Bron : NU.nl
Uitgegeven: 7 september 2006 14:58
Laatst gewijzigd: 7 september 2006 15:12
AMSTERDAM - Seks is niet langer het meest gebruikte zoekonderwerp op internet. Uit recent onderzoek is gebleken dat de hedendaagse internetter meer interesse heeft in zakengerelateerde onderwerpen, zo melden Australische media donderdag.
Sinds de jaren negentig stonden er voornamelijk seksgerelateerde onderwerpen in de hoogste regionen van meest gebruikte zoektermen. Maar liefst 17 procent van alle zoekopdrachten had met seks te maken. Dat cijfer is nu gedaald naar 3,8 procent.
Uit onderzoek van de Queensland University en de Pennsylvania State University is gebleken dat internetters tegenwoordig het meest zoeken naar zakengerelateerde onderwerpen. Maar liefst 30 procent van zoekopdrachten heeft met zaken te maken. Daaronder valt ook het kopen en verkopen van producten op het web, zo verduidelijkt een van de onderzoekers.
Andere populaire zoektermen zijn mensen, reizen, plaatsen, computers, gezondheid, onderwijs en entertainment. Het onderzoek is vooral toegespitst op het zoekgedrag van Europeanen en Amerikanen. Maar liefst 30 miljoen zoeksessies werden geanalyseerd.
Vrouwen
"Het stijgende percentage vrouwelijke internetters heeft er mede voor gezorgd dat het zoekonderwerp 'seks' van zijn troon is gestoten", aldus onderzoekster Amanda Spinks van de Queensland University. "Pakweg tien jaar geleden maakten vooral jonge mannen deel uit van de internetbevolking. Tegenwoordig surfen ook kinderen, moeders en oma's op het web."
Daarnaast is de daling te wijten aan het feit dat er steeds meer informatie op internet te vinden is. "Vroeger waren er weinig zakengerelateerde websites te vinden. Tegenwoordig barst het van de zaken- veiling- en handelssites."