Oorspronkelijk geplaatst door
AD
DEN HAAG - Héél Den Haag is nu onze werkplek, nu de tippelzone aan de Waldorpstraat is gesloten,’’ zegt de Nederlandse Bianca (34).
Ze tippelde ‘een jaar of vier’ op de Haagse tippelzone. Die sloot vorige week. Nu zoekt ze haar heil elders in de stad.
Vorige week stelden hulpverleners, buurtbewoners en raamexploitanten dat sinds de tippelzone is gesloten de straatprostitutie uitwaaiert. Deze krant nam het afgelopen weekeinde de proef op de som.
Bianca werkt zaterdagnacht achter station Hollands Spoor, een paar honderd meter van haar vroegere ’officiële’ werkplek. „Nou ja, werken is op deze plek natuurlijk niet écht mogelijk, maar klanten pikken mij hier op als ik ze kan verleiden met mijn mooie lach.’’
Een politiewagen rijdt naar Bianca’s oppikplek. De straatprostituee is net in onderhandeling met een potentiële klant. In haar ooghoeken ziet ze de ’smerissen’ aankomen. Metéén verlaagt ze haar prijs van dertig euro met een tientje. De klant pikt haar op. De agenten reageren niet, waarschijnlijk is er te weinig reden. Voor hetzelfde geld haalt haar man haar van het station.
De tweede plek waar de straatprostitutie zeker is te zien, is aan de Paul Krugerlaan in Transvaalkwartier. Na twaalven ’s nachts lopen daar zeker tien Zuid-Amerikaanse tippelaarsters. Ze staan in donkere hoekjes, niet meteen zichtbaar, onder de luifels van winkels. Zodra ze een auto zien, lopen ze de straat op en laten zich ’van hun mooiste kant’ zien. Volgens de prostituees klopt het dat ze regelmatig door de stad zwerven op zoek naar klanten. Onder meer station Moerwijk, Parallelweg en de Vaillantlaan (Schilderswijk), maar ook de Haagse binnenstad.
De Wagenstraat (Centrum) is een gewilde plek voor tippelaarsters. De Poolse Tina (32) vertelt in gebroken Nederlands waarom: „Véél auto’s, dus véél mannen, dus ook genoeg geld.’’