Bridge- en kunstmaecenas Hans Melchers is overleden op 85-jarige leeftijd.
Voor een uitvoerige levensbeschrijving zie Wikipedia
Ik wil hem vooral herinneren als degene die door zijn sponsoring het Nederlandse Bridge naar de wereldtop heeft gebracht en zonder wie de belangrijkste stap naar die wereldtop door het 12 jaar geleden van de Bermuda Bowl in eigen land nooit gemaakt had kunnen worden. Hij werd in oktober 2011 bij acclamatie uitgeroepen tot erelid van de Nederlandse Bridge Bond. Hij was oprichter, voorzitter en een actieve speler van de zeer succesvolle Nederlandse bridgeclub 't Onstein te Vorden. En een fanatieke maar aangename tegenspeler aan de bridgetafel weet ik uit eigen ervaring.
En ik wil hem graag herinneren als degene die op 8 maart 2012 bekend maakte dat hij ongeveer duizend kunstwerken van Nederlandse kunstenaars uit de vroegere collectie van DS Art had gekocht. De collectie was in onderpand bij de Nederlandse tak van Deutsche Bank. Melchers liet toen weten de realistische en magisch realistische werken van onder anderen Carel Willink, Pyke Koch en Jan Mankes openbaar toegankelijk te zullen maken.
De werken werden ondergebracht in een nieuw museum voor realistische kunst dat gerealiseerd is in het voormalige gemeentehuis van Gorssel in de gemeente Lochem. De publieksopening van Museum MORE was op 2 juni 2015 met de eerste tentoonstelling Scherp kijken. Traditie en eigenheid in de collectie van Museum MORE.
Een tweede vestiging van Museum MORE, in Kasteel Ruurlo in de Gelderse gemeente Berkelland, werd op 23 juni 2017 geopend door Pieter van Vollenhoven. Hier is de collectie Carel Willink/Fong Leng te vinden.
Hoewel mijn voorliefde moderne kunst betreft, bezoek ik beide musea geregeld met mijn ouders. Ik hoop dat Hans Melchers in het hiernamaals 3 prettige tafelgenoten voor een paar potjes bridge vindt, daarbij omringd door kibitzende kunstenaars wier werk hij op een prachtige wijze (semi-)permanent voor het publiek toegankelijk heeft gemaakt.
Prettig spel Hans!