Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Geregistreerd
    18 augustus 2007
    Last Online
    27 november 2016 @ 07:59
    Berichten
    3.445
    Discussies
    299
    Thanks
    4.009
    Thanked
    7.233 in 1.649 posts

    Standaard Spel van Oranje is een reflectie van de samenleving

    Ik weet niets van voetbal af en kan ook niet voetballen. Ik kan ook geen wedstrijd volledig uitkijken, omdat ik het zo'n saaie sport vind, met van dat rare theater dat ze zogenaamd vallen en pijn aan hun been hebben. Ik heb een totale aversie van voetbal, maar toch word ik ook iedere keer gegrepen door nationalistische gevoelens. Dat is de magie van sport.

    Ook al kijk ik vaak maar een paar minuten naar de wedstrijden waarin het Nederlands Elftal speelt, toch wil je dat je land nummer 1 wordt en niet nummer 2, want er is maar een plaats die telt en dat is de eerste. Ondanks dat ik een voetbalanalfabeet ben, kun je concluderen dat als het Nederlands Elftal drie maal verliest, dat het dan gewoon slecht gespeeld heeft. Want als het goed gespeeld had, dan hadden ze gewonnen.

    Ik had 20 minuten gekeken naar de wedstrijd Nederland-Duitsland en 10 minuten naar de wedstrijd tegen Portugal en wat me opviel, is dat er zeer egoïstisch gespeeld werd. De Nederlandse spelers gunde elkaar het licht niet in de ogen. Ze hielpen elkaar niet! Ze speelden voor zichzelf, maar niet in groepsverband.

    Ik zat er naar te kijken en na 10 minuten zette ik de TV maar weer uit. Ik wist dat ze zouden gaan verliezen. Vanmorgen werd ik wakker en toen dacht ik: "Het Nederlands Elftal is eigenlijk een reflectie van hoe de samenleving er voor staat. Ik kan het niet goed onder worden brengen."

    Vanmorgen open ik de NRC en staat er een artikel in, dat precies beschrijft wat ik dacht. Gelukkig kan de NRC het gevoel veel beter onder woorden brengen dan ik.

    http://www.nrc.nl/stevendejong/2012/...n-kan-spatten/

    Klein stukje uit het artikel:

    "Het elftal als mini-samenleving is zo bezien een gevaarlijk beeld. Wat Frankrijk gebeurde, kan Nederland ook overkomen. Na de nederlagen tegen Denemarken en Duitsland is het zaak de slechte sfeer in het elftal niet te vermaatschappelijken. De verleiding is echter groot. Wie goed luistert naar voetbalcommentatoren, hoort daarin een analyse van ‘s lands toestand. “Wat ik mis is de hele bereidwilligheid om iets te doen voor een ander”, zei oud-doelman Ronald Waterreus in NOS Studio Sportzomer. “Moet je opletten hoe dit elftal elkaar niet helpt”, reageerde oud-prof Jan van Halst met de beelden als ondersteuning. “Het zijn kleine dingetjes, maar het klopt precies wat Ronald zegt: geen bereidwilligheid.” Het grootste gevaar zit ‘m echter in de voetbalanalyticus die ook nog verstand heeft van politiek, zoals Jan Mulder. Een vroege uitschakeling heeft invloed op de verkiezingen, betoogde hij. Wat bedoel je daarmee, vroeg iemand aan de NOS-tafel. Mulder: “Proteststemmen!"

    Een ding is zeker. Nederland telt niet meer mee in het wereldvoetbal. De gloriedagen, als die er ooit al waren, zijn voorgoed voorbij. Maar er is nog hoop. Het Nederlands Elftal is naar de grond geslagen, en het voordeel als je op de grond ligt, is dat je alleen nog maar naar boven kunt. Of we ooit nog naar boven komen, hangt af van de Nederlandse samenleving, waar de Nederlandse voetballers uitkomen. Als het met de samenleving slecht gaat, gaat het ook in het voetbal slecht. Als we ons als samenleving verbeteren, dan hebben we weer een kans om op wereldtoneel voetbal te spelen.

