Weergegeven resultaten: 1 t/m 17 van 17
  1. #1
    Geregistreerd
    18 augustus 2007
    Last Online
    27 november 2016 @ 07:59
    Berichten
    3.445
    Discussies
    299
    Thanks
    4.009
    Thanked
    7.233 in 1.649 posts

    Standaard Van Moskou Tot Moermansk

    Bron: VPRO

    De Nederlandse journalist Jelle Brandt Corstius heeft 4 jaar in Rusland gewoond en geeft door zijn documentaires een mooi kijkje in het alledaagse leven van de Russen. Afleveringen zijn ook te bekijken via: http://www.npo.nl/van-moskou-tot-moe..._S_VPRO_113390

    Hier zijn twee afleveringen die ik heel interessant vond:

    De geest uit de fles

    Dat Russen van een borrel houden is bekend. Wodka is de nationale drank en waar je komt, gewild of ongewild, met vrienden of vreemden, voor een wodkaatje of twee wordt altijd wel een aanleiding gevonden. Behalve voor verbroedering, zorgt wodka ook voor veel verdriet. In de stad Vologda gaat Jelle Brandt Corstius op onderzoek uit naar de vele tradities die de wodka omgeven. Hij gaat op bezoek bij een iemand die zijn eigen wodka stookt en proeft in een lokale wodkafabriek. Jelle spreekt een verslaafd jong stel dat naarstig probeert te ontkomen aan de lange geschiedenis van drinkende opa's en vaders. Een bejaard stel uit een naburig dorp vertelt Jelle hoe het vroeger was en hoe de drank de dorpelingen al jaren in een destructieve greep houdt. Ondertussen drinkt Jelle een wodka mee met ijsvissers.
    Deel 1



    Deel 2


  2. Onderstaande 2 leden hebben bergm550 bedankt voor deze bijdrage:

    biged (15 november 2015),NeverEnough (31 oktober 2015)

  3. #2
    Geregistreerd
    18 augustus 2007
    Last Online
    27 november 2016 @ 07:59
    Berichten
    3.445
    Discussies
    299
    Thanks
    4.009
    Thanked
    7.233 in 1.649 posts

    Standaard

    Moeder Rusland

    Een mooie aflevering over de stad Wolgograd.

    Vroeger heette de stad Stalingrad. Hier werd in de Tweede Wereldoorlog de strijd met de Duitsers beslist ten koste van 1,5 miljoen gedoodde Russische soldaten. Na de oorlog vochten de vrouwen in Stalingrad om iedere man die ze konden krijgen of deelden er desnoods een. Vanwege het gebrek aan mannen worden veel mannenberoepen vandaag de dag nog steeds door vrouwen uitgevoerd in Wolgograd.

    In Rusland zijn er nog steeds 10 miljoen meer vrouwen als mannen. Dit komt ook door het hoge alcoholgebruik, waardoor de gemiddelde levensverwachting van een man rond de 54 jaar is. Veel Russische vrouwen kiezen dan ook voor een man die het minst drinkt of het minst hard slaat. Geen wonder dat veel Russische vrouwen in de kleinere dorpen een buitenlandse partner zoeken.

    Deel 1



    Deel 2


  4. #3
    Geregistreerd
    18 augustus 2007
    Last Online
    27 november 2016 @ 07:59
    Berichten
    3.445
    Discussies
    299
    Thanks
    4.009
    Thanked
    7.233 in 1.649 posts

    Standaard

    Deel 3


  5. Onderstaande 2 leden hebben bergm550 bedankt voor deze bijdrage:

    fg22 (31 oktober 2015),Megaboob (30 oktober 2015)

  6. #4
    Geregistreerd
    22 juli 2011
    Last Online
    27 maart 2024 @ 19:02
    Berichten
    3.189
    Discussies
    104
    Thanks
    1.543
    Thanked
    4.019 in 1.589 posts

    Standaard

    Zo zijn er ook nog "van Moskou tot Magadan", "de bergen achter Sotsji" en "Grensland" eveneens met Jelle Brandt Corstius.

    Op de één of andere manier vind ik Rusland en de oude sovjet staten buitengewoon interessant en heb met veel plezier vrijwel alle afleveringen van deze series gekeken.

  7. Onderstaande leden hebben WA bedankt voor deze bijdrage:

    fg22 (31 oktober 2015)

  8. #5
    Geregistreerd
    28 mei 2007
    Last Online
    Gisteren @ 22:53
    Berichten
    9.258
    Discussies
    176
    Thanks
    2.913
    Thanked
    4.089 in 2.246 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vulkaanridder Bekijk bericht
    Zo zijn er ook nog "van Moskou tot Magadan", "de bergen achter Sotsji" en "Grensland" eveneens met Jelle Brandt Corstius.

