Bekijk resultaten enquête: Op welke partij stemt de ijsbeer?

Aantal stemmers
16. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • JA21

    10 62,50%
  • Code Oranje

    1 6,25%
  • NIDA

    0 0%
  • VOLT

    0 0%
  • LP

    0 0%
  • Jong

    0 0%
  • Splinter

    0 0%
  • BBB

    0 0%
  • NL Beter

    0 0%
  • Trots op NL

    0 0%
  • Oprecht

    0 0%
  • Lijst 30

    0 0%
  • Partij van de eenheid

    0 0%
  • De Feest partij

    2 12,50%
  • Ik stem niet

    3 18,75%
Weergegeven resultaten: 1 t/m 16 van 16
  1. #1
    Geregistreerd
    10 februari 2015
    Last Online
    Vandaag @ 03:37
    Berichten
    9.707
    Discussies
    304
    Thanks
    17.569
    Thanked
    11.652 in 5.090 posts

    Standaard Prets peiling overige opties

    En nu nog 15 opties inclusief speciaal voor partycrasher “ik stem niet”

    Resterende partijen zijn

    Lijst Knol
    Jezus Leeft
    U Buntu Connected
    Vrij en Sociaal Nederland
    Wij zijn Nederland
    Modern Nederland
    De Groenen
    Partij voor de Republiek

  2. #2
    Geregistreerd
    22 juli 2011
    Last Online
    27 maart 2024 @ 19:02
    Berichten
    3.189
    Discussies
    104
    Thanks
    1.543
    Thanked
    4.019 in 1.589 posts

    Standaard

    Partycrasher kan beter wel het stemhokje ingaan en gewoon alles inkleuren en daarmee zijn stem ongeldig verklaren.

    'Als je niet gaat stemmen, gaat jouw stem automatisch naar de grootste partij'
    'Als je niet of blanco stemt, wordt je stem over de (grootste) partijen verdeeld.' Misschien heb je deze uitspraak weleens gehoord, of dreigen je ouders ermee. Maar klopt dit wel? Als jij een zwevende kiezer bent en geen keus kunt maken, of, op woensdag 15 maart liever Nextflix't in plaats van naar het dichtstbijzijnde stembureau gaat. Waar kies je dan éigenlijk voor?

    Is jouw grootste nachtmerrie de PVV? Of krijg je de kriebels van een linkse partij als SP? Stel nou dat je besluit niet te stemmen, gaat jouw stem dan misschien toch naar één van hen?

    Let's check the facts
    Het ligt iets genuanceerder. Maar, haak nou niet direct af. Want niet stemmen heeft wel degelijk een effect op de verkiezingen. Politiek is niet het makkelijkste onderwerp, dus ik ga het je uitleggen.

    Als de stembureaus eenmaal zijn gesloten wordt het aantal stemmen geteld. In 2012 hadden er bijvoorbeeld 9.424.235 mensen in Nederland gestemd.

    De blanco kiezers en ongeldige stemmen zijn hier niet in meegeteld. Waarom zou je dan blanco stemmen? Wat heeft de rit richting stembureau dan voor zin? De enige reden hiervoor is dat jouw stem dan wel wordt meegeteld in het opkomstpercentage (dus een bepaald procent aan inwoners in Nederland dat is gaan stemmen) en je het zou kunnen zien als een vorm van protest. Verder heeft het geen invloed.

    Het uiteindelijke getal van mensen dat wél heeft gestemd voor een partij is belangrijk. Het is op zo'n moment nog niet meteen belangrijk voor welke partij je dan hebt gestemd.

    Als het aantal geldige stemmen bekend is, kan de kiesdeler worden bepaald. De kiesdeler is eigenlijk een simpele berekening om te bepalen hoeveel stemmen een partij nodig heeft voor één zetel.

    Een (politieke) zetel staat gelijk aan één plek in de Tweede Kamer. Een politieke partij kan bij voldoende stemmen (ook wel de kiesdrempel genoemd) één of meerdere zetels in de Tweede Kamer krijgen.

