Inloggen

Volledige versie bekijken : Benzineprijs

Pagina's : 1 2 3 [4]

snaal88
3 september 2022, 16:01
in ravels 1,59 e95 Ligt net onder poppel

hitman
10 september 2022, 01:47
Niet jouw sterkste punt, rekenen. Klinkt meer als up-to sellen.
Ik betaal 30 cent per KWH. Jouw tarief is de hoogste en geldt voor snelladen.
Doordenkende ijsberen hebben zonnepanelen op hun dak, en laden hun auto zelfs helemaal gratis.
Ik rij overigens hybride.

Zonnepanelen liggen natuurlijk ook op het dak, maar rijd toch gewoon een zweedse diesel, heb afgelopen week getankt voor € 1,89.
In Juni naar zuid frankrijk € 0,11 brandstof per km. 950 km in 11 uur, mijn neef met zijn super moderne e-tron was 2 dagen onderweg,
voornamelijk om de wachttijden tot 5 uur bij een laadstation. Kwam volledig gestresst aan.

Kwibus2
10 september 2022, 08:25
Zonnepanelen liggen natuurlijk ook op het dak, maar rijd toch gewoon een zweedse diesel, heb afgelopen week getankt voor € 1,89.
In Juni naar zuid frankrijk € 0,11 brandstof per km. 950 km in 11 uur, mijn neef met zijn super moderne e-tron was 2 dagen onderweg,
voornamelijk om de wachttijden tot 5 uur bij een laadstation. Kwam volledig gestresst aan.

Heerlijk die onthaasting met z'n e-tron.

Tel bij km prijs ook maar een overnachting van 100 euro op dan ziet het financiële plaatje er heel anders uit.
Dat stond er niet bij in de folder.

Ik roei tegen de stroom op, net weer een Volvo diesel gekocht.

hitman
13 september 2022, 00:34

Heel verstandig, ik heb mijn D5 nu ook al weer bijna 8 jaar, nauwelijks afschrijving, onderhoud € 4 a 500 per jaar,
ben je met een splinternieuwe auto waarschijnlijk duurder uit. In 45 jaar Volvo een keer 's-nachts om 4 uur met een kapotte
accu gestaan, startkabels en naar huis, en een keer bij de pomp dat het tankklepje niet openging, Wegenwacht fixte het in 1 minuut,
hadden ze ook via de telefoon kunnen vertellen, je moet het maar weten.

13 jaar geleden is er een bij mij weg gegaan met 535.000 op de teller, ik zag hem toevallig in februari rijden, en is onlangs weer gekeurd.

Duurzaam of niet.

Kwibus2
13 september 2022, 10:28
Duurzaamheid is zeker. Op dit moment is Volvo op dat gebied toonaangevend.

stimpy3
14 september 2022, 11:19
Heerlijk die onthaasting met z'n e-tron.

Tel bij km prijs ook maar een overnachting van 100 euro op dan ziet het financiële plaatje er heel anders uit.
Dat stond er niet bij in de folder.

Ik vind dit dan weer een mooi voorbeeld van hoe sommige ijsberen de werkelijkheid ontkennen en zichzelf desondanks toch neerzetten als 'de slimste' omdat ze door blijven akkeren op oude wijsheden die al lang niet meer opgaan.

Heb hier vorige maand een andere auto gekocht, en de switch diesel->benzine gemaakt. Qua motorrijtuigenbelasting is dat alleen al ruim 70 euro goedkoper (en de verzekering werd ook iets goedkoper, waardoor de 'vaste lasten' op 80 euro goedkoper uitkomen). Het ecoboost-exemplaar wat ik rijd zou 5.1 liter benzine per 100 km moeten gebruiken. In de praktijk zit ik op 6.3 l/100 km. door alle rotondes en andere ongein.

Tel daarbij op dat diesel overal centen duurder is dan benzine; zowel in nederland, belgie als duitsland en je ziet al dat je het niet meer gaat redden om 'op de lange afstanden' goedkoper uit te komen met je dieselbrik. Heb ik het nog niet gehad over het duurdere onderhoud van diesels.

Brad Clitt
14 september 2022, 11:40
Diesel is dan eigenlijk ook off-topic als je kijkt naar de titel van het draadje.

Ik rij gewoon old skool (blijf over het algemeen liever bij het oude vertrouwde), dikke benzinemotor met turbo (Volvo T5) met een andere mapping dan af-fabriek (en nog wat hardware-aanpassingen). Voor mij dus het aloude adagium 'there is no substitute for cubic inches', het rijdt heerlijk of retesnel indien gewenst. Het verbruik valt ook nog reuze mee (dankzij die mapping), op langere toertochten met normaal rijden is 1 op 13 tot 1 op 14 makkelijk haalbaar.

stimpy3
14 september 2022, 14:46
Offtopic, pfft. Ik begon niet over diesel :biggrin:

wbt old-skool-rijden: Ik heb daar gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant: de trend van autofabrikanten om een 1.0L-blokje te voorzien van een turbo en gestuurde injectie: hrm. Het is complexer, als je gedoe hebt wordt het meteen kneiterduur, etc, etc. Aan de andere kant: je hebt met zo'n 1L-blokje -volgens de fabrikant- wel meer koppel over het hele toerenbereik. Daarnaast heb je dan nog het punt dat moderne auto's -- door alle katalysators, roetverbranders, etc. een compleet lab onder de motorkap hebben zitten, wat ook allemaal kapot kan gaan.

Qua techniek en 'serviceability' is een oudere auto dan misschien wel te prefereren. Punt is wel dat je zo langzamerhand wel heeeel ver terug moet wil je niet meer aan dat soort ongein vastzitten. Dan kom je op auto's die 20_ jaar oud zijn ofzo. Naast dat je dan maar mag hopen dat-ie motorisch een beetje OK is (en niet al te afgeleefd is) zit je ook met 't feit dat dat soort auto's dan wel weer erg spartaans zijn uitgerust.

Willem2
14 september 2022, 15:04
Volvo is gewoon een chinees :rolleyes:

Brad Clitt
14 september 2022, 15:08
Mijn Volvo-motor is nog gewoon echt Zweeds (maar ooit ontworpen door Audi ism Porsche), het omhulsel is Duits. :tongue:

schoolmeester
14 september 2022, 17:38
Veel
Onderdelen
Liggen
Verder
Op.

Brad Clitt
14 september 2022, 17:44
Eerder terug dan lijkt me.

stimpy3
19 september 2022, 23:03
https://nos.nl/l/2445225

Benzineprijs in Nederland daalt tot laagste niveau van dit jaar
Benzine tanken was in Nederland dit jaar nog niet zo goedkoop als nu. Volgens consumentencollectief UnitedConsumers staat de gemiddelde landelijke adviesprijs van een liter Euro 95 vandaag op 2,092 euro en dat is het laagste punt van dit jaar. Sinds december vorig jaar was de benzineprijs niet onder de 2,10 euro gekomen.

stimpy3
25 oktober 2022, 22:23
Misschien ook maar een topic "dieselprijzen" openen, of dit topic hernoemen naar 'brandstofprijzen"? In ieder geval denk ik dat de dieselrijders hier niet gelukkig mee gaan worden.

https://fd.nl/economie/1455315/dieseltekort-dreigt-na-ban-op-russische-olie-xyj2ca0sB0UC

Dieseltekort dreigt na ban op Russische olie

* Op 5 december gaan nieuwe sancties tegen Rusland in, waaronder een verbod op import van ruwe olie.
* Begin volgend jaar mogen er ook geen olieproducten zoals diesel meer uit Rusland komen.
* In 2021 kwam 34% van de ruwe olie die Nederlandse raffinaderijen verwerken uit Rusland. Vervanging van die olie is niet eenvoudig.

Er zijn grote zorgen dat de komende boycot van Russische olie en olieproducten leidt tot een dieseltekort en nog hogere prijzen aan de pomp. Het ministerie van Economische Zaken & Klimaat (EZK) werkt daarom aan een Landelijk Crisisplan Olie, dat op korte termijn naar de minister gaat. In het crisisplan komen onder andere maatregelen te staan over hoe de olie in geval van schaarste wordt verdeeld.

Op 5 december gaat een Europese ban op de import van Russische ruwe olie in, gevolgd door een boycot van Russische olieproducten, zoals diesel, begin volgend jaar. Niemand weet wat de gevolgen zullen zijn. Als de toevoer van Russische olie helemaal stopt, kan een situatie ontstaan met tekorten aan diesel voor de binnenvaart, landbouw en weg- en waterbouw, schreef minister Jetten van EZK onlangs aan de Tweede Kamer.

Raffinaderijen
Europa is erg afhankelijk van Russische olie. In 2021 kwam 34% van de ruwe olie die de Nederlandse raffinaderijen verwerken uit Rusland. Russische olie is zwaarder dan andere typen olie en veel raffinaderijen zijn ingeregeld op die olie. Omschakelen naar het raffineren van een ander type olie kost tijd en investeringen.

‘De import van Russische olie is wel afgenomen, maar nog steeds aanzienlijk’, zegt Erik Klooster, directeur van Vemobin, de branchevereniging van raffinaderijen. ‘Het grote spel dat nu wordt gespeeld op de handelsafdelingen van oliebedrijven is om overal en nergens olie vandaan te halen, maar het is niet eenvoudig om hetzelfde type olie snel ergens anders in te kopen.’

