‘Man vindt Cola-light niks’
Bron : AD.nl
Mannen vinden Coca-Cola light hélemaal niks. Het smaakt niet én ze vinden het veel te vrouwelijk.
De Amerikaanse frisdrankengigant heeft zich die kritiek aangetrokken en komt in februari met een cola-light- versie speciaal voor mannen: Coca-Cola Zero.
De aangepaste smaak ligt dichter bij de normale coke dan bij light en de kleuren zijn met zwart en rood stoer. Kortom, mannen hoeven zich voortaan niet meer te schamen.
Het journaille was uitgenodigd in Amsterdam om deze - zoals Coca-Cola het noemt - ‘grootste introductie sinds 1984’ te bewonderen en te proeven. ,,Gezien het succes van dit nieuwe calorievrije product in Australië, Engeland, België en Duitsland, verwachten we ook in Nederland veel van Coca-Cola Zero,’’ meldde Simon McDowell, baas van Coca-Cola Nederland.
Maar dat soort teksten wordt steevast uitgesproken bij introducties. In 2003 werd met de nodige tam-tam Vanilla Coke de Nederlandse markt opgeslingerd. ,,In de VS is het al een doorslaand succes. Hollanders zijn ook gek op vanille, denk maar eens aan vla, toetjes en ijs,’’ zei de marketingmanager Joris Aperghis toen. Coca- Cola rekende op 300.000 nieuwe cola-drinkers in Nederland. Ruim drie jaar later kan worden geconcludeerd dat Vanilla eerder een flop dan top is geworden. Een conclusie waar de pers overigens níet voor werd uitgenodigd.
Ook nu kan de omzet tegenvallen wanneer kannibalisering optreedt: als mannen Zero kopen in plaats van gewone Coca-Cola. Daar schiet de fabrikant niks mee op. ,,Het zou kunnen,’’ antwoordt McDowell. ,,Maar in landen waar dit product al te koop is, heeft het de totale Coca-Cola-omzet vergroot.’’
Ieder voordeel heb zijn nadeel............