  2. Onderstaande 2 leden hebben bergm550 bedankt voor deze bijdrage:

    Autobahn (18 juni 2012),Megaboob (19 juni 2012)

  3. #2
    Geregistreerd
    18 maart 2007
    Last Online
    27 augustus 2021 @ 13:11
    Berichten
    4.613
    Discussies
    192
    Thanks
    5.381
    Thanked
    4.343 in 1.794 posts

    Standaard

    hmm hoe zit het dan met griekenland? en spanje en portugal....gaat het daar zo goed dan? als je de voetballers bekijkt wel ja, gelukkig hebben de meeste voetbalclubs in nederland wel hun zaakjes op orde....nee dat verhaaltje in het nrc had ik ook gelezen....dat is zo'n vluchtig verhaal, net zo vluchtig en voorbijgaand als het weerbericht....

  4. Onderstaande leden hebben phoenix bedankt voor deze bijdrage:

    bad pritt (18 juni 2012)

  5. #3
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Last Online
    Gisteren @ 22:03
    Locatie
    NRW und Hessen
    Berichten
    24.629
    Discussies
    870
    Thanks
    4.682
    Thanked
    9.256 in 5.175 posts

    Standaard

    Altijd leuk als bergmans aan het nadenken slaat en met theorieën komt, naar in dit geval ben ik het toch niet helemaal met hem eens.

    We hebben gewoon een potje voetbal verloren niet meer en niet minder. Dat kwam vooral omdat de coach faalde met een verkeerde tactiek en opstelling, een aantal spelers niet in vorm was of minder presteerde, we wat geluk misten vooral tegen de Denen en omdat we 3 relatief sterke tegenstanders hadden. That is all.

    De NRC toont steeds meer aan niet da kwaliteitskrant te zijn die ze in het verleden waren maar met de affaire Friso en een liegende en bedriegende journalist was dat lang duidelijk geworden.

    Verder lullen voetbal commentatoren net als Jan Mulder maar wat raak, daar zijn ze ook voor ingehuurd. Maar het kan nog erger zie Johan Derksen daar is helemaal geen touw aan vast te knopen.

    Dat je bepaalde ontwikkelingen in de samenleving ook in de sport (of het randgebeuren) kan terug vinden klopt op zich wel denk ik. Maar die zullen onderling tussen de Europese landen ook niet zo sterk verschillen. Wel zie je soms iets van zeg mentaliteit en cultuur in het spel terug, Zuid Europese Voetballers reageren vaak wat emotioneler (ik druk het maar netjes uit).

    Komt bij als er 1 groep totaal buiten de huidige maatschappij en ontwikkelingen daarin staan dan zijn het wel voetballers. Robben met zijn 820.000E in de maand en wonend in München heeft echt geen idee wat er leeft en speelt. Wesley met zijn Yolantha ook niet zo denk ik etc. etc.

    Als het met eens samenleving slecht gaat hoeft het met de sport nog niet slecht te gaan. Ligt er maar aan waar je de prioriteiten stelt zie Oost-Duitsland in het verleden. Wie had het niet eens over "Religie is opium van het volk"?

    In die zin zit er wel wat in dat mooie sport resultaten afhouden van de werkelijke problemen, maar het het is de Grieken gegund van de Duitsers te winnen! Sport is immers voor velen de vervanging van religie geworden.
    1."L'intelligence? Une question de chimie organique, rien de plus. On n'est pas plus responsable d'être intelligent que d'être bête. "! Paul Léautaud
    2. "Ich lehre euch den Übermenschen. Der Mensch ist Etwas das überwunden werden soll." Friedrich Nietzsche

