Weergegeven resultaten: 1 t/m 18 van 18
  1. #1
    Geregistreerd
    28 oktober 2005
    Last Online
    Vandaag @ 10:56
    Berichten
    2.870
    Discussies
    83
    Thanks
    2.090
    Thanked
    3.185 in 952 posts

    Standaard Florian Schneider - Kraftwerk

    Een groot aantal leden brengt toch regelmatig wat tijd door op de Duitse Autobahn in aanloop (of na afloop) naar een club bezoekje. Autobahn..een super hit van de toch wel revolutionaire band 'Kraftwerk'.... Ook 'das Model' (ach... alweer een raakvlak met clubs) gooide hoge ogen in de charts. Het nummer 'Computer love' is wellicht minder bekend maar was zeer vooruitziend. Met name de 'chaturbate' liefhebbers zouden dat nummer moeten draaien .

    Welnu, de (mede)oprichter is niet meer. Helaas...

    https://www.telegraaf.nl/entertainme...r-73-overleden

    Autobahn



    Das Model (Duitse versie)



    Computer love

    https://www.youtube.com/watch?v=1L0ITg_-C0E
    Een uurtje is ook maar een uur...

  2. Onderstaande 11 leden hebben uurtje bedankt voor deze bijdrage:

    Eddy_V ( 6 mei 2020),hasta la pasta ( 7 mei 2020),Johan35 ( 6 mei 2020),Kwibus2 ( 6 mei 2020),Meme Moo ( 6 mei 2020),pietpotent44 (27 mei 2020),satanic surfer ( 6 mei 2020),schoolmeester ( 6 mei 2020),Shakir ( 6 mei 2020),Sphinx ( 6 mei 2020),Wijze grijze ( 6 mei 2020)

  3. #2
    Geregistreerd
    28 oktober 2006
    Last Online
    Gisteren @ 20:26
    Locatie
    Nordschleife
    Berichten
    5.911
    Discussies
    109
    Thanks
    1.346
    Thanked
    8.696 in 2.635 posts

    Standaard

    Computer love is voor beren die (het is mogelijk) Coldplay in hun playlist hebben staan misschien ook wel bekend. De Britse band gebruikt een sampeltje van dat nummer in hun hit Talk. Het leidde tot een hilarische conversatie tussen Chris Martin en Schneider. De Duitser had geen email, geen bekend telefoonnummer of adres gegevens, dus moest Martin een briefkaart naar een postbus ergens in Dusseldorf sturen met de vraag of hij dat sample mocht gebruiken. Na twee weken kreeg Martin antwoord, ook per briefkaart: "Ja."
    "When in doubt... go flat out!" - Colin McRae

    "Never break the Chain" - Fleetwood Mac

  4. Onderstaande 3 leden hebben Sphinx bedankt voor deze bijdrage:

    Kwibus2 ( 6 mei 2020),Shakir ( 7 mei 2020),uurtje ( 6 mei 2020)

  5. #3
    Geregistreerd
    5 mei 2019
    Last Online
    Vandaag @ 08:53
    Berichten
    1.654
    Discussies
    22
    Thanks
    3.236
    Thanked
    3.690 in 1.173 posts

    Standaard

    Kraftwerk heeft een onschatbare invloed gehad op techno, house, electro, synthpop en ga zo maar door.
    Het aantal Kraftwerk samples dat je ontdekt in oude house en techno tracks is gewoon niet bij te houden.

    Ze hadden een hele hoop leuke tracks, maar in zijn geheel vond ik het toch maar vrij saaie muziek.
    De eerste Detroit techno wave vond ik eigenlijk interessanter, en gaf Kraftwerk alleen maar het nakijken.

  6. #4
    Geregistreerd
    5 mei 2019
    Last Online
    Vandaag @ 08:53
    Berichten
    1.654
    Discussies
    22
    Thanks
    3.236
    Thanked
    3.690 in 1.173 posts

    Standaard

    Nu ik terug luister naar Kraftwerk stel ik vast dat ik de muziek onmiddellijk associeer met mijn eerste (opwindende) verkenningsjaren in de saunaclubs, vooral met de lange tocht erheen.
    Het komt allemaal terug voorbij: Düsseldorf Flughafen, Ikea Kaarst, de bruinkoolmijnen en energiecentrales,...

    Dat de clubs maar rap terug open gaan!

