Pagina 1 van 30 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 726
    Last Online
    2 december 2022 @ 14:30
    Discussies
    110
    Thanks
    281

Standaard Veilig in de Winter naar onze vriendinnen (Winterbanden)

Beste Wandelaars,

LET OP LET OP!!!!!!!!!!!!

Voor de komende maanden onderstaand bericht van de ANWB even hier geplaatst. Ik vind dit zeer belangrijk omdat je die duitse polizei niet altijd kunt vertrouwen. Ik weet niet of de ANWB gelijk heeft m.b.t. de eventuele sancties, maar voorkomen is beter dan genezen.................

DOE ER UW VOORDEEL MEE!!!!

Duitsland
    Let op: vanaf mei 2006 moeten auto’s in winterse omstandigheden beschikken over een winteruitrusting. Onder die winteruitrusting vallen met name voor winterse omstandigheden geschikte banden en voldoende ruitensproeiervloeistof. Deze verplichting geldt ook voor Nederlandse auto’s.

De boete op het rijden met ongeschikte banden is € 20; in geval van gevaarzetting of hinder is de boete € 40 en 1 strafpunt. Naast een boete kan het niet gebruiken van winterbanden leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen omdat de bestuurder van een auto op zomerbanden minder goed kan reageren op onverwachte situaties. Immers zonder winterbanden is er in winterse omstandigheden minder grip en een langere remweg.Als er winterbanden gemonteerd zijn, dan moet men zich houden aan de voorgeschreven maximumsnelheid van de band. Indien deze snelheid lager is dan die van de auto, moet deze maximumsnelheid met een voor de bestuurder zichtbare sticker worden aangegeven.
    BRON ANWB
    And in the end, it's not the years in your life that count. It's the life in your years.

Last Online
    27 januari 2013 @ 21:40
    Discussies
    142
    Thanks
    0

Standaard

Wat Rex zei dat klopt.

Ik weet het zeer precies, als ik Duitser ben.
    Het is beter, als je nu winterbanden drop doet, anders hebt je bij een ongeval een prob. IK heb op alle autos winterbanden drop en ik weet waarom ik dat doe.

neukie

Last Online
    Vandaag @ 09:19
    Discussies
    866
    Thanks
    4.648

Blinzeln

Grappig, nog geen half uur geleden besprak ik exact dezelfde vraagstelling, toen werd beweerd dat je in D nooit een boete voor zomerbanden kunt krijgen, maar het wel zo is dat als je onder winterse omstandigheden rijdt en bij een ongeluk betrokken raakt je dan per definitie aansprakelijk wordt gesteld.

Mij is ook niet duidelijk wat wordt verstaan onder winterse omstandigheden, sneeuw, T < 0-5 graden, ikkuh nie weetuh!

Overigens dat winterbanden superieur zijn onder winterse omstandigheden daar heb ik mezelf meer dan eens van kunnen overtuigen.

Toch wel benieuwd hoe het nu precies zit ! Heel vaag zegt een stemmetje heel diep in mij dat de aanschaf van winterbanden wellicht nog niet zo'n slechte keuze is, geen idee waarom :p :thefinger :teuflisch.

Gr. B.
    1."L'intelligence? Une question de chimie organique, rien de plus. On n'est pas plus responsable d'être intelligent que d'être bête. "! Paul Léautaud
    2. "Ich lehre euch den Übermenschen. Der Mensch ist Etwas das überwunden werden soll." Friedrich Nietzsche

Last Online
    8 februari 2021 @ 19:11
    Discussies
    492
    Thanks
    531

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door big30

Mij is ook niet duidelijk wat wordt verstaan onder winterse omstandigheden, sneeuw, T < 0-5 graden, ikkuh nie weetuh!
    Draai het maar es om, wanneer zijn winterbanden beter dan zomerbanden. Google wijst je de weg:

Temperatuur onder 7° C ? Kom dan nu winterbanden laten monteren !
    De opbouw van het gebruikte materiaal (rubber met silica) maakt dat een winterband bij temperaturen onder 7° C aanzienlijk meer grip en trekkracht heeft op natte of koude wegen dan een zomerband. Zonder onder te doen in rijcomfort !

