Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Geregistreerd
    9 oktober 2005
    Last Online
    Gisteren @ 22:20
    Berichten
    41.609
    Discussies
    4589
    Thanks
    46
    Thanked
    14.290 in 8.448 posts

    Standaard Documentaire gemist ?

    Waarom te laat zal niemand verbazen :green_smi

    Gisteren Nederland 3 21.10
    Tegenlicht : Seksslavinnen


    Seksslavinnen
    zondag 2 april 2006 21:10 Net 3
    'Vrouwenhandel roept afschuw op bij beleidsmakers, journalisten, politici en burgers. Maar in de praktijk blijft er weinig over van die reactie. Vrouwenhandel heeft zich in Nederland genesteld, schouder aan schouder met de onverschilligheid en in stand gehouden door de politiek en samenleving'. Dit zegt de Nederlandse juriste en onderzoeksjournaliste Ruth Hopkins in Tegenlicht in de documentaire Seksslavinnen. Hopkins is de auteur van het recent verschenen boek over vrouwenhandel: 'Ik laat je nooit meer gaan'.
    In de schokkende documentaire 'Seksslavinnen' worden we meegevoerd in de schimmige, zeer lucratieve, wereld van de vrouwenhandel ten behoeve van de seksindustrie. Het verhaal begint met de armoede in de dorpen van Moldavië en de Oekraïne waar meisjes worden geronseld om vervolgens via Turkije doorverkocht te worden aan pooiers en bordelen in heel West-Europa. Door o.a. te werken met verborgen camera's laat de documentaire een indringend beeld zien van de wereld van de seksslavernij.

    'Mijn vrouw is verkocht in Turkije', zo begint Viorel uit Odessa in de documentaire zijn verhaal bij de hulporganisatie die zich bezig houdt met de opsporing van slachtoffers van vrouwenhandel. Verkocht, door een kennis, voor duizend dollar aan een zeer gewelddadige pooier. Wanhopig gaat hij met de cameraploeg op zoektocht naar Katja en belandt in de wereld van seksslavinnen en mensenhandelaren.

    De Nationaal Rapporteur Mensenhandel, Dien Korvinus stelt dat: 'officieel is de slavernij afgeschaft maar dat betekent niet dat het niet meer voorkomt. Overal op de wereld worden mensen uitgebuit en aan die uitbuiting wordt grof verdiend'. Harde cijfers zijn moeilijk te krijgen maar volgens schattingen zijn er in Nederland meer dan 3500 verhandelde vrouwen, voor het merendeel afkomstig uit Midden- en Oost-Europa.

    'Seksslavinnen' is een documentaire van de Canadese regisseuse Esther Bienstock, door Tegenlicht bewerkt naar de Nederlandse situatie.

    regie: Esther Bienstock
    bewerking: Henneke Hagen
    eindredactie: Doke Romeijn/Frank Wiering


    Internetadres : http://www.vpro.nl/programma/tegenli...ngen/27693117/
    Ieder voordeel heb zijn nadeel............

  2. #2
    Geregistreerd
    11 oktober 2005
    Last Online
    2 september 2019 @ 21:15
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    2.295
    Discussies
    336
    Thanks
    67
    Thanked
    868 in 168 posts

    Standaard Documentaire seksslavinnen

    HM zag gisteren in VPRO's Tegenlicht de documentaire Seksslavinnen. Alles wat vorig jaar in beeld werd gebracht in de Vlaamse dramaserie Matroesjka's is waar, en erger. Het meest schokkende was de overweging van 'n Oosteuropese vrouwenhandelaarster in het Turkse Antalya. Zij suggereerde in het zicht van de verborgen camera om de Oekraiense Katja te vermoorden, om gerezen problemen op te lossen. Dat dat niet gebeurde, kwam omdat Katja's echtgenoot haar tijdig wist op te sporen in Antalya.

    Na thuiskomst klagen ze de vrouwenhandelaar aan, die Katja naar Turkije heeft doorverkocht. Daarop staat in de Oekraine 8 tot 15 jaar gevangenisstraf, maar het Oekraiense rechtssysteem blijkt door en door corrupt. Katja en haar man worden niet opgeroepen als getuigen in de zaak; ze mogen niet eens de rechtszitting bijwonen. De vrouwenhandelaar komt ervanaf met 5 jaar voorwaardelijk en alles blijft bij het oude.

