Elon Musk maakt er geen geheim van dat hij bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen op Donald Trump stemt. De twee voerden deze week zelfs een openbaar gesprek op X, het platform van Musk. Eerder scholden ze elkaar uit, nu hebben ze elkaar gevonden.
Na de aanslag op Trump vorige maand was Musk er snel bij om zijn steun voor de Amerikaanse presidentskandidaat uit te spreken. "Ik sta volledig achter Trump en hoop dat hij snel herstelt", schreef de miljardair op zijn X-account.
Sindsdien deelt Musk zeer uitgesproken politieke berichten. Die zijn vooral pro-Trump en anti-Kamala Harris, de Democratische tegenstander van de Republikein Trump.
Dat niet alles wat hij deelt feitelijk helemaal klopt, lijkt Musk niet te deren. Hij noemde Harris een communist en deelde een bewerkte video zonder context waarin Harris de vreemdste dingen zegt. Musk bemoeit zich ook met andere landen. Terwijl in het Verenigd Koninkrijk de spanningen opliepen vanwege rellen, plaatste hij berichten waarin hij een burgeroorlog "onvermijdelijk" noemde.
'Stond zes uur in de rij om Obama de hand te schudden'
Het is opvallend dat Musk nu zo uitgesproken een politieke kant kiest. Hij zag zichzelf jarenlang als gematigd Democraat die liever achter de schermen invloed probeerde uit te oefenen op de politiek.
Dat hij nu wordt afgeschilderd als extreemrechts, noemt hij absurd. "Ik maak elektrische auto's", zei de Tesla-eigenaar deze week tijdens het gesprek met Trump.
"Ik stond ooit zes uur lang in de rij om Obama (de Amerikaanse oud-president Barack Obama, red.) een hand te geven toen hij president was. Maar dit land bevindt zich nu op een kritiek kruispunt… Voor de mensen uit het gematigde kamp: ik denk dat je nu Donald Trump moet steunen als president."
Musk en Trump vonden elkaar recent
Musk noemde Trump in het verleden een "stone-cold loser" en te oud om nog president van de Verenigde Staten te zijn. Trump noemde de miljardair op zijn beurt een "bullshitartiest", iemand die onzin uitkraamt.
In 2022 begon Musk te draaien. "In het verleden stemde ik op de Democraten, omdat ze de vriendelijkste partij waren", schreef hij op X. "Nu zijn ze de partij geworden die draait om het zaaien van verdeeldheid en haat, dus kan ik hen niet langer steunen. Nu stem ik op de Republikeinen."
Amerikakenner Raymond Mens noemt het niet zo bijzonder dat een gematigd Democraat nu op een Republikein stemt. "Ik vind het niet gek dat die twee elkaar gevonden hebben", zegt hij. "Trump heeft zich de laatste jaren binnengewerkt bij rijke geldschieters uit Silicon Valley, en daar hoort Musk bij."