Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Geregistreerd
    18 augustus 2007
    Last Online
    27 november 2016 @ 07:59
    Berichten
    3.445
    Discussies
    299
    Thanks
    4.009
    Thanked
    7.233 in 1.649 posts

    Standaard Oud-bondskanselier Helmut Schmidt gestorven (1918-2015)

    Bron: NRC

    Bijna een eeuw Duitse geschiedenis

    http://www.nrc.nl/next/2015/11/11/bi...edenis-1555451

    In april 2015 werd Helmut Schmidt nog geinterviewd door Sandra Maischberger. Ik vond het een interessante man, intelligent en met humor. Hij was zeker de beroemste roker van Duitsland. Tijdens het interview steekt hij de ene na de andere sigaret op. De interviewster vraagt hem aan het eind of het pakje op is. Ze probeert hem ook nog aan de e-sigaret te krijgen. Ik kon trouwens mijn ogen niet van Sandra afhouden. Ze lijkt sprekend op Carla in FKK World.

    Het interview duurt 73 minuten en ik heb het in een stuk uitgekeken. Helmut Schmidt heeft een zeer bewogen leven gehad. Hij was officier bij de Duitse Wehrmacht van 1937-1945, was na de oorlog tot krijgsgevangenen gemaakt door de Britten en daarna werd hij politicus en maakte roerige tijden mee tijdens de Koude Oorlog en met de Rote Armee Fraktion. In Duitsland en in het buitenland werd hij geprezen als geopolitieke strateeg, maar zijn oorlogsverleden bleef hem achtervolgen. Na zijn loopbaan als politicus was hij spreker, schrijver en mede-uitgever van de krant Die Zeit.


  2. Onderstaande 3 leden hebben bergm550 bedankt voor deze bijdrage:

    biged (11 november 2015),Eddy_V (11 november 2015),Johan35 (11 november 2015)

  3. #2
    Geregistreerd
    23 mei 2007
    Last Online
    8 maart 2024 @ 15:02
    Berichten
    287
    Discussies
    8
    Thanks
    5.262
    Thanked
    931 in 169 posts

    Standaard

    Helmut schmidt kreeg te maken met fysiek verval op latere leeftijd maar zijn geest gelukkig niet deze bleef helder als van een twintigjarige.
    Zodoende konden we genieten van zijn enorme intelligentie.
    Iemand die over alles een mening had en dat op deskundige en intelligente wijze kon formuleren.
    Niet voor niets op latere leeftijd het geweten van Duitsland genoemd.

    Als ik een documentatie mag aanbevelen dan deze.
    Niet alleen uit filosofisch punt belangrijk maar ook om Duitsland beter te begrijpen vanuit de twintigste eeuw.
    Wat hij zei over de dood na ongeveer 26minuten is mij altijd bijgebleven.

    https://www.youtube.com/watch?featur...&v=h_1VeDqmSiU

  4. Onderstaande 3 leden hebben biged bedankt voor deze bijdrage:

    bergm550 (11 november 2015),Eddy_V (11 november 2015),Johan35 (11 november 2015)

  5. #3
    Geregistreerd
    18 augustus 2007
    Last Online
    27 november 2016 @ 07:59
    Berichten
    3.445
    Discussies
    299
    Thanks
    4.009
    Thanked
    7.233 in 1.649 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door biged Bekijk bericht
    Niet voor niets op latere leeftijd het geweten van Duitsland genoemd.
    Klopt. Ik las in de krant dat 73% van de Duitse bevolking Helmut Schmidt als het morale kompas van Duitsland ziet.

  6. #4
    Geregistreerd
    28 oktober 2005
    Last Online
    Vandaag @ 07:18
    Berichten
    2.863
    Discussies
    81
    Thanks
    2.066
    Thanked
    3.156 in 945 posts

    Standaard

    Der richtige Mann in der falschen Partei....
    Een uurtje is ook maar een uur...

  7. #5
    Geregistreerd
    12 maart 2013
    Last Online
    Gisteren @ 16:21
    Locatie
    �� overal, overal ��, waar de meisjes zijn, waar de meisjes zijn!
    Berichten
    8.674
    Discussies
    127
    Thanks
    11.960
    Thanked
    18.383 in 6.024 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door uurtje Bekijk bericht
    Der richtige Mann in der falschen Partei....
    Tja, maar het waren andere tijden.. Het CDU/CSU was in die jaren nog veel fouter (naar mijn mening).
    Duitsland zat in de zestiger en zeventiger jaren nog volop in de verwerking van de trauma's van '40-'45 en de opsplitsing tussen Oost en West.
    Schmidt werd in die tijd in Nederland wel eens belachelijk gemaakt als prototype Duitser met petje op zijn boot.
    Zeker later heeft hij pas de waardering gekregen die hij verdiende.
    En Garde

  8. #6
    Geregistreerd
    28 oktober 2005
    Last Online
    Vandaag @ 07:18
    Berichten
    2.863
    Discussies
    81
    Thanks
    2.066
    Thanked
    3.156 in 945 posts

    Standaard

    In Nederland hebben we er een handje van om alles in het belachelijke te trekken. Met name Duitsers....en dan ook nog zaken onder het vergrootglas leggen. Schmidt zin verleden week in principe niet zoveel af van dat van zijn leeftijdsgenoten. Het was nou niet bepaald een uitzondering dat mannen van die leeftijd tijdens een bepaalde periode in dienst zaten. In Duitsland was dat probleem minder groot dan in Nederland. Maar goed.....daar had ik het net over.