En dus stroomt er nu nog steeds elke dag Russische olie naar Europa. ‘Stilte voor de storm’, zegt Lucia van Geuns, energieanalist bij het Den Haag Centrum voor Strategische Studies.

Oplopende prijzen
Diesel is cruciaal voor een groot aantal sectoren, waaronder transport. De brandstof was jarenlang een stuk goedkoper dan benzine. Maar mede door de oorlog in Oekraïne is dat nu omgekeerd. ‘We maken ons al geruime tijd zorgen over de oplopende dieselprijzen’, zegt Elisabeth Post, bestuursvoorzitter Transport en Logistiek Nederland. ‘Wij kunnen de prijzen nog wel doorberekenen aan opdrachtgevers, maar uiteindelijk betaalt de consument.'

De verwachting is dat de prijzen door schaarste verder gaan oplopen. Zo kopen de Verenigde Staten veel diesel op de internationale markt op, ziet Pehr Teulings van Votob, de branchevereniging van tankopslagbedrijven. ‘We zien dieseltankers die onderweg waren vanuit Afrika richting Europa midden op zee omdraaien. Die maken nu de afslag naar Amerika. De Biden-overheid is er alles aangelegen om in de VS geen onrust te laten ontstaan’, aldus Teulings, die wijst op de aanstaande tussentijdse verkiezingen in de VS.

In Europa helpen de stakingen bij grote Franse raffinaderijen ook niet mee. Bovendien hangt de dreiging van de Russische president Poetin om een belangrijke oliepijplijn naar Oost-Europa af te sluiten, als een zwaard van Damocles boven de markt. ‘Dat kan leiden tot een dieselinfarct in die regio’, zegt Van Geuns.

Strategische voorraden
De Stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten, die strategische voorraden voor Nederland aanlegt, heeft de afgelopen maanden de Nederlandse voorraad diesel uitgebreid met 550 kiloton, zodat er genoeg voorraad is voor 90 dagen consumptie. 'Met deze stap heeft Nederland een robuuste buffervoorraad aangelegd', aldus Jetten in antwoorden op Kamervragen. Maar de tankopslagbedrijven zijn er niet gerust op: 'We voorzien grote problemen de komende maanden’, zegt Teulings. Zo wordt de buffer idealiter niet gebruikt, behalve in uitzonderlijke omstandigheden.

Ook de Algemene Rekenkamer maakt zich zorgen of er geen tekorten ontstaan. ‘Het is sterk de vraag of Nederlandse raffinaderijen in staat zijn voldoende zware ruwe olie te bemachtigen om in de Europese en binnenlandse dieselvraag te voorzien’, schrijft de Rekenkamer in een recent rapport.

Klooster is minder pessimistisch. ‘Ik verwacht geen grote dieseltekorten, maar het ongemakkelijke is dat niemand precies kan inschatten wat er gaat gebeuren', zegt hij. 'De voorraden waren al superlaag en we zien een boycot aankomen die dat tekort groter zal maken. Er is niet één producent die zo veel olie ineens onze kant op kan sturen.’

Iran en Venezuela
In de markt gonzen daardoor ineens de namen van gesanctioneerde landen als Iran en Venezuela, waarvandaan mogelijk olie kan worden gehaald. Energie-expert Cyril Widdershoven ziet het niet gebeuren. ‘Een deel van de olieproductie in Venezuela is in handen van het Russische Rosneft en het Iraanse staatsoliebedrijf. Er zijn sancties op Venezuela en Iran. Die zie ik niet snel opgeheven worden.’

En dus zal na het ingaan van de oliesancties Russische olie via omwegen alsnog naar Europa komen, bijvoorbeeld via India of China, waar de olie of diesel wordt gemengd. ‘Linksom of rechtsom komt Russische olie terug naar Europa. Dat is de markt’, zegt Van Geuns.

Willem2
16 november 2022, 21:46
De adviesprijzen voor diesel en benzine zijn weer flink aan het dalen. Nadat de prijzen in oktober omhoogklommen is er nu weer een dalende trend te zien. De adviesprijs voor benzine staat vandaag op 2,04 euro en voor diesel op 2,01 euro.
.... https://www.ad.nl/auto/benzineprijs-daalt-fors-ook-diesel-steeds-goedkoper-paniek-is-uit-de-markt~adacd8ea/

bocariver
17 november 2022, 11:32
To compare with France:

Before 15 november I could find some Gazole in Total service point for less than 1,70. They made a discount of 20cents on their products and French government decided a discount of 30 cents on taxes.
Results queue in discounted station , shortage of products so I found some gazole at 1,76 to make some reserve.
Since 15 november, I mean now,end of Total discount et decrease discount of governement to only 10 cents.
Price of gazole grow to 1,93 and E10 is at 1,73...
Stil good for NL with van ....

Willem2
12 december 2022, 17:58
De prijs van benzine in Nederland blijft dalen. Volgens consumentencollectief UnitedConsumers staat de landelijke adviesprijs voor een liter Euro95 op 1,86 euro. Dat is het laagste niveau in ongeveer anderhalf jaar tijd. Op 8 juni van dit jaar werd nog een record gevestigd, toen de adviesprijs van een liter benzine op ruim 2,50 euro stond.

De daling komt onder meer door de lagere olieprijzen. Door de vrees voor een afkoelende economie en een recessie neemt de vraag naar olie af. Maar de verlaging van de accijnzen door de overheid speelt ook een forse rol. Zo ging de accijns op een liter benzine in april met 17 cent naar beneden, een maatregel die in ieder geval tot eind juni volgend jaar geldt.

Morgen kost een liter nog iets minder, zegt Paul van Selms van UnitedConsumers. Maar over een week of drie gaat de benzineprijs in ieder geval met zo'n 7 cent omhoog, omdat de overheid op 1 januari de accijnzen indexeert vanwege de inflatie.

De landelijke adviesprijs wordt op veel plekken niet gehanteerd. Veel pomphouders geven korting op de benzineprijs, met name bij onbemande pompstations. Op sommige plekken kost een liter benzine inmiddels minder dan 1,65 euro.
.... https://nos.nl/artikel/2456144-benzineprijs-daalt-verder-recordprijs-uit-juni-ver-uit-het-zicht

snaal88
12 december 2022, 18:17
1,508 in ravels euro 95

Willem2
31 januari 2023, 20:39
Het Witte Huis is verontwaardigd over de jaarcijfers die het Amerikaanse olie- en gasconcern ExxonMobil heeft gepresenteerd. Het bedrijf heeft vorig jaar 56 miljard dollar winst geboekt. Het gaat om de grootste jaarwinst van de energiegigant ooit en een verdubbeling ten opzichte van de winst in 2021.

In een verklaring noemt het Witte Huis de winstmarge stuitend, omdat Amerikanen veel geld aan pomp kwijt zijn voor brandstof. "De laatste winstcijfers maken duidelijk dat oliemaatschappijen alles ter beschikking hebben om de productie te verhogen", zegt het Witte Huis. "Ze hebben vergunningen om de productie te verhogen. Maar in plaats daarvan kiezen ze ervoor de zakken te vullen van directeuren en aandeelhouders."
.... https://nos.nl/artikel/2462011-witte-huis-boos-over-recordwinst-energieconcern-exxonmobil-zakkenvullers

Willem2
20 maart 2023, 13:10
De Russische olieboycot is nog totaal niet merkbaar aan de pomp. Sinds het ingaan ervan zijn de brandstofprijzen fors gedaald. Ook de sterkere euro is gunstig voor automobilisten. Een liter diesel is afgelopen jaar niet zo goedkoop geweest als nu, ook benzine is voordelig.

Bedroeg de gemiddelde adviesprijs van diesel eind oktober nog bijna 2,28 euro per liter, inmiddels is de pompprijs met ruim 55 cent gedaald naar 1,726 euro per liter. Dat blijkt uit de laatste data van UnitedConsumers, dat al twee decennia de pompprijzen van de grote oliemaatschappijen dagelijks monitort.

Bij goedkope onbemande pompen betalen automobilisten zelfs slechts 1,52 euro per liter. Een enorm verschil met afgelopen najaar, toen diesel zelfs duurder was dan gewone benzine (Euro95). Vergeleken met vorig jaar juni is de afname zelfs nog groter: ruim 58 cent.

Ook gewone benzine is voordelig. De gemiddelde adviesprijs van Euro95 bedraagt momenteel 1,93 euro per liter. Bij voordelige pompen kan er nu daardoor voor onder de 1,70 euro per liter getankt worden. Ter vergelijking: begin november was dat nog 2,17 euro per liter en begin juni bijna 2,50 euro per liter.

Russische olie maakt omweg
De daling is opmerkelijk vanwege het ingaan van de Russische olieboycot. Sinds 5 december mag er in de EU geen Russische ruwe olie meer geïmporteerd worden. Per 5 februari is ook de invoer van geraffineerde olieproducten, waaronder diesel, taboe.

Het heeft nog geen effect, ziet Hans van Cleef, energiedeskundige bij Publieke Zaken. ,,Die olieboycot werkt nog niet goed, gelukkig zou ik bijna zeggen. Kennelijk lukt het Rusland behoorlijk goed om hun olie aan andere landen te verkopen, met een omweg komt de olie vervolgens weer bij ons terecht.”

Van Cleef ziet dat de voorraden olie en diesel voorlopig ruim voldoende zijn. ,,Dat geeft rust op de markten en drukt de prijs.”

