Weergegeven resultaten: 1 t/m 16 van 16

Discussie: Begrip voor ...

  1. #1
    Geregistreerd
    3 november 2012
    Last Online
    15 september 2017 @ 07:17
    Berichten
    716
    Discussies
    93
    Thanks
    240
    Thanked
    1.497 in 754 posts

    Standaard Begrip voor ...



    Van Uhm: begrip voor Syriëgangers

    Generaal b.d. Peter van Uhm heeft begrip voor Nederlanders die naar Syrië afreizen om daar te vechten. Volgens hem komen de Syriëgangers op voor hun idealen zoals het beschermen van vrouwen en kinderen. Daar heeft hij "diep respect" voor.

    Bron: nos

    _____________________________________

    Het moet niet gekker worden...

  2. #2
    Geregistreerd
    28 oktober 2005
    Last Online
    Vandaag @ 12:35
    Berichten
    2.876
    Discussies
    83
    Thanks
    2.094
    Thanked
    3.193 in 955 posts

    Standaard

    Het kan niet waar zijn. Als regel slaan generaals buiten dienst wel vaker rare taal uit. Zo waarschuwen zij, direct na het uittrekken van het uniform, voor de neerwaartse spiraal. Dat doen zij zomaar, van de een op de andere dag. Maar dat deze man, die toch wel bekend staat om zijn heldere geest, zomaar deze uitspraak doet laat mij mezelf achter de oren krabben...
    Een uurtje is ook maar een uur...

  3. #3
    Geregistreerd
    28 mei 2008
    Last Online
    Vandaag @ 10:31
    Berichten
    5.686
    Discussies
    117
    Thanks
    1.869
    Thanked
    4.651 in 1.918 posts

    Standaard

    Is van ulm soms ook een hoerenloper of zie ik het verkeerd en hoort hij hier niet thuis op dit forum met zijn onzin.
    Was misschien wel een vriend van bin laden zoals bush.

  4. #4
    Geregistreerd
    28 mei 2007
    Last Online
    Gisteren @ 12:10
    Berichten
    9.279
    Discussies
    176
    Thanks
    2.925
    Thanked
    4.105 in 2.255 posts

    Standaard

    Helaas is dit een slecht voorbeeld waar ik weer aan gespiegeld zal worden als ik beweer dat:
    Ik zie liever iemand met een ideaal of overtuiging die er voor gaat dan iemand die maar moppert en zeurt maar niks doet, ook al ben ik het niet met die persoon eens.

  5. #5
    Geregistreerd
    6 maart 2009
    Last Online
    Vandaag @ 12:35
    Berichten
    11.110
    Discussies
    224
    Thanks
    13.078
    Thanked
    17.522 in 6.164 posts

    Standaard

    Zal wel weer volledig uit de context gerukt zijn. Ken de uitspraken niet maar ik vermoed dat er nog een heel verhaal aan gekoppeld zal zijn, de man kennende. Kortom "Privé" retoriek. Blijkbaar tapt de "NOS" ook graag uit dat vaatje.

  6. Onderstaande 3 leden hebben Badslippers bedankt voor deze bijdrage:

    Goedemorgenallemaal ( 6 mei 2014),Pietjepik ( 5 mei 2014),Sjeufke ( 5 mei 2014)

  7. #6
    Geregistreerd
    3 november 2012
    Last Online
    15 september 2017 @ 07:17
    Berichten
    716
    Discussies
    93
    Thanks
    240
    Thanked
    1.497 in 754 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Badslippers Bekijk bericht
    Zal wel weer volledig uit de context gerukt zijn. Ken de uitspraken niet maar ik vermoed dat er nog een heel verhaal aan gekoppeld zal zijn, de man kennende. Kortom "Privé" retoriek. Blijkbaar tapt de "NOS" ook graag uit dat vaatje.
    NPO doc: http://www.hollanddoc.nl/kijk-luiste...en-oorlog.html

    Verloren zonen - een eeuw vrijwillig ten oorlog

    Moeten we trots zijn of treuren over jonge mannen die telkens weer ten strijde trekken? Twee ouders over hun gesneuvelde zonen en de zin van oorlog, van de loopgraven in België tot de missie in Afghanistan en Nederlandse jongeren die afreizen naar Syrië.