    Er zijn in de Tweede Kamer 150 zetels te verdelen.
    Je deelt het totale aantal stemmen door 150 zetels.
    De uitkomst van deze som is het aantal stemmen dat een partij nodig heeft om één zetel te krijgen. Dit aantal is elk jaar anders, want is afhankelijk van het aantal geldige stemmen.
    Op de letterlijke en figuurlijke zetel (oftewel stoel) neemt een kamerlid plaats uit een partij die voldoende stemmen heeft gekregen.
    In 2012 waren er 9.424.235 stemmen / 150 zetels: er waren in 2012 dus 62.829 stemmen nodig voor één zetel in de Tweede Kamer.

    Kreeg een partij als GroenLinks in 2012 bijvoorbeeld 251.316 stemmen? Dan staat dat gelijk aan vier zetels in de Tweede Kamer.

    Stemmen doet dus wel degelijk wat
    Of je gaat stemmen of niet, we hebben stemRECHT in Nederland geen stemplicht. Maar je begrijpt inmiddels dat níet stemmen wél gevolgen heeft.

    Besluit jij om niet te gaan op 15 maart? Dan weet je nu dat het voor partijen (ook degene met ideeën waar jij misschien niet achter staat) 'makkelijker' wordt om een groter aandeel (meer zetels = meer inspraak) te krijgen in de Tweede Kamer. Zij bepalen uiteindelijk samen de (nieuwe) regels over bijvoorbeeld zorg, onderwijs of werk.
    afkomstig van de CNV website

  3. Onderstaande 3 leden hebben WA bedankt voor deze bijdrage:

    jansenroy (28 februari 2021),pret (28 februari 2021),Wijze grijze (28 februari 2021)

  4. #3
    Geregistreerd
    11 maart 2008
    Last Online
    Gisteren @ 22:32
    Locatie
    Nomad
    Berichten
    1.929
    Discussies
    62
    Thanks
    8.109
    Thanked
    2.610 in 929 posts

    Standaard

    Ik denk dat je Lijst Krol bedoelt?
    Ik twijfel overigens tussen Jezus Leeft en de Feest Partij
    The Gods pause for a moment to contemplate your fate.

  5. Onderstaande leden hebben Ascari bedankt voor deze bijdrage:

    pret (28 februari 2021)

  6. #4
    Geregistreerd
    10 februari 2015
    Last Online
    Vandaag @ 03:37
    Berichten
    9.707
    Discussies
    304
    Thanks
    17.569
    Thanked
    11.652 in 5.090 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ascari Bekijk bericht
    Ik denk dat je Lijst Krol bedoelt?
    Ik twijfel overigens tussen Jezus Leeft en de Feest Partij
    Ja feest partij heeft mij ook in twijfel gebracht.

  7. Onderstaande leden hebben pret bedankt voor deze bijdrage:

    Ascari (28 februari 2021)

  8. #5
    Geregistreerd
    28 mei 2008
    Last Online
    Gisteren @ 15:56
    Berichten
    5.686
    Discussies
    117
    Thanks
    1.869
    Thanked
    4.651 in 1.918 posts

    Standaard

    JEZUS LEEFT is een slogan die je zag wanneer je met de boot de NIEUWE WATERWEG vanuit zee opvoer aan de linkerkant.

