PDA

Volledige versie bekijken : Sinterklaas

Sinterklaas
19 november 2007, 10:11
Naam : Sinterklaas
Beroep : Weldoener
Nationaliteit : Vele ( oa. Turks, Nederlands, Spaans, Belgische, Duitse, Italiaanse, Russische, Surinaamse, Antilliaanse
Taal : Vele
Leeftijd : Iets van 1600 nog wat
Haarkleur/lengte : Lange baard en lange grijze haren
Lengte : ca. 1.80m
Postuur : Normaal doch goed gebouwd voor mijn leeftijd
Hobby : paardrijden

Geschiedenis van Sint Nicolaas
In de vierde eeuw na Christus was Sint Nicolaas (in de Nederlandse volksmond "Sinterklaas"; in het engels "Saint Nicholas" of in het duits "Sankt Nikolaus" genoemd) de bisschop van Myra, een plaatsje in het huidige Turkije. Volgens de legende heeft hij zijn dorp gered van de ondergang door honger. Het verhaal gaat ook dat hij drie overleden kinderen weer tot leven heeft gewekt, en geschenken en bruidschatten aan arme meisjes heeft gegeven. Sommige bronnen vermelden dat hij overleed op 6 december in het jaar 343. In het jaar 1087 werd zijn stoffelijk overschot naar Bari in Italie verhuisd.

De Nederlandse traditie
Het is niet duidelijk waarom hij, volgens de Nederlandse traditie, uit Spanje komt. Misschien heeft het te maken met het feit dat Sint Nicolaas de beschermheer van de scheepvaarders was. In de 17e eeuw was Holland namelijk bekend om zijn scheepvaart. Misschien dat door het contact met Spaanse scheepvaarders deze traditie is begonnen. Dit kan ook het feit verklaren waarom Sint Nicolaas geholpen wordt door Zwarte Pieten; de Moren overheersten in Spanje gedurende enkele eeuwen rond die tijd. Een andere, meer populaire, verklaring dat de Pieten zwart zijn, is het feit dat zij zich vaak in schoorstenen begeven en dat ze zich daarna niet schoonmaken.

Zijn legendarische geschenken en bruidschatten aan arme meisjes heeft geleid tot de traditie van het geven van kadootjes aan kinderen op de vooravond van zijn sterfdag, dwz op 5 december, nu zijn feestdag. De helpers van Sint Nicolaas (in Duitsland en Oostenrijk "Knecht Ruprecht" of "Krampus" genoemd) laten de overwinning van het kwaad zien. Samen met zijn Pieten brengt Sint Nicolaas een bezoek aan de kinderen; de stoute kinderen worden gestraft, terwijl de lieve kinderen worden beloond. Het ergste wat je kunt overkomen is meegenomen worden in de zak van Zwarte Piet; dezelfde zak waaruit de lieve kinderen snoepjes (o.a. pepernoten, taai-taai en schuimpjes) en kadootjes krijgen. Een minder grote straf (maar niettemin vervelend) is een pak slaag krijgen met de roede. Tegenwoordig zijn er nog maar weinig stoute kinderen...

De komst van Sinterklaas en zijn Pieten
Een paar weken voor zijn feestdag komt Sint Nicolaas naar Nederland (en Belgie) vanuit Spanje op zijn stoomschip met al zijn Pieten en al zijn kadootjes waar hij gedurende het hele jaar voor heeft gezorgd. Deze intocht wordt altijd uitgezonden op de televisie. Vanaf zijn aankomst tot aan zijn feestdag kunnen kinderen hun schoen zetten voor de open haard of bij de kachel. Gedurende de nacht brengt Sint Nicolaas een bezoek aan alle huizen; hij begeeft zich over de daken op zijn witte/grijze paard ("schimmel" genoemd). De zwarte pieten klimmen door de schoorsteen en doen kleine kadootjes in de schoenen van de kinderen. Soms zetten de kinderen ook wat stro, wortels en/of water klaar voor het paard.

Op de vooravond van 6 december ("Sinterklaasavond") brengt Sint Nicolaas een bezoek aan alle kinderen. Nadat er op de deur is geklopt laat hij, indien er lieve kinderen zijn, een zak vol kadootjes achter. De volgende dag, 6 december 's morgens vroeg, heeft hij iedereen vereerd met een bezoek, en gaat hij weer stilletjes terug naar Spanje.

Zwarte Piet
19 november 2007, 10:38
Nu de Sint in het land is, kan Zwarte Piet niet achterwege blijven. Als zwarte medemens is Piet niet enthousiast over de natuurlijke biotoop van de ijsbeer (wegens té koud) maar voor dit forum maakt Piet graag een uitzondering.

:wink::wink::wink:

Sinterklaas
24 november 2008, 00:10
http://www.sinterklaas-plaatje.nl/sint-en-piet/13.gif

Het is weer zover: Sinterklaas is weer hier,

Iedereen heeft hier weer veel plezier.

Zwarte Piet loert door ramen en spleten,

En komt zo heel wat leuke dingen te weten.

Ook al is de scheet nog zo klein

Zwarte Piet weet het haarfijn.

Dus beste IJsberen wij zijn er weer

Om uit te delen, keer op keer.....

Sint en Piet

http://www.sinterklaas-plaatje.nl/bewegende-plaatjes/11.gif

Saruman
24 november 2008, 09:35
Beste Sinterklaas,

Ik moet u toch iets vragen, want bij mijn kleine kinderen is er heel wat verwarring over uw paard.

Als mijn kinderen op het Belgische Ketnet naar Sinterklaas kijken, dan heet uw paard daar "Slecht weer vandaag". Maar als ze het Nederlandse Sinterklaasjournaal kijken (met Dieuwertje Blok), dan heet uw paard daar "Amerigo".