    Samen met generaal buiten dienst Peter van Uhm reizen radiomakers Hasan Evrengün en Robert Wichink naar militaire begraafplaatsen in de Vlaamse Westhoek om antwoord te vinden op die vraag. Voor Van Uhm is het de eerste keer dat hij zich op de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog begeeft. Hij praat over herdenken en gedenken en spreekt uitgebreid over zijn eigen gesneuvelde zoon Dennis van Uhm.

    Peter, de zoon van de Duitse beeldhouwster Käthe Kollwitz, stierf in de eerste weken van de Eerste Wereldoorlog als soldaat. In de documentaire 'Verloren Zonen' kruisen de paden van vader Van Uhm en moeder Kollwitz elkaar. Uiteindelijk staat Van Uhm oog in oog met het Treurende Ouderpaar, een beeldengroep van Kollwitz op het Duitse ereveld Vladslo.

    Zowel vader Van Uhm en moeder Kollwitz proberen zin te geven aan het verlies van hun zonen, maar ze trekken beiden een andere conclusie. Kollwitz zegt met haar beelden 'Nooit meer Oorlog', terwijl van Uhm respect blijft houden voor "jongelui die bereid zijn om hun nek uit te steken voor een betere wereld en daarbij -als ze pech hebben- sneuvelen." Ook jongens die vanuit Nederland naar Syrië gaan om daar te vechten verdienen respect, volgens de oud generaal. Maar hij is het niet eens met hun idealen.

    Verloren Zonen is een programma van Hasan Evrengün, Robert Wichink en Joost Wilgenhof. De dagboekfragmenten van Käthe Kollwitz werden gelezen door Yvonne Scholten.

    De muziek in deze documentaire is afkomstig uit het ‘World War One Project’ van Konrad Koselleck. Hij nam de eerste wereldoorlog als vertrekpunt voor een muzikaal drama. Deze voorstelling is een samenwerking tussen Koselleck’s bigband, acteur en trompettist Hans Dagelet en zangeres Ellen ten Damme. Eén van de gastsolisten is Claron MC Fadden.




  8. #7
    Geregistreerd
    3 november 2012
    Last Online
    15 september 2017 @ 07:17
    Berichten
    716
    Discussies
    93
    Thanks
    240
    Thanked
    1.497 in 754 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Badslippers Bekijk bericht
    Zal wel weer volledig uit de context gerukt zijn. Ken de uitspraken niet maar ik vermoed dat er nog een heel verhaal aan gekoppeld zal zijn, de man kennende. Kortom "Privé" retoriek. Blijkbaar tapt de "NOS" ook graag uit dat vaatje.
    De uitspraken van Van Uhm zijn onhandig, gevaarlijk en typisch voor een militair, óók in de context waarin ze zijn gedaan.

  9. #8
    Geregistreerd
    9 juni 2013
    Last Online
    15 april 2021 @ 19:44
    Berichten
    3.223
    Discussies
    85
    Thanks
    19.085
    Thanked
    9.024 in 2.133 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Badslippers Bekijk bericht
    Zal wel weer volledig uit de context gerukt zijn. Ken de uitspraken niet maar ik vermoed dat er nog een heel verhaal aan gekoppeld zal zijn, de man kennende. Kortom "Privé" retoriek. Blijkbaar tapt de "NOS" ook graag uit dat vaatje.
    Helemaal mee eens. Ik herken dit van mijn eigen werk. De media gebruikt als kop één citaat uit een heel verhaal. Lekker mediavoer. Dit inherent aan persvrijheid. Een groot goed overigens.

  10. Onderstaande 2 leden hebben Sjeufke bedankt voor deze bijdrage:

    Badslippers ( 6 mei 2014),Pietjepik ( 5 mei 2014)

  11. #9
    Geregistreerd
    27 mei 2010
    Last Online
    29 augustus 2022 @ 18:40
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    448
    Discussies
    14
    Thanks
    275
    Thanked
    318 in 175 posts

    Standaard

    Van Ulm heeft alleen een andere positie gehad toen zijn zoon omkwam.. als bevelhebber terplaatse. Zijn zoon was op vrijwillige basis daar. Hoe dubbel was het om zijn zoon en een van zijn mannem ter aarde te brengen. Deze man mogen wij respect voor hebben zoals hij verder is gegaan.. Zijn uitspraak voor de Syrie gangers zijn bedoeld als een hart onder de riem.. Dat begrijp je alleen als je zelf uitgezonden bent geweest ( waaronder ondergetekende)..
    Je thuisfront achterlaten..etc...Wat men meemaakt daar is geen voorbereiding genoeg op toegespitst..

