Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Geregistreerd
    6 maart 2009
    Last Online
    Vandaag @ 13:43
    Berichten
    11.114
    Discussies
    225
    Thanks
    13.080
    Thanked
    17.538 in 6.168 posts

    Standaard Roemeense leerkrachten de straat op voor beter salaris

    Aangezien mijn "Roots" in het onderwijs liggen viel me dit bericht op. Wist niet dat de salarissen zo dramatisch laag zijn.

    Bron: www.nieuws.nl

    Duizenden Roemeense leerkrachten de straat op

    Gepubliceerd: 6 nov 2013 14:08

    Duizenden Roemeense leerkrachten hebben woensdag aan een mars door Boekarest deelgenomen. Ze willen meer loon, betere arbeidsomstandigheden en een einde aan politieke inmenging in het onderwijs.
    Leerkrachten bliezen op toeters en hielden spandoeken omhoog. Sommigen scandeerden 'Solidariteit!' en 'Zonder onderwijs gaat een land dood!'. Ze riepen de Roemeense regering op om veel meer geld aan onderwijs te besteden. Ze willen dat er ten minste 6 procent van het bruto binnenlands product wordt gespendeerd in plaats van de huidige 2,5 procent. Het gemiddelde in de Europese Unie is 5 procent, aldus de vakbonden.

    Doru Vladoiu (64) geeft al 25 jaar les op een middelbare school en verdient omgerekend 225 euro per maand. "Zonder het pensioen van mijn 88-jarige moeder zou ik niet kunnen rondkomen. Zonder hulp lukt het niet alleen", aldus Vladoiu. Een beginnende leerkracht verdient omgerekend 157 euro, minder dan de helft van het gemiddelde salaris in Roemenië. Veel leerkrachten geven privélessen om hun inkomsten aan te vullen.

    De vakbonden willen ook dat hoofddocenten en rectors worden aangesteld op basis van hun merites en niet op basis van politieke criteria.

  2. Onderstaande 3 leden hebben Badslippers bedankt voor deze bijdrage:

    bad pritt ( 7 november 2013),Bluebear ( 7 november 2013),Don Rudo ( 7 november 2013)

  3. #2
    Geregistreerd
    25 september 2010
    Last Online
    12 augustus 2017 @ 09:41
    Berichten
    663
    Discussies
    15
    Thanks
    343
    Thanked
    606 in 284 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Badslippers Bekijk bericht
    Ze willen meer loon, betere arbeidsomstandigheden en een einde aan politieke inmenging in het onderwijs.
    Leerkrachten bliezen op toeters en hielden spandoeken omhoog. Sommigen scandeerden 'Solidariteit!' en 'Zonder onderwijs gaat een land dood!'. Ze riepen de Roemeense regering op om veel meer geld aan onderwijs te besteden. Ze willen dat er ten minste 6 procent van het bruto binnenlands product wordt gespendeerd in plaats van de huidige 2,5 procent. Het gemiddelde in de Europese Unie is 5 procent, aldus de vakbonden.
    Wij willen geen politieke inmenging. Wij willen politieke inmenging om de salarissen te verhogen. Eeeeh, en dat moet les geven aan de volgende generatie? Zoveel domheid kun je verwachten van mensen die niet zelf nadenken maar lid worden van een vakbond maar leerkrachten had ik hoger zitten dan die links extremitische schreeuwers.

  4. #3
    Geregistreerd
    13 februari 2006
    Last Online
    25 juni 2016 @ 13:41
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    650
    Discussies
    6
    Thanks
    158
    Thanked
    283 in 161 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door too slow Bekijk bericht
    Wij willen geen politieke inmenging. Wij willen politieke inmenging om de salarissen te verhogen. Eeeeh, en dat moet les geven aan de volgende generatie? Zoveel domheid kun je verwachten van mensen die niet zelf nadenken maar lid worden van een vakbond maar leerkrachten had ik hoger zitten dan die links extremitische schreeuwers.
    Je zult voor een hoger salaris toch met je baas moeten onderhandelen. Maar dat jij niet begrijpt wat de leraren bedoelen met politieke inmenging getuigt van meer domheid dan het gedrag van die leraren.