..... https://www.ad.nl/economie/sterke-euro-en-ineffectieve-russische-olieboycot-doen-pompprijzen-kelderen~ad1cbbe7/

Willem2
18 april 2023, 21:27
Het rijden in een benzine- of dieselauto wordt vanaf volgend jaar mogelijk flink duurder voor particulieren. Minister Jetten voor Klimaat en Energie heeft het kabinet twee lastenverhogingen voorgelegd om de klimaatdoelen te halen. Dat bevestigen bronnen uit coalitiekringen aan de NOS. Sommige partijen in het kabinet vinden de plannen echter te ver gaan en willen dat ze worden afgezwakt.

Jetten wil verplichten om duurdere biobrandstof met gewone brandstoffen te mengen waardoor benzine en diesel zo'n 5 tot 10 cent per liter duurder worden. Dat moet leiden tot minder gereden kilometers. Deze maatregel kan al vanaf 2024 ingevoerd worden.

Verder wordt een verhoging van de aanschafbelasting op nieuwe benzine- en dieselauto's (bpm) vanaf 2025 besproken. Het gaat waarschijnlijk om een verdubbeling van de bpm per auto. Dit moet de schatkist miljarden euro's opleveren. Daar staat een lastenverlichting tegenover voor kopers van tweedehands elektrische auto's. Zakelijke leaseauto's moeten vanaf 2025 allemaal elektrisch zijn.
.... https://nos.nl/artikel/2471933-kabinet-overweegt-duurdere-brandstof-en-hogere-aanschafbelasting-benzineauto-s

pret
22 april 2023, 07:40
Weer hogere prijs aan de pomp: hoe komt het?

NOS vandaag, 07:01
De adviesprijs van benzine zit na maanden van dalingen weer boven de twee euro. Energiedeskundigen denken dat de prijs niet snel weer zal zakken en waarschijnlijk zelfs verder zal stijgen. En dat komt niet alleen door het verduurzamingsplan van minister Jetten. Hoe zit dat, en waarom blijft de prijs van diesel nu wel op een stabiel niveau?

1. Olieprijs

Belangrijke oorzaak van de hogere prijzen aan de pomp is dat de prijs van ruwe olie is gestegen, zegt energie-expert Lucia van Geuns (Den Haag Centrum voor Strategische Studies).

Begin deze maand besloten de olie-exporterende landen minder olie op te pompen. "Dat gaf de prijs een boost van zo'n 6 dollar per vat", zegt Jilles van den Beukel, ook van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies.

De prijs van een vat olie schommelt nu rond de 87 dollar, en er is een opwaartse spiraal, zegt Van den Beukel. "We houden rekening met een bandbreedte: de prijs zou iets kunnen zakken naar 70 dollar, maar later dit jaar ook doorstijgen naar meer dan 100 dollar per vat."

Diesel, dat een tijd lang net zo duur was als benzine, blijft relatief goedkoop. De dieselprijs was altijd lager, maar door het importverbod voor diesel uit Rusland werd gevreesd voor tekorten en hogere prijzen. Uit angst voor die tekorten, zijn de voorraden destijds goed gevuld.

Ook zijn er andere landen waar het nu vandaan komt, zoals India en Turkije. "Uiteindelijk is alles terug te voeren op de oorlog in Oekraïne", zegt Van den Beukel. "Alle stromen van olie en olieproducten hebben zich aangepast aan de Europese boycotmaatregelen van Russische maritieme olie en olieproducten."

2. Vraag en aanbod

De prijs van olie hangt sterk samen met de stand van de economie: draaien consumenten en bedrijven op volle toeren, dan vertaalt zich dat in een hoge vraag naar olie. "Dat drijft ook de prijs op", zegt Rico Luman, transport- en logistiek-econoom van ING.

Hij verwacht, net als andere economen, dat de vraag dit jaar alleen maar toeneemt. "In China is het covidbeleid aangepast, daar wordt weer economische groei verwacht. En in Europa lijkt het tot dusver mee te vallen met recessies."

Tegelijkertijd, zegt Van Geuns, komen er mede door het OPEC-besluit ruim 1 miljoen minder olievaten per dag de markt op. "Dan kan je denken: zijn er geen alternatieven? Amerika zou meer schalieolie kunnen oppompen, maar een gebrek aan investeringen zorgt voor niet zo veel extra's . Er is dus een verminderd aanbod en daardoor toenemende krapte op de internationale oliemarkt."

3. Kostenstijgingen in de keten

Ook de kosten van raffinage, transport en personeel zijn gestegen, zegt Lucia van Geuns. "Er zit inflatie in de hele keten. Dat drijft de prijs ook op."

Neem nou de raffinaderijen, zegt Van Geuns. "In Frankrijk is de benzineprijs nu hoger dan in Nederland. Dat komt mede door alle protesten van de afgelopen tijd: door de stakingen lag de bewerking van olie stil. Dat zie je terug in de prijs."

Luman ziet ook dat de tarieven voor het transport van olie over zee 'door het dak gaan'. Doordat de handelsstromen zijn veranderd, moet zo'n tanker nu veel meer kilometers afleggen om hier te komen. "En er wordt weinig meer geïnvesteerd in tankers omdat ze lang mee gaan en de wereld er over 20 jaar waarschijnlijk anders uit ziet, met minder vraag naar olie."

4. Belasting(verlaging)

De prijs van brandstof bestaat in Nederland voor ongeveer de helft uit belastingen. Om de pijn als gevolg van de gestegen energieprijzen voor consumenten te verzachten, verlaagde het kabinet de belasting hierop. Vanaf 1 juli wordt die belastingverlaging stapsgewijs teruggedraaid, laat een woordvoerder van het ministerie van Financiën weten.

"Nu scheelt dit nog 17 eurocent op benzine", zegt Luman. "Dus dat komt er weer bij. Tegelijkertijd is alles duurder geworden. Het is ook niet logisch terug te keren naar de prijs van voor de oorlog, dat zal ook niet zo zijn in de supermarkt."

bertje600
22 april 2023, 10:51
Dan worden de prijzen in de supermarkten ook weer duurder omdat de transportkosten van de vele vrachtwagens die op diesel rijden ook weer duurder worden. En die transportkosten worden weer doorberekend.
Dan blijven we in een prijsspiraal zitten.

Brad Clitt
22 april 2023, 15:22
Net getankt in België voor 1,629 (E10). Bij mij in de buurt 1,909 gezien bij de Shell in NL en 1,749 bij de Star in D.

Willem2
27 juni 2023, 11:50
Tanken wordt vanaf 1 juli flink duurder doordat de accijns op autobrandstoffen omhoog gaat. Wie in Overijssel woont, heeft geluk. Uit onderzoek van mobiliteitspasaanbieder MultiTankcard blijkt dat je in die provincie het voordeligst kunt tanken. De prijzen blijven daar dus waarschijnlijk het laagst.
.... https://www.ad.nl/auto/tanken-per-1-juli-duurder-maar-hier-zijn-de-prijzen-het-laagst~a219d5e0/

schoolmeester
27 juni 2023, 16:17
Gewoon weer in Duitland tanken voor of na je bezoek aan de saunaclub.

Brad Clitt
27 juni 2023, 16:27
Vorige week in NL, D en B getankt, resp. 1,749, 1,748 en 1,619 betaald voor E10.
Geen zorgen, niet 3 keer moeten voltanken. Maar door omstandigheden, gelegenheid dus uitzonderlijk 3 keer naar de pomp in 1 week.

schoolmeester
27 juni 2023, 16:51
En daarna koffie drinken bij je moeder ?

rob45
27 juni 2023, 18:37
En daarna koffie drinken bij je moeder ?Ik denk eerder koffie drinken in een morsige saunavilla waar de geile hoerensappen 2 meter in de grond zitten [emoji41]

Eddy_V
27 juni 2023, 21:38
Maar door omstandigheden, gelegenheid dus uitzonderlijk 3 keer naar de pomp in 1 week.
Mevrouw Clitt had u het huis uitgestuurd met de mededeling “loop naar de pomp” ?!

Partycrasher
27 juni 2023, 23:41
Mevrouw Clitt had u het huis uitgestuurd met de mededeling “loop naar de pomp” ?!

Dat was dan in elk geval niet om even sigaretten te gaan halen. Want Brad Clitt gaat altijd weer terug naar zijn vrouw.

bettman
28 juni 2023, 22:08
LPG in Eupen / Belgien für 0,51⁷ €/l und E10 1,61⁹ €/l.
Diesel in Kerkrade an der Nieuwstraat 1,43⁹ €/l, Nähe MediaMarkt Herzogenrath.

Willem2
30 juni 2023, 16:15
België en Duitsland voelen niks voor afspraken over maximale accijnsverschillen voor benzine. Op verzoek van de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Marnix van Rij van Belastingen afgelopen maanden gesprekken gevoerd, maar die hebben niks opgeleverd.

Ook extra onderzoek naar de mogelijk nadelige gevolgen van grensoverschrijdend boodschappen doen, vindt het kabinet niet nodig, zo blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer.