    Sorry dat ik ff in de pen klom. Maar als oud-Bosnie veteraan kon ik het niet laten schieten niet te schrijven..
    Laatst gewijzigd door Willem2; 5 mei 2014 om 23:33 Reden: tf

  12. Onderstaande 4 leden hebben Vendezz bedankt voor deze bijdrage:

    Eddy_V ( 5 mei 2014),Goedemorgenallemaal ( 6 mei 2014),Pietjepik ( 6 mei 2014),Sjeufke ( 6 mei 2014)

  13. #10
    Geregistreerd
    6 maart 2009
    Last Online
    Vandaag @ 12:35
    Berichten
    11.110
    Discussies
    224
    Thanks
    13.078
    Thanked
    17.522 in 6.164 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toulouse-Lautrec Bekijk bericht
    De uitspraken van Van Uhm zijn onhandig, gevaarlijk en typisch voor een militair, óók in de context waarin ze zijn gedaan.
    Toch maar even erin gedoken. Blijkt allemaal wat genuanceerder te liggen. Volgens mij tracht de man zich te verplaatsen in die Syriëgangers. "Zij strijden voor hun idealen, dat zijn echter niet mijn idealen." Zijn zoon streed blijkbaar voor idealen en hij trekt een parallel. Om te vervolgen met: "Wat niet te vergelijken is, is het beeld waar ze voor gaan." Kortom het ideaal van de een is de hel voor de ander. Ligt er maar aan welke positie je inneemt.
    "Onhandig"? ja dat denk ik ook wel want de massa begrijpt dat niet. "Gevaarlijk"? Dat wachten we dan maar af. Net als dat we kunnen wachten op de "Tweets" van Wilders.
    Laatst gewijzigd door Badslippers; 6 mei 2014 om 00:20

  14. Onderstaande 2 leden hebben Badslippers bedankt voor deze bijdrage:

    Pietjepik ( 6 mei 2014),Sjeufke ( 6 mei 2014)

  15. #11
    Geregistreerd
    16 april 2010
    Last Online
    25 april 2024 @ 18:50
    Berichten
    6.939
    Discussies
    1882
    Thanks
    102
    Thanked
    3.568 in 1.971 posts

    Standaard

    Generaal b.d. Peter van Uhm heeft begrip voor Nederlanders die naar Syrië afreizen om daar te vechten. Volgens hem komen de Syriëgangers op voor hun idealen zoals het beschermen van vrouwen en kinderen. Daar heeft hij "diep respect" voor.

    Van Uhm zei dat in de documentaire Verloren zonen - een eeuw vrijwillig ten oorlogdie gisteravond op Radio 1 werd uitgezonden. Daarin vertelde hij onder meer over zijn zoon Dennis van Uhm, die in 2008 op 23-jarige leeftijd omkwam bij een aanslag in Afghanistan, toen hij daar diende.

    De voormalige commandant der strijdkrachten zegt dat hij zich kan voorstellen dat de gedrevenheid van zijn zoon wordt vergeleken met de gedrevenheid van een Syriëganger. Maar dat wil volgens hem niet zeggen dat hun idealen overeenkomen.
    Modus operandi

    In de Volkskrant van vandaag reageert Van Uhm op het nieuws van twee weken geleden dat in Syrië twee Nederlanders zijn omgekomen bij een zelfmoordaanslag. Ten tijde van het radio-interview was dat nog niet bekend. "Ik kan me ook niet vinden in hun modus operandi", zegt Van Uhm in de krant.