  9. #6
    Geregistreerd
    17 september 2018
    Last Online
    12 maart 2024 @ 19:15
    Berichten
    99
    Discussies
    7
    Thanks
    128
    Thanked
    172 in 55 posts

    Standaard

    Tsja, als je wilt dat je stem enige invloed heeft kun je beter gaan voor een partij die kans heeft om mee te regeren. Hoop dat er nog eens ruimte komt voor een VVD-PVV kabinet, maar dat blijft onwaarschijnlijk door on-diplomatieke Wilders en daarvoor te benauwde Rutte

  10. #7
    Geregistreerd
    6 maart 2009
    Last Online
    Gisteren @ 23:59
    Berichten
    11.064
    Discussies
    223
    Thanks
    13.005
    Thanked
    17.410 in 6.122 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Coviag Bekijk bericht
    Tsja, als je wilt dat je stem enige invloed heeft kun je beter gaan voor een partij die kans heeft om mee te regeren. Hoop dat er nog eens ruimte komt voor een VVD-PVV kabinet, maar dat blijft onwaarschijnlijk door on-diplomatieke Wilders en daarvoor te benauwde Rutte
    Inderdaad. Bovendien heeft Rutte de cruciale fout gemaakt om de PVV uit te sluiten waardoor we weer 4 jaar hetzelfde krijgen, VVD, CDA, D66 en ChristenUnie. Het valt niet te ontkennen dat de VVD nog steeds aan kop gaat. Hij had beter kunnen zeggen: "Wij gaan voor een VVD, CDA, PVV kabinet." 3 partijen, minder gedoe, ongeveer 80 zetels.

    Een ander optie is dat de kiezer de PVV drastisch laat groeien zodat ze niet zijn uit te sluiten. Maar dan zullen ze toch echt tussen de 30-40 zetels moeten halen.

    Wil je niks van die oude meuk kun je een proteststem uitbrengen die slechts één nut dient namelijk protest. Of (wil die proteststem nog enig nut hebben) op een kleinere partij van je voorkeur stemmen waarvan je hoopt/vermoedt dat ze het kabinet worden binnengeloodst.

    BS gaat zeker "Links" stemmen. Dat is geen geheim. Het zal gaan tussen Ploumen van de PvdA of Leijten/Marijnissen van de SP. Maar ja, PvdA is oude meuk en hebben hun kansen meer dan vaak gehad. SP zal dan de proteststem zijn want die zullen zeker niet in een kabinet komen. Nog 16 dagen om te beslissen.

    Wat betreft dat debat bij RTL. Eigenlijk gingen alle lijsttrekkers onderuit bij vragen van de uitgenodigde burgers. Rutte het meest. Die vrouw (slachtoffer toeslagenaffaire) had een duidelijke vraag en Rutte lulde er zoals gebruikelijk om heen. "Wat als het (toeslagaffaire en compensatie) over een jaar nog niet is opgelost? Neemt u dan u verantwoording?" Geen antwoord van de demissionair premier. Diep triest. Maar ook de anderen gingen het schip in als er vragen werden gesteld door gewone burgers. Ze gaven namelijk geen antwoord op de vragen.

  11. Onderstaande 4 leden hebben Badslippers bedankt voor deze bijdrage:

    jansenroy ( 1 maart 2021),Nostredamus ( 1 maart 2021),schoolmeester ( 1 maart 2021),Zeus1 ( 1 maart 2021)

  12. #8
    Geregistreerd
    4 juli 2014
    Last Online
    Gisteren @ 21:21
    Berichten
    5.053
    Discussies
    40
    Thanks
    1.100
    Thanked
    9.525 in 2.502 posts

    Standaard

    Tja, die Marokkaanse troela op gympen kon Geert ook niet écht serieus nemen, daarom ook geen echt antwoord.
    Wel héél toevallig dat net Geert die Marokkaanse tegenover zich kreeg, ik heb het idee dat het geframed was.
    Je zag Geert ook denken, kan het alsjeblieft wat minder, minder, minder...

    Maar het kan altijd nog erger, Rutte tegenover die mevrouw was een complete afgang voor hem.