Eerder dit jaar debatteerde de Kamer over negatieve economische effecten in grensregio's door de opeenstapeling van prijsverschillen aan de pomp, in de supermarkt en bij slijterijen.
.... https://nos.nl/regio/limburg/artikel/412024-geen-maatregelen-tegen-economische-grenseffecten

Willem2
7 juli 2023, 10:03
In deze vakantielanden tank je het goedkoopst

Prijzen benzine en diesel per liter in euro's per vakantieland
België: 1,71/1,70

Denemarken: 1,88/1,61

Duitsland: 1,79/1,60

Frankrijk: 1,83/1,68

Griekenland: 1,86/1,58

Italië: 1,85/1,69

Kroatië: 1,46/1,46

Luxemburg: 1,54/1,43

Nederland: 1,98/1,64

Oostenrijk: 1,57 1,52

Polen: 1,45/1,39

Portugal 1,65/1,48

Zweden: 1,65/1,87

Zwitserland 1,88/1,96

Slowakije 1,57/1,44

Slovenië 1,45/1,49

Spanje 1,59/1,44

Tsjechië 1,57/1,37

Hongarije 1,53/1,50
.... https://www.ad.nl/auto/in-deze-vakantielanden-tank-je-het-goedkoopst~a91cd0da/

we hebben het weer voor elkaar we zijn weer kampioen :cool:

WANDELAAR5
7 juli 2023, 10:30
Het ijsberenfeestje is weer optimaal gepland in Duitsland! Zo kunnen we morgen allemaal goedkoop tanken!

hasta la pasta
7 juli 2023, 16:21
.... https://www.ad.nl/auto/in-deze-vakantielanden-tank-je-het-goedkoopst~a91cd0da/

we hebben het weer voor elkaar we zijn weer kampioen :cool:

Het ligt iets genuanceerder, als je diesel tankt moeten we een paar landen voor laten gaan.

Willem2
7 juli 2023, 21:01
Het ligt iets genuanceerder, als je diesel tankt moeten we een paar landen voor laten gaan.

Het kabinet is gevallen en hasta la pasta maakt zich klaar om plaats te gaan nemen....

Brad Clitt
10 juli 2023, 08:15
In Duitsland is me opgevallen dat de prijzen in de buurt van de NL-grens nu hoger liggen dan in de buurt van de B-grens of dieper landinwaarts in het algemeen.
Op dit moment zo'n 14 cent per liter, eens kijken of dit zo blijft.

In Belgie is de literprijs zo'n 30 cent minder dan hier, voordeel kan zelfs oplopen tot zo'n 35 cent. Zag afgelopen weekend al wat meer gele platen bij het Waalse tankstation waar ik regelmatig tank en dat ligt toch zo'n 12 km over de grens.

stimpy3
10 juli 2023, 15:36
Beetje hetzelfde op de A16: je moet een aardig stukje doorrijden voor de prijzen goedkoper worden (direct langs de A16 zijn de prijzen in .be net zo hoog als in nederland langs de snelweg). Eerste paar dorpjes kun je ook beter overslaan, of je moet diep van de snelweg af. Eerste goedkope pomp is de DATS bij Brecht. Niet de moeite waard om voor om te rijden, maar als ik naar maastricht moet is het met de huidige prijzen wel aantrekkelijk om via belgie te gaan (ook al is via eindhoven korter). Wel een puntje ie dat er op flinke stukken belgische snelweg tegenwoordig trajectcontrole is... maar aan de andere kant, wat heeft het nou voor zin om goedkoop te tanken en dan te gaan lopen scheuren :D

Robwandelaar
11 juli 2023, 10:43
Ik snap dat nooit dat beren tientallen km's om rijden voor een paar centjes brandstof te besparen. Wat haalt het uit voor al die moeite te doen? 2 à 3 euro voordeel op een volle tank om dan later in de club honderden euro's cadeau te geven aan dames. 5 minuutjes tijdsgrens overschreden bij een dame op de kamer en men betaalt klakkeloos 50 euro extra. En dan zitten zeuren dat de brandstof in Nederland een paar centjes duurder is dan over de grens.
Maar ja, ik zal dan wel weer in een "droomwereld" leven:biggrin:

Brad Clitt
11 juli 2023, 11:11
Ik rij niet om, ik ga gewoon elke week of elke twee weken toeren in Belgie/Duitsland/Luxemburg/Frankrijk en tankstations duiken daar dan vanzelf op. Woon in Zuid-Limburg en zeker als je een sportieve auto hebt wil je 'm dan ook geregeld fatsoenlijk uitlaten, hier kan dit helaas niet meer door de drukte en het aanpassen in negatieve zin van de wegen (drempels/versmallingen/lagere snelheidslimiet).

Robwandelaar
11 juli 2023, 12:23
Ik rij niet om, ik ga gewoon elke week of elke twee weken toeren in Belgie/Duitsland/Luxemburg/Frankrijk en tankstations duiken daar dan vanzelf op. Woon in Zuid-Limburg en zeker als je een sportieve auto hebt wil je 'm dan ook geregeld fatsoenlijk uitlaten, hier kan dit helaas niet meer door de drukte en het aanpassen in negatieve zin van de wegen (drempels/versmallingen/lagere snelheidslimiet).

Jij niet, maar andere beren doen dit dus schijnbaar wel gezien hun verhalen hier.
In plaats van km's om te rijden voor een paar grijpstuivers kan je beter een zuinige hybride auto leasen. Pas dan ga je echt besparen.
Zo mag ik van mijn werkgever een prachtige nieuwe Citroën C5X Plug-in Hybrid leasen. De versie met 225pk. Wat een kanon en wat een acceleratie als beide motoren gaan samenwerken! En wat een subliem rijcomfort!
Voordeel is dat ik mijn dagelijkse woon/werk kilometers er volledig elektrisch mee kan doen. Gewoon lekker 's nachts opladen, heb zelf zonnepanelen en overdag gratis elektrisch rijden.
Wil ik een keer verder weg in het weekend of tijdens een zakenreis kan de fijne benzinemotor bijspringen en heb je een zeer snelle wagen met een enorme actieradius en toch nog een zeer laag verbruik want het blijft een hybride wagen.
Is de tank leeg, dat gebeurt in mijn geval niet vaak met een gemiddeld verbruik van tot nu 2.1 L/km:betrunken:, dan tank ik altijd in Duitsland Aral 102 Ultimate. Die goedkope ethanol rommel hoef ik niet in mijn tank omdat deze snel verouderd vooral met het zeer lage verbruik van de C5X Plug-in Hybrid. Ik kijk dan ook nooit naar de prijs en gooi de tank gewoon vol als die leeg is. Echt besparen doe je niet met die paar centjes verschil en zeker niet als je daarna een club bezoekt en honderden euro's gaat verneuken aan dames. Dan is 3 euro een druppel op de gloeiende plaat en slaat eigenlijk nergens op.

stimpy3
11 juli 2023, 12:48
Nog zuiniger rijdt een electrische auto (en als je zonnepanelen en/of een dynamisch contract hebt wordt je in de zomer zelfs betaald om je auto op te laden :biggrin:). Plus dat het koppel van een e-auto stukken beter is dan van een benzinebak.

Tornado
11 juli 2023, 13:03
Jij niet, maar andere beren doen dit dus schijnbaar wel gezien hun verhalen hier.
In plaats van km's om te rijden voor een paar grijpstuivers kan je beter een zuinige hybride auto leasen. Pas dan ga je echt besparen.
Zo mag ik van mijn werkgever een prachtige nieuwe Citroën C5X Plug-in Hybrid leasen. De versie met 225pk. Wat een kanon en wat een acceleratie als beide motoren gaan samenwerken! En wat een subliem rijcomfort!
Voordeel is dat ik mijn dagelijkse woon/werk kilometers er volledig elektrisch mee kan doen. Gewoon lekker 's nachts opladen, heb zelf zonnepanelen en overdag gratis elektrisch rijden.
Wil ik een keer verder weg in het weekend of tijdens een zakenreis kan de fijne benzinemotor bijspringen en heb je een zeer snelle wagen met een enorme actieradius en toch nog een zeer laag verbruik want het blijft een hybride wagen.
Is de tank leeg, dat gebeurt in mijn geval niet vaak met een gemiddeld verbruik van tot nu 2.1 L/km:betrunken:, dan tank ik altijd in Duitsland Aral 102 Ultimate. Die goedkope ethanol rommel hoef ik niet in mijn tank omdat deze snel verouderd vooral met het zeer lage verbruik van de C5X Plug-in Hybrid. Ik kijk dan ook nooit naar de prijs en gooi de tank gewoon vol als die leeg is. Echt besparen doe je niet met die paar centjes verschil en zeker niet als je daarna een club bezoekt en honderden euro's gaat verneuken aan dames. Dan is 3 euro een druppel op de gloeiende plaat en slaat eigenlijk nergens op.

Goh wat heb jij het toch geweldig voor elkaar. Ik buig uit diepe bewondering dat ik op hetzelfde forum mag zitten als een boven de massa verheven individu.

Robwandelaar
11 juli 2023, 13:32
Goh wat heb jij het toch geweldig voor elkaar. Ik buig uit diepe bewondering dat ik op hetzelfde forum mag zitten als een boven de massa verheven individu.

Goh voelde je je aangesproken:biggrin:
Maar inderdaad, ik mag niet klagen en dat doe ik dan ook niet.

Robwandelaar
11 juli 2023, 14:05
Nog zuiniger rijdt een electrische auto (en als je zonnepanelen en/of een dynamisch contract hebt wordt je in de zomer zelfs betaald om je auto op te laden :biggrin:). Plus dat het koppel van een e-auto stukken beter is dan van een benzinebak.

