Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Geregistreerd
    10 februari 2015
    Last Online
    Vandaag @ 18:12
    Berichten
    9.737
    Discussies
    307
    Thanks
    17.743
    Thanked
    11.735 in 5.122 posts

    Standaard Het centrum van de wereld

    De kaartendienst van Google heeft de Turkse stad Çorum uitgeroepen tot het geografische centrum van de wereld.

    Berekeningen die tot nu zijn gemaakt toonde al aan dat Çorum, theoretisch gezien, het centrum van de wereld is. Natuurkundige Andrew J. Woods toonde in 1973 aan dat het centrum 150 kilometer ten zuidoosten van de Turkse hoofdstad Ankara zou liggen. In 2003 liet Holger Isenberg met moderne berekeningen zien dat die plek Çorum moest zijn. De theorie dat de regio met de Egyptische piramides het centrum van de wereld zou zijn, is hiermee ontkracht.

    Vanaf nu toont Google Maps Çorum aan als het centrum van de wereld.

  2. #2
    Geregistreerd
    28 mei 2007
    Last Online
    16 april 2024 @ 12:59
    Berichten
    9.276
    Discussies
    176
    Thanks
    2.923
    Thanked
    4.103 in 2.253 posts

    Standaard

    het geografische centrum ligt natuurlijk onder onze voeten
    Ik raak van alles kwijt....

    Behalve gewicht

  3. Onderstaande leden hebben Goedemorgenallemaal bedankt voor deze bijdrage:

    pret (18 juni 2016)

  4. #3
    Geregistreerd
    23 november 2011
    Last Online
    Vandaag @ 08:16
    Locatie
    Een drie kwartier rijden van mijn speeltuin. (Dan wel met 160km/h.)
    Berichten
    3.243
    Discussies
    50
    Thanks
    12.566
    Thanked
    4.351 in 1.819 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pret Bekijk bericht
    De kaartendienst van Google heeft de Turkse stad Çorum uitgeroepen tot het geografische centrum van de wereld.

    Berekeningen die tot nu zijn gemaakt toonde al aan dat Çorum, theoretisch gezien, het centrum van de wereld is. Natuurkundige Andrew J. Woods toonde in 1973 aan dat het centrum 150 kilometer ten zuidoosten van de Turkse hoofdstad Ankara zou liggen. In 2003 liet Holger Isenberg met moderne berekeningen zien dat die plek Çorum moest zijn. De theorie dat de regio met de Egyptische piramides het centrum van de wereld zou zijn, is hiermee ontkracht.

    Vanaf nu toont Google Maps Çorum aan als het centrum van de wereld.
    En ik maar denken dat ik dat was al die tijd. Volgens mij kan het ook eigenlijk niet anders, want ik kom in gelegenheden waar ik, als ik wil, binnen 10 minuten na binnenkomst elke vrouw naai die ik wil. Duidelijk toch. Case closed. Regel 7 ging weer in werking: "Ik heb weer gelijk."

    Blauwe_IJsbeer_weijsbeer_etiket-500x500.jpg
    NEVER UNDERESTIMATE THE SENSE OF THE NON-SENSE.

  5. #4
    Geregistreerd
    9 mei 2006
    Last Online
    1 april 2024 @ 19:12
    Berichten
    3.129
    Discussies
    34
    Thanks
    10
    Thanked
    2.780 in 1.477 posts

    Standaard

    Omdat een bolvormig oppervlak natuurlijk helemaal geen geografisch middelpunt heeft valt dit bericht gewoon weer onder het kopje:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GeenStijl
    Het meest schokkende van het hele verhaal is dat het maar aangeeft dat allochtoon Nederland, vooral van islamitische huize, continu het recht opeist om in een eigen werkelijkheid te leven: feiten doen er niet toe (...)

    Dergelijke domheid over een centrum van de wereld word dan ook hoofdzakelijk gebracht door websites die zich richten op mensen met een opvallend plat achterhoofd. Niet verwonderlijk, want opgeblazen ego-tjes zien zichzelf maar wat graag als middelpunt van de wereld.



