Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Geregistreerd
    9 oktober 2005
    Last Online
    Gisteren @ 23:36
    Berichten
    41.600
    Discussies
    4589
    Thanks
    46
    Thanked
    14.284 in 8.443 posts

    Standaard Negerzoen wordt afgeschaft

    Volgens mij verkeerde politieke correctheid............

    TILBURG - De Tilburgse koekfabrikant Van der Breggen verandert de naam van de door de onderneming gemaakte negerzoenen in 'Buys Zoenen'. Het bedrijf geeft daarmee gehoor aan de kritiek dat de naam van de lekkernij racistisch zou zijn.

    ,,Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud'', stelt het bakkersbedrijf op zijn website. ,,Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen.''

    Het bedrijf doelt onder meer op de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname die Van der Breggen had verzocht de naam te wijzigen omdat het een belediging zou zijn voor alle zwarte mensen.

    De nieuwe zoenen liggen vanaf half april in de winkel. De naam Buys verwijst naar de producent van de ronde schuimbollen met koek en chocola die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen.


    (ANP)



    In België schrijft men er heel anders over en hebben zij het over tetten (tieten)


    Buys Zoen verdringt vertrouwde negerinnentetten


    De Nederlandse koekjesfabrikant Van der Breggen uit Tilburg verandert de naam van de door het bedrijf gemaakte 'negerzoenen' in 'Buys Zoenen'. Het bedrijf geeft daarmee gehoor aan de kritiek dat de naam van de lekkernij racistisch zou zijn. Negerzoenen, die in Nederland ook wel moorkoppen worden genoemd, worden in de Vlaamse volksmond verorberd als 'negerinne(n)tetten'.

    De koekjesfabrikant had onder meer kritiek gekregen van de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname. De stichting wou de naam negerzoen gewijzigd zien omdat het een belediging zou zijn voor alle zwarte mensen. De nieuwe zoenen liggen vanaf half april in de winkel.

    De naam Buys verwijst naar de producent van de ronde schuimbollen met koek en chocola die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen. Ook al verandert Van der Breggen de naam van zijn product, toch zal het woord negerzoen daardoor niet snel uit het Nederlandse taal verdwijnen. Daarvoor is de term te veel ingeburgerd, menen uitgevers en taaldeskundigen.

    Nog niet geschrapt in Van Dale

    De stichting die de naamswijziging had gevraagd, hoopt dat het woord negerzoen nu een aanpassing krijgt in de Grote Van Dale. De uitgever van het woordenboek veranderde niet lang geleden al de omschrijving van het woord ’neger’. Als toevoeging staat er nu dat het woord door sommigen ook als scheldwoord wordt ervaren. ,,Aanverwante termen zijn ook beledigend. Dat moet dus ook in het woordenboek komen te staan", meent de stichting.

    Van Dale zal het gebruik van negerzoen in de Nederlandse taal in de gaten houden, zegt hoofdredacteur Ton den Boon. Maar verdwijnen uit het woordenboek gebeurt voorlopig niet. ,,Het woord is erg ingeburgerd. Het maakt bijna deel uit van onze cultuur en nationale identiteit". De woordenwatcher denkt niet dat mensen in de winkel nu opeens om ’Buys Zoenen’ gaan vragen.

    Van Dale schrapt een woord pas als mensen het lange tijd niet meer gebruiken. Daar gaat minimaal dertig jaar overheen.



    En ik denk aan Lisa waarvoor ik negerzoenen meenam en daarna heerlijk terugkreeg . Zij en ik vonden het gewoon heerlijk

    Willem2 :wink:
    Ieder voordeel heb zijn nadeel............

  2. #2
    Geregistreerd
    28 oktober 2005
    Last Online
    Vandaag @ 07:18
    Berichten
    2.863
    Discussies
    81
    Thanks
    2.066
    Thanked
    3.156 in 945 posts

    Standaard

    Daar gaan we dan. Dit is tevens het einde van: witte reus, blanke vla, witte chokolade, hollandse nieuwe, etc.

    knap gedaan

  3. #3
    Geregistreerd
    9 november 2005
    Last Online
    7 juli 2010 @ 13:49
    Locatie
    hell, heaven, hell, heaven...
    Berichten
    3.979
    Discussies
    248
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post

    Standaard en wat dan met deze???

    Volgens Van Dale:

    ne·ger (de ~ (m.), ~s)
    1 persoon behorend tot één van de zwarte rassen uit Afrika => nikker, roetmop
    zwart·je (het ~, ~s)
    1 [bel.] iem. die een zwarte of donkere huidskleur heeft
    nik·ker (de ~ (m.), ~s)
    1 [bel.] neger
    roet·mop (de ~ (m.))
    1 [bel.] kleurling, neger


    Ik stel me de vraag waar we naartoe gaan. Persoonlijk vind ik negerin of zwartje niet beledigend, nikker of roetmop daarentegen.
    Maar ik begrijp dat er verschillen zijn met Nederland.
    Wat is daar de algemeen aanvaarde term voor iemand die een donkere huidskleur heeft?
    In België heeft de uitspraak: "Het is een zwartje" zelfs iets liefs over zich hangen, nikker doet me meer denken aan de tijd van de slavernij.