    Hij vindt verder dat te makkelijk over de Syriëgangers wordt geoordeeld. "De vraag of hun omgeving en onze maatschappij wel hun best doen om deze mensen in de goede richting te houden, wordt te weinig gesteld", zegt Van Uhm. "Je moet deze jonge mensen proberen te begrijpen, anders kun je ze ook niet verder helpen."
    http://nos.nl/artikel/644133-van-uhm...iegangers.html

  16. #12
    Pietjepik's schermafbeelding
    Pietjepik is offline у меня большой и очень хороший член
    Geregistreerd
    18 juni 2013
    Last Online
    25 augustus 2023 @ 21:35
    Locatie
    Velikiy Ustyug
    Berichten
    1.865
    Discussies
    37
    Thanks
    2.135
    Thanked
    2.027 in 727 posts

    Standaard

    ik heb ook respect voor de syriëgangers, als ze ze daar onder de grond stoppen scheelt dat de belastingbetaler hier immers de lasten van een gemeenschappelijk bekostigde uitvaart.
    Der mensch ist, was er fickt.......

  17. #13
    Geregistreerd
    27 mei 2010
    Last Online
    29 augustus 2022 @ 18:40
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    448
    Discussies
    14
    Thanks
    275
    Thanked
    318 in 175 posts

    Standaard

    Sorry maar hier zie ik geen respect in wat je nu als laatste zegt.. Ik ga hier verder niet op in
    .

  18. Onderstaande leden hebben Vendezz bedankt voor deze bijdrage:

    Pietjepik ( 6 mei 2014)

  19. #14
    Pietjepik's schermafbeelding
    Pietjepik is offline у меня большой и очень хороший член
    Geregistreerd
    18 juni 2013
    Last Online
    25 augustus 2023 @ 21:35
    Locatie
    Velikiy Ustyug
    Berichten
    1.865
    Discussies
    37
    Thanks
    2.135
    Thanked
    2.027 in 727 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vendezz Bekijk bericht
    Sorry maar hier zie ik geen respect in wat je nu als laatste zegt.. Ik ga hier verder niet op in
    .
    Simpel; Het predikaat Syriëganger dat krijg je opgespeld als je geïndoctrineerd en met bepaalde vooringenomen intenties besluit af te reizen, respect echter dat moet je verdienen en zul je dan weliswaar in beperkte kringen van zielsverwanten ook krijgen, maar het bredere publiek zal het je niet gunnen. Respect kan men bijvoorbeeld verdienen door als Syriëganger af te reizen naar dat land en vervolgens humanitaire hulp te gaan verlenen aan de getroffenen ipv uit bepaalde overtuiging en broederschap in naam van een geloof bij gaan dragen aan dood en verderf.

    In beide gevallen krijgt het beestje dezelfde naam, maar dekt deze naam een geheel andere lading.

    Slechts mijn bescheiden mening en zienswijze.
    Ik heb het dan ook liever over sex met meisjes dan over zwaarbeladen politieke onderwerpen waar ik geen kijk op heb.
    Der mensch ist, was er fickt.......

  20. #15
    Geregistreerd
    22 april 2006
    Last Online
    11 augustus 2022 @ 17:04
    Berichten
    768
    Discussies
    13
    Thanks
    451
    Thanked
    264 in 174 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pietjepik Bekijk bericht
    ... respect echter dat moet je verdienen
    Dat verdien je van je geboorte tot na je dood:

    Respect: "gevoel of uiting waarmee je laat merken dat je iemand aanvaardt als een waardig en waardevol mens"

    Bijvoorbeeld: "je rustig gedragen op het kerkhof uit respect voor de overledenen"

    Synoniemen: ontzag, eerbied


  21. Onderstaande leden hebben Red Devil bedankt voor deze bijdrage:

    Pietjepik ( 6 mei 2014)

  22. #16
    Geregistreerd
    27 mei 2010
    Last Online
    29 augustus 2022 @ 18:40
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    448
    Discussies
    14
    Thanks
    275
    Thanked
    318 in 175 posts

    Standaard

    Yup... eerst maar eens flink hoeren en snoeren dan politiek bedrijven.. als t kut is liever een echte soppig naaisleuf

  23. Onderstaande leden hebben Vendezz bedankt voor deze bijdrage:

    Pietjepik ( 6 mei 2014)

 

 

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Forumsoftware: vBulletin®, versie 4.2.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Image resizer by SevenSkins
Copyright © 2005 - 2017, IJsberenforum
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36.

  Diamond 468*60