    Op de één of andere manier vind ik Rusland en de oude sovjet staten buitengewoon interessant en heb met veel plezier vrijwel alle afleveringen van deze series gekeken.
    En maar strijden tegen "Heel Holland bakt"...
    Ik raak van alles kwijt....

    Behalve gewicht

  9. Onderstaande leden hebben Goedemorgenallemaal bedankt voor deze bijdrage:

    fg22 (31 oktober 2015)

  10. #6
    Geregistreerd
    28 april 2015
    Last Online
    1 augustus 2023 @ 23:39
    Locatie
    Brabantse land
    Berichten
    1.489
    Discussies
    33
    Thanks
    5.778
    Thanked
    2.296 in 817 posts

    Standaard

    Zeer sympathieke vent die Jelle Brandt Corstius, tenminste zo komt hij op mij over. Zijn docu's wel eens gekeken en hij weet het allemaal mooi te brengen. Mooi in de zin van, altijd 2 kanten van de medaille laten zien. Dat trekt me wel aan. Zodat je zelf je oordeel kan vellen over bepaalde onderwerpen. Blijft natuurlijk een idioot/gek/fantastisch/natuurrijk/cultuurrijk land dat Rusland.

  11. Onderstaande leden hebben Nedlovefkk bedankt voor deze bijdrage:

    fg22 (31 oktober 2015)

  12. #7
    Geregistreerd
    28 mei 2007
    Last Online
    Gisteren @ 22:53
    Berichten
    9.258
    Discussies
    176
    Thanks
    2.913
    Thanked
    4.089 in 2.246 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nedlovefkk Bekijk bericht
    Mooi in de zin van, altijd 2 kanten van de medaille laten zien. Dat trekt me wel aan.
    En het knapste is, dat weet hij ook te doen als je merkt, ruikt, voelt, hoort dat hij voor de verandering eens NIET neutraal is, dat ook hij een voorkeur heeft, partij trekt. OOK in die gevallen weet hij nog steeds beide zijden van de medaille evenveel kans te geven. Dat is grootste journalistiek, dat is "informeren zonder te opinieren" ...
    Ik raak van alles kwijt....

    Behalve gewicht

  13. #8
    Geregistreerd
    18 augustus 2007
    Last Online
    27 november 2016 @ 07:59
    Berichten
    3.445
    Discussies
    299
    Thanks
    4.009
    Thanked
    7.233 in 1.649 posts

    Standaard

    Grensland is een nieuwe reeks afleveringen van Jelle Brandt Corstius over Rusland en de ex-Sovjet-Republieken. De afleveringen kunnen bekeken worden via: http://www.npo.nl/grensland/POMS_S_VPRO_1876624

    De onderstaande aflevering "Beleefde Mensen" vond ik heel interessant. Jelle vertelt dat er na de annexatie van de Krim iets verandert is in Rusland. De Russen zijn weer wantrouwender geworden voor het Westen. Het heeft de nationale trots alleen nog maar sterker gemaakt. De Russen zien zichzelf vooral als beleefde mensen. Jelle was ook zes Russische vrienden verloren op Facebook, die allen in het buitenland hadden gestudeerd of gewerkt. Zelf ben ik van mening dat die sancties tegen Rusland alleen maar averechts werken.

    De meeste Russen kunnen jagen, vissen en hebben ook moestuintjes. Dus de Russen overleven altijd wel. Je krijgt ze toch niet op de grond. Andersom is het een ander verhaal. Kunnen Nederlanders nog overleven? De meeste Nederlandse kinderen denken dat vlees uit de supermarkt komt en hebben nog nooit een koe geslacht zien worden. En als kinderen er getuige van zijn, dan klagen de ouders meteen over kindermishandeling. Zie het volgende artikel: http://www.nrc.nl/nieuws/2015/10/15/...n-van-kinderen

    Als Nederland in de toekomst niet meer zou bestaan om wat voor reden dan ook, dan lopen de Russen nog vrolijk rond. Putin wordt in Rusland gezien als een held, zowel door de jeugd die hem een sexsymbool vindt als door de ouderen. Russen houden van een autoritaire, strenge en harde leider. Presidenten als Jeltsin en Gorbatsjov zijn meer in het Westen geliefd dan in Rusland.


