonsgegevens, zoals hun seksuele verleden. De rechter gaat erin mee: vragen om dergelijke gegevens mag slechts in uitzonderlijke gevallen, zo schrijft de privacywetgeving voor.
Tippelzone
Dit is volgens de rechter geen uitzonderlijk geval en dus had de gemeente Nijmegen hen helemaal niet mogen vragen naar hun seksuele gedrag. Dat de tippelzone regelmatig voor overlast zorgt, doet daaraan niets af. „Overlast kan ook zonder registratie van bijzondere persoonsgegevens worden aangepakt”, zegt de rechter.
De gemeente Nijmegen probeerde zich al tijdens de zaak in te dekken voor een nadelige uitspraak van de rechter. Die werd namelijk gevraagd om de Nieuwe Marktstraat als tippelzone te sluiten, mochten de sekswerkers de zaak winnen. De rechtbank gaat daar echter niet in mee.
https://www.telegraaf.nl/financieel/...og-aan-de-slag
Van de overheid winnen lukt niet gauw, maar deze dames hebben het dan toch maar gefikst. Ik zie die dikke Bruls al voor me, met de stoom uit zijn neusgaten. Dat pasjessysteem is jaren geleden al ingevoerd door zijn voorganger, waarover indertijd het gerucht de ronde deed dat hij zodanig de weg kwijt was dat hij in Nijmegen en omstreken bekend stond als Tom Tom de Graaf. En die hebben ze dan vicevoorzitter van de Raad van State gemaakt. In Nederlandse achterkamertjes kan dat.
Mogelijk is dat hele systeem wel in strijd met de privacy en kan het de vullesbak in. Zo'n twintig jaar geleden was het gezellig op de Nieuwmarkt. Ik kende een aantal dames, gaf ze wel eens een lift en zo. Alleen, seks in de auto was onhandig, maar klaargepijpt worden achter het stuur had wel iets. Soms trof je bijklussende studentes, maar er liep er ook wel eens een uit de Haagse Geleen. Na die pasjes van oom Tom was het een stuk minder. Maar rond die tijd ontdekte ik de saunaclubs en was het voor mij gedaan met de tippelzone.
Er loopt hier heerlijk spul, dat precies past om je ***.
En als ze ooit iets uitvinden wat nog lekkerder is, dan blijf ik dit er toch bij doen.
Maar....als vrouwen zelf mogen bepalen wat ze doen.......dan is dat altijd en overal......het begin van het einde.