  5. #4
    Geregistreerd
    5 juni 2010
    Last Online
    27 januari 2014 @ 17:49
    Locatie
    In mijn eigen hoofd.
    Berichten
    4.400
    Discussies
    227
    Thanks
    4.864
    Thanked
    4.028 in 1.511 posts

    Standaard

    Roemenie is een derde wereld land voor de meerderheid van de inwoners, de armoede is extremer dan velen denken.
    als je geen werk hebt krijg je ongeveer 25 euro per maand aan bijstand en moet je 10 dagen werken voor de gemeente.
    Als je geen geld hebt krijg je geen effectieve gezondheidszorg.

    Het hoort bij Europa en op papier klopt alles wel, maar Roemenie en de EU houden iedereen voor de gek.

    Het waren toch allemaal gieren die Roemeense dvpees ?..dat relativeert het dan weer wat.

  6. Onderstaande leden hebben bad pritt bedankt voor deze bijdrage:

    Bluebear ( 7 november 2013)

  7. #5
    Geregistreerd
    6 maart 2009
    Last Online
    Vandaag @ 13:43
    Berichten
    11.114
    Discussies
    225
    Thanks
    13.080
    Thanked
    17.538 in 6.168 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door too slow Bekijk bericht
    Wij willen geen politieke inmenging. Wij willen politieke inmenging om de salarissen te verhogen. Eeeeh, en dat moet les geven aan de volgende generatie? Zoveel domheid kun je verwachten van mensen die niet zelf nadenken maar lid worden van een vakbond maar leerkrachten had ik hoger zitten dan die links extremitische schreeuwers.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bad pritt Bekijk bericht
    Roemenie is een derde wereld land voor de meerderheid van de inwoners, de armoede is extremer dan velen denken.
    Too Slow doet zijn naam eer aan want terecht merkt BP op dat Roemenië een derde wereld land is en dat is nog niet doorgedrongen tot het brein van TS. Dat land heeft recent de dictatuur van zich afgeworpen en tracht zich nu te ontwikkelen. Dat gaat met een tempo van twee stappen vooruit en weer een terug. De politieke tak (en niet alleen de politiek) is nog steeds doordrongen van de corruptie en diezelfde corruptie dringt overal door. Ook binnen het onderwijs en daar zullen de protesten wellicht mee te maken hebben. Ik weet te weinig van Roemenië om echt een goed beeld te hebben maar dat het een land van louter laaielichters, criminelen en gelukszoekers zou zijn is flauwekul (uitgezonderd de zwart/langharige roemeense mokkeltjes die hier hun geluk zoeken natuurlijk. Maar da's logisch!). Land zal een langdurige en pijnlijke ontwikkeling moeten doormaken om zich aan de status van ontwikkelingsland te kunnen ontworstelen.
    Het viel me gewoon op hoe laag de salarissen zijn, zelfs voor een geschoold iemand. Tja, als ik dan de keuze had om 5 lullen a €50 euro af te zuigen dan zou ik het wel weten. Hoewel!

    Nog een informatieve schooltv film voor wie het zien wil.
    http://www.schooltv.nl/docent/projec...ij-aflevering/

  8. #6
    Geregistreerd
    5 juni 2010
    Last Online
    27 januari 2014 @ 17:49
    Locatie
    In mijn eigen hoofd.
    Berichten
    4.400
    Discussies
    227
    Thanks
    4.864
    Thanked
    4.028 in 1.511 posts

    Standaard

    Ik heb in de 7 zoveel echt straatarme dvpees voorbij zien komen.
    Nog niet lang aan het werk, nog geen reserve, nog geen 50 euro biljetten maschine....en dan komen ze vers aan met een telefoontje van 10 euro, schoenen van 1 euro, een kapotte koffermet niks erin, verhalen over armoede en ellende....gieren ja dat worden ze vaak wel maar in hun embrionale stadium kreeg ik al een realistisch beeld van Rumania dat niet zo positief was.

