Bron : AD.nl

DEN HAAG - Een Marokkaanse prostituee (26) die tot de sluiting van de tippelzone op 1 maart nog op de Waldorpstraat tippelde, is met dat werk gestopt. Ze heeft een baan in de bediening in een Haags horeca-etablissement.

Toen de Haagse tippelzone sloot, heeft deze krant een interview met haar gepubliceerd waarin ze vertelde dat haar toekomst nog steeds onzeker was en dat ze écht nog niet wist waar ze terecht zou komen na de sluiting van ’de baan’. Een ondernemer heeft toen via de krant contact gezocht met de prostituee en haar een baan aangeboden in zijn zaak. Met deze actie hoopt hij haar uit de

business te halen en haar een ’goede en gezonde toekomst’ te bieden. De vrouw krijgt een normaal loon voor haar leeftijd en is ’goed’ verzekerd. Verder kreeg ze een voorschot om haar huurschuld in één keer af te lossen.

„Dat was echt nobel van de baas. Ik kan me niet voorstellen dat iemand anders dat zomaar zou doen. Zeker niet bij iemand zoals ik.’’ De de zaak, de eigenaar en de vrouw blijven anoniem om gewoon in alle rust hun werk te kunnen blijven doen. „Te veel afleiding brengt verleidingen met zich mee en dat is geen goede zaak in deze,’’ meent haar baas. „Zelfs haar collega’s weten het fijne niet van haar verhaal.’’

De jonge vrouw is ’erg blij’ met deze kans. Ze hoopte al lang op zo’n mogelijkheid de tippelzone te ontvluchten. Ze wil daar dan ook voor een lange tijd werken, maar hoopt vooral ook daarna op de ’normale’ arbeidsmarkt te blijven.

„Voor de rest van mijn leven, wat mij betreft.’’ De vrouw is tien jaar geleden via een loverboy in de Amsterdamse prostitutie terechtgekomen. Nadat ze haar ’vriend’ had bewerkt met een mes, zat ze een straf van twee jaar in het gevang uit, waarna ze voor even uit de sector stapte.

Door geldproblemen en verstoting uit haar familie- en vriendenkring belandde ze wederom in de lichte zeden. Na omzwervingen kwam ze terecht in Den Haag, waar ze ook ging wonen, én werken op de Waldorpstraat.

De Marokkaanse werkt nu fulltime in het horecabedrijf, maar niet ’s avonds, want dan zou ze in de verleiding kunnen raken om toch met klanten mee te gaan. In haar contract is overigens vastgelegd dat ze op geen enkele wijze meer met prostitutie in aanraking mag komen.

Ze wordt geacht géén drugs te gebruiken en ook beslist géén alcohol te drinken tijdens haar werk. Haar mobieltje met nieuw nummer ligt onder werktijd in een kluis.

Zodra ze één van deze regels overtreedt, wordt ze metéén ontslagen.



Alsof prostitutie niet een echte baan is.....