Winterbanden slijten niet sneller dan "gewone" banden. Een winterband is echter wel een seizoensband. Zo lang de temperatuur maar niet boven de 7° C uitkomt, kunt u deze banden ongeacht de weersomstandigheden gebruiken van ongeveer oktober tot en met maart.
    Sex is not the answer, it's the question. "Yes" is the answer.

Last Online
    @
    Discussies
    112
    Thanks
    0

Reden VESTJE voor pech onderweg

Vanaf 2007 is het in België verplicht een fluoricerend vestje in je auto te hebben, voor de pech onderweg.
    Ik weet niet hoe het zit in Nederland en Duitsland, maar bvb in Italië en Spanje zijn die dingen reeds verpicht!
    Crazy world, Crazy life

Last Online
    Gisteren @ 23:11
    Discussies
    102
    Thanks
    1.246

Beitrag

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Big30
    Blader....blader....blader... ah, hebbes. Hier een beetje extra informatie uit een artikel van het AD:

Winterband soms verplicht

Zijn winterbanden nu wel of niet verplicht in Duitsland en zo ja, moeten Nederlanders er ook aan geloven?

De nieuwe Duitse wet blijkt vaag, maar gelukkig zijn de boetes laag.

Winterbanden zijn sinds 1 mei van dit jaar verplicht in Duitsland. Ook voor buitenlanders. Maar er is iets raars aan de hand, want zolang er geen winterse omstandigheden heersen, geldt die verplichting niet. Pas wanneer het gaat ijzelen of sneeuwen, moeten automobilisten de uitrusting van de auto aanpassen aan de weersomstandigheden.

Hierbij hoort in het bijzonder een aangepaste bandensoort (lees: winterbanden of zogeheten vierseizoenen banden, die geschikt zijn voor zomer en winter), maar ook een vol tankje voor de ruitenwissersproeier. Als het reservoir leeg is, kan de politie er een bekeuring voor uitschrijven. Officieel vallen niet alleen sneeuw en ijzel onder winterse omstandigheden, maar ook natte sneeuw en gladde wegen.

Daarmee legt de Duitse wetgever de verantwoordelijkheid bij de automobilist en laat ruimte voor discussie.

De eisen gelden niet alleen voor wintersporters. Ook zakelijke rijders in Duitsland en automobilisten die volgende maand net over de grens een kerstshow willen bezoeken en terechtkomen in een sneeuwbui, riskeren een geldboete.

Maar wat is een gladde weg? Is een natte weg ook glad? Moet je bij de eerste sneeuwvlokken de auto aan de kant zetten? Niemand die het weet, maar een aantal automobilisten zal deze winter ongetwijfeld proefondervindelijk vaststellen hoe de normen ongeveer liggen.

Volgens de ANWB heeft discussiëren in Duitsland geen zin. ,,Met buitenlandse dienders delf je altijd het onderspit,’’ weet Marcus van Tol van de ANWB. ,,Wij raden wintersporters dan ook aan om te kiezen voor winterbanden.’’

De boetes zijn relatief laag. Wie de uitrusting van het motorvoertuig niet aan de weersomstandigheden heeft aangepast, krijgt een boete van 20 euro.

Wie daadwerkelijk hinder veroorzaakt als gevolg hiervan, krijgt een boete van 40 euro, plus een strafpunt in het centrale verkeersregister. Dit geldt bijvoorbeeld voor de situatie waarin je met zomerbanden onder je auto een besneeuwde berg niet op komt en daardoor het verkeer ophoudt.

Van die strafpunten heb je als Nederlander geen last. Althans, zolang het puntenaantal niet oploopt tot 18, want dan kan ontzegging van de rijbevoegdheid volgen in Duitsland.

Toch kan het geheel een vervelend staartje krijgen. Want de Duitse justitie kan automobilisten aansprakelijk stellen wanneer men in een auto zonder winterbanden tijdens bijvoorbeeld een sneeuwbui betrokken raakt bij een ongeval. Zelfs als men geen schuld heeft aan het ongeval. En dat kan tot vervolging leiden wanneer het bijvoorbeeld gaat om een dodelijk ongeluk.