    250 euro voor een leraar, die een land uit de ellende moet trekken door het opleiden van de volgende generatie is natuurlijk belachelijk en de levensmiddelen zijn er niet veel goedkoper dan bij ons..go figure..daar kunnen ze daar ook nauwelijks of niet van leven.

    Alle politici daar tegen de muur, net als destijds met Ceausescu is gebeurd, bijstand op normaal leefbaar niveau, afdwingen van gezondheidszorg voor iedereen, inzetten op goed onderwijs,en onder EU leiding het land opnieuw opbouwen.
    Nu gaat door corruptie alle geld de foute zakken in en gebeurd er heel weinig, De EU kijkt de andere kant op en doet niks, het moet immers allemaal verkocht worden aan de rijkere landen dat is het belangrijkste en als het op papier maar klopt.

    Trouwens de zigeuners..10% van de bevolking is daar nog veel slechter af, die mogen ook allemaal naar Nederland komen vanaf januari 2014 en wat zou jij doen...

  9. Onderstaande 3 leden hebben bad pritt bedankt voor deze bijdrage:

    Badslippers ( 7 november 2013),Bluebear ( 7 november 2013),hasta la pasta ( 7 november 2013)

  10. #7
    Geregistreerd
    24 november 2006
    Last Online
    14 augustus 2023 @ 10:22
    Berichten
    6.038
    Discussies
    328
    Thanks
    2.246
    Thanked
    5.232 in 1.434 posts

    Standaard Gemiddelde netto-salarissen

    1,000 Lei = 225 EUR
    1,500 Lei = 337 EUR
    2,000 Lei = 450 EUR
    2,500 Lei = 562 EUR



    Diverse prijzen in Roemenië: http://www.numbeo.com/cost-of-living...ayCurrency=EUR

    Hoewel in RO alles een stuk goedkoper is dan in West-Europe kun je toch concluderen dat de gemiddelde Roemeen het niet breed heeft..

  11. Onderstaande 3 leden hebben MichelJ bedankt voor deze bijdrage:

    bad pritt ( 8 november 2013),Bluebear ( 7 november 2013),KevinK ( 7 november 2013)

  12. #8
    Geregistreerd
    8 augustus 2009
    Last Online
    4 augustus 2023 @ 15:44
    Locatie
    Hunedoara
    Berichten
    9.963
    Discussies
    713
    Thanks
    5.024
    Thanked
    8.830 in 4.070 posts

    Standaard

    €225,00 is beter als helemaal niets net als mij.

  13. #9
    Geregistreerd
    25 september 2010
    Last Online
    12 augustus 2017 @ 09:41
    Berichten
    663
    Discussies
    15
    Thanks
    343
    Thanked
    606 in 284 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Badslippers Bekijk bericht
    Too Slow doet zijn naam eer aan want terecht merkt BP op dat Roemenië een derde wereld land is en dat is nog niet doorgedrongen tot het brein van TS. Dat land heeft recent de dictatuur van zich afgeworpen en tracht zich nu te ontwikkelen. Dat gaat met een tempo van twee stappen vooruit en weer een terug. De politieke tak (en niet alleen de politiek) is nog steeds doordrongen van de corruptie en diezelfde corruptie dringt overal door. Ook binnen het onderwijs en daar zullen de protesten wellicht mee te maken hebben. Ik weet te weinig van Roemenië om echt een goed beeld te hebben maar dat het een land van louter laaielichters, criminelen en gelukszoekers zou zijn is flauwekul (uitgezonderd de zwart/langharige roemeense mokkeltjes die hier hun geluk zoeken natuurlijk. Maar da's logisch!). Land zal een langdurige en pijnlijke ontwikkeling moeten doormaken om zich aan de status van ontwikkelingsland te kunnen ontworstelen.
    Het viel me gewoon op hoe laag de salarissen zijn, zelfs voor een geschoold iemand. Tja, als ik dan de keuze had om 5 lullen a €50 euro af te zuigen dan zou ik het wel weten. Hoewel!

