Weergegeven resultaten: 1 t/m 1 van 1
  1. #1
    Geregistreerd
    26 juni 2007
    Last Online
    24 maart 2024 @ 09:22
    Berichten
    1.809
    Discussies
    73
    Thanks
    937
    Thanked
    1.767 in 444 posts

    Standaard Toegankelijkheid Samya Köln

    Na ruim 8 jaar clubs bezoeken heb ik afgelopen zaterdag mijn eerste bezoek aan Samya afgelegd. Tot nu toe was voor mij de afstand de grootste bottleneck er heen te gaan. Voor mij ongeveer 1.45 uur rijden in de wetenschap dat je voorbij gaat aan andere clubs die waarschijnlijk net zo goed of misschien wel beter zijn dan deze en de wetenschap dat de club wellicht niet zo toegankelijk is voor minder validen. En achteraf gezien blijven deze dingen voor mij hangen, maar er zijn ook positieve dingen te benoemen, ook voor de minder validen.

    Ok we beginnen met parkeren. Ik kwam om 16.30 aan bij de club. Er is geen speciale parkeerplaats voor mindervaliden, maar ik kon mijn auto nog parkeren achter de club, want er waren nog niet veel ijsberen aanwezig. De parkeerplaatsen op het eigen parkeerterreintje zijn echter vrij smal, dus houdt er rekening mee met in en uitstappen. In de rolstoel zou ik er voor kiezen de auto te parkeren aan de zijkant van het gebouw te plaatsen of langs de straat, dan heb je in ieder geval een kant vrij om er gemakkelijk uit te kunnen komen. De weg naar de ingang is geasfalteerd dus met rolstoel goed te doen. Geen trappen bij de ingang dus binnen kom je gemakkelijk. De club ziet er van buiten en van binnen zeer goed uit en is onlangs goed onderhanden genomen.

    Bij de receptie vriendelijke bediening en ze proberen mee te denken. En dat is ook wel nodig als je in de rolstoel zit. Want behalve de barruimte en het restaurantgedeelte en een paar standaard kamers en een paar toiletten die ontoegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers zijn alle voorzieningen op andere etages. Een etage naar beneden zijn de omkleedruimtes, masseur, douches en sauna en op de eerste etage ook nog een sauna en op de 2e een kino. Toiletten zijn er dus wel op de begane grond, maar de ingang ervan en de ruimtes erbinnen zijn zeer smal en ontoegankelijk met de rolstoel. Er is geen lift dus met een rolstoel ben je gebonden aan de begane grond. Zoals vermeld zijn er wel kamers op de begane grond aanwezig. Ik heb nagevraagd of het mogelijk is om me om te kunnen kleden in een van de kamers op de begane grond en of het dan mogelijk is om daar mijn spullen te laten. Dat was mogelijk zeiden ze, eventueel moet je dan je spullen bij de balie laten. Ik zou vooraf nog een keer bellen hoe dat op te lossen is, want ik ben toch bang gezien de latere wachttijden voor de kamer dat ze niet zo snel overgaan tot permanent afstaan van een kamer voor een mindervalide.

    Ok dus een aantal dingen moet je afstrepen, je kunt je er niet douchen op de begane grond, extra’s als sauna en kino kun je wel vergeten en op toilet gaan wordt moeilijk/is onmogelijk. Eventueel vooraf rekening mee te houden. De barruimte en het restaurantgedeelte zijn op zich goed berijdbaar. Ik denk vooral door de weeks als het niet zo druk is zal dat de hele dag wel zo blijven, maar in ieder geval gedurende de zaterdag wordt het in de club zodanig druk dat het een hele tour zal worden om van de ene kant naar de andere kant te komen. In Golden time is het op een zaterdag ook vaak erg druk in het bargedeelte, maar daar heb je toch nog iets van een looppad om door te komen. Dat is hier haast onbegonnen werk. Daar waar nog een beetje het loopgedeelte is, wordt dit volledig bezet en is het lopende al niet makkelijk om door heen te komen, laat staan met een rolstoel. Het eten in het restaurant is in buffetvorm en in een U-vorm opgesteld. De ruimte is net voldoende om er met een rolstoel doorheen te komen. Maar dan moet er ook niet nog iemand komen want dan is het er te krap. De tafeltjes en stoelen in het restaurant zijn wel goed bereikbaar en achterin is ruimte genoeg een plek te vinden waar je met de rolstoel mooi aan de tafel kunt aanschuiven.

    Volgens de aanwezigheidslijst zijn er een aantal dames die geen probleem hebben met gehandicapte ijsberen. De dame waarmee ik de kamer op ging moest er duidelijk wel aan wennen en gaf aan dat er haast nooit gehandicapten binnen kwamen in de club. Gezien de rolstoeltoegankelijkheid van de club kan ik me dat wel voorstellen.

    Ook zonder rolstoel maar met protheses of op krukken is de club niet echt gehandicaptenproof. Veel trappen in het gebouw, gladheid in het saunagedeelte en toiletten vanwege water of iets anders op de vloeren en in het bargedeelte weinig loopruimte vanaf een uur of 6 a 7 ‘s avonds. Dus ben je niet stabiel is het er niet ongevaarlijk.

    Voor ijsberen met ademhalingsproblemen kan ik aangeven dat er ’s avonds gewoon gerookt wordt in het bargedeelte. Tezamen met een slechte airco stik je er van de rooklucht en ook de warmte neemt gedurende de avond vrij snel toe. Al moet ik zeggen dat toen de tussendeuren tussen bar en restaurant permanent open gingen er iets meer lucht binnenkwam.

    Al met al kan ik niets anders vaststellen dat de club in mijn beleving niet (echt) rolstoelvriendelijk is en ook niet makkelijk te maken zal zijn en dat als je vanuit midden en noordelijker Nederland komt er genoeg andere clubs zijn die veel rolstoelvriendelijker zijn. De klantvriendelijkheid kan wellicht nog wel enkele problemen oplossen, zoals omkleden en je spullen op een kamer laten liggen.

    Ik zal ook nog een algemeen verhaal schrijven van mijn bevindingen van de club, maar ik laat het hierbij vwb informatie voor de minder validen onder ons.
    Gr.

    Cupido

  2. Onderstaande 12 leden hebben Cupido bedankt voor deze bijdrage:

    Badslippers (18 november 2015),bergm550 (18 november 2015),Big30 (20 november 2015),biged (18 november 2015),cath.leen ( 8 februari 2016),gignnl (18 november 2015),Jack42 (23 november 2015),Jovibeer (18 maart 2016),KanariePiet (18 november 2015),mechelen (18 november 2015),SAS (19 november 2015),Wijze grijze (19 november 2015)

 

 

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Forumsoftware: vBulletin®, versie 4.2.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Image resizer by SevenSkins
Copyright © 2005 - 2017, IJsberenforum
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.