Voor de verzekering heeft het geen gevolgen. De Nederlandse verzekeraars raden weliswaar aan om de auto aan te passen aan de omstandigheden, maar keren gewoon uit wanneer het mis gaat in Duitsland, ongeacht of er zomer- of winterbanden onder de auto zijn gemonteerd.

BRON: AD 10-11-2006
    "When in doubt... go flat out!" - Colin McRae

"Never break the Chain" - Fleetwood Mac

Last Online
    Discussies
    142
    Thanks
    0

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zero
    Vanaf 2007 is het in België verplicht een fluoricerend vestje in je auto te hebben, voor de pech onderweg.
    Ik weet niet hoe het zit in Nederland en Duitsland, maar bvb in Italië en Spanje zijn die dingen reeds verpicht!
    Ik heb in elke auto twee en ik weet waarom. Ik had het in deze jaar eens aan gehad.
    Prijs in D-Land. 1,50 Euro. Dat je minstens een daarbij hebt, dat is in D-land sinds 1-2 jaaren plicht.

Last Online
    Discussies
    142
    Thanks
    0

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door big30
    Grappig, nog geen half uur geleden besprak ik exact dezelfde vraagstelling, toen werd beweerd dat je in D nooit een boete voor zomerbanden kunt krijgen, maar het wel zo is dat als je onder winterse omstandigheden rijdt en bij een ongeluk betrokken raakt je dan per definitie aansprakelijk wordt gesteld.

Overigens dat winterbanden superieur zijn onder winterse omstandigheden daar heb ik mezelf meer dan eens van kunnen overtuigen.

Toch wel benieuwd hoe het nu precies zit ! Heel vaag zegt een stemmetje heel diep in mij dat de aanschaf van winterbanden wellicht nog niet zo'n slechte keuze is, geen idee waarom :p :thefinger :teuflisch.

Gr. B.
    Als je in de winter in D-land een prob met de somerbanden op ijs of sneuw hebt en de politie komt, dan krijgt je een straf.

Last Online
    Vandaag @ 00:31
    Discussies
    4495
    Thanks
    46

Standaard

Ik denk dat ik eens aandelen in een autobandenfabrikant ga nemen.
    Een ijsbeer doet het met allweathervoeten :D

Gr Willem2 :wink:
    Ieder voordeel heb zijn nadeel............

Last Online
    Discussies
    142
    Thanks
    0

Standaard

Dijn geld-boete betaal ik niet ..:D Dijn ongeval ook niet.
    Ook als het momenteel nog niet veel is. Maar: dat wordt meer in de volgende jaaren. Veel meer. Dat was de eerste stap.
    Gr neukie :wink:

Last Online
    13 mei 2010 @ 23:35
    Discussies
    9
    Thanks
    0

Standaard

Geen punt, ik rijd al jaren met winterbanden onder mijn auto's gewoon omdat het beter is en ook omdat ik veel in duitsland kom en het daar al langer plicht is!

Het is niet de boete maar het causal verband welke zij je doen toekomen bij een ongeval en dat geld ook in de zomer met banden die op slicks lijken is ook in duitsland een punt!

Dus waarom niet en zo duur zijn winterbanden ook weer niet en je doet er langer mee dan je denkt, zeker omdar de kwaliteit erg goed is .

DUS ik rij veilig, Посмотри! ik gebruik winterbanden !

Dus я должен платить als ik zonder winterbanden rijd .

Te quiero Puta! dus ik RIJD veilig .

De Cock.

Last Online
    22 december 2013 @ 19:10
    Discussies
    52
    Thanks
    0

Idee

Ja lekker is dat die duitse regels,werkt me baas niet aan mee. Toevallig vandaag geinformeerd voor huren maar met mijn bandbreedte is dat moeilijk. Dus zit er niks anders op dan kopen:o 900 eurie,s of weet iemand een beter optie want die 900eurie geef ik liever aan uit.

saluti L Diablo
    Little Don of Golden time:guilty[1]

" rispetto per una donna "

Last Online
    Discussies
    9
    Thanks
    0

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door little diablo
    Ja lekker is dat die duitse regels,werkt me baas niet aan mee. Toevallig vandaag geinformeerd voor huren maar met mijn bandbreedte is dat moeilijk. Dus zit er niks anders op dan kopen:o 900 eurie,s of weet iemand een beter optie want die 900eurie geef ik liever aan uit.

saluti L Diablo
    Hoi LD,

Wat voor maat heb jij dan Ik heb normaal zomerbanden (new conti 2) 235/60 R 16 en winterbanden in de maat: 225/60 R 16 Euro 480,- (4 stuks Fulda kristall supremo new).