Elektrische auto heeft voor mij een te kleine actieradius en voor wat ik er mee doe niet bruikbaar.
Ik moet voor zaken regelmatig naar Frankrijk. Naast het gebrek aan laadpalen in België (pas in Frankrijk in Tourcoing heb ik weer een laadmogelijkheid) is het voor mij gewoon teveel gedoe met als gevolg een te lange reistijd. Tijdens zo'n lange zakenreis zet ik de C5X gewoon in hybride of comfort modus en stekker dan nog een keer bij aankomst in het hotel. Gewoon ideaal.
Bij de laadpalen die er zijn sta je regelmatig lang te wachten totdat er eentje vrij komt en dan duurt het laden ook nog een gevoelde eeuwigheid. En dan nog heb je je accu maar tot 80% vol en dus een nog kleinere actieradius.
Mijn collega die ging voor een elektrische VW ID4 heeft inmiddels spijt en wil graag terug naar benzine/hybride. Bovendien klaagt hij over veel kinderziektes in de vorm van software problemen met zijn ID4. Vorige week nog ging zijn complete dashboard op zwart en kon hij niet eens zien hoe hard hij reed en hoeveel range hij nog had. Pas na een reset bij de VW dealer deed het dashboard het weer. 1 keer hebben we zijn ID4 mee gehad voor zaken naar Frankrijk. Laten we het zo stellen dat dit niet zo'n goed idee was.
Mijn C5X doet het prima en ben er ontzettend blij mee. Zeer zuinig, stil, krachtig met 360nm koppel en een subliem rijcomfort door de computer gestuurde advanced comfort vering. En tot nu toe 0,0 problemen net als met mijn vorige 508 1.5hdi. Ik wil niet meer anders dan een Franse wagen.

Brad Clitt
11 juli 2023, 14:33
Ik vind het een mooie auto met inderdaad leuke prestatie- en verbruikscijfers. Als ik dat zo lees loop ik een beetje achter met mijn E-label bolide, de prestaties heb ik wel maar niet het verbruik. Heb al eens 55L/100km op de BC gezien bij volgas bergop, maar het is nog altijd een feestje en zolang ie niet uitelkaar valt rij ik gewoon verder.

bettman
11 juli 2023, 19:24
In Duitsland is me opgevallen dat de prijzen in de buurt van de NL-grens nu hoger liggen dan in de buurt van de B-grens of dieper landinwaarts in het algemeen.
Op dit moment zo'n 14 cent per liter, eens kijken of dit zo blijft.

In Deutschland ändern sich die Preise vielfach an den Tankstellen. Ich habe mal für eine Tankstelle in Aachen, Nähe A4 Ausfahrt Aachen Zentrum geschaut. Diesel kostet dort heute zwischen 1,71 und 1,57 bei ca. 20 Preisänderungen am heutigen Tag.
Bei E10 zwischen 1,84 und 1,70.
https://www.clever-tanken.de/tankstelle_details/10664
Meist tankt man abends nach 20 Uhr am günstigsten, aber das muss nicht immer so sein
Im Raum Mönchengladbach sind die Preise meist günstiger als in anderen Teilen von NRW.
Man sollte das Tanken an Autobahntankstellen vermeiden, denn dort zahlt man saftige Aufschläge. Diesel 2,04 €, E10 2,21 €
https://www.clever-tanken.de/tankstelle_details/46717
Man kann sich auf clever-tanken die Preisentwicklung der letzten 24 Stunden oder der letzten 7 Tage jeder einzelnen Tankstelle anschauen.

Brad Clitt
11 juli 2023, 19:38
Ich weiss, wohne selber an der Grenze und gehe immer im richtigen Moment zur Tanke. Meistens tanke ich in Belgien, noch billiger (aber nur beim Tankautomat).
Im Moment sind die Preise hier im Selfkant und in der Eifel hinten Aachen fast wieder gleich. Denke die wollten noch etwas profitieren vom Anstieg hier in Holland.

Preisen in Belgien: https://carbu.com/belgie/

Willem2
27 juli 2023, 13:39
Olie- en gasbedrijf Shell heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een stuk minder verdiend dan een jaar geleden. Onderaan de streep was de winst 3,1 miljard euro. In dezelfde tijd vorig jaar boekte Shell nog een recordwinst van 18 miljard euro. Die recordwinst kwam toen ook door het terugdraaien van eerdere afschrijvingen.

De winst daalt vooral vanwege de zakkende olie- en gasprijzen. Zo is de inkoopprijs van gas op de Amsterdamse TTF-markt nu zo'n 30 euro per megawattuur, terwijl die een jaar geleden boven de 150 euro per megawattuur was. Shell profiteerde toen flink van de gestegen prijzen. In augustus vorig jaar bereikte de handelsprijs van gas zelfs een korte piek van boven de 300 euro.

Sinds december vorig jaar daalt de gasprijs, waardoor Shell minder verdient. Ook hield het bedrijf dit kwartaal minder over aan het raffineren van olie.
.... https://nos.nl/artikel/2484395-shell-ziet-winst-dalen-door-lagere-olie-en-gasprijzen

het is net als die supermarkt, de prijzen aan de pomp zijn toch redelijk hoog :cool:

bertje600
27 juli 2023, 13:45
En onze overheid profiteert het het meeste van.
Waarom zou Jetten dan zo lachen, dat doet hij niet van kiespijn.

Brad Clitt
27 juli 2023, 14:12
Gisteren vlakbij Tongeren bij de Shell nog voor 1,649 getankt.
Blijkbaar was er sprake van extra korting, want vandaag zijn ze gelijkgetrokken met de overigen (ongeveer 1,70).
Gezien het weer vandaag en komende dagen was het een goede beslissing om toch gisteren in charmant gezelschap een city-tripje te doen.

WANDELAAR5
27 juli 2023, 14:17
Kijk, dat charmante gezelschap is natuurlijk veel belangrijker dan die lagere benzineprijs! :)

Willem2
23 augustus 2023, 15:19
Benzine wordt bij de pomp vanaf 1 januari 2024 mogelijk bijna 21 cent duurder. Dat is het gevolg van het verhogen van de accijns: niet alleen wordt het restant van een eerdere verlaging teruggedraaid, ook wordt het tarief opgehoogd omdat het meegaat met de prijsstijgingen.
.... https://www.ad.nl/buitenland/benzine-wordt-fors-duurder-in-nederland-verschil-met-belgie-en-duitsland-enorm~aa90db44/

eens kijken welke partij dit gaat terugdraaien...

rob45
23 augustus 2023, 16:47
.... https://www.ad.nl/buitenland/benzine-wordt-fors-duurder-in-nederland-verschil-met-belgie-en-duitsland-enorm~aa90db44/

eens kijken welke partij dit gaat terugdraaien...Zieltjes winnen ?

pietpotent44
23 augustus 2023, 17:13

eens kijken welke partij dit gaat terugdraaien...

Het kwartje van Frans ?
Ken je klassiekers :biggrin:

rob45
23 augustus 2023, 17:45
Het kwartje van Frans ?
Ken je klassiekers [emoji3]Frans pakt zijn aanvulling wel voor 400.000 per jaar.
De rest interesseert hem geen zak !

cameltoe slide
26 september 2023, 22:32
De energiebelasting op brandstof (tot 2006 belasting op minerale oliën) bedraagt ​​momenteel in Duitsland een vaste prijs van 65,45 cent per liter. Daarnaast wordt 19 procent BTW in rekening gebracht, wat bij het huidige prijsniveau zo'n 31 cent per liter Super E10 bedraagt. Als we daarbij nog eens rekening houden met de C02-certificaatkosten van 8,03 cent vaste prijs per liter, zitten we al op ruim een ​​euro aan belastingen en informatie voor een liter benzine die wij als chauffeurs betalen.

Bron: Deutsche Handwerkzeitung, Zo komt de brandstofprijs tot stand

https://www.deutsche-handwerks-zeitung.de/so-setzt-sich-der-spritpreis-zusammen-205948/#:~:text=Ein%20großer%20Teil%20des%20Spritpreises, in%20Höhe%20von%2019%20Prozent.

Waar wordt dit geld in Duitsland geïnvesteerd? Als ik kijk naar het wegdek in mijn stad, waar ik dagelijks op rij, dan wordt het geld dat ik en andere chauffeurs aan belasting betalen bij het tanken zeker niet geïnvesteerd in het repareren van verwaarloosde wegdekken. Er is niets verbeterd sinds afgelopen winter.

Willem2
27 september 2023, 11:06
Bebijk hier de opbouw van de brandstofprijzen in Nederland : https://www.unitedconsumers.com/tanken/informatie/opbouw-brandstofprijzen.asp

https://www.shell.nl/consumenten/shell-fuels/opbouw-brandstofprijs.html

maar in tegenstelling tot NRW krijg je daar wel redelijk goede snelwegen en straten voor terug.