  7. #5
    Geregistreerd
    2 december 2006
    Last Online
    12 februari 2024 @ 14:13
    Berichten
    1.439
    Discussies
    59
    Thanks
    12
    Thanked
    859 in 393 posts

    Standaard

    Toch is een LP van Kraftwerk gedraaid op zeer audiofiele set met buizen en speakers zonder schedingsfilters etc. wel erg lekker!

    BefBeer
    Niet lang foppen, effe poppen!

  8. Onderstaande 3 leden hebben BefBeer bedankt voor deze bijdrage:

    Johan35 ( 6 mei 2020),Kwibus2 ( 6 mei 2020),Shakir ( 6 mei 2020)

  9. #6
    Geregistreerd
    19 november 2009
    Last Online
    23 februari 2024 @ 10:32
    Berichten
    589
    Discussies
    7
    Thanks
    1.139
    Thanked
    722 in 293 posts

  10. #7
    Geregistreerd
    1 april 2012
    Last Online
    6 maart 2024 @ 13:06
    Locatie
    Onder de regenboog
    Berichten
    2.258
    Discussies
    35
    Thanks
    931
    Thanked
    1.735 in 998 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BefBeer Bekijk bericht
    Toch is een LP van Kraftwerk gedraaid op zeer audiofiele set met buizen en speakers zonder schedingsfilters etc. wel erg lekker!

    BefBeer
    Leuke ontdekking: op IJsberenforum zijn ook liefhebbers van high grade audio te vinden.
    Dat is een onverwachte verrassing. Topklasse audio is nog nog steeds met buizen en wordt nooit ingehaald door hafgeleider techniek.
    Halfgeleider techniek en digitaal hebben wel het gemiddelde kwaliteitsniveau verbeterd.

  11. #8
    Geregistreerd
    5 mei 2019
    Last Online
    Vandaag @ 08:53
    Berichten
    1.654
    Discussies
    22
    Thanks
    3.236
    Thanked
    3.690 in 1.173 posts

    Standaard

    Ik vraag me af of er op het forum ook zo'n techno-nerds zijn zoals ik (waarschijnlijk niet). Ik ben nu eenmaal opgegroeid in het aciiiiiiiiiiiiid-tijdperk.

    Om het nalatenschap van Kraftwerk te illusteren geeft ik hieronder allemaal voorbeelden van House&Techno-legenden die sampleden van Kraftwerk.


    Ik weet het, dit zijn allemaal feitjes waar je geen grieten mee zal scoren.

  12. Onderstaande 2 leden hebben Shakir bedankt voor deze bijdrage:

    Eddy_V ( 6 mei 2020),Meme Moo ( 6 mei 2020)

  13. #9
    Geregistreerd
    30 april 2011
    Last Online
    16 april 2024 @ 15:39
    Berichten
    4.702
    Discussies
    353
    Thanks
    5.154
    Thanked
    10.150 in 2.566 posts

    Standaard

    De dancewereld rouwt. Zonder Kraftwerk (en consoorten alla YMA en Telex op kleiner niveau) zag het muzieklandschap er anders uit. Hun tijd vér vooruit, niet louter muzikaal doch vooral ook qua invulling van het tot dan nog onontgonnen genre "elektronika". Pioniers en wegberijders voor wat via Detroit zich stelselmatig verder ontwikkelde. Hun 3D-shows, hun live-shows met een halve studio die ze het podium opsleurden, quasi ongrijpbaar voor media, interviews quasi Fehlanzeige. Geen wonder dat de op 1 na belangrijkste elektronische act (DAFT PUNK) véél elementen meenamen van de originals en ze verfijnden en vooruitziend nog verbeterden gezien de ongebreidelde impact van elektronica op de elektronika. The Robots 2.0 zeg maar met hun legendarische piramidetour als exclamation point.

    David Bowie bracht hulde op z´n album Heroes: V2 Schneider
    Alle producers en DJ´s van enige importantie brachten hulde aan Kraftwerk, hun impact kan niet worden overschat.

    Muzikaal springt The Man Machine eruit voor me, geinig gesampled door hiphop-keizer Jay-Z (Sunshine) overigens om aan te geven dat Kraftwerk het elektronikagerne niet enkel baarden en zoogden doch veruit overstijgen. Of voor de puristen kan men Dhr . Schneider horen declameren in het minimalistische Stop Plastic Pollution.