    Mijn mening over de 'negerinnentetten': waar gaan we toch naartoe, ik zie hier geen enkele belediging in.

    Hebben jullie Nederlanders hierover een andere mening? En halve Belgen zoals YesMadam?
    En hoe zit het eigenlijk in Duitsland? Neukie? RedAmber?

    Ik zou echt graag jullie meningen hierover gepost zien ( en Belgen mogen natuurlijk ook hun mening geven )

  4. #4
    Geregistreerd
    13 oktober 2005
    Last Online
    13 november 2023 @ 15:23
    Locatie
    Limboland
    Berichten
    1.059
    Discussies
    37
    Thanks
    150
    Thanked
    106 in 47 posts

    Beitrag

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door witchmaster
    Volgens Van Dale:

    ne·ger (de ~ (m.), ~s)
    1 persoon behorend tot één van de zwarte rassen uit Afrika => nikker, roetmop
    zwart·je (het ~, ~s)
    1 [bel.] iem. die een zwarte of donkere huidskleur heeft
    nik·ker (de ~ (m.), ~s)
    1 [bel.] neger
    roet·mop (de ~ (m.))
    1 [bel.] kleurling, neger


    Ik stel me de vraag waar we naartoe gaan. Persoonlijk vind ik negerin of zwartje niet beledigend, nikker of roetmop daarentegen.
    Maar ik begrijp dat er verschillen zijn met Nederland.
    Wat is daar de algemeen aanvaarde term voor iemand die een donkere huidskleur heeft?
    In België heeft de uitspraak: "Het is een zwartje" zelfs iets liefs over zich hangen, nikker doet me meer denken aan de tijd van de slavernij.

    Mijn mening over de 'negerinnentetten': waar gaan we toch naartoe, ik zie hier geen enkele belediging in.

    Hebben jullie Nederlanders hierover een andere mening? En halve Belgen zoals YesMadam?
    En hoe zit het eigenlijk in Duitsland? Neukie? RedAmber?

    Ik zou echt graag jullie meningen hierover gepost zien ( en Belgen mogen natuurlijk ook hun mening geven )
    Ik hoorde die hele discussie, naja dat viel nog wel mee, op de radio van de week. IK vind het wel heel overdreven hoor, zo kun je dalijk niks meer zeggen. Ik weet niet uit welke hoek dat bezwaar is gekomen, maar ja zoals een voorganger dus al zei hierboven, dan moet je je woorden echt per stuk gaan afwegen of het nog wel mag.

    Conclusie....erg veel storm in een glas water vind ik, maar dat zegt niet dat het uiteindelijk er wel van kan gaan komen :green_smi
    Wie het laatst lacht, die lacht ook :wink:

  5. #5
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Last Online
    4 november 2022 @ 16:37
    Berichten
    1.046
    Discussies
    66
    Thanks
    933
    Thanked
    663 in 336 posts

    Standaard

    Ze zijn gezwicht onder druk van de stichting eerherstel betaling slachtoffers van Slavernij in Suriname. Een stel jankers dat vind dat zij nog dagelijks lijden onder de slavernij van 300 jaar geleden en daarom de Nederlanders een schuld gevoel probeerd aan te praten met dit soort acties.

  6. #6
    Geregistreerd
    9 oktober 2005
    Last Online
    Gisteren @ 23:36
    Berichten
    41.600
    Discussies
    4589
    Thanks
    46
    Thanked
    14.284 in 8.443 posts

    Standaard 'Nikkepikken' vervangen negerzoenen

    In antwoord op de naamsverandering van de negerzoen naar Buys zoenen, heeft Chocochoque, een klein Belgisch chocoladebedrijf uit Tongeren, een nieuw product op de markt gebracht, namelijk 'Nikkepikken'.

    Hoewel de woordvoerder van Chocochoque ontkent dat de naam bedoeld is als een vergelijking met de piemel van een negroïde person staat er wel op de verpakking vermeld 'extra lang!', hetgeen het toch allemaal wat dubieus maakt, aangezien dit wel op een vergelijking duidt. Chocochoque geeft aan dat zij niet bang zijn voor opschudding rondom hun product: "Er bestaat niet zoiets als negatieve aandacht. Laat de protesten maar komen, dan verkopen wij des te meer", aldus de woordvoerder.

    Bron : Fok


    Ieder voordeel heb zijn nadeel............

  7. #7
    Geregistreerd
    9 oktober 2005
    Last Online
    Gisteren @ 23:36
    Berichten
    41.600
    Discussies
    4589
    Thanks
    46
    Thanked
    14.284 in 8.443 posts

    Standaard

    Afscheidsfeest voor laatste negerzoen

    De negerzoen is definitief passé. Na 86 jaar is het doek echt gevallen, voor misschien wel de bekendste lekkernij van Nederland.

    Racistisch
    Het snoepgoed blijft gewoon bestaan, maar dan onder een andere naam: Zoen. En daarmee komt de fabrikant critici tegemoet, die de oude naam te racistisch vinden.

    Bron : RTLnieuws.nl
    Ieder voordeel heb zijn nadeel............

 

 

Tags voor deze discussie

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Forumsoftware: vBulletin®, versie 4.2.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Image resizer by SevenSkins
Copyright © 2005 - 2017, IJsberenforum
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.

  Living Room 468*60