We zitten op een adviesprijs van 2.27 :hammer:

Goedemorgenallemaal
27 september 2023, 16:30
Oja, het wegdek in Duitsland vergeten in mijn tirade over "het buitenland is goedkoper, vooral in uitvoering van werkzaamheden". Ik hoorde in Babylon een Duitser laatst zeggen dat "zelfs in Belgie de wegen beter zijn dan in NRW"

Brad Clitt
27 september 2023, 16:45
Laten we zo zeggen, Belgie is aan een serieuze inhaalslag bezig (moet je bijvoorbeeld maar eens naar de Ardennen gaan, wegen waar een derdewereldland zich nog voor zou schamen zijn nu zo glad als een biljartlaken). Over het algemeen zijn de wegen in NRW best goed (tenminste in mijn omgeving), maar door onder meer het 'Wir schaffen das'-debacle zijn er gebieden waar geen of te lang uitgesteld onderhoud is gepleegd. Wat mij ook opvalt is dat zodra je veel kleinere plaatsen of dorpen binnenrijdt het wegdek een gatenkaas wordt. Blijkbaar heeft dat de allerlaagste prioriteit of die dorpjes moeten dat zelf ophoesten en hebben daar nu geen geld meer voor.

Goedemorgenallemaal
28 september 2023, 11:54
Ik ben afgelopen zomer op vakantie geweest en ook een paar keer in Duitsland geweest en er zijn wegen heel mooi. Ik las hier de tip om eens vanuit Roermond Duitsland in te rijden en dat beviel me op de heenweg heel goed. Maar dan kom je toch bij de aansluiting op de A61 en dan moet je even opletten, goed opletten. Voor je het weet knal je dwars de A61 op. Niks niet geen geleiderail of wat dan ook. Die Duitsers maken bij een "Kreuz" , bij afritten en soms zomaar ( zie de omleiding voor de grote bruinkoolkuil op de A61 richting Babylon) wel heel erg scherpe bochten dat je flink in het anker moet. Ze zijn in de jaren 20 en 30 begonnen met de Autobahn en de bochten maken ze nog steeds op autos met de snelheden van toen.
Nog zo'n irritatie viel me op de terugweg op de A52 op. Die maakt een hele flauwe bocht naar links over een paar kilometer. met in de midden berm struiken. Mooie en aardig maar als je links rijd heb je maar heel weinig zicht op de baan voor je.

En dan hebben we natuurlijk om nog als die stukken met betonplaten op de A61, A3, A40. Kedengedeng kedengedeng. Ik denkt dat Guus M. aan onze clubs dacht toen hij dat nummer schreef maar het voor de goede zeden in Nederland heeft aangepast

stimpy3
28 september 2023, 12:35
Laten we zo zeggen, Belgie is aan een serieuze inhaalslag bezig (moet je bijvoorbeeld maar eens naar de Ardennen gaan, wegen waar een derdewereldland zich nog voor zou schamen zijn nu zo glad als een biljartlaken). Over het algemeen zijn de wegen in NRW best goed (tenminste in mijn omgeving), maar door onder meer het 'Wir schaffen das'-debacle zijn er gebieden waar geen of te lang uitgesteld onderhoud is gepleegd. Wat mij ook opvalt is dat zodra je veel kleinere plaatsen of dorpen binnenrijdt het wegdek een gatenkaas wordt. Blijkbaar heeft dat de allerlaagste prioriteit of die dorpjes moeten dat zelf ophoesten en hebben daar nu geen geld meer voor.

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat er na de Wende er heel veel geinvesteerd is in het fixen van de ex-DDR-wegen (waardoor die er nu best netjes bijliggen), maar dat als consequentie daarvan het onderhoud van de 'westduitse' wegen op een lager pitje is komen te staan (nog geeneens doordat budgetten te laag waren, meer door een gebrek aan personeel/aannemers etc die allemaal in het oosten aan het werk waren).
Ander punt is dat heel veel dalbruggen d'r slecht aan toe zijn, maar dat worden meteen hele dure operaties (omdat je dan een brug moet slopen en een nieuwe moet aanleggen).

cameltoe slide
28 september 2023, 12:36
Oja, het wegdek in Duitsland vergeten in mijn tirade over "het buitenland is goedkoper, vooral in uitvoering van werkzaamheden". Ik hoorde in Babylon een Duitser laatst zeggen dat "zelfs in Belgie de wegen beter zijn dan in NRW"

De energiebelasting (belasting op minerale oliën tot 2006) is een federale belasting en wordt niet evenredig verdeeld over de staten en gemeenten! De stad waar ik woon krijgt geen enkele euro van de belastingen die ik met mijn benzinerekening bij het tankstation betaal om de wegen en het wegdek binnen de stad te onderhouden.

Bron: Federaal Ministerie van Financiën, federale belastingen

https://www.bundesfinanzministerium.de/Monatsberichte/2023/01/Inhalte/Kapitel-3-Analysen/3-2-steuereinnahmen-2022.html

De belastingopbrengsten uit de energiebelasting worden gebruikt om snelwegen en andere federale snelwegen voor langeafstandsvervoer uit te breiden en het onderhoud ervan te financieren. Volgens de basiswet is de federale overheid verantwoordelijk voor de financiering van de aanleg en het onderhoud van federale transportroutes. Als het om de openbare weg gaat, is de
verantwoordelijke overheidsinstantie is verantwoordelijk voor de wegen. In de regel zijn dit de gemeenten voor gemeentelijke wegen, de districten voor districtswegen en de deelstaat Noordrijn-Westfalen voor de rijkswegen in Noordrijn-Westfalen.

Welk staatsniveau is verantwoordelijk?
Bron: geh-recht.de, Zuständigkeiten

https://www.geh-recht.de/behoerden/zustaendigkeiten-fussverkehrsanlagen.html#:~:text=Geht%20es%20um%20 öffentliche%20Straßen,straßen%20das%20Land%20zustä ndig%20(z.

Als de steden en gemeenten geen geld hebben, komt dat tot uiting in de slechtere staat van het wegdek. Ik woon dus in een arme stad in Noordrijn-Westfalen. :eek:

De financiering van het wegenonderhoud in Noordrijn-Westfalen moet worden besproken. Het blijkt nodig om het geld uit de solidariteitsbijdrage voor de nieuwe deelstaten te gebruiken om de vervallen stadsstraten in Noordrijn-Westfalen te renoveren. De getroffen steden in Noordrijn-Westfalen hebben uiteraard financiële hulp nodig uit de solidariteitsbijdrage die elke Duitse burger nog steeds elke maand betaalt.

Ascari
28 september 2023, 12:38
maar door onder meer het 'Wir schaffen das'-debacle zijn er gebieden waar geen of te lang uitgesteld onderhoud is gepleegd. Wat mij ook opvalt is dat zodra je veel kleinere plaatsen of dorpen binnenrijdt het wegdek een gatenkaas wordt. Blijkbaar heeft dat de allerlaagste prioriteit of die dorpjes moeten dat zelf ophoesten en hebben daar nu geen geld meer voor.

Onze Angela heeft nergens last van in haar gepantserde Audi. Die omhooggevallen huisvrouw krijgt ook nog de rest van haar leven een uitkering van €400.000 per jaar en hetzelfde bedrag voor haar staf.

Het Duitse wegennet is een schande en is op het niveau van Oost-Europa. Ja er zijn goede stukken, echter is er zelfs op een hondentoilet een stukje gras te vinden zonder poep.

Goedemorgenallemaal
28 september 2023, 16:21
Ander punt is dat heel veel dalbruggen d'r slecht aan toe zijn, maar dat worden meteen hele dure operaties (omdat je dan een brug moet slopen en een nieuwe moet aanleggen).

Niet alleen de Talbrücken. Op de Duitse tv eens een reportage gezien over de staat van de Duitse bruggen en daar wordt je niet vrolijk van.
https://www.wegenwiki.nl/Vervanging_van_bruggen_in_Duitsland

schoolmeester
28 september 2023, 16:25
Daarom rij ik ook meestal onder een brug door i.p.v. er overheen te gaan.

Brad Clitt
28 september 2023, 18:26
Maar als ie net instort als je eronder rijdt ben je alsnog de sjaak.

schoolmeester
28 september 2023, 18:29
Ja klopt, maar je kan ook een hartstilstand krijgen bij het koffie zetten.
Fijne avond.

Siberische tijger
28 september 2023, 18:43
Dan heb je dus koffie verkeerd gedronken schoolmeester.:biggrin:

cameltoe slide
28 september 2023, 19:45
Niet alleen de Talbrücken. Op de Duitse tv eens een reportage gezien over de staat van de Duitse bruggen en daar wordt je niet vrolijk van.
https://www.wegenwiki.nl/Vervanging_van_bruggen_in_Duitsland

Op de overzichtskaart van Noordrijn-Westfalen ziet u de lastbeperkte bruggen voor zwaar goederenvervoer. De symbolen voor:

snelwegen (rode symbolen),
federale snelwegen (blauwe symbolen),
Landwegen (groene symbolen) en
Districtswegen (gele symbolen).

https://www.strassen.nrw.de/de/lastbeschraenkte-bruecken.html

Klik op het “Digital Sword Transport” symbool aan het einde van de pagina en u wordt doorgestuurd naar de volgende pagina. Daar moet u aanvullende informatie bevestigen met OK:

https://www.giscloud.nrw.de/arcgis/apps/webappviewer/index.html?id=35c61ce20f2c4639a333be830891e207

In het Ruhrgebied is er een duidelijke concentratie van bruggen waar geen vrachtwagens op mogen rijden. Ook de route naar Frankfurt is op meerdere plaatsen gemarkeerd met rode symbolen. Als u op de symbolen klikt, worden de betreffende geografische beperkingen weergegeven.

Laten we hopen dat een dronken zwaartransportchauffeur niet opnieuw een brug beschadigt en onbruikbaar maakt. Zoals enkele jaren geleden toen een belangrijke brug over de A40 richting Duisburg door een tankwagen in brand vloog en onbruikbaar werd. Dit maakte het bezoeken van de bordelen aan de Vulkanstrasse moeilijker.