    Om een bolvormig voorwerp op een plat vlak te tonen word een projectie gebruikt. In het geval van de aarde op Google Maps is dit de WGS 84/Pseudo-Mercator projectie. Door een theoretische berekening los te laten op deze kaartprojectie is het natuurlijk mogelijk om een geografisch middelpunt te vinden. De bol is immers op een plat vlak geprojecteerd. Waar dit theoretische geografische middelpunt van de kaartprojectie zich bevind laat ieder weldenkend mens volledig koud.


    J.W.
    Keep on Walking.....

  6. Onderstaande leden hebben Jan_Wandelaar bedankt voor deze bijdrage:

    Bluebear (18 juni 2016)

  7. #5
    Geregistreerd
    28 mei 2007
    Last Online
    16 april 2024 @ 12:59
    Berichten
    9.276
    Discussies
    176
    Thanks
    2.923
    Thanked
    4.103 in 2.253 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan_Wandelaar Bekijk bericht
    Omdat een bolvormig oppervlak natuurlijk helemaal geen geografisch middelpunt heeft valt dit bericht gewoon weer onder het kopje:


    Dergelijke domheid over een centrum van de wereld word dan ook hoofdzakelijk gebracht door websites die zich richten op mensen met een opvallend plat achterhoofd. Niet verwonderlijk, want opgeblazen ego-tjes zien zichzelf maar wat graag als middelpunt van de wereld.



    Om een bolvormig voorwerp op een plat vlak te tonen word een projectie gebruikt. In het geval van de aarde op Google Maps is dit de WGS 84/Pseudo-Mercator projectie. Door een theoretische berekening los te laten op deze kaartprojectie is het natuurlijk mogelijk om een geografisch middelpunt te vinden. De bol is immers op een plat vlak geprojecteerd. Waar dit theoretische geografische middelpunt van de kaartprojectie zich bevind laat ieder weldenkend mens volledig koud.

    J.W.
    Ah kijk, het gaat dus om het geografische midden van het platte projectievlak. Dan kan ik me er wel wat bij voorstellen. Het hangt immers af van de projectie maar ook hoe je het projecteert. Je gaat uit van een projectie van de hele aardkloot. In therorie zit je dan precies aan de andere kant van de scheiding op de evenaar. Op wereldkaarten is het gangbaar dat we links de Amerika's zien en rechts Eurazie met daaronder nog Afrika en wat eiland achtige gebieden als Australie en Antarctica. dat zal er wel mee te maken hebben dan niet alleen Google maar eigenlijk alle wereldkaartenmakers uitgaan van het aardoppervlak op dezelfde dag, immers ergens in de pacific ligt de datumgrens. Dan word er wat geschoven om Alaska niet "door midden te hakken". Maar waarom dan niet op de evenaar? Ik denk dat men , hoewel ik het nergens heb kunnen lezen, niet van het velletje met kleurtjes, inclisef blauw is uitgegaan maar dat men uit is gegaan van het landoppervlak...

    Het stuk van geenstijl slaat dan ook (zoals gewoonlijk) nergens op want het midden is bepaald op basis van een keuze van kaartprojectie van een bepaald gebied. Beiden zijn door keurige westerse wetenschappers en cartografen bepaald. Nu ja, in Turkije zouden die mensen als allochtoon worden bestempeld dus misschien...

    Er zijn overigens meerder methoden om "het geografische midden "te bepalen.
    Voorbeeld is Nederland:
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Geogra..._van_Nederland
    helaas voor geenstijl denk ik dat je bij de meeste methoden wel ergens in een "daar houdt GeenStijl niet van"gebied uit gaat komen.
    Ik raak van alles kwijt....

    Behalve gewicht

  8. #6
    Geregistreerd
    9 mei 2006
    Last Online
    1 april 2024 @ 19:12
    Berichten
    3.129
    Discussies
    34
    Thanks
    10
    Thanked
    2.780 in 1.477 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Goedemorgenallemaal Bekijk bericht
    ... dat zal er wel mee te maken hebben dan niet alleen Google maar eigenlijk alle wereldkaartenmakers uitgaan van het aardoppervlak op dezelfde dag, immers ergens in de pacific ligt de datumgrens.
    Jezus wat een bak dommigheid weer!!!!!!