Zulke sloffen zul jij ook niet hebben op mijn andere auto heb ik 255/40 ZR 17 .

Groeten,

De Cock.

Last Online
    Discussies
    142
    Thanks
    0

Standaard

900 eurie,s of weet iemand een beter optie want die 900eurie geef ik liever aan uit.
    1 keer 4 winterbanden en 4x1 keer neuken.....

Last Online
    Vandaag @ 00:31
    Discussies
    4495
    Thanks
    46

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door neukie
    1 keer 4 winterbanden en 4x1 keer neuken.....

Ik weet niet waar jij gaat neuken maar kennelijk rekenen ze daar met autobanden :D
    Ieder voordeel heb zijn nadeel............

Last Online
    26 april 2018 @ 12:03
    Discussies
    198
    Thanks
    13

Standaard

Ik heb al reeds vanaf begin oktober van die bandjes eronder liggen. Maar je wordt niet vrolijk wanneer je dan een goede week later in Italie rijdt bij 27 graden. Die dingen slijten onder je auto vandaan. Dus inderdaad boven de +7 graden slijten die banden harder. Maar hopen dat het snel kouder wordt.

BR, Sonny

Last Online
    12 maart 2022 @ 23:09
    Discussies
    96
    Thanks
    1.466

Standaard

saluti L Diablo
    Ik heb in de zomer 215x45R17 sloffen, maar voor de winterbanden heb ik iets om 15" stalen velgen liggen (195x65R15 geloof ik) - zo'n meer gebruikelijke maat is stukken goedkoper (maar je moet wel 1 keer een beetje geld uitgeven aan de stalen velgen).

Veel bandenboeren hebben in deze tijd van het jaar trouwens ook aanbiedingen.

Doe het nu maar gewoon... Stukken veiliger!
    Echt.
    *..._______
    *./________\
    ./OO__V__OO\
    |=_-_____-_=|

I just bought my wife a "Get Better Soon" card. She's not ill, but there is plenty of room for improvement.
    B'dum tsch ®

Last Online
    Discussies
    142
    Thanks
    0

Standaard

Vanaf begin Oktober tot begin April heb ik op alle autos winterbanden drop. Wat betal ik meer? Last not least alleen het wisselen 2 keers elke jaar. Dat is een peanut als ik de prijs voor dat wisselen met dat meer aan zekerheid vergelijk.
    Het helpt me niet veel als ik 2 km voor Oedt een ongeval heb.....

Last Online
    Discussies
    9
    Thanks
    0

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Befke
    Ik heb in de zomer 215x45R17 sloffen, maar voor de winterbanden heb ik iets om 15" stalen velgen liggen (195x65R15 geloof ik) - zo'n meer gebruikelijke maat is stukken goedkoper (maar je moet wel 1 keer een beetje geld uitgeven aan de stalen velgen).

Echt.
    Geachte Befke,

Je mag niet zomaar een kleinere band onder je auto doen, oudere auto's gaat vaak wel, maar modernere auto's NIET ivm de moderne hulp middelen zoals: ABS - ASR en niet te vergeten de boardcomputer :wink: deze zijn afgesteld op de ROLOMTREK van de standaardbandenmaat DEZE mag MAXIMAAL 2% naar boven of naar bendeden afwijken! Let hier wel even op als dit voor je auto van toepassing is ook ivm de afwijking die er op je teller dan ontstaat.. Ook letten op het LOAD index cijfer deze is ook van toepassing op je auto en als je hier een verkeerde hebt die niet is toegelaten en je hebt een ongeval en ze kijken dat na heb je ook gezeik !!!