YouTube:
https://m.youtube.com/watch?v=Zo6GJ9MAxrA

Bruggen zijn een zeer gevoelig onderwerp!

stimpy3
29 september 2023, 01:07

Zeker bruggen die in brand worden gezet!

Goedemorgenallemaal
30 september 2023, 14:01
... en onbruikbaar werd. Dit maakte het bezoeken van de bordelen aan de Vulkanstrasse moeilijker.

Gelukkig brengt Slider de discussie weer terug tot wat voor ons direct van belang is.

En dan is een stamkroeg in Brüggen ook al jaren niet eer onder ons...

schoolmeester
30 september 2023, 15:28
Golden Time vergelijken met een stamkroeg is...... een brug te ver.

Willem2
9 november 2023, 19:57
Tankstation langs de snelweg prijst zichzelf uit de markt: zelfs uur omrijden naar onbemande pomp loont nog
.... https://www.ad.nl/binnenland/tankstation-langs-de-snelweg-prijst-zichzelf-uit-de-markt-zelfs-uur-omrijden-naar-onbemande-pomp-loont-nog~a568bfad/

heel nederland prijst zichzelf uit de markt.

Wentelt Eefje
9 november 2023, 21:09
Klopt. Gisteren nog voor € 1,749 per liter getankt in Uelsen. Ik moest ook nog spiritualia inslaan, dus mijn voordeel zou er al zijn geweest als ik er niet slechts 5 kilometer voor om hoefde te rijden. Er zijn een aantal tankstations net over de Twents-Duitse grens waar je op vrijdagmiddag en zaterdag aan moet sluiten in een file van 500 meter als je dan je tank voordelig vol wilt gooien.

Brad Clitt
9 november 2023, 21:25
Voor diegenen die in Belgie tanken, de prijs gaat waarschijnlijk dalen komende zaterdag (hoeveel is nog onbekend).
Diesel was al iets gedaald een paar dagen geleden.

Ik ga vaak bij DATS24 in de buurt van Tongeren tanken (iets minder vaak bij Shell Express omgeving Battice/Aubel), daar kost E10 nu 1,641 (Shell Express 1,669).
Duitse pompen zijn voor mij ook maar 2 a 5 km rijden, maar ik ben toch geregeld in Belgie dus tank ik daar.

Levitrus
10 november 2023, 11:06
De prijs daalt zaterdag met 3,1 cent. Op carbu.com zie je waar je in een bepaalde gemeente/regio het goedkoopst af bent.

stimpy3
10 november 2023, 23:26
https://archive.is/M8iFu

DEN HAAG - De brandstofprijzen aan de pomp zullen verder exploderen nu het demissionair kabinet voornemens is om accijnsverlagingen per 1 januari 2024 te schrappen. Zonder nieuwe maatregelen wordt een liter benzine begin volgend jaar in één klap maar liefst 21 cent duurder. Dat terwijl de prijs aan de pomp in Nederland nu al extreem hoog is, vergeleken met omliggende landen.

Dat blijkt uit antwoord op Kamervragen van Pieter Omtzigt. Hij wil weten of het demissionaire kabinet voornemens is de eerder ingevoerde accijnsverlaging (als gevolg van oorlog in Oekraïne en stijgende olieprijzen) in stand te houden.

Zonder extra maatregelen wordt een liter benzine 20,95 cent duurder op 1 januari 2024

Staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit) wil daar niet op vooruitlopen. Hij bevestigt dat de brandstofprijzen aan de pomp ’bij ongewijzigd beleid’ per 1 januari hard zullen stijgen. Daarnaast zullen verschillen met buurlanden ’nog groter worden dan voor de tijdelijke accijnsverlaging’, staat in ambtelijke stukken van het ministerie van Financiën.

Momenteel betaalt de Nederlandse automobilist al extreme prijzen voor een liter brandstof: de gemiddelde Landelijke Adviesprijs (GLA) is voor Euro 95 inmiddels opgelopen naar 2,23 euro per liter. Voor diesel moet gemiddeld 1,96 euro per liter (GLA) worden afgetikt.

Vergelijking met omliggende landen
Uit de cijfers die opgevraagd zijn, blijkt dat de Nederlandse Staat in vergelijking met omliggende landen flink binnenloopt op de geheven brandstofaccijns. Wie in Nederland benzine tankt betaalt per 1 juli op benzine 78 cent accijns voor één liter euroloodvrij. Daar bovenop komt nog 21 procent btw. Op 1 januari 2024 stijgt de accijns waarschijnlijk naar zo’n 96 cent per liter. Het Nederlands tarief ligt daarmee flink hoger dan het tarief van 35,9 eurocent accijns per liter benzine dat de Europese Unie hanteert.

Sinds 1 april 2022 had het Nederlandse kabinet de accijns voor benzine, diesel en lpg verlaagd om de stijging van de energieprijzen te vergoeden. Maar op 1 juli is een deel van die verlaging al teruggedraaid. Het andere volgt in principe per 1 januari 2024, tenzij het kabinet op Prinsjesdag met nieuwe maatregelen komt. De taks aan de pomp stijgt ook nog omdat de accijnzen verhoogd worden in lijn met de hoge inflatie. In totaal komt dat neer op bijna 21 cent extra per liter benzine, blijkt uit de antwoorden op de vragen van Omtzigt.

Grote grenseffecten
„Per 1 januari dreigt een prijsverschil van meer dan 40 cent in benzine met België. En 37 cent (eigenlijk nog meer omdat btw lager is) met Duitsland”, concludeert Omtzigt op basis van de cijfers. „Dat leidt tot grote grenseffecten. Het leidt tot extra inflatie. De regering zal dus actie moeten ondernemen”, aldus het Kamerlid.

Staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) laat in de antwoorden op vragen weten dat het kabinet niet vooruit ’wenst te lopen op de besluitvorming, mede gelet op haar demissionaire status en de substantiële budgettaire derving die gepaard gaat met het aanvullend temperen van de brandstofaccijns’. Hij wijst erop dat ook de Tweede Kamer bij de behandeling van het Belastingplan nog kan bijsturen.

Het nieuws leidt tot woede bij Stephan Mangnus, algemeen directeur van Sakko dat ruim 40 tankstations over het hele land heeft. ,,Dit is een forse klap voor de tankstations en dat gaan we absoluut merken. Als het verschil dusdanig groot wordt, gaan mensen van steeds verder naar het buitenland rijden om te tanken. Dat gaat echt nergens over. Het wordt de hoogste tijd om te kijken naar accijnsharmonisatie, zodat de verschillen tussen landen kleiner worden.”
Zijn bedrijf merkte al een verschil na 1 juli, toen de prijzen ook enorm stegen. ,,We hebben een grensstation bij Valkenswaard dat in juli 53 procent minder verkocht dan in mei. Dat was het gevolg van een prijsstijging van 17 cent. Dan kun je wel bedenken dat als er straks een toename van 21 procent overheen komt je bijna naar nul gaat qua verkoop aan de grens.”

Tegelijkertijd betekent het dat Belgische en Duitse tankstations bij de grens mogelijk meer klandizie krijgen. ,,2,44 euro?! Oei.” Een woordvoerder van tankstation Gabriëls, dat 180 stations in Vlaanderen heeft, reageert verbaasd. ,,Dat is wel erg hoog. Ik kan me voorstellen dat er mogelijk meer Nederlanders die vlakbij de grens wonen onze kant op zullen komen. Of dat vakantiegangers die naar Nederland moeten net nog even hier tanken. Voor ons zou dat natuurlijk een goede zaak zijn, al beginnen de prijzen hier ook te stijgen.”

Dennis
22 januari 2024, 18:15
Wat iedereen al weet, is nu "officieel"

Onderzoek: pomphouders rekenen lagere benzineprijs traag door aan klant - https://nos.nl/l/2505852

Brad Clitt
22 januari 2024, 18:27
Laatste weken is het in Belgie redelijk te doen, prijs ligt rond de 1,50 voor E10 als je goed zoekt.

rob45
22 januari 2024, 22:52
Laatste weken is het in Belgie redelijk te doen, prijs ligt rond de 1,50 voor E10 als je goed zoekt.Klopt, ik betaal daar nu 1.52,een heel stuk beter als momenteel in NL dus weer een reden te meer om naar den Bels te rijden.

Dennis
24 januari 2024, 04:38
Laatste weken is het in Belgie redelijk te doen, prijs ligt rond de 1,50 voor E10 als je goed zoekt.

Kun je nagaan dat dat eigenlijk 1,45 had moeten zijn…

Willem2
19 februari 2024, 11:28
Hoewel de overheid de accijns op benzine en diesel niet heeft verhoogd, gaan de prijzen aan de pomp sinds begin dit jaar weer rap omhoog. De adviesprijs voor benzine is nu 2,17 euro en die voor diesel bijna 2 euro.
Dat is in beide gevallen ruim 10 cent meer dan begin dit jaar, zo blijkt uit gegevens van UnitedConsumers (UC). Volgens directeur Paul van Selms van UC spelen de spanningen in de wereld daarbij een rol. "Ook al zijn er geen grote uitschieters in de olieprijs, olie uit Rusland komt via een omweg of er moet olie van elders komen. Dat maakt het duurder."

