Ingrid Steeger (Klimbim) op 76-jarige leeftijd overleden
Slapstick-icoon "Klimbim" actrice Ingrid Steeger is overleden. Volgens mediaberichten is de actrice op 76-jarige leeftijd overleden. Steeger werd beroemd als het irritante personage "Gabi" in de ARD-serie "Klimbim".
De actrice Ingrid Steeger, die bekend werd door Duitslands eerste komedieserie "Klimbim", is overleden. Haar familie heeft haar dood bevestigd aan ZDF. De krant "Bild" had eerder gemeld, zich beroepend op een vriend, dat Steeger op 76-jarige leeftijd was overleden in een ziekenhuis in Bad Hersfeld, Hessen. In de jaren 1970 maakte Steeger carrière op televisie in haar favoriete rol als de vervelende "Gabi". Ze had zich echter al enige tijd geleden teruggetrokken uit de actieve showbusiness. Volgens "Bild" werd Steeger een paar dagen geleden in het ziekenhuis opgenomen met de diagnose darmobstructie. Ze had al jaren gezondheidsproblemen.
Tussen sekssymbool en nar
Steeger werd op 1 april 1947 in Berlijn geboren en werkte aanvankelijk als secretaresse. In de jaren 1960 werd ze ontdekt door een fotograaf en werkte ze als model. Een paar jaar later werd ze in het hele land bekend als de nieuwe shooting star van de soft sex filmindustrie. Op 26-jarige leeftijd brak Steeger door als actrice in 1973 met haar rollen in de ARD-serie "Klimbim", die legendarisch werd om zijn anarchistische humor. Ze bewoog zich tussen sekssymbool en grappenmaker. "Toen ik mijn borsten liet zien, was het gewoon komedie! Anders hadden mensen het niet geaccepteerd," zei ze in een interview. Ze werd beschouwd als een icoon van de komedie. Iedereen die "grappenmaker" zei, bedoelde Ingrid Steeger. Ze maakte pas later de overstap naar het serieuze genre met haar rol in de meerdelige tv-serie "Der große Bellheim" van regisseur Dieter Wedel, wiens minnares ze enkele jaren was. De serie bleef Steegers grootste televisiesucces in het serieuze genre.
Een leven vol drama en verdriet
Hoewel ze miljoenen mensen aan het lachen maakte, was haar eigen leven vol drama en verdriet. In haar biografie vertelde de Berliner over het geweld in haar familie en haar mislukte relaties. "We woonden met z'n vijven in één kamer en we hadden weinig te eten," herinnerde ze zich een paar jaar geleden in Die Zeit. Maar armoede was maar één ding - de kilte in het gezin was een ander: "Ik werd slecht behandeld en geslagen, ik ervoer seksueel geweld op jonge leeftijd, ik was zeker niet geliefd, het kon mijn ouders niet schelen wat ik dacht of voelde." Ze kon pas vrijuit spreken toen ze al ver in de volwassenheid was, zegt ze, omdat ze zo geïntimideerd opgroeide.
Vrij van alle conventies
Ze leefde net zo vrij van alle conventies als Steeger in "Klimbim". In 1973 trouwde ze met cameraman Lothar Elias Stickelbruck. Slechts een jaar later werd regisseur Pfleghar haar geheime partner voordat ze in 1977 naar Kenia verdween met een jager op groot wild. Vele andere relaties volgden. Een tweede huwelijk met Tom LaBlanc uit de VS mislukte. Daarna was ze enkele jaren de minnaar van regisseur Dieter Wedel. Dit was een tussentijds keerpunt voor Steeger, want hij castte zijn geliefde in de succesvolle productie "Der große Bellheim". Wedel, die zelf werd geconfronteerd met beschuldigingen van misbruik in de laatste jaren van zijn leven en stierf voordat het onderzoek was afgerond, gaf haar veel zelfvertrouwen, zei ze. De affaire met Wedel eindigde ongelukkig, zoals zoveel van haar relaties en vriendschappen. Steeger had lange tijd geen contact gehad met de showbusiness. Begin 60 beheersten depressies, valse vrienden en schulden haar leven. De afgelopen jaren werden gekenmerkt door gezondheidsproblemen en financiële tegenspoed. Meest recent woonde ze in een verpleeghuis in Bad Hersfeld.
Bron: WDR.de
"Guter Sex muss sich anhören
als ob man mit Badelatschen wegrennt."
- Markus Krebs