    Nog een informatieve schooltv film voor wie het zien wil.
    http://www.schooltv.nl/docent/projec...ij-aflevering/
    Misschien is het verstandiger om eens in Roemenie te gaan rondkijken dan op de man te spelen bij iemand die dat, kennelijk in tegenstelling tot al die mensen met een mening hier, wel heeft gedaan. Dan zul je zien dat het een heel normaal land is met hele normale mensen. Het centrum van een gemiddeld provinciestadje ziet er keurig uit. Je kunt er gewoon een biertje drinken in een cafe of een hapje eten in een restaurantje en aangezien het land vooralsnog geen toeristische topbestemming is zit je dan gewoon tussen Nicolae modaal. Het is echt geen land waar mensen verhongeren als we geen zakken graan sturen. Je kunt er gewoon een brood kopen bij de bakker en er komt gewoon benzine uit de pomp.

    Natuurlijk lijkt 225 euro salaris weinig naar onze maatstaven en zelfs als je het zou verdubbelen stelt het niets voor. Maar behalve dat het gemiddelde inkomen een tiende is van dat bij ons zijn de prijzen van eerste levensbehoeften dat ook. "Luxe" artikelen zijn niet zo goedkoop en daardoor voor de lokale bevolking relatief duur.

    Wat gelijk opvalt is dat je aan de randen van de grotere plaatsen door hele armoedige krottenwijken heen rijdt. En daarmee heb je gelijk het pijnpunt van het land te pakken: er zijn enorme inkomensverschillen, de een eet van de straat en de ander rijdt in een auto rond waar je bij ons met je ogen staat te knipperen. Als je het kunt betalen heb je goede gezondheidszorg, zo niet dan kun je kreperen.

    Maar een door en door corrupt land? Sorry hoor maar leg mij eens uit waarom het dan niet lukt om af te dingen bij een verkeersboete tewijl dat in veel oostbloklanden die niet als corrupt te boek staan geen probleem is? Je zult mij niet horen zeggen dat het een land zonder corruptie is. Maar welk land is dat wel? Zie bijvoorbeeld de opsommingen van Big en Boob over wat onze linkse en rechtse bestuurdertjes uitspoken in een ander topic hier. Of wat te denken van het feit dat de grote facebookdeskundige Job Cohen voor een vorstelijke vergoeding de projectX rellen mocht onderzoeken, Jaap de Hoop Scheffer het baasje van de Navo mocht worden toen zijn politieke vriendje Balkenende premier werd en niet Badslippers maar Jeroen Dijsselbloem werd voorgedragen als voorzitter van de Eurogroep (en nou niet als excuus aanvoeren dat je niet aan de Landbouwuniversiteit Wageningen hebt gestudeerd).

    Wiens brood men eet diens woord men spreekt, wie betaalt bepaald. Ook onze politici bepalen hoe ons onderwijs er uit ziet en wat onderwijzers verdienen. Een baantje als leraar is bij ons een commodity waarvoor het niet de moeite loont om weg te geven aan je vriendjes. Als ik 225 euro zou verdienen dan zou ik maar eens niet degene die dat kan verhogen voor de schenen schoppen. De roep om minder corruptie is een luxe probleem wat jij en ik ons kunnen veroorloven omdat we het zelfs zo goed hebben dat we vrouwen kunnen inhuren om aan onze eikels te zuigen. Ok toegegeven, het gaat nu ook weer niet zo goed dat het meer mag kosten dan een Roemeens budgetmodelletje.

    Ga eens een weekje op vakantie in Roemenie zodat je weet waarover je een mening hebt (is ook vele malen beter voor de mensen daar dan gemoraliseer van achter het toetsenbord). En als je toch al op reis gaat, plak er dan ook nog even een week Albanie achteraan om te relativeren wat armoede is.

