Bron : Buitenhof.nl


Désanne van Brederode :

Toen een landelijk dagblad mij een half jaar geleden vroeg of ik de encycliek van paus Benedictus, deus caritas est, te bespreken, heb ik die opdracht teruggegeven. Ik vond het een behartigenswaardige lofzang op het huwelijk, maar de angst om in mijn jubel gescheiden mensen, homo's en onvrijwillig alleenstaanden te beledigen, won het van mijn enthousiasme. Deze week schrok ik van de berichten over de seksuele revolutie die zich onder jongeren voltrekt op internet.
Ik schrik van de taal waarin er door onderzoekers over gesproken wordt. Het gaat over leuk of niet leuk, risico's en strategieën om die te vermijden. Uit de staatjes over onlineseks blijkt dat meisjes, als ze al ingaan op een verzoekje om voor de webcam te strippen, dit vooral doen om niet preuts te lijken. De revolutie, die gelijkenissen vertoont met die in de jaren zeventig toen er driftig werd gepartnerruild, is er dus weer ten faveure van mannen. Het waren mannen die destijds ontdekten dat niet alleen de buurvrouw meer in huis had dan een kopje suiker, maar dat ook de kleuterjuf en hun ongehuwde collega interessanter waren dan hun eigen vrouw die altijd bezorgd bleef om de kinderen. Mijn mannelijke medecolumnist beweert op deze plek dat vrouwen weer jonger kinderen moeten krijgen - mag ik dan beweren dat vrouwen de kans moeten krijgen hun intieme gevoelens uit te leven, zonder in angst te hoeven zitten over vriendjes die hun heil op internet zoeken als ze in hun relatie niet meteen krijgen wat ze willen? Want over angst, jaloezie, onzekerheid over uiterlijk en prestaties gaat het in de onderzoeken niet. De pijn van meisjes en vrouwen over het feit dat mannen liefde en lust makkelijker lijken te kunnen scheiden dan zijzelf komt niet aan de orde. De Rob Oudkerks van deze wereld praten hun zonden recht door erop te wijzen dat een op de acht mannen wel eens een scheve schaats rijdt en dat ze gezegend zijn met een begripvolle, zwijgende vrouw. Seks heeft niet alleen met het lichaam van doen, met woeste standjes, handige attributen en mondigheid in bed. Hoe belachelijk het idee van Roel van Duyn destijds ook was, om in het partijprogramma van de Groenen te schrijven dat er op school ook een vak Liefde moest komen, ik stel voor dat er naast zwangerschapsverlof ook liefdesverlof komt - voor iedereen. Tijd om elkaar op alle manieren mogelijk te leren kennen, voordat je een verbintenis aangaat. Voor de zoveelste keer ben ik net terug uit Polen, waar ook de paus pas was. Weer viel me op hoeveel verliefden dat land telt. Die in parkjes rozen voor elkaar kopen, op bankjes intensief met elkaar in gesprek zijn, flirtend en hopeloos gelukkig. Zulke stelletjes zie je hier nog maar zelden. Ik wil ze in het straatbeeld terug. Mannen en vrouwen die kunnen fantaseren en sublimeren. Die kunnen smachten en nog pijn kunnen voelen om een afscheid. Even die televisie, computer en dat mobieltje uit; tijd voor elkaar. Dat is liefde, en nog goedkoper dan een tweede huis in Toscane of kaartjes voor het WK. Want al dat drukdrukdruk - dat is pas uitstel van executie. Als u echt gelukkig was, lag u nu samen in bed.

Désanne van Brederode






zie ook : Kwart jongeren heeft seks via Internet