    De wijze waarop hij met terreur omging kenmerkte zijn sterke persoonlijkheid. Niet geheel in lijn met zijn eigen partij ondersteunde hij het plaatsen van kruisraketten. Dit heeft er mede aan bijgedragen dat de Russen terug naar de onderhandelingstafel moesten. Nederland stond destijds bekend om zijn 'hollanditus'. Het is maar waar je voor kiest.

    Deze staatsman was er eentje van de oude stempel. Geen spatje opgelopen (in Nederland dan wel.....Nederland...man....waar hebben we het over?), aanwezig zijn wanneer je aanwezig moet zijn en visie hebben. Om over lef maar te zwijgen, want binnen zijn eigen partij kun hij niet altijd op volledige instemming rekenen.

    Een groot staatsman is heen gegaan....
    Een uurtje is ook maar een uur...

  9. #7
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Last Online
    Vandaag @ 06:18
    Locatie
    NRW und Hessen
    Berichten
    24.604
    Discussies
    870
    Thanks
    4.682
    Thanked
    9.219 in 5.157 posts

    Standaard

    Een groot Duitser is van ons heengegaan. Een staatsman die ik bij leven al bewonderde.

    Maar de man rechts op de foto was een evengroot staatsman die pas nu de terechte erkenning krijgt die hij bij leven meer verdiende.



    Waar Kohl toch vooral een sullig lulletje was gold dat bepaald niet voor de andere twee grote staatsmannen.
    Maar Angela is ook wel ok hoor. Wir schaffen das!
    1."L'intelligence? Une question de chimie organique, rien de plus. On n'est pas plus responsable d'être intelligent que d'être bête. "! Paul Léautaud
    2. "Ich lehre euch den Übermenschen. Der Mensch ist Etwas das überwunden werden soll." Friedrich Nietzsche

  10. #8
    Geregistreerd
    28 oktober 2005
    Last Online
    Vandaag @ 07:18
    Berichten
    2.863
    Discussies
    81
    Thanks
    2.066
    Thanked
    3.156 in 945 posts

    Standaard

    Ook Kohl zal als een groot staatsman de geschiedenis in gaan. Alhoewel hij allerlei bijnamen had (Birne etc) viel er eigenlijk weinig op hem aan te merken. Hij is de grote man achter de 'Wiedervereinigung'. Hij heeft het doorgezet.

    De man op rechts is volgens mij CSU leider FJ Strauss. Iemand die wel iets meer omstreden was. Al tijdens zijn periode als Min v Def raakte hij min of meer bij schandalen betrokken. Dat werd ook min of meer opgelost...

    B30..... Nou had ik toch echt wel gedacht dat jij met Herbert Wehner was aangekomen. Iemand die toch wel in vele opzichten jou moet aanspreken....
    Een uurtje is ook maar een uur...

  11. #9
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Last Online
    Vandaag @ 06:18
    Locatie
    NRW und Hessen
    Berichten
    24.604
    Discussies
    870
    Thanks
    4.682
    Thanked
    9.219 in 5.157 posts

    Standaard

    Kohl was een bepaald niet al te intelligente provinciaal uit de Pfalz. De partijkas liet hij spekken met dubieuze schenkingen. Een man met geen statuur een passant in de politieke arena. Een onbenul!

    Mag zelfs niet in de schaduw staan van die andere twee zwaargewichten. Wehner zou in de DDR beter hebben gepast.
    1."L'intelligence? Une question de chimie organique, rien de plus. On n'est pas plus responsable d'être intelligent que d'être bête. "! Paul Léautaud
    2. "Ich lehre euch den Übermenschen. Der Mensch ist Etwas das überwunden werden soll." Friedrich Nietzsche

  12. #10
    Geregistreerd
    28 oktober 2005
    Last Online
    Vandaag @ 07:18
    Berichten
    2.863
    Discussies
    81
    Thanks
    2.066
    Thanked
    3.156 in 945 posts

    Standaard

    Jouw mening......mag je van mij gewoon hebben.....zo ben ik nou eenmaal Al hoor ik toch wel een beetje Herbert Wehner retoriek..
    Een uurtje is ook maar een uur...

 

 

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Forumsoftware: vBulletin®, versie 4.2.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Image resizer by SevenSkins
Copyright © 2005 - 2017, IJsberenforum
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.

  Living Room 468*60