Reggaezanger Peter "Peetah" Morgan (46) van Morgan Heritage overleden
Gisteren was ik nog te geschokt om er een paar woorden aan te wijden. Maar Peter Anthony Morgan, zanger van de Grammy Award-winnende reggaeband Morgan Heritage, is zondag op 46-jarige leeftijd overleden. Dat meldt zijn familie in een verklaring op sociale media. De doodsoorzaak is niet bekendgemaakt.
"
Uit oprechte liefde delen we dat onze geliefde echtgenoot, vader, zoon en broer en zanger van Morgan Heritage Peter Anthony Morgan vandaag, 25 februari 2024, is overleden", valt er te lezen in het statement dat zijn familie heeft gedeeld. Ze bedanken de mensen bij voorbaat voor alle liefde en steun, maar vragen ook om privacy.
Peter Anthony, ook wel bekend als ‘Peetah’, was een zoon van de beroemde Jamaicaanse reggaezanger Denroy Morgan. In 1994 richtte hij met zijn broer broers en zussen de formatie Morgan Heritage op. In 2016 wonnen ze met hun plaat Strictly Roots een Grammy Award voor het beste reggaealbum. Afgelopen jaar brachten ze ook nog een album uit, getiteld The Homeland.
Morgan Heritage is een graag geziene band in Nederland. In 2002 stonden ze op Pinkpop, maar ze hebben ook Amsterdam, Den Haag, Groningen, Nijmegen en Rotterdam aangedaan.
Bron: ad.nl
Ik herinner me nog goed het eerste optreden van Morgan Heritage op Jamaica, nadat ze met hun beroemde vader Denroy Morgan waren gerepatrieerd vanuit Amerika naar diens geboorte-eiland. Al was het maar omdat ik (vooraan in het publiek) tijdens de White River Reggae Bash in de zomer van 1994 in de late uren van de nacht een t-shirt kreeg toegestopt van henzelf vanaf het podium. Twee decennia later backstage op een Europees festival wel eens laten zien aan hen, tot hun hilariteit.
Een bijzondere reggaezanger maar ook een bijzonder mens is heengegaan. Graag gezien als gastartiest op nummers van andere reggae-artiesten, zoals in dit "Heart Like A Lion"
"Guter Sex muss sich anhören
als ob man mit Badelatschen wegrennt."
- Markus Krebs