  13. Onderstaande 5 leden hebben Brad Clitt bedankt voor deze bijdrage:

    Agronymus1 ( 1 maart 2021),Megaboob ( 1 maart 2021),Nostredamus ( 1 maart 2021),The Pussyhunter ( 1 maart 2021),Zeus1 ( 1 maart 2021)

  14. #9
    Geregistreerd
    4 juli 2014
    Last Online
    Gisteren @ 21:21
    Berichten
    5.053
    Discussies
    40
    Thanks
    1.100
    Thanked
    9.525 in 2.502 posts

    Standaard

    Trouwens, die Marokkaanse troela was in tegenstelling tot die andere gewone kiezers helemaal niet zo gewoon.
    Blijkbaar was het Nadia Zerouali, iemand die gewoon op televisie te zien is en dus media-ervaring heeft.
    Dus geframed wat ik al vermoedde, het houdt niet op de demonisatie van Geert, alleen jammerlijk mislukt dus.

  15. Onderstaande 2 leden hebben Brad Clitt bedankt voor deze bijdrage:

    Megaboob ( 1 maart 2021),The Pussyhunter ( 2 maart 2021)

  16. #10
    Geregistreerd
    15 januari 2020
    Last Online
    8 juni 2022 @ 10:20
    Berichten
    1.264
    Discussies
    70
    Thanks
    2.654
    Thanked
    1.538 in 715 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Clitt Bekijk bericht
    Trouwens, die Marokkaanse troela was in tegenstelling tot die andere gewone kiezers helemaal niet zo gewoon.
    Blijkbaar was het Nadia Zerouali, iemand die gewoon op televisie te zien is en dus media-ervaring heeft.
    Dus geframed wat ik al vermoedde, het houdt niet op de demonisatie van Geert, alleen jammerlijk mislukt dus.
    Het is dat Silly Sil niet aan dit debat mocht deelnemen anders hadden ze ook een Zwarte Piet in kunnen huren om wat vragen aan haar te stellen

  17. Onderstaande 2 leden hebben Zeus1 bedankt voor deze bijdrage:

    Brad Clitt ( 1 maart 2021),Megaboob ( 1 maart 2021)

  18. #11
    Geregistreerd
    10 februari 2015
    Last Online
    Vandaag @ 03:37
    Berichten
    9.707
    Discussies
    304
    Thanks
    17.569
    Thanked
    11.652 in 5.090 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Badslippers Bekijk bericht

    Wil je niks van die oude meuk kun je een proteststem uitbrengen die slechts één nut dient namelijk protest. Of (wil die proteststem nog enig nut hebben) op een kleinere partij van je voorkeur stemmen waarvan je hoopt/vermoedt dat ze het kabinet worden binnengeloodst.
    Dat is in ieder geval wat ik ga doen. Over welke partij het wordt DENK ik nog over na. Hoogstwaarschijnlijk Piratenpartij, Bij1 of misschien toch Feestpartij

  19. Onderstaande 2 leden hebben pret bedankt voor deze bijdrage:

    Ascari ( 1 maart 2021),Badslippers ( 1 maart 2021)

  20. #12
    Geregistreerd
    10 november 2017
    Last Online
    Vandaag @ 06:12
    Locatie
    Veluwe
    Berichten
    6.064
    Discussies
    112
    Thanks
    14.019
    Thanked
    5.710 in 2.900 posts

    Standaard

    Pret, ik DENK dat ik wel weet waar ji op stemt......

    Groet, schoolmeester.

  21. #13
    Geregistreerd
    6 maart 2009
    Last Online
    Gisteren @ 23:59
    Berichten
    11.064
    Discussies
    223
    Thanks
    13.005
    Thanked
    17.410 in 6.122 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Clitt Bekijk bericht
    Trouwens, die Marokkaanse troela was in tegenstelling tot die andere gewone kiezers helemaal niet zo gewoon.
    Blijkbaar was het Nadia Zerouali, iemand die gewoon op televisie te zien is en dus media-ervaring heeft.
    Dus geframed wat ik al vermoedde, het houdt niet op de demonisatie van Geert, alleen jammerlijk mislukt dus.
    Onzin. Het doet er weinig toe wie er voor je neus staat. Rutte kreeg een toeslagenslachtoffer voor zich dat kun je dan ook onder de noemer 'framen' plaatsen. Politici dienen IEDEREEN van repliek kunnen dienen. Al die politici kregen een burger die zich genaaid voelt tegenover zich en ze vielen allemaal door de mand. Halfslachtige antwoorden of geen antwoord. En allemaal: "Ik vind het ook heel erg wat u overkomen is en ik leef met u mee." Bah, Krokodillentranen janken anders niks. En als Wilders een vent was geweest had hij recht in haar gezicht gezegd: "Mevrouw u bent een aanhanger van een extremistische religie en dat soort volk willen we in Nederland niet. Dus wat mij betreft doet u afstand van die religie, levert u het buitenlandse paspoort in, zet u een kerstboom op en laat u zwarte piet elke 5 december langs komen en stemt u op mij. Dan mag u hier blijven." Maar nee, hij wil wél een keertje thee drinken met mevrouw (zonder couscous maar met gehaktbal overigens). Wie deed dat ook alweer en werd de maat genomen door Wilders? Ja, J. Cohen. En nu zelf thee drinken.

  22. Onderstaande leden hebben Badslippers bedankt voor deze bijdrage:

    pret ( 1 maart 2021)

  23. #14
    Geregistreerd
    4 juli 2014
    Last Online
    Gisteren @ 21:21
    Berichten
    5.053
    Discussies
    40
    Thanks
    1.100
    Thanked
    9.525 in 2.502 posts

    Standaard

    Die troela heeft anders wel zo'n voorgedrukt formulier destijds ondertekend en Wilders wist weldegelijk wie hij voor zich had en dat ze dat gedaan had. Hij had haar en RTL helemaal te kakken kunnen zetten maar deed dat gelukkig niet. Zoiets kan nl. ook averechts werken, maar gelukkig werd het door anderen wel opgemerkt.
    Wilders is dus helemaal niet door de mand gevallen, hij speelde het juist slim.

  24. Onderstaande 2 leden hebben Brad Clitt bedankt voor deze bijdrage:

    Megaboob ( 1 maart 2021),The Pussyhunter ( 2 maart 2021)

  25. #15
    Geregistreerd
    10 februari 2015
    Last Online
    Vandaag @ 03:37
    Berichten
    9.707
    Discussies
    304
    Thanks
    17.569
    Thanked
    11.652 in 5.090 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Badslippers Bekijk bericht
    [/I] Bah, Krokodillentranen janken anders niks. En als Wilders een vent was geweest had hij recht in haar gezicht gezegd: "Mevrouw u bent een aanhanger van een extremistische religie en dat soort volk willen we in Nederland niet. Dus wat mij betreft doet u afstand van die religie, levert u het buitenlandse paspoort in, zet u een kerstboom op en laat u zwarte piet elke 5 december langs komen en stemt u op mij. Dan mag u hier blijven.".
    Inderdaad dat had Wilders moeten doen om zijn stemmers te behagen. Als ik Wilders stemmer zou zijn, zou ik afdruipen als zijn aanhanger na dit zwakke optreden tegenover de Marrokkaanse.

  26. #16
    Geregistreerd
    9 oktober 2005
    Last Online
    Gisteren @ 22:20
    Berichten
    41.609
    Discussies
    4589
    Thanks
    46
    Thanked
    14.290 in 8.448 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door schoolmeester Bekijk bericht
    Pret, ik DENK dat ik wel weet waar ji op stemt......

    Groet, schoolmeester.
    Niemand weet dat ik Reepelsteeltje heet ...
    Pret stemt niet op datgene wat jij denkt ....
    Ieder voordeel heb zijn nadeel............

  27. Onderstaande leden hebben Willem2 bedankt voor deze bijdrage:

    pret ( 1 maart 2021)

 

 

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Forumsoftware: vBulletin®, versie 4.2.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Image resizer by SevenSkins
Copyright © 2005 - 2017, IJsberenforum
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:34.

Diamond 468*60   Living Room 468*60