Pas op voor bedreigingen...........


Ik kom er nooit meer van af
Door CAREL BRENDEL


AMSTERDAM - Rob Oudkerk heeft een boek geschreven over zijn politieke loopbaan. Daarin schrijft hij ook over....

Rob Oudkerk kust zijn vrouw Marieke bij de presentatie van zijn boek. Foto Evert Elzinga
...het hoerenbezoek dat zijn politieke ondergang werd.

’Ja, ik ben op de tippelzone geweest. Nee, ik heb het nooit met een heroïneprostituee gedaan en alle suggesties in die richting kwalificeer ik als smerige laster, die ik overigens nooit met wettig en overtuigend bewijs zal kunnen weerleggen; het is slechts mijn woord tegen dat van mijn belagers. "

Niemand kan beweren dat oud-wethouder Rob Oudkerk de pijnlijke momenten van zijn leven uit de weg gaat. Geen weg terug, de politieke terugblik van de gevallen PvdA-politicus, begint met zijn rondjes langs de Theemsweg, de voormalige tippelzone van Amsterdam. Dan pas komen zijn politieke avonturen aan het Haagse Binnenhof en op het hoofdstedelijke stadhuis aan bod.

Was hij niet bang om alle ellende in boekvorm op te rakelen - en het eerste exemplaar aan echtgenote Marieke aan te bieden - met de zekerheid, dat hij de eerstkomende tijd opnieuw als de nationale kop van Jut zal fungeren?

,,Wat moet er nog over me heen komen, na alles wat er in januari 2004 is gebeurd? Erger dan toen kan het niet worden. Ik vertel nog één keer mijn verhaal, zodat mensen kunnen lezen wat waar is en niet waar. Ik heb niet de illusie dat er geen nare stukjes zullen verschijnen. Van deze affaire kom ik nooit meer af. Als ik over dertig jaar onder de tram kom, zullen ze nog schrijven dat ik naar de Theemsweg ben geweest.’’

,,Ik vind het nog steeds privé wat een wethouder in zijn vrije tijd doet. Met de wijsheid van nu had ik nooit naar de tippelzone moeten gaan. Daar loopt politie rond, worden kentekens genoteerd, ik maakte me kwetsbaar. Ik realiseerde me niet waar ik mee bezig was.

,,Marieke zag dat ik aan het veranderen was. Mijn gedachten waren volledig bij de politiek, mijn privéleven was het stadhuis. Zonder deze affaire was de kans heel groot geweest dat ze bij me was weggegaan. Als je cynisch bent, kun je zeggen dat we hierdoor weer tot elkaar zijn gekomen.

,,Ik denk niet dat het een verslaving was, meer het gevolg van een karakterverandering. Je ziet bij meer politici dat ze na verloop van tijd vreemd gaan doen. Macht verandert mensen. De spanning van de politieke ratrace maakte stoffen vrij in mijn hersenen. Je krijgt een high gevoel, zit vol adrenaline, verkeert in een roes waarin je denkt onkwetsbaar te zijn. Ik heb hulp gezocht bij een psychiater, want dat was hard nodig. Je weet nooit of het weer gebeurt, garanties in het leven zijn er niet. Maar ik voel me ontspannen en veel sterker dan toen.’’

Oudkerks boek gaat over veel meer dan de 'affaire'. Hij beschrijft met een mengeling van ironie en verbijstering het politieke bedrijf: de machtsspelletjes, het lekken naar de pers, de stroperigheid, en dat hij in zijn eerste Kamerperiode vóór zaken stemde waar hij eigenlijk tegen was.

Een passage: ,,(Fractieleider) Wallage loopt op me af. Hij legt kameraadschappelijk een hand op mijn schouder en zegt beheerst: 'We gaan toch wel voor stemmen, nietwaar?' De blik in zijn ogen en het timbre in zijn stem doen me denken aan Siciliaanse scènes uit de Godfather-films.’’

Oudkerk nu: ,,Je wilt er bij horen. Als je tegen de fractie in stemt, zullen ze je uitstoten. Het is intimidatie, maar dat ik er aan toegaf moet ik vooral mezelf verwijten."

,,Ik ben sociaal-democraat, maar het is niet goed dat de PvdA in Amsterdam al vijftig jaar aan de macht is. De PvdA moet veranderen of zal worden weggevaagd zodra er een alternatief is voor de kiezer. Volgens peilingen kan ik tien tot vijftien raadszetels halen. Het is verleidelijk mee te doen, maar mijn antwoord is: nu even niet. Ik geloof niet meer dat je het systeem van binnen uit kunt veranderen.

,,Ik maak me daarom bezorgd over Peter R. de Vries. Hij gaat de Haagse apenrots beklimmen. Ik ben bang dat hij na een jaar net zo ingekapseld zal zijn als andere partijen. De Vries heeft juist laten zien dat je van buitenaf veel meer kunt bereiken.’’

,,Mijn idealen zijn nog dezelfde, maar ik ga het op een andere manier doen. Ik zie mogelijkheden voor een beweging, die met behulp van internet oplossingen aandraagt voor maatschappelijke problemen. Geen vrijblijvende chatbox, maar een concrete aanpak van grote en kleine zaken.’’

Rob Oudkerk

Geboren: 20-3-1955

Woonplaats: Amsterdam

Beroep: Huisarts

Loopbaan: Studie geneeskunde, docent Hogeschool van Amsterdam, hoofd stafbureau Landelijke Huisartsen Vereniging, Tweede-Kamerlid PvdA (1994-2002), wethouder werk en inkomen, jeugdzaken en grote stedenbeleid in Amsterdam.

Burgerlijke staat: Getrouwd met psychiater Marieke Hallie, twee kinderen.