    RIP
    "... two roads diverged in a wood, and i- i took the one less traveled by,
    and that has made all the difference."
    r. frost

  14. Onderstaande 3 leden hebben satanic surfer bedankt voor deze bijdrage:

    Eddy_V ( 6 mei 2020),hasta la pasta ( 7 mei 2020),Shakir ( 6 mei 2020)

  15. #10
    Geregistreerd
    12 maart 2013
    Last Online
    Vandaag @ 00:54
    Locatie
    �� overal, overal ��, waar de meisjes zijn, waar de meisjes zijn!
    Berichten
    8.676
    Discussies
    127
    Thanks
    11.984
    Thanked
    18.391 in 6.027 posts

    Standaard

    Autobahn staat mij bij als één van de eerste nummers waarbij ook de stereo effecten zo mooi werden benut.
    Ik hoor de vrachtwagen nog van links naar rechts rijden met de claxon zodra die voorbij rijdt.
    LP’s grijs gedraaid, cassettes in de auto tot vervelens toe los moeten peuteren en zelfs op Spotify begint het nummer de randen van de internet bandbreedte al aan te tasten bij wijze van spreken.
    Helaas hun optreden vorig jaar moeten missen, ook al zijn alle nummers bekend en zag het er altijd zo statisch uit.. trance avant la lettre.

    RIP Florian
    En Garde

  16. #11
    Geregistreerd
    15 februari 2013
    Last Online
    Vandaag @ 04:47
    Locatie
    Twente
    Berichten
    7.133
    Discussies
    233
    Thanks
    21.443
    Thanked
    6.263 in 2.987 posts

    Standaard

    Het optreden in Paradiso januari 2015 was de moeite meer dan waard, weird, allemaal die 3D-brillen...

    Muzikaal van onschatbare waarde! De invloed op hiphop begin al toen Arthur Baker en Afrika Bambaataa voor 1982’s “Planet Rock” Kraftwerk’s “Trans Europe Expresss” sampleden. Daarna deden ook o.a. De La Soul, Dr. Dre een aantal keren waaronder ook voor een Jay-Z productie en Lil Wayne dat...

    Electric boogie en electro komen dus mede uit dezelfde Europese koker.
    "Sex is the most fun you can have without laughing."
    - Woody Allen

  17. #12
    Geregistreerd
    5 mei 2019
    Last Online
    Vandaag @ 08:53
    Berichten
    1.654
    Discussies
    22
    Thanks
    3.236
    Thanked
    3.690 in 1.173 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sphinx Bekijk bericht
    Computer love is voor beren die (het is mogelijk) Coldplay in hun playlist hebben staan misschien ook wel bekend. De Britse band gebruikt een sampeltje van dat nummer in hun hit Talk. Het leidde tot een hilarische conversatie tussen Chris Martin en Schneider. De Duitser had geen email, geen bekend telefoonnummer of adres gegevens, dus moest Martin een briefkaart naar een postbus ergens in Dusseldorf sturen met de vraag of hij dat sample mocht gebruiken. Na twee weken kreeg Martin antwoord, ook per briefkaart: "Ja."
    Grappige anekdote, idd. Ik vind wel dat Coldplay veel verder ging dan louter samplen, ze namen eigenlijk de ganse melodie van Kraftwerk, het is dus meer een remix.

    De sample-cultuur is helaas teloorgegaan in de 21ste eeuw, vermoedelijk door verscherpte auteursrechten. Vroeger bevond zich dat meer in de grijze zone. Wat is er eigenlijk mis met creatief om te springen met samples? Je had toen zelfs artiesten die er een sport van maakten om bijna uitsluitend met samples te werken (DJ Shadow, Carl Craig enzo).


    Ik vergat er gisteren nog eentje van mijn lijstje:
    F.U.S.E. - Confusion Dub https://www.youtube.com/watch?time_c...ature=emb_logo vanaf 1:09
    gesampled van
    Kraftwerk - Radio Stars https://www.youtube.com/watch?v=hrw8...Z34wSX&index=8 vanaf 0:00

    Die Kraftwerk-track is echt wel gaaf, hier kan ik helemaal op trippen. Enkel wat experimentele noise and that's it. De perfecte soundtrack voor Tsjernobyl.

  18. #13
    Geregistreerd
    15 februari 2013
    Last Online
    Vandaag @ 04:47
    Locatie
    Twente
    Berichten
    7.133
    Discussies
    233
    Thanks
    21.443
    Thanked
    6.263 in 2.987 posts

    Standaard

    Één van mijn 3 favoriete strijkkwartetten nam een aantal Kraftwerk nummers op. De vertolkingen door het Baleanescu-kwartet zijn weergaloos!

    23 jaar voor Coldplay deed ABC in de 1990 Remix van “Look of Love” al een Computer-Love-je... je hoeft alleen de intro maar te horen om te weten hoe laat het is...

    Als je een playlist met bekende songs en tunes of tunes van bekende artiesten en producers wilt maken die een Kraftwerk-sample bevatten, ben je morgenochtend nog niet klaar en dan heb je de obscure meuk er nog uit gelaten.

    Als je die playlist maakt ontdek je ook opeens hoeveel nummers die (de begintijd van) een genre bepaalden daar bij zitten!

    Morgen de hele dag maar eens Kraftwerk luisteren... de 8 albums in een box, dus een beetje tijd ga ik er wel aan kwijt zijn
    "Sex is the most fun you can have without laughing."
    - Woody Allen

  19. #14
    Geregistreerd
    5 mei 2019
    Last Online
    Vandaag @ 08:53
    Berichten
    1.654
    Discussies
    22
    Thanks
    3.236
    Thanked
    3.690 in 1.173 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wentelt Eefje Bekijk bericht

    Morgen de hele dag maar eens Kraftwerk luisteren... de 8 albums in een box, dus een beetje tijd ga ik er wel aan kwijt zijn
    Muziek is nooit verloren tijd! Net zoals hoerenlopen.

  20. Onderstaande leden hebben Shakir bedankt voor deze bijdrage:

    Johan35 ( 8 mei 2020)

  21. #15
    Geregistreerd
    15 februari 2013
    Last Online
    Vandaag @ 04:47
    Locatie
    Twente
    Berichten
    7.133
    Discussies
    233
    Thanks
    21.443
    Thanked
    6.263 in 2.987 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shakir Bekijk bericht
    Muziek is nooit verloren tijd! Net zoals hoerenlopen.
    Hoeveel tijd ik in mijn leven ook al aan muziek kwijt ben geweest, ben het geheel met je eens, wel kwijt, maar geen seconde aan verloren!
    "Sex is the most fun you can have without laughing."
    - Woody Allen

  22. #16
    Geregistreerd
    11 juli 2010
    Last Online
    16 april 2024 @ 15:48
    Locatie
    Bergen en dalen
    Berichten
    934
    Discussies
    28
    Thanks
    2.193
    Thanked
    2.181 in 410 posts

    Standaard

    Ja, een groot verlies.
    Er is een klein aantal electronica pioniers, waaronder Schneider, die van immense invloed zijn geweest op de populaire muziek: Kraftwerk, Tangerine Dream, Klaus Schulze, JM Jarre, Vangelis, (vul maar aan)...

    Een paar jaar gelden ontviel ons al Edgar Froese, de leider van TD. Nu een van de twee van Kraftwerk.
    RIP Florian Schneider.

  23. #17
    Geregistreerd
    5 mei 2019
    Last Online
    Vandaag @ 08:53
    Berichten
    1.654
    Discussies
    22
    Thanks
    3.236
    Thanked
    3.690 in 1.173 posts

    Standaard

    Als eerbetoon heb ik de afgelopen weken het volledige oeuvre afgespeeld.

    Hierbij ben ik ook beginnen grasduinen in het werk van andere Duitse electronica pioniers. Vorige week kwam ik per toeval op dit album: Tangerine Dream: Zeit. Wat een veelvoud aan bloedstollende passages bevat deze plaat! Vooral Second Movement snijdt hout. Onwaarschijnlijk dat zo'n futuristische muziek reeds in 1972 werd uitgebracht. Dat maakt heel wat jaren 90 ambient-House een tikje overbodig zou ik zeggen.

    Heeft er nog iemand tips voor jaren 70 Duitse electronica?

  24. #18
    Geregistreerd
    15 februari 2013
    Last Online
    Vandaag @ 04:47
    Locatie
    Twente
    Berichten
    7.133
    Discussies
    233
    Thanks
    21.443
    Thanked
    6.263 in 2.987 posts

    Standaard

    De allerleukste manier om verder op ontdekkingstocht is in mijn ogen beginnen met de (Duitse) Wikipedia-pagina van Tangerine Dream en/of Can en vervolgens per andere project of andere producer of muzikant Spotify aanslingeren voor de vroegst beschikbare of belangrijkste werken daarvan.
    Er komt dan grappig genoeg van alles weer samen in de vroege jaren '90, en nog eens round de downtempo scène eind jaren 'op, doe de magic...
    "Sex is the most fun you can have without laughing."
    - Woody Allen

 

 

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Forumsoftware: vBulletin®, versie 4.2.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Image resizer by SevenSkins
Copyright © 2005 - 2017, IJsberenforum
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02.

FKK Artemis 468*60