    Bij een projectie ga je simpelweg uit van een nulpunt. ofwel het snijpunt van de X-as en de Y-as, wat op de wereldbol neerkomt op het snijpunt tussen de evenaar en de nulmeridiaan. Omdat dit punt in de cartografie, navigatie en landmeetkunde als nulpunt/referentiepunt word gebruikt staat op alle wereldkaarten Amerika links en Azië rechts.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Goedemorgenallemaal Bekijk bericht
    Het stuk van geenstijl slaat dan ook (zoals gewoonlijk) nergens op ...
    Het stuk van het immer heersende weblog is niet specifiek op dit onderwerp gericht, maar is meer een algemene observatie betreffende achterlijke importculturen.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Goedemorgenallemaal Bekijk bericht
    Beiden zijn door keurige westerse wetenschappers en cartografen bepaald.
    Er zijn wetenschappers/wiskundigen die het zestig biljoenste binaire cijfer van het kwadraat van π (pi) vaststellen. Er zijn wetenschappers/wiskundigen die het geografische midden van een kaartprojectie vaststellen. Allemaal leuke wiskundige/wetenschappelijke vingeroefeningen in het kader van 'gewoon-omdat-het-kan', maar verder zonder enig werkelijk belang.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Goedemorgenallemaal Bekijk bericht
    helaas voor geenstijl denk ik dat je bij de meeste methoden wel ergens in een "daar houdt GeenStijl niet van"gebied uit gaat komen.
    Nogmaals: het zal ieder weldenkend mens volledig koud laten waar het geografische midden van de WGS 84/Pseudo-Mercator kaartprojectie ligt. Punt is dat mensen met een plat achterhoofd deze nietszeggende wiskundige vingeroefening aangrijpen om een derde-wereldgehucht als centrum van de wereld te betitelen. Dat zegt veel over die mensen, en past naadloos bij de observatie die een tijdje geleden op het immer heersende weblog GeenStijl gedaan werd.


    J.W.
    Keep on Walking.....

  9. #7
    Geregistreerd
    28 mei 2007
    Last Online
    16 april 2024 @ 12:59
    Berichten
    9.276
    Discussies
    176
    Thanks
    2.923
    Thanked
    4.103 in 2.253 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan_Wandelaar Bekijk bericht
    Nogmaals: het zal ieder weldenkend mens volledig koud laten waar het geografische midden van de WGS 84/Pseudo-Mercator kaartprojectie ligt. Punt is dat mensen met een plat achterhoofd deze nietszeggende wiskundige vingeroefening aangrijpen om een derde-wereldgehucht als centrum van de wereld te betitelen. Dat zegt veel over die mensen, en past naadloos bij de observatie die een tijdje geleden op het immer heersende weblog GeenStijl gedaan werd.
    J.W.
    het stuk op wikipedia toont anders aan dat het zeker niet iedereen koud laat. Ook in Brabant hebben we die strijd gehad, ontwikkelder kun je het in de wereld niet krijgen.
    Het is gewoon een aardigheidje en als een medium als GS daar meteen op springt toont dat wel aan dat er echt niks aan de hand is.
    Ik raak van alles kwijt....

    Behalve gewicht

  10. #8
    Geregistreerd
    9 mei 2006
    Last Online
    1 april 2024 @ 19:12
    Berichten
    3.129
    Discussies
    34
    Thanks
    10
    Thanked
    2.780 in 1.477 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Goedemorgenallemaal Bekijk bericht
    het stuk op wikipedia toont anders aan dat het zeker niet iedereen koud laat.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia
    Het geografisch middelpunt van Nederland is een begrip zonder officiële definitie.
    Zucht.....



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Goedemorgenallemaal Bekijk bericht
    ... en als een medium als GS daar meteen op springt ...
    Beetje gênant dat er op het immer heersende weblog GeenStijl geen woord gerept is over de dolkomische claim op het centrum van de wereld. Het is dat ik die dommigheid hier tegen kom, en constateer dat die dommigheid volledig in lijn is met een generieke observatie betreffende achterlijke importculturen.

    J.W.
    Keep on Walking.....

 

 

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Forumsoftware: vBulletin®, versie 4.2.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Image resizer by SevenSkins
Copyright © 2005 - 2017, IJsberenforum
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.

Babylon 468*60   Living Room 468*60