Buys Zoen verdringt vertrouwde negerinnentetten
De Nederlandse koekjesfabrikant Van der Breggen uit Tilburg verandert de naam van de door het bedrijf gemaakte 'negerzoenen' in 'Buys Zoenen'. Het bedrijf geeft daarmee gehoor aan de kritiek dat de naam van de lekkernij racistisch zou zijn. Negerzoenen, die in Nederland ook wel moorkoppen worden genoemd, worden in de Vlaamse volksmond verorberd als 'negerinne(n)tetten'.
De koekjesfabrikant had onder meer kritiek gekregen van de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname. De stichting wou de naam negerzoen gewijzigd zien omdat het een belediging zou zijn voor alle zwarte mensen. De nieuwe zoenen liggen vanaf half april in de winkel.
De naam Buys verwijst naar de producent van de ronde schuimbollen met koek en chocola die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen. Ook al verandert Van der Breggen de naam van zijn product, toch zal het woord negerzoen daardoor niet snel uit het Nederlandse taal verdwijnen. Daarvoor is de term te veel ingeburgerd, menen uitgevers en taaldeskundigen.
Nog niet geschrapt in Van Dale
De stichting die de naamswijziging had gevraagd, hoopt dat het woord negerzoen nu een aanpassing krijgt in de Grote Van Dale. De uitgever van het woordenboek veranderde niet lang geleden al de omschrijving van het woord ’neger’. Als toevoeging staat er nu dat het woord door sommigen ook als scheldwoord wordt ervaren. ,,Aanverwante termen zijn ook beledigend. Dat moet dus ook in het woordenboek komen te staan", meent de stichting.
Van Dale zal het gebruik van negerzoen in de Nederlandse taal in de gaten houden, zegt hoofdredacteur Ton den Boon. Maar verdwijnen uit het woordenboek gebeurt voorlopig niet. ,,Het woord is erg ingeburgerd. Het maakt bijna deel uit van onze cultuur en nationale identiteit". De woordenwatcher denkt niet dat mensen in de winkel nu opeens om ’Buys Zoenen’ gaan vragen.
Van Dale schrapt een woord pas als mensen het lange tijd niet meer gebruiken. Daar gaat minimaal dertig jaar overheen.