  14. Onderstaande leden hebben bergm550 bedankt voor deze bijdrage:

    biged (15 november 2015)

  15. #9
    Geregistreerd
    18 augustus 2007
    Last Online
    27 november 2016 @ 07:59
    Berichten
    3.445
    Discussies
    299
    Thanks
    4.009
    Thanked
    7.233 in 1.649 posts

    Standaard

    Wat ook interessant was aan de bovenstaande aflevering, is dat het me een nieuw inzicht gaf. Iets waar ik nooit bij stil had gestaan. Sinds de val van het Communisme is Rusland alleen maar grondgebied verloren. Rusland is alle oude Sovjet-Republieken (zoals Roemenië, Polen, Tsjechië, enz.) verloren en deze landen behoren nu tot de Europese Unie. Dus het is volstrekt te begrijpen dat Rusland de uitdeining van de EU als een bedreiging ziet voor haar eigen grondgebied. Dus de annexatie van de Krim is dan ook te begrijpen, omdat er in de Krim sowieso heel veel Russen wonen. Het Russische grondgebied is dus na de annexatie hersteld.

  16. #10
    Geregistreerd
    4 juli 2014
    Last Online
    Vandaag @ 07:59
    Berichten
    5.053
    Discussies
    40
    Thanks
    1.100
    Thanked
    9.525 in 2.502 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bergm550 Bekijk bericht
    ... Rusland is alle oude Sovjet-Republieken (zoals Roemenië, Polen, Tsjechië, enz.) verloren en deze landen behoren nu tot de Europese Unie...
    Volgens mij zijn bovengenoemde landen nooit onderdeel geweest van de USSR (wel van het Warschau-Pact). Daarentegen behoorden Estland, Letland, Litouwen, Wit-Rusland, Oekraine, Kazachstan en nog wat andere stannen wel tot de Unie.

  17. #11
    Geregistreerd
    11 januari 2011
    Last Online
    Gisteren @ 19:59
    Locatie
    lustoord
    Berichten
    4.269
    Discussies
    33
    Thanks
    5.257
    Thanked
    5.736 in 2.235 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Clitt Bekijk bericht

    Volgens mij zijn bovengenoemde landen nooit onderdeel geweest van de USSR (wel van het Warschau-Pact). Daarentegen behoorden Estland, Letland, Litouwen, Wit-Rusland, Oekraine, Kazachstan en nog wat andere stannen wel tot de Unie.
    Klopt,wel waren landen zoals Roemenië ,Tsjechië, Bulgarije, Hongerije,Slowakije,Polen en het voormalige Joegoslavie satelietstaten onder een totalitaire Sovjet invloed.
    Zie ook de "Praagse lente" van in de jaren zestig.Ook moeten we het voormalige Oostduitsland niet vergeten.
    Gelukkig voor ons ijsberen zijn het nu compleet andere tijden met de dames uit die landen die nu de saunaclubs bevolken.

  18. #12
    Geregistreerd
    28 mei 2007
    Last Online
    Gisteren @ 22:53
    Berichten
    9.258
    Discussies
    176
    Thanks
    2.913
    Thanked
    4.089 in 2.246 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bergm550 Bekijk bericht
    Wat ook interessant was aan de bovenstaande aflevering, is dat het me een nieuw inzicht gaf. Iets waar ik nooit bij stil had gestaan. Sinds de val van het Communisme is Rusland alleen maar grondgebied verloren. Rusland is alle oude Sovjet-Republieken (zoals Roemenië, Polen, Tsjechië, enz.) verloren en deze landen behoren nu tot de Europese Unie. Dus het is volstrekt te begrijpen dat Rusland de uitdeining van de EU als een bedreiging ziet voor haar eigen grondgebied. Dus de annexatie van de Krim is dan ook te begrijpen, omdat er in de Krim sowieso heel veel Russen wonen. Het Russische grondgebied is dus na de annexatie hersteld.
    Ach , het is een Russische traditie om de Krim te annexeren. Vroeger maakte het deel uit uit van Ottomaanse Rijk. Toen wilde Rusland ook naar de Zwarte Zee en vocht wat met de Turken. Dat wonnen ze. Rond de Zee van Azow ontstond een onafhankelijek staat die vrijwel meteen door Rusland geannexeerd werd, weer oorlog met onder andere de beroemde charge van de lichte brigade en Florence Nightingale. Maar goed, de Russne pikten het dus in. Na de oktober revolutie werd er weer een onafhankelijke Krim volksrepubliek opgericht die ook weer werd geannexeerd. Rusland heeft dus op basis daarvan ook net zoveel op de Krim te zoeken als bv Turkije of Oekraine. Dat er veel Russen wonen is eigenlijk een vorm van kolonisatie geweest.

    Rusland is niet zo veel grond verloren, er is veel vanaf gegaan wat vanouds nooit tot Rusland gehoord heeft maar is ingepikt door de Tsaren en later de Bolsjewieken.
    Ik raak van alles kwijt....

    Behalve gewicht

  19. #13
    Geregistreerd
    4 juli 2014
    Last Online
    Vandaag @ 07:59
    Berichten
    5.053
    Discussies
    40
    Thanks
    1.100
    Thanked
    9.525 in 2.502 posts

    Standaard

    @ rob45

    Ja, gelukkig wel maar tegelijk moet ik dan aan mijn jeugdjaren denken toen de Koude Oorlog nog volop woedde (late '70 's, early '80 's). Toen zag ik bijvoorbeeld in de bioscoop of op de TV 007 stoeien met de mooiste Russische spionnes (ook al waren het westerse actrices, het gaat om het idee), had toen niet kunnen bevroeden dat ik nu zelf met zulke dames aan het stoeien ben (maar het zullen nu wel geen spionnes meer zijn ).

  20. Onderstaande leden hebben Brad Clitt bedankt voor deze bijdrage:

    rob45 ( 1 november 2015)

  21. #14
    Geregistreerd
    28 april 2015
    Last Online
    1 augustus 2023 @ 23:39
    Locatie
    Brabantse land
    Berichten
    1.489
    Discussies
    33
    Thanks
    5.778
    Thanked
    2.296 in 817 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bergm550 Bekijk bericht
    Wat ook interessant was aan de bovenstaande aflevering, is dat het me een nieuw inzicht gaf. Iets waar ik nooit bij stil had gestaan. Sinds de val van het Communisme is Rusland alleen maar grondgebied verloren. Rusland is alle oude Sovjet-Republieken (zoals Roemenië, Polen, Tsjechië, enz.) verloren en deze landen behoren nu tot de Europese Unie. Dus het is volstrekt te begrijpen dat Rusland de uitdeining van de EU als een bedreiging ziet voor haar eigen grondgebied. Dus de annexatie van de Krim is dan ook te begrijpen, omdat er in de Krim sowieso heel veel Russen wonen. Het Russische grondgebied is dus na de annexatie hersteld.
    Iets te snel door de bocht bergm550. Laten we het ze niet zo makkelijk maken. Dat ze zich bedreigd voelen en daardoor maar landje pik doen kan natuurlijk niét. Oekraïne werd instabiel cq onbeheersbaar voor ze en dus zagen ze kans om de truccendoos erbij te halen. Blijft raar volk.
    Maar je uiteenzetting is wel te volgen.

  22. #15
    Geregistreerd
    26 maart 2006
    Last Online
    13 januari 2024 @ 23:42
    Berichten
    909
    Discussies
    11
    Thanks
    712
    Thanked
    79 in 55 posts

    Standaard

    Grapje....
    Waar is James Bond wanneer je hem ECHT nodig hebt....?
    Hij wist de mooiste spionnes te vinden....

  23. #16
    Geregistreerd
    4 juli 2014
    Last Online
    Vandaag @ 07:59
    Berichten
    5.053
    Discussies
    40
    Thanks
    1.100
    Thanked
    9.525 in 2.502 posts

    Standaard

    Ik heb nooit de rol van 007 gekregen (waarom is me nog steeds een raadsel), maar ik zal morgen op onderzoek gaan in Villa Vertigo (zou een goede titel voor een Bondmovie zijn).
    Het schijnt dat daar wel eens Russische dames met een verborgen agenda rondlopen.

  24. #17
    Geregistreerd
    28 mei 2007
    Last Online
    Gisteren @ 22:53
    Berichten
    9.258
    Discussies
    176
    Thanks
    2.913
    Thanked
    4.089 in 2.246 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Clitt Bekijk bericht
    maar ik zal morgen op onderzoek gaan in Villa Vertigo (zou een goede titel voor een Bondmovie zijn).
    In tegenstelling tot albumtitels van Suske en Wiske zijn de titels van Bondfilms geen aliteraties. Succes met het veroveren van Tante Sidonia
    Ik raak van alles kwijt....

    Behalve gewicht

 

 

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Forumsoftware: vBulletin®, versie 4.2.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Image resizer by SevenSkins
Copyright © 2005 - 2017, IJsberenforum
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:00.