  6. #4
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Last Online
    30 maart 2024 @ 08:01
    Berichten
    134
    Discussies
    4
    Thanks
    111
    Thanked
    64 in 33 posts

    Standaard

    wil toch wel wat zeggen over dit onderwerp,bergmm heeft wel gelijk.ik vond enkel de wedstrijd NL-BRAZ. op het laatste wk geweldig en kreeg toen ook weer warme gevoelens hoe je het leven als landgenoten met elkaar kan beleven.aangezien ik veel auslandisch ben,is het altijd weer schrikken als je terug komt in nl.helaas is hier de ik eerst dan jij methode wel een beetje algemeen geworden en ik zie het wel steeds meer als verstikkend omdat je er niks mee opschiet.wat is er op tegen om sociaal en medelevend te zijn en dan iets minder verdienend maar wel een gezelliger en respectvol leven te lijden.wat is er op tegen om een mindere op sleeptouw te nemen of iemand anders een leuke tijd te geven en daar zelf dan uiteindelijk ook beter van te worden.voetbaltechnisch gesproken speel ik liever met een opbouwend middenveld dan met een vragende en falende aanvallende lijn.dus bergmm hulde voor dit topic.

  7. #5
    Geregistreerd
    22 april 2012
    Last Online
    29 maart 2023 @ 09:09
    Berichten
    654
    Discussies
    58
    Thanks
    375
    Thanked
    371 in 176 posts

    Standaard

    Ik denk inderdaad dat jij je beter met andere zaken kunt bezighouden. Het NRC heeft het altijd ontbroken aan goede sportjournalisten, dus compenseren de krant dat door semi-wetenschappelijke beschouwingen eraan te wijden. Voetbal is gewoon een aardig speeltje en moet beslist niet belangrijker worden gemaakt dan het is. De enige connectie met de maatschappij is dat cafébazen en producenten van al die stompzinnige oranje merchandise een hoop inkomsten missen.

  8. #6
    Geregistreerd
    24 november 2006
    Last Online
    14 augustus 2023 @ 10:22
    Berichten
    6.038
    Discussies
    328
    Thanks
    2.246
    Thanked
    5.232 in 1.434 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door T&A Addict Bekijk bericht
    De enige connectie met de maatschappij is dat cafébazen en producenten van al die stompzinnige oranje merchandise een hoop inkomsten missen.
    Het is niet alleen de Oranje-merchandise, maar ook bv. supermarkten, electronica-zaken (TV's), luchtvaart ed. varen wel bij een groot sport-evenement als een EK of WK. Nederlandse bedrijven hebben 200 mln extra omzet voor export naar Polen/Oekraine.

    De bouwsector, restaurants en reisbureau's (mensen blijven in NL om voetbal te kijken) hebben niets aan het voetbal, zij verliezen omzet.

  9. #7
    Geregistreerd
    15 januari 2006
    Last Online
    Vandaag @ 00:30
    Berichten
    13.824
    Discussies
    98
    Thanks
    5.267
    Thanked
    10.355 in 4.539 posts

    Standaard

    Voetbal zegt niets over een maatschappij, de reacties op de resultaten daarentegen wel.

  10. Onderstaande 3 leden hebben Picasso 1 bedankt voor deze bijdrage:

    Ace2 (18 juni 2012),Autobahn (19 juni 2012),masseurke (18 juni 2012)

  11. #8
    Geregistreerd
    22 januari 2010
    Last Online
    15 januari 2024 @ 21:34
    Berichten
    705
    Discussies
    7
    Thanks
    652
    Thanked
    601 in 214 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Picasso 1 Bekijk bericht
    Voetbal zegt niets over een maatschappij, de reacties op de resultaten daarentegen wel.
    Sterrrrrrke one liner Pic!
    Bruine beer

 

 

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Forumsoftware: vBulletin®, versie 4.2.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Image resizer by SevenSkins
Copyright © 2005 - 2017, IJsberenforum
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:12.

  Freude 468*60