Dodental tsunami Java opgelopen tot 306

18 juli 2006

(Novum/AP) - Het dodental van een twee meter hoge vloedgolf die maandag na een aardbeving de zuidkust van het Indonesische eiland Java overspoelde is gestegen tot 306, terwijl nog meer dan 160 mensen worden vermist.
Dodental tsunami Java opgelopen tot 306

Bijna alle slachtoffers zijn Indonesiërs, maar onder de vijf buitenlandse slachtoffers zijn drie Nederlanders, maakte een medewerkster van het Nederlandse consulaat bekend. De andere twee komen uit Zweden en Pakistan. Er worden ook twee Zweedse kinderen vermist en een Franse vrouw die gewond raakte zei dat haar vriend werd vermist.

De tsunami, teweeggebracht door een aardbeving met een momentmagnitude van 7,7, overspoelde zonder waarschuwing een 180 kilometer lange kuststrook. Boten, auto's en motorfietsen werden door het water in gastenverblijven en vissersdorpjes neergesmakt. "Het kan me niet schelen m'n bezittingen kwijt te raken, maar God geef me alsjeblieft mijn zoon terug", zei Basril, een dorpsbewoner die met zijn vrouw het opgehoopte wrakgoed op het strand van Pangandaran doorzocht. In de buurt lag het lijk van een vrouw, bedekt met een mat.

Het gebied dat maandag werd getroffen bleef bij de verwoestende tsunami van 2004 gespaard. Veel mensen zeiden de zware onderzeese aardbeving die aan de nieuwe tsunami vooraf ging niet eens te hebben gevoeld. Sommigen beseften echter het gevaar toen zij zagen dat de zee zich terugtrok en renden onder het roepen van Tsunami! Tsunami! naar hoger gelegen gebied. In Pangandaran vielen 172 doden, in het nabijgelegen Cilacap 77 en in Tasikmalaya 44. Elders langs de kust werden nog 13 doden gemeld.

Noot: HM is vaak in Pangandaran geweest. Een badplaatsje op 'n klein schiereiland, tussen 2 stranden die slechts 200 meter uit elkaar liggen. Wordt bij 'n tsunami dus van 2 kanten overspoeld, wat nu inderdaad is gebeurd. De 3 NL-doden is ook geen verrassing; in de zomervakantie komen er veel rondreizende NL-ers, onderweg van Bandung naar Yogya.