Mijn zeer oplettende en intelligente kinderen (dat hebben ze van hun moeder) stellen mij daarover dan allerlei moeilijke vragen:
Heet het paard nu Amerigo of Slecht weer vandaag?
Of is het Amerigo, en is zijn bijnaam Slecht weer vandaag?
Of heet het paard Slecht weer vandaag, en is Amerigo zijn bijnaam?
Of heeft de Sint in Nederland en in België 2 verschillende paarden staan?
Of .....

Kortom, u kunt zich voorstellen dat dit soort van existentiële vraagstukken mijn leven meer en meer gaan beheersen naarmate december nadert, en ik wilde dit prachtige forum gebruiken om deze vraag eens persoonlijk aan u te richten.

Vriendelijke groeten,
Saruman :wink:

Wigwam3
24 november 2008, 11:31
Vandaag heet hij <Slecht weer vandaag.>Als hetmorgen beter weer is heet hij weer AmerigoDat is geloof ik Turks voor Slecht weer.Maar je hoord dat woord inTurkye niet zo vaak omdat het daar altijd mooi weer is.Maar het paard is een schimmel en Sint heeft hem vaak tussen de benen.Als ik hem zie zal ik tegen hem zeggen dat hij na 6December ijsbeer moet worden.Is de schimmel zo weg.Groetjes ww3 Trouwens ik vind dat u wel een klein beetje op Sint lijkt met die lange baard.

Saruman
24 november 2008, 11:52
Bedankt voor het duidelijke antwoord.
Misschien heeft de Sint hier zelf nog iets aan te te voegen?

In ieder geval wordt me nu heel wat duidelijk.

Over die lange baard: ja, dat is een teken van mannelijkheid. :thefinger
En aangezien Saruman vele eeuwen ouder is dan Sinterklaas, is zijn baard ook veel langer.

Het enige nadeel met zo'n extreem lange baard, is dat hij wel eens kan komen vast te zitten tussen de wielspaken van mijn fiets. Daarom rijdt Saruman gewoonlijk met de auto naar Duitsland.

Gegroet,
S :wink:

Wigwam3
24 november 2008, 12:54
Dan neemt u Sinterklaas maar eens een keer mee.Maar ik betwijfel of u dan hetvolgende jaar u schoentje nog mag zetten.Want Sint geeft geen Cadeautjes aan<stoute jongetjes>

foots
24 november 2008, 20:34
@wigwam,

Maar we zijn allemaal heel lief voor de dames hoor !
Ze vragen altijd of we weer terugkomen, zo leuk vinden ze ons !

Waarom denk je dat we stout zijn ? Alleen RPlover en Sir Wankalot, die zijn wel eens stout ! Zullen die 2 eens een keer in de zak stoppen en met Carpe mee naar Spanje laten nemen ?

Groet, Foots :wink:

Wigwam3
24 november 2008, 22:12
Dat weet ik wel Maar soms mag je wel eens een grapje uithalen of niet dan.
Ik vind jou helemaal niet stout En RP valt ook wel mee toch Laten we gewoon vrienden blijven .Ik heb dit heel hard nodig.Af en toeop mijn nummer zetten .Maar ook eens iets positiefs voor mij Heb ik soms wel nodig.WW3 houw op met klagen je hebt nu al vrienden gemaakt.Of niet dan.Naar FKK clubs ga ik niet .Nog niet de reden hiervan weten sommige van jullie Enzo is het goed.Als jullie me moe worden dan zeg het maar dan stop ik hier mee.Vind het wel jammer zal jullie missenVooral een persoon in het bijzonder.Ik zouw willen dat jij mijn grote broer was.

foots
24 november 2008, 22:27
@wigwam3

RPlover je broer, nee dat zou je niet willen !
Mijn broer ? Laat me niet schrikken hier !

Wel jammer als we je niet ergens tegen kunnen komen, ik nodig je graag uit op het feest zaterdag in PHG. Krijg je eens stuk Belgisch Limburgse vlaai van mij.

PHG is geen FKK want de dames lopen en keurig netjes gekleed rond. En geloof me je gaat ons dan pas echt aardig vinden. Zou goed kunnen dat je voor jezelf goed aan doet. Uiteraard laten we de geheel vrije keuze aan u.

Niets is verplicht hier, alleen de privacy respecteren en elkaar op het forum en ook in de club.

Groet, Foots :wink:

P.S. Oh, ik ben slechts een schrijvend lid verder niets, geen mod, geen sponsor, geen loverboy, oh ja en ik ben de oppas van RPlover

Sinterklaas
25 november 2008, 15:57
Als mijn kinderen op het Belgische Ketnet naar Sinterklaas kijken, dan heet uw paard daar "Slecht weer vandaag". Maar als ze het Nederlandse Sinterklaasjournaal kijken (met Dieuwertje Blok), dan heet uw paard daar "Amerigo".

Mijn paard heet "Amerigo" of was het nu "Americo" :rolleyes:
Maar zoals je weet zijn er meer Sinterklaashulpen en die hebben soms ook nog andere schimmels. En één daarvan is "Slecht weer vandaag".

:wink:

Wigwam3
25 november 2008, 16:29
Hij heet Amerigo en komt uit Turkye
En Sint gaat er op zitte rije....
De partij voor de dieren
Doen daarom geen Sinterklaas meer vieren.

jaccoone
25 november 2008, 16:51
Niet om het één of ander, maar dit topic staat in de verkeerde rubriek!
Het hoort in de rubriek: "ik stel me even voor-commercieel"
Sinterklaas is tegenwoordig immers voornamelijk een feest voor de kadowinkels.... :rolleyes: :thefinger

:wink: