Wir kommen .....
Ja , Rav und Rheinpoper (Rheinforum) wir kommen und nein Wolfl wir gewinnen nicht nur auf den Playstation
Oranje laat het geld rollen
ROTTERDAM - De deelname van het Nederlands elftal aan het WK voetbal volgend jaar in Duitsland is goed voor de nationale economie.
Oranjelegioen staat nu trappelen om in aangepaste kleding Oranje in Duitsland toe te juichen. FOTO MARCEL ANTONISSE
Wat hebben die dan op hun kop Alles Mit Gummi
Deskundigen verwachten dat er zeker voor tweehonderd miljoen euro extra besteed gaat worden.
,,Dat de economie hiermee definitief uit het dal zal klimmen, hoor je mij niet zeggen. Maar er wordt beslist meer geld uitgeven. Meedoen aan het WK is goed voor het consumentenvertrouwen,’’ zegt Marcel Beerthuizen van TWBA Brand Experience Company, een adviesbureau in beleveniscommunicatie.
Volgens Floris van Dam van bureau Sport+Markt, gaat het Nederlandse bedrijfsleven ’hard aan de bak’ nu Oranje zich heeft geplaatst.
Van Dam verwacht een vergelijkbaar effect zoals bij het EK in Portugal van vorig jaar. Dat toernooi leverde tweehonderd à tweehonderdvijftig miljoen euro op.
Ook de handelaren in oranje-artikelen lopen zich warm. Maar wat wordt de hit van het WK-voetbal volgend jaar in Duitsland?
Bij het EK in 1988 droegen veel Oranje- supporters het Gullit-petje, dat oranje hoofddeksel met het zwarte rasta-matje.
Bij volgende toernooien doken de uiteenlopende uitdossingen en attributen op. Voor ’Duitsland’ zou het Beierse hoedje het wel eens kunnen gaan maken, verwacht Jeroen van der Vliet, hoofd verkoop van Boland Party Partners. Deze importeur van feestartikelen is al volop met de aanstaande oranjegekte bezig.
Boland brengt vanwege de jaarlijkse bierfeesten in München al het bekende koddige Beierse hoedje met bijbehorende broek op de markt. ,,Daar komt een Oranje variant van. En verder doet natuurlijk alles wat oranje is het goed, zeker de oranje vlaggen.’’
Van der Vliet heeft gemerkt dat de handel ’staat te trappelen’ om de winkels te mogen vullen met feestattributen. ,,Dat komt toch ook dankzij Marco van Basten, waardoor er veel vertrouwen in het Nederlands elftal is. Ook de horeca wil dolgraag meedoen.’’
Ieder voordeel heb zijn nadeel............