  14. Onderstaande 2 leden hebben too slow bedankt voor deze bijdrage:

    bosbeer ( 8 november 2013),duivenmelker ( 8 november 2013)

  15. #10
    Geregistreerd
    6 maart 2009
    Last Online
    Vandaag @ 13:43
    Berichten
    11.114
    Discussies
    225
    Thanks
    13.080
    Thanked
    17.538 in 6.168 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door too slow Bekijk bericht
    Misschien is het verstandiger om eens in Roemenie te gaan rondkijken
    .
    Zou behoorlijk arbeidsintensief worden om alles eerst te gaan ervaren en onderzoeken voordat je een mening kan/mag hebben. Lijkt me ook knap vermoeiend en komt de gemoedsrust niet ten goede. Nee, laat mij maar lekker comfortabel liggend in een relaxfauteuil wat opmerkingen plaatsen ter verstrooing en ontspanning. Stel je voor, eerst een brandend huis in rennen om daarna pas een mening te mogen hebben over de brandweer.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door too slow Bekijk bericht
    Dan zul je zien dat het een heel normaal land is met hele normale mensen. Het centrum van een gemiddeld provinciestadje ziet er keurig uit. Je kunt er gewoon een biertje drinken in een cafe of een hapje eten in een restaurantje en aangezien het land vooralsnog geen toeristische topbestemming is zit je dan gewoon tussen Nicolae modaal. Het is echt geen land waar mensen verhongeren als we geen zakken graan sturen. Je kunt er gewoon een brood kopen bij de bakker en er komt gewoon benzine uit de pomp.
    Zeker, dat denk ik ook ondanks dat ik het niet met eigen ogen heb mogen aanschouwen. Mijn kennis vergaar ik door mijn ogen open te houden, zo af en toe eens een boek ter hand te nemen en zelfs te lezen, wat tv te kijken, beetje surfen, maar vooral goed te luisteren wat mensen te vertellen hebben. Bijvoorbeeld hier op dit forum als TS bij wat informatie toewerpt, waarvoor dank. En dan komt misschien wel het belangrijkste, je mening of kijk durven bij te stellen en niet halsstarrig vasthouden aan zelf geconstrueerde realiteiten. Maar goed, ik dwaal nodeloos af. Mijn enige bijdrage die ik middels het openen van dit "Topic" wilde leveren was, mijn verbazing delen over de laagte van het salaris van een gemiddelde leraar. Niks meer, niks minder.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door too slow Bekijk bericht
    Natuurlijk lijkt 225 euro salaris weinig naar onze maatstaven en zelfs als je het zou verdubbelen stelt het niets voor. Maar behalve dat het gemiddelde inkomen een tiende is van dat bij ons zijn de prijzen van eerste levensbehoeften dat ook. "Luxe" artikelen zijn niet zo goedkoop en daardoor voor de lokale bevolking relatief duur.

    Wat gelijk opvalt is dat je aan de randen van de grotere plaatsen door hele armoedige krottenwijken heen rijdt. En daarmee heb je gelijk het pijnpunt van het land te pakken: er zijn enorme inkomensverschillen, de een eet van de straat en de ander rijdt in een auto rond waar je bij ons met je ogen staat te knipperen. Als je het kunt betalen heb je goede gezondheidszorg, zo niet dan kun je kreperen.
    Kijk, dat is informatie waar ik wel iets aan heb. Bijvoorbeeld "Maar behalve dat het gemiddelde inkomen een tiende is van dat bij ons zijn de prijzen van eerste levensbehoeften dat ook". Maar moet ik nu eerst naar "Roemenië" om dat te verifiëren? Zijn de prijzen van de eerste levensbehoeften daadwerkelijk 1/10 van onze prijzen? Jij zegt het en dan ga ik er voor het gemak maar even van uit dat het klopt. Bespaart me een retourtje "Braila". En mocht het bij nader inzien niet waar zijn. "So what?" Gelukkig blijft de wereld dan gewoon doordraaien.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door too slow Bekijk bericht
    Maar een door en door corrupt land? Sorry hoor maar leg mij eens uit waarom het dan niet lukt om af te dingen bij een verkeersboete tewijl dat in veel oostbloklanden die niet als corrupt te boek staan geen probleem is?
    Ik heb geen flauw idee. Je kunt dus niet afdingen bij verkeersboetes in Roemenië. Nuttige informatie, me dunkt. Dus geen corruptie bij het innen van verkeersboetes. Doch, daar staat echter tegenover dat ik "van horen zeggen heb" dat je het plaatselijke schoolhoofd schijnt te kunnen omkopen voor een krat bier en een paar "Krakauer worsten" zodat de cijferlijst van zoonlief iets hoger uitvalt zodat betere studiefaciliteiten in het verschiet liggen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door too slow Bekijk bericht
    Je zult mij niet horen zeggen dat het een land zonder corruptie is. Maar welk land is dat wel?
    Ik denk dat die landen niet bestaan maar nogmaals, moet ik nu eerst alle 192 landen bezoeken om daar achter te komen? Dit zijn gewoon zaken die ik in zijn algemeenheid aanneem als "Common sense". In elk land heerst corruptie maar in Roemenië is, denk ik, meer corruptie. Verder nergens op gebaseerd hoogstens op wat eenvoudig "Fingerspitzen Gefühl". Nogmaals, ik kan de plank hier volledig misslaan. "Mea Culpa".

