Oorspronkelijk geplaatst door
AD
Bridget vol trots bloot
Nee, ze zijn niet echt. En ja, ze heeft extra hard getraind om er strak uit te zien. Presentatrice Bridget Maasland geeft zich bloot in de jongste Playboy. ‘Ik had een spannend verhaal in beeld voor ogen, een soort Hitchcock-dame. En ik vind dat het gelukt is.’
Playboy was wel weer toe aan een nieuw toppertje, zoals dat in het bunny-jargon heet. Na de Harries van Georgina Verbaan smachtte het mannenmagazine naar vers Bekend Bloot.
Want de concurrentie van naamloos naakt op internet en betrekkelijke nieuwkomers als FHM en Maxim blijkt moordend. Vip-vlees scoort. En dus steeg er een gejuich op bij uitgever Sanoma, toen Bridget Maasland eindelijk toestemde uit de kleren te gaan.
Al tien jaar lag er een lucratief aanbod, inmiddels zwaar onder het stof, voor de blonde presentatrice klaar ten burele van het blad. Maar pas voor het goede doel - 150.000 euro ten bate van straathonden in Roemenië - besloot puppyfreak Maasland tot de full monty.
Haar drijfveer maakt Playboy niet uit. Want: iedereen gebruikt iedereen en het gaat om de hype, aldus een woordvoerder, die er fijntjes op wijst dat schrijfster Heleen van Royen zichzelf onlangs uitnodigde voor een eventuele pikante naaktrepo om de aandacht voor haar nieuwe roman nog verder op te krikken. En zelfs het voortijdig uitlekken van Bridget-foto’s via internet draagt bij tot de gewilde buzz.
Ook Maasland kent het belang van een goed geoliede marketingmachine. Daarom legt ze - in een stijlvolle, vervaarlijk laag uitgesneden jurk van Remix - onder het genot van een sloot groene thee de hele dag het hoe én waarom uit van haar fotoshoot. ,,Playboy vraagt me al tien jaar. En ik bedoel het niet arrogant, maar: ik heb dat geld helemaal niet nodig. Dus tot nu toe heb ik de boot afgehouden. Maar toen kwam het programma Katja vs. Bridget waarin we werden uitgedaagd heel snel zoveel mogelijk geld op te halen. Voor het goede doel wilde ik mijn principes wel overboord zetten.
,,Ik heb natuurlijk wel even met het thuisfront gebeld. Ik ben weliswaar een onafhankelijke vrouw die haar eigen beslissingen neemt. Zeker over mijn lichaam. Maar ik wil mijn zielsverwant geen pijn doen door in te stemmen met iets wat hij verschrikkelijk vindt. Want ja: iedereen kan nu zijn vriendin uitgebreid bekijken bij Albert Heijn.
„Hij moest wel even slikken. Daarna zei hij: Je moet je niet gedwongen voelen tot iets vanwege het goede doel. Zo ervoer ik het echter niet. Onder voorwaarden ging ik akkoord.’’
Tot die mitsen en maren hoorde onder meer Maaslands eis niet als een sexy stoeipoes te worden neergezet die met haar benen wijd het hitsige signaal geeft: kijk mij eens geil zijn. ,,Ik had een spannend verhaal in beeld voor ogen, waarin ik op een Helmut Newton-achtige wijze gefotografeerd zou worden. Als een soort Alfred Hitchcock-dame. Kunstzinnig met een andere twist. Dat past namelijk bij mij. En ik vind dat het gelukt is. Hoewel: één foto - waarop mijn doos wel erg expliciet te zien is - had voor mij niet gehoeven.’’
Om goed voor de dag te komen, sportte Maasland gedurende een maand extra veel. Vier keer per week trainde ze met haar persoonlijke coach en ze lette eveneens op haar gewicht.
Retoucheren? Nee. Want: wat je ziet, zo ben ik echt, zegt ze. Op één - of liever twee - ding(en) na dan. ,,Nee, ze zijn niet echt. En daar heb ik ook nooit een geheim van gemaakt. Toen ik een jaar of 24, 25 was, heb ik ze laten doen. Een cupmaat groter, ik schaam me er niet voor. Dat vond ik mooier.
,,In die tijd was ik ook erg zoekende. Ik ging weg bij TMF, mijn relatie liep op de klippen en ik wilde zaken uitproberen. In die tijd heb ik ook een tatoeage laten zetten: een schorpioen, naar mijn sterrenbeeld - op mijn onderrug. Nu zie je iedereen ermee op het strand. Afschuwelijk, want ik wil altijd apart zijn. Dus ben ik nu bezig dat ding weg te laten halen. Pijn... Ontzettend.’’
Plotseling steekt ze een preek af over de hedendaagse cultuur waarin schoonheidsidealen wel erg verheerlijkt worden. ,,Het klinkt tegenstrijdig en ik weet dat ik er zelf ook hard aan meedoe, maar: soms denk ik dat we met z’n allen de verkeerde kant opgaan. Dat alleen maar het uiterlijk en de buitenkant telt. Dan zie ik meiden van 25 bezig met botox. Of vrouwen die zichzelf totaal uithongeren. Belachelijk!
,,Maar we doen het onszelf aan. Vrouwen kijken veel naar andere vrouwen. Uit onzekerheid, vanwege reflectie of juist om je goed te voelen. Misschien dat de dames deze Playboy nog meer grijpen dan de mannen.’’
Hoe dan ook, Maasland is trots op zichzelf. Een opsteker na het sneuvelen van NSE bij Talpa. ,,Heel erg jammer, maar ik gooi me nu volledig op mijn nieuwe project Hoe word ik een Gooische vrouw? Een soort reallife drama zonder dat het reallife is, met een knipoog.’’