Bron : AD

ROTTERDAM - De rechtbank beslist vandaag of een autist die een tippelprostituee vermoordde, voortaan voor sekscontacten moet aankloppen bij de Sociaal Erotische Bemiddeling (SEB) van PameijerKeerkring. Als bijzondere voorwaarde van een tbs-maatregel eiste de officier van justitie dat de verdachte geen commerciële prostituees meer mag inschakelen.

Frans van der Made zette het bemiddelingsbureau in 2002 op voor mensen met een verstandelijke handicap of sociaal-psychiatrische problemen. ,,Gekscherend noem ik mezelf bij presentaties ‘de pooier van de stichting’. Maar het onderwerp is heel serieus. Net zoals een dak boven het hoofd of eten hoort ook seks gewoon bij het leven.’’

Van der Made merkte in het verleden dat ook de doelgroep van Pameijer seksuele behoeftes heeft. ,,En in plaats van dat ze ook figuurlijk worden uitgekleed door een prostituee, kan je het beter goed regelen. Ik maakte zo vaak mee dat mensen nare ervaringen hadden met het reguliere sekscircuit. Dat er steeds meer werd gevraagd of zogenaamd een prostituee na het ontvangen van het geld ineens zogenaamd nog wat moest halen en niet terug kwam.’’

Van der Made zette de SEB op. ,,We bemiddelen alleen. Cliënten kunnen voor 15 euro per jaar lid worden. Ik vertel ze wat de prijzen en het menu is en breng ze in contact met de sekswerkers zoals ik ze maar noem. Met heel duidelijke afspraken tussen beide partijen over geld en wat de wensen zijn. Het gaat goed. Meestal gaat het niet om plat gezegd het kwijt zijn van het kwakkie maar veel meer om de lichamelijke intimiteit.’’

Het SEB-bestand telt zo’n zestig klanten. Drie vrouwen stellen hun diensten beschikbaar. Eentje van de laatste groep is ‘Mirjam’ (die liever haar echte naam niet noemt). Ze heeft een verleden in een club en kende de doelgroep door ervaring al voordat ze in zee ging met de SEB. ,,Je maakt vaak mee dat ze zenuwachtig zijn, zeker de eerste keer. Laatst had ik er eentje die het nog nooit had gedaan. Omdat het zo moeilijk was, heb ik er toen in plaats van het gebruikelijke uurtje maar twee van gemaakt.’’ Frans en Mirjam benadrukken dat de ‘medewerksters’van SEB er een goed gevoel aan over houden. Mirjam: ,,Ja echt, vroeger probeerde je toch zo veel mogelijk geld van een klant te krijgen. Nu krijg je een kick als je mensen tevreden stelt. Je doet iets goeds. Ze zijn vaak zo blij dat je komt.’’

,,Klanten worden niet uitgepeesd. We vragen ook aan beiden na een ontmoeting hoe het verlopen is. Net zo goed als zowel de klant als de vrouw van tevoren weet wat ze kunnen verwachten,’’ verzekert Frans.

Alleen op geld uit zijnde medewerksters of niet geschikte klanten komen niet door de selectie. Frans: ,,Ik heb wel eens tegen een man gezegd dat het schoon en veilig moet gebeuren. Ja, hij nam elke dag een douche. Maar de stank was niet te verdragen. Die kon dus dan een afspraak vergeten. Net zo goed als dat een erotisch contact een lopende behandeling kan verstoren en de SEB niet akkoord gaat met een verzoek.’’

En wat als een klant verliefd wordt? ,,We zijn geen relatiebureau,’’ reageert Frans. ,,Dat maak ik onze cliënten ook duidelijk. Het leuke is dat we er nu zelfs eentje hebben met een gewone vriendin, een verstandelijk gehandicapte bij wie het niet verder gaat dan handje-kusje, en een ‘nieuwe vriendin’ van de SEB. Dat weet hij goed te scheiden.’’

INTERVIEW Mensen met een verstandelijke handicap of psychiatrische beperking kunnen voor seks terecht bij een apart bemiddelingsbureau. Frans van der Made (46) heeft het opgezet voor PameijerKeerkring. ,,Ik ben de pooier van de stichting.’’