De oplagen van traditionele pornobladen dalen snel, dankzij de populariteit van online erotiek.

Door Elda Dorren ( NRC Handelsblad)

Rotterdam, 12 juli.

„Het gaat slecht met de seksblaadjes op A5-formaat”, zegt John Medendorp, uitgever van de erotiektijdschriften Lust en De Erotische Krant. Toch lanceerde juist zijn bedrijf, Johni Media, deze maand een nieuw A5-maandblad met de naam Porn. Het bevat fotoreportages, verhalen en contactadvertenties die niets aan de verbeelding overlaten.

Waarom Medendorp denkt dat Porn het wel gaat redden, is de link met internet: van de foto’s uit het blad is op het web – tegen betaling van 80 cent per minuut – een film van de fotoshoot te zien. „Het interactieve aspect maakt dit blad interessanter dan zijn concurrenten als Chick, Tuk en Candy”, vindt Medendorp.

Candy was in 1968 het eerste seksblad dat in Nederland werd opgericht, al gauw gevolgd door Chick. De oprichters, Peter Muller en Jan Wenderhold, werden er rijk mee. Maar die tijden zijn voorbij: liefhebbers van pornografisch materiaal geven massaal de voorkeur aan de anonimiteit en intimiteit van het internet. Het gevolg is dat de seksbladensector sinds de opkomst van het internet onder druk staat. Zelfs de oplagen van internationale bladen als Playboy en Penthouse zijn de laatste jaren sterk gedaald.

Nederlandse uitgeverijen van erotische bladen zoals Johni Media en Sansyl (dat de bladen Passie, Chick, Candy en Seventeen uitbrengt) leggen zich ook toe op andere takken van de branche. De laatste paar jaren zijn vooral de zogeheten webcamsites winstgevend gebleken: vrouwen die naakt voor de webcam met de betalende bezoeker chatten en hen visueel prikkelen.

Ook Johni Media heeft een aantal sites draaien. Volgens Joey Medendorp – amper twintig en nu al directeur van het bedrijf van zijn vader – valt er goed geld mee te verdienen: „Ik weet zeker dat er mensen zijn die een uitkering trekken en zo vijf-, zesduizend euro per maand vangen met hun zes webcams.”

Naast sites als webcamvriendin.nl en pornocamsex.nl heeft de uitgeverij ook nog 0906-sekslijnen, sms-service (erotische sms-uitwisseling met het vooruitzicht van een ontmoeting), ringtones en logo’s voor de mobiele telefoon. Van de omzet van Johni Media komt zeventig procent nog uit de bladen, maar het bedrijf verwacht dat dat aandeel steeds kleiner zal worden.

Sansyl – waar de dochter van Jan Wenderhold nu de scepter zwaait – houdt zich met nog meer verschillende takken van de branche bezig: de holding bevat naast de twee internetbedrijven en uitgeverijen ook nog een postorderbedrijf en een fotobedrijf.

De enige bladen die een oplage van rond de 100.000 exemplaren hebben weten te behouden zijn de ‘softere’, minder expliciete bladen Passie (Sansyl) en zijn tegenhanger Lust van Johni Media. De oplage van Lust schommelt tussen de 100.000 en 150.000 exemplaren. Dat zijn echter niet de werkelijke verkoopcijfers, want een groot deel van de gedrukte bladen wordt weggegeven op feesten en beurzen.

Dat is tegelijk de nieuwste trend: het organiseren van en aanwezig zijn op grote lifestyle-evenementen met een erotische inslag als Imagination69, Pleasure Island en Wasteland – met strippers, paaldanseressen en modeshows. Lust bestaat zelfs grotendeels uit feestverslagen. John Medendorp: „Mensen doffen zich op omdat ze weten dat onze fotografen er rondlopen. Iedereen vindt het leuk om zichzelf terug te zien. Dat is weer een reden om het blad te kopen.” Binnenkort organiseert Johni Media de zesde editie van de Blote Billenloop op het naaktstrand van Zandvoort. „Ook dit is een pr-stunt die de losse verkoop stimuleert”, verklaart vader Medendorp.

Dat is de hele filosofie: mocht het nieuwe blad Porn, met een voorzichtige startoplage van 25.000 voor België en Nederland, niet winstgevend worden, dan is het altijd nog een mooi visitekaartje voor de websites. „En kunnen we er zoveel mogelijk belminuten mee terugverdienen”, legt Joey Medendorp uit. In nachtelijke erotiek-tv wordt verwezen naar websites, op de websites wordt weer verwezen naar de bladen, in de bladen naar de evenementen. Hij concludeert: „Het is echt een web waarin alles naar alles linkt.”

Porn is een ‘hardcore’ seksblad op A5-formaat. Op de foto’s worden expliciete seksuele handelingen verricht door ‘gewone’ modellen-acteurs. Medendorp: „Maar er mogen, zoals wij dat in vaktermen noemen, geen ‘open wonden’ op de cover in verband met de Belgische markt. Daar zijn ze veel strenger dan in Nederland.”

Lust is de bravere, glossy uitgave van Johni Media. Het blad richt zich vooral op de „party people” van Nederland en België. Foto’s en verhalen van grote erotische feesten en beurzen komen erin terecht. Binnenkort vindt de eerste Lust Party plaats.

De Erotische Krant (een uitgave op echt krantenpapier) is de eerste uitgave van Johni Media, waarmee net bedrijf in 1999 begon. De krant bestaat vooral uit erotische nieuwsfeitjes, (contact)advertenties en verwijzingen naar webcam-sites