Bron : Telegraaf.nl
POELDIJK - Xaviera Hollander heeft jongeren van het Dario Fo College in Poeldijk uitgebreid verteld over haar tijd als 'Happy Hooker'. De scholieren kregen 'les' van de voormalig prostituee als voorbereiding op hun rol in De Driestuiversopera, waarin dieven, bedelaars en hoeren een belangrijke rol spelen.
„Het was erg leuk en zeker voor herhaling vatbaar. Ik heb heel veel getalenteerde musici gezien”, zei Hollander woensdag. Ze produceerde zelf enkele jaren theatervoorstellingen. „Als ik in de buurt ben ga ik zeker naar een van de uitvoeringen kijken.” Op 15, 16 en 17 september wordt deze opera in verschillende kernen van Westland en Midden-Delfland opgevoerd.
De Driestuiversopera is een theaterwerk uit 1928 van de schrijver Bertolt Brecht en de componist Kurt Weill. Op een karavaan van aanhangwagens trekt de voorstelling door de dorpskernen, waar in totaal zes optredens worden gegeven. De opera maakt deel uit van het straattheaterproject van Dario Fo. Jongeren tussen de 14 en 25 jaar uit verschillende dorpen spelen mee in het stuk.
Xaviera Hollander publiceerde in 1971 de bestseller 'The Happy Hooker', over haar avonturen in de seksindustrie. Het boek is later ook verfilmd.