    De documentaire is gebaseerd op 'n boek van Ruth Hopkins, die zelf ook aan het woord komt. Haar grootste kritiekpunt betreft de onverschillige houding van de beleidsmakers in NL en West-Europa tegenover de slachtoffers van seksslavernij. Men spreekt grote woorden over het uitbannen van slavernij, maar in de praktijk worden seksslavinnen als illegale criminelen het land uit gezet. Volgens Hopkins wil men niet worden geconfronteerd met het feit dat onze samenleving de seksslavernij creeert en in stand houdt. Het huidige beleid faalt aantoonbaar op alle fronten om seksslavernij tegen te gaan.

    Hopkins ziet als oplossing het scheppen van 'n legale basis voor werkzoekenden, ook van buiten de EU. Oosteuropese vrouwen zijn op zoek naar inkomsten die in eigen land niet voorhanden zijn. Bovendien zijn ze meestal slechts tijdelijk op zoek naar extra inkomsten. Beleidsmakers moeten dit erkennen en onze arbeidsmarkt ruimhartiger openstellen. Zo wordt seksslavernij het best bestreden, stelt Hopkins in de documentaire.

    Ik laat je nooit meer gaan

    Over het boek van Ruth Hopkins

    Nadat in 2000 in Nederland prostitutie werd gelegaliseerd, zette de gemeente Nieuwegein het bordeel Flair op de vergunningenlijst. Journalist Ruth Hopkins sprak met de uitbater van het bordeel, die zonder omhaal vertelde over de gevolgen van de wetswijziging. Hij had moeite personeel te vinden, want Nederlandse vrouwen blijven liever anoniem. Maar hij had een oplossing: 'Ik heb nu vrouwtjes gekocht in Portugal. Twintigduizend gulden heb ik voor ze neergeteld. Ik wacht nu alleen nog op de paspoorten.'

    In 'Ik laat je nooit meer gaan' beschrijft Hopkins gedetailleerd de handel van de bordeelhouder, de problemen van politieagenten op de Amsterdamse Wallen, en het lot en leven van vrouwen die verhandeld werden. Ze sprak langdurig met hen en kwam tot een uiterst kritisch beeld van de aanpak van de Nederlandse politiek, justitie en politie als het gaat om de slachtoffers van vrouwenhandel:

    'Politici, journalisten en wetenschappers uiten meestal hun verontwaardiging als ze worden geconfronteerd met mensenhandel. Men noemt het een moderne vorm van slavernij die ontoelaatbaar is in een beschaafde maatschappij als de Nederlandse. Het verhandelen van onschuldige vrouwen gaat in tegen het besef van normen en waarden van elk weldenkend mens. Maar van die morele verontwaardiging blijft weinig over in de alledaagse praktijk. De meerderheid van de vrouwen die door mensenhandelaren naar Nederland worden gebracht, wordt meestal gewoon uitgezet. Opeens zijn zij geen slachtoffers meer maar criminele illegale vreemdelingen.

    Hoewel deze praktijken op zijn minst ineffectief genoemd kunnen worden, leiden ze niet tot enig protest of herbezinning. Integendeel, met voortvarende ijver bouwt de overheid en de internationale gemeenschap aan een almaar uitdijende anti-trafficking industry. De Nederlandse overheid en internationale organisaties geven miljoenen euro's uit aan justitie, politie en hulpverlening onder het mom van bestrijding van mensenhandel. Maar slechts een handjevol van de vrouwen komt terecht in die molen en slechts een enkeling heeft er werkelijk baat bij. De vraag blijft: wie profiteren er eigenlijk van de wereldwijde campagne tegen mensenhandel? De hulpverleners, regeringsvertegenwoordigers en deskundigen die confereren in vijfsterrenhotels, of de vrouwen om wie het zogenaamd zou draaien?'

    Ruth Hopkins (1973) is internationaal jurist en onderzoeksjournalist. Ze was co-auteur van een rapport over mensenhandel in drie lidstaten van de Europese Unie. Ze publiceerde veelvuldig over dit onderwerp in verschillende media, waaronder NRC, Trouw, Het Parool en De Standaard. Naar aanleiding van deze publicaties werd ze veelvuldig als deskundige aan het woord gelaten bij radio- en televisieprogramma's, waaronder Het Lagerhuis, Netwerk, Radio 1, en sprak ze tijdens (internationale) conferenties voor politie en justitie (onder meer in Nottingham, bij de Universiteit van Rotterdam en in Duitsland). Begin 2004 organiseerde Hopkins een ontmoeting tussen Kamerleden en slachtoffers van mensenhandel.

