Woedende tirade op hoerenbestaan

DEN HAAG - Acteurs moeten ver gaan bij regisseur Franz Marijnen. In het huiveringwekkende De Meiden...



...vorig jaar bij Het Nationale Toneel gingen de actrices elkaar flink te lijf, in Triptiek loopt actrice Anniek Pheifer poedelnaakt rond. Dat wekt onbehagen. Vooral omdat de toeschouwer geen kant op kan, want hij zit er met zijn neus bovenop.

Net als De Meiden is Triptiek gemaakt op locatie, in de voormalige visopslag Kniertje in de Scheveningse haven. Bij De Meiden zat het publiek rondom een boksring, dit keer ontwierp Marijnen een tribune die meedraait met de actrice.

Triptiek bestaat uit twee monologen, die prachtig contrasteren. In het eerste deel volgt het publiek een prostituee in haar dagelijkse handelingen, terwijl deze een woedende tirade afsteekt op het hoerenbestaan. De tekst is gebaseerd op het onthullende boek Hoer van de Franse Nelly Arcan over een jonge vrouw die in de prostitutie belandt. De toeschouwer draait mee van de 'hoerengarderobe', waar de vrouw haar niemendalletjes verwisselt, naar het bed en het bad. In onomwonden taal doet de vrouw verslag van haar leven; van de zwaarlijvige Libanees, de Hongaar met het slappe armpje en de atletische Mathieu.

De tweede monoloog, door Stefan de Walle, staat lijnrecht tegenover deze realiteit van de hoer. De Walle blijft verre van vuilnisemmers die uitpuilen van gebruikte condooms. Hij schept een romantisch beeld van de prostituee in mooie, metaforische, verbeeldingsrijke taal, gebaseerd op Madame Edwarda van Georges Bataille. Een sterke combinatie van literatuur in een zeer indringende setting.

Het Nationale Toneel met Triptiek

Gezien: 18/3 op locatie in de Scheveningse haven, daar nog te zien t /m 15/4