Voorbeeld: mijn standaard bandenmaat is: 235/60 R 16 100 deze heeft een rolomtrek van: 2100 mm dus 2% is 41mm verschil naar boven e/o beneden wordt dus: Onder: 2059 en boven: 2141 in een tabel kun je dan je juiste maat weer uitliezen die de rolomtrek heeft voor je auto! Bij mij werd deze dan 225/60 R 16 102 (wel hogere load index, kan dus meer gewicht dragen) en deze pasten nog op mijn LM velgen gelukkig! en zaten precies binnen die 2%. Beter voorkomen dan genezen.
    De Load index is verweven aan het gewicht van je auto, daar mijn auto'tje 2ton weegt zit daar de voorgeschreven loadindex van 100 bij. In duitsland hebben ze bij elke auto in fahrzeugbrief: een vermelding van toegelaten banden maten/hersteller en nog veel meer! In duitsland is alles voor je auto voorgeschreven... daar kun je niet even een setje onder de auto gooien .

Bij oudere auto's daar waar in het geheel geen echte technische zaken inzitten die middels de rolomtrek van je banden werken! Is het ÜBERHAUPT geen probleem en kun je zonder probleem een veel kleinere maat, bijv. een 185 - 205 R 15 serie, omleggen! Alleen je teller zal afwijken, maar als je navigatie hebt kun je de afwijking nakijken en weet je het verschil.
    Bijv. 100 op de je teller is dan in het echt 85km (navigatie) zulke afwijkingen bestaan en zeker als je te gigantisch afwijkt met bandenmaten! Maar dankzij de portable navigatie is dat geen probleem.

Is even snappen en dan gewoon doen.

voor meer duidelijkheid deze LINK: BANDEN INFO

voor de goede orde ik heb mijn banden hier niet vandaan deze koop ik bij mijn vaste BANDENBOER - EUROMASTER.

Groeten,

De Cock.

Last Online
    Discussies
    142
    Thanks
    0

Standaard

Tzja, in Duitsland gaat dat op een ander manier. In de "EWG-toelating" staat, welke banden en welke velgen ik drop doen kun. Bij andere velgen/banden is dat auto niet meer verzekert, als ik een ongeval maak en ik krijgt een straf. 235/50/R18 en op dat andere auto 215/50/R16. In de somer allebei +20

De Cock zijn spelletjes zijn voor in D-land toegelatene autos verboden.

Last Online
    Discussies
    9
    Thanks
    0

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door neukie
    Tzja, in Duitsland gaat dat op een ander manier. In de "EWG-toelating" staat, welke banden en welke velgen ik drop doen kun. Bij andere velgen/banden is dat auto niet meer verzekert, als ik een ongeval maak en ik krijgt een straf. 235/50/R18 en op dat andere auto 215/50/R16. in de zomer +20

De Cock zijn spelletjes zien voor in D-land toegelatene autos verboden.
    Hallo Neuki,

Klopt in duitsland is het allemaal voorgekauwd en vastgelegd in boekjes met stempels en keurmerken.

Ik begrijp alleen dat niet met die 235 en 215. in de zomer +20 ?? bedoel je dan grotere maat banden zeker (255 / 235).

En in nederland mag en kun je vrijwel alles onder je auto doen wat past .

Groeten,

De Cock.

ps. zijn niet mijn spelletjes .

Last Online
    Discussies
    142
    Thanks
    0

Standaard

in de zomer 255/50/R18 en 235/50/R16.
    Ik heb twee autos

Last Online
    21 september 2022 @ 18:33
    Discussies
    63
    Thanks
    267

Standaard

Nou, het schijnt (let wel schijnt) voor de verzekering niets uit te maken? En een boete van 20-40 euro overleef je wel toch? Onze verzekeringen doen er niets mee. (ben all risk dus) en heb nog nooit een ongeluk gehad. Ik heb dus zoiets van ik kijk het eerst even aan.

Last Online
    22 december 2013 @ 19:10
    Discussies
    52
    Thanks
    0

Lächeln

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Befke

Echt.
    oke thanks ik ga weer opnieuw shoppen

saluti L Diablo
    Little Don of Golden time:guilty[1]

" rispetto per una donna "

Last Online
    Gisteren @ 18:10
    Discussies
    26
    Thanks
    0

Standaard

Ik kom wel op de fiets met extra zijwiletjes en handschoentjes aan :zitter[1]

Babbel :wink:

Pagina 1 van 30 1234511 ... LaatsteLaatste

Tags voor deze discussie

Regels voor berichten