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door too slow Bekijk bericht
    Zie bijvoorbeeld de opsommingen van Big en Boob over wat onze linkse en rechtse bestuurdertjes uitspoken in een ander topic hier. Of wat te denken van het feit dat de grote facebookdeskundige Job Cohen voor een vorstelijke vergoeding de projectX rellen mocht onderzoeken, Jaap de Hoop Scheffer het baasje van de Navo mocht worden toen zijn politieke vriendje Balkenende premier werd en niet Badslippers maar Jeroen Dijsselbloem werd voorgedragen als voorzitter van de Eurogroep (en nou niet als excuus aanvoeren dat je niet aan de Landbouwuniversiteit Wageningen hebt gestudeerd).
    Daar heb je zeker een punt. Jop Cohen is een regelrechte flapdrol. Ik ga dat niet onderbouwen met feiten en bewijzen. Je moet me maar gewoon op mijn blauwen ogen geloven en dat aannemen. Inderdaad vreemd dat bepaalde mensen voor bepaalde posten in aanmerking komen. Eentje die me direct te binnen schiet is dat vvd vrouwtje Hennis Plasschaert of zoiets. Die is volgens mij gewoon een omhooggevallen secretaresse van "Schoevers". Wat moet die nou op Defensie? Wat mij betreft, ik zou best een goede voorzitter zijn want ik ben een echte kameleon en draai met alle winden mee. Met de hamer er goed op los timmeren is ook wel aan mij besteed.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door too slow Bekijk bericht
    Ga eens een weekje op vakantie in Roemenie zodat je weet waarover je een mening hebt (is ook vele malen beter voor de mensen daar dan gemoraliseer van achter het toetsenbord). En als je toch al op reis gaat, plak er dan ook nog even een week Albanie achteraan om te relativeren wat armoede is.
    Goed, we zijn weer bij de discussie aanbeland. Dus eerst op vakantie zodat ik weet waarover ik een mening heb. Dat gaat 'm helaas niet worden. Nou heb ik nog eens terug gelezen en zie dat mijn eerste bericht uit een volledig citaat bestaat. Weinig mening dus. Vervolgens, in het tweede bericht, eerst een humoristisch steekje naar "Nickname" TS waarvan de ironie misschien niet direct duidelijk is. Daarna nog wat algemeen geneuzel en overpeinzingen mijnerzijds over een land dat zich sinds kort (in historische zin) aan de dictatuur heeft ontworsteld en nu een proces doormaakt op weg naar democratie en een beter leven voor de mensen aldaar. Dat is eigenlijk meer een constatering dan een goed onderbouwde mening. En dan eindig ik nogmaals met het eerder gememoreerde: mijn verbazing delen over de laagte van het salaris van een gemiddelde leraar. Niks meer, niks minder. De rest is allemaal ruis maar wel gezellig om te lezen. Zo, weer een pagina gevuld.

 

 

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Forumsoftware: vBulletin®, versie 4.2.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Image resizer by SevenSkins
Copyright © 2005 - 2017, IJsberenforum
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.

Babylon 468*60   Living Room 468*60