    Verder schreef ze onder meer voor Opzij, IS (tijdschrift van het ministerie van Buitenlandse Zaken), werkte ze bij The Guardian en maakte ze radiodocumentaires voor de Humanistische Omroep.

    Caro Bonink werkt als freelance fotografe voor onder meer Het Parool. Ze reisde samen met Ruth Hopkins naar Albanië en Bulgarije om de wereld van de slachtoffers van mensenhandel vast te leggen.

    Bestel het boek via: Uitgeverij De Geus - Postbus 1878 - 4801 BW Breda - tel: 076 - 5228151 - fax: 076 - 5222599 - publiciteit@degeus.nl

    http://www.vpro.nl/programma/tegenli...tems/27699061/
    Founding Member

  3. #3
    Geregistreerd
    14 november 2005
    Last Online
    11 februari 2024 @ 14:11
    Berichten
    1.262
    Discussies
    99
    Thanks
    239
    Thanked
    401 in 245 posts

    Standaard

    ik heb deze reportage al een keer gezien. Volgens mij het het dezelfde. Je kan hem downloaden via:

    http://www.mininova.org/tor/220160

  4. #4
    Geregistreerd
    30 oktober 2005
    Last Online
    Gisteren @ 22:12
    Locatie
    Vlakbij Maxima
    Berichten
    1.890
    Discussies
    110
    Thanks
    281
    Thanked
    136 in 53 posts

    Standaard Toch treurig.....................

    Ik was wat aan het zappen en zag op ned 3 deze docu over vrouwenhandel.
    Wat mij intrigeerde was het verhaal over een Oost-Europees meisje dat voor haar familie uiteindelijk aan geld wilde komen via de prostitutie.

    Haar familie was getroffen door de Tsernobil ramp en o.a. haar kleine broertje leed aan TBC. Ze ging werken in een bar als serveerster om zodoende geld te verdienen voor haar zieke familie. Het begon onschuldig, maar via via kwam ze in contact met een vrouw op haar werk die haar aanbood om veel meer geld te kunnen verdienen. Zodoende raakte ze terecht in de prostitutie en verstrikt in de internationale vrouwenhandel.

    Ik vond dit verhaal ( ik heb geprobeerd hier een korte weergave van dit verhaal neer te zetten) zeer indrukwekkend en ook zeer ingrijpend. Het doet me beseffen dat er ook in Duitsland in de grote clubs ( waar wij allen komen of weleens geweest zijn) van dit soort vrouwenhandel sprake kan zijn!!
    And in the end, it's not the years in your life that count. It's the life in your years.

  5. #5
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Last Online
    3 juni 2023 @ 21:20
    Berichten
    178
    Discussies
    4
    Thanks
    1
    Thanked
    0 in 0 posts

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rex
    Ik was wat aan het zappen en zag op ned 3 deze docu over vrouwenhandel.
    Wat mij intrigeerde was het verhaal over een Oost-Europees meisje dat voor haar familie uiteindelijk aan geld wilde komen via de prostitutie.

    Haar familie was getroffen door de Tsernobil ramp en o.a. haar kleine broertje leed aan TBC. Ze ging werken in een bar als serveerster om zodoende geld te verdienen voor haar zieke familie. Het begon onschuldig, maar via via kwam ze in contact met een vrouw op haar werk die haar aanbood om veel meer geld te kunnen verdienen. Zodoende raakte ze terecht in de prostitutie en verstrikt in de internationale vrouwenhandel.

    Ik vond dit verhaal ( ik heb geprobeerd hier een korte weergave van dit verhaal neer te zetten) zeer indrukwekkend en ook zeer ingrijpend. Het doet me beseffen dat er ook in Duitsland in de grote clubs ( waar wij allen komen of weleens geweest zijn) van dit soort vrouwenhandel sprake kan zijn!!
    sprake KAN zijn????

    Als je serieus praat met de meiden kom je er achter dat er helemaal niet zo veel meiden zijn die het echt voor zichzelf doen(dan heb ik het nog niet eens over de vriendjes die in het spel zitten). Het geld moet er komen,voor de familie, daarom houden ze het vol.

 

 

Tags voor deze discussie

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Forumsoftware: vBulletin®, versie 4.2.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Image resizer by SevenSkins
Copyright © 2005 - 2017, IJsberenforum
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:52.

  Diamond 468*60