Net na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne was het effect op de olieprijs en dus de prijzen aan de pomp veel groter. "Dat leek weggeëbd, maar dat is niet realistisch", zegt Van Selms. Bovendien zijn de spanningen in het Midden-Oosten daar nog bij gekomen.
.... https://www.nu.nl/economie/6302094/accijns-niet-omhoog-benzineprijs-wel.html

Willem2
19 februari 2024, 11:56
Prijs in Duitsland rond de 1.75, Belgie ongeveer een 5ct daaronder of nog meer.

Mentholbear
19 februari 2024, 12:14
In Duitsland probeer ik meestal in de avond na vertrek van een SC te tanken. Dan zijn de prijzen vaak wat lager dan wanneer aankom.

Wentelt Eefje
19 februari 2024, 12:48
Ik denk dat veel mensen dat inmiddels wel weten als je dat voor de tiende keer in dit topic post...

Mentholbear
19 februari 2024, 13:45
Dementholbear heeft er geen actieve herinnering aan, maar geloof je op je woord.

Willem2
19 februari 2024, 14:30
Wann am Tag ist Benzin am günstigsten?
Im Tagesverlauf folgen weitere Preisspitzen gegen 10 Uhr, 13 Uhr, 16 Uhr, 18 Uhr, 20 Uhr und schließlich ab 23 Uhr. Dann klettert der Preis wieder auf sein nächtliches Niveau. Am niedrigsten liegen die durchschnittlichen Kraftstoffpreise zwischen 21 und 22 Uhr. Preisgünstig ist auch der Zeitraum zwischen 18 und 19 Uhr.
..... https://www.adac.de/verkehr/tanken-kraftstoff-antrieb/tipps-zum-tanken/spritpreise-tagesverlauf/#:~:text=Im%20Tagesverlauf%20folgen%20weitere%20Pr eisspitzen,zwischen%2018%20und%2019%20Uhr.

Willem2
19 februari 2024, 16:20
https://www.unitedconsumers.com/tanken/informatie/brandstofprijzen-in-europa.asp?utm_source=groep2&utm_medium=email&utm_campaign=18464

de duisburg spesjalist
19 februari 2024, 16:43
Prijs in Duitsland rond de 1.75, Belgie ongeveer een 5ct daaronder of nog meer.

gewoon de fuel flash ap gebruiken :wink2:

Brad Clitt
29 februari 2024, 15:19
Mocht je toevallig in Cuba zijn dan zou ik vandaag nog even voltanken. Morgen gaat de prijs voor Euro 95 (of iets dat daarop lijkt) omhoog van 1,16 euro naar 6,01...

Willem2
29 februari 2024, 16:01
Lutlommel was het van de week 1.59

Willem2
22 maart 2024, 22:04
Na een daling vorig jaar, drijft de onrust in de wereld de brandstofprijzen inmiddels weer flink op. Met 2,20 euro ligt de gemiddelde landelijke adviesprijs voor een liter benzine op de hoogste prijs in vijf maanden, zo blijkt uit cijfers van UnitedConsumers. Ook diesel is met een literprijs van 1,968 euro flink duurder geworden.

Aan de prijsstijgingen komt voorlopig geen einde, zegt UnitedConsumers-brandstofexpert Paul van Selms in het NOS Radio 1 Journaal. Hij verwijst naar de aanhoudende conflicten in het Midden-Oosten en langdurig onderhoud van raffinaderijen in de Verenigde Staten.

Overal in Europa stijgen de prijzen, ziet Van Selms. "Goedkoop tanken over de grens loont nu ook steeds minder. Zelfs elektrisch rijden wordt door de hoge energieprijzen en afbouw van subsidies steeds duurder. Je kunt alleen proberen zo goedkoop mogelijk te rijden."
..... https://nos.nl/artikel/2513757-pijn-aan-de-pomp-neemt-weer-toe-en-lijkt-nog-erger-te-worden

Bluebear
22 maart 2024, 22:39
€1,70 voor een liter benzine in België vandaag.

Ascari
25 maart 2024, 19:57
Speciale benzine verdwijnt bij Duitse tankstations door nieuwe dieselsoorten https://topgear.nl/autonieuws/dieselsoorten-duitsland-benzine-e95/?fbclid=IwAR2dHEVDPa1y0jCzO9Se1HH0MZ-S3w6-sgL2mpbyROfqJnfUZJb1JYDt7-Q

snaal88
26 maart 2024, 07:35
zondag 1,759 voor E95 in Grefrath

WANDELAAR5
6 april 2024, 06:24
Binnenkort gaat de benzineprijs flink omhoog. Iran gaat wraak nemen voor de Israëlische raketaanval in Syrië waarbij hoge officieren van de Republikeinse garde zijn gedood en dan staat het Midden-Oosten weer in brand. En dan stijgen de olie- en gasprijzen weer. Gelukkig is de winter voorbij.

Willem2
6 april 2024, 07:58
Gisteren in het westen getankt voor 2.08. Eens kijken wat het vandaag kost in MG, Elsdorf of Keulen :rolleyes:. Want ja, er zijn geopolitische redenen aan te voeren maar we worden in Nederland uitgeknepen....

Willem2
6 april 2024, 20:33
Heb wat te snel achter de grens getankt voor 1.83.
Zag in Keulen 1.80. Zal wel ongeveer de prijs zijn voor E10-E5 benzine in Duitsland.

Brad Clitt
6 april 2024, 20:39
Vandaag bij DATS24 bij Tongeren 1.66 voor E10, in Herstal bij de Shell Express kon het voor 1.64.
In Duitsland vlak over de grens bij Kerkrade/Landgraaf zag ik 1.809 voor E10, bij mij in de buurt 1.829.

Willem2
3 mei 2024, 12:08
De olieprijs is snel gezakt naar het laagste niveau in bijna twee maanden. Zoals gewoonlijk wordt de prijsdaling nog niet doorgegeven bij de benzinepompen, maar een flinke verlaging lijkt in het verschiet te liggen.

Een vat brent-olie kostte vrijdag $84,30. Dat is bijna 8% minder dan een maand geleden, toen de olieprijs tot in de buurt van het jaarrecord steeg door de oplopende spanningen in het Midden-Oosten.
.... https://www.telegraaf.nl/financieel/601273634/olieprijzen-snel-gedaald-maar-pomphouders-wachten-met-doorgeven-voordeel

Badslippers
6 september 2024, 18:16
Vandaag lekker goedkoop getankt in Lobberich. 157,9. Gaat de goede kant uit met de prijs. Op naar de 149,9. Waarom moet dat trouwens altijd eindigen op ,9?

https://i.imgur.com/60C5rsW.png

rob45
6 september 2024, 20:05
Vandaag lekker goedkoop getankt in Lobberich. 157,9. Gaat de goede kant uit met de prijs. Op naar de 149,9. Waarom moet dat trouwens altijd eindigen op ,9?

https://i.imgur.com/60C5rsW.pngDat is een psychologische prijs, zou jij eigenlijk wel moeten weten [emoji846]
In Den Bels kan je nu tanken voor 1.52, NL is veel te duur

Brad Clitt
6 september 2024, 22:19
In de buurt van Luik en Tongeren kost het nu nog maar 1,464 tot 1,484. Morgen ging ik sowieso daar tanken, maar het is toch weer 4 a 5 cent minder als twee weken geleden.

cootje
28 september 2024, 07:06
Zo Tjeppah vroeg onderweg.
Hoelang rij jij er wel niet over?
Een fijne dag toegewenst.
Ter info je kan je tank vullen voor € 1.70 E10 bij de Shell

Tjeppah
28 september 2024, 07:31

1,70 is duur maar ik ga wel even op zoek naar een tankstation in de buurt. Moet nog een paar stops maken. Vandaar zo vroeg.

Wentelt Eefje
28 september 2024, 10:13
Inderdaad duur... zelf vanochtend getankt E10 voor €1,629 net over de grens bij Twente

Tjeppah
29 september 2024, 05:33
Het was vanmiddag bij deze Shell voor E10 1.579euro

schoolmeester
29 september 2024, 05:35
Prijzen van brandstof wisselen soms meerdere malen per dag in Duitsland.

Paul1968
29 september 2024, 05:55
Waar is dat van afhankelijk ? Drukte, logica, of de grillen van de pomphouders
Kortom kan je er een pijl op trekken wanneer het gunstigste is om te tanken ( het is eigenlijk de sport niet zozeer voor het geld mij te doen )

schoolmeester
29 september 2024, 06:06
De exacte reden waarom ze dit doen weet ik niet.

Meme Moo
29 september 2024, 09:43
Kortom kan je er een pijl op trekken wanneer het gunstigste is om te tanken ( het is eigenlijk de sport niet zozeer voor het geld mij te doen )

De aloude wet van vraag en aanbod.

Dus op spitstijden (als mensen naar werk gaan of weer terug naar huis) zijn de prijzen hoger.
Midden en later op de dag weer lager.
En midden in de nacht weer ietsje hoger.

Maar iedere pomphouder voert eigen beleid hierin.

Liefje
29 september 2024, 10:13
Hoort dit benzine gedoe niet onder een ander topic????

Badslippers
29 september 2024, 12:45

1,70 is duur maar ik ga wel even op zoek naar een tankstation in de buurt. Moet nog een paar stops maken. Vandaar zo vroeg.

Inderdaad duur... zelf vanochtend getankt E10 voor €1,629 net over de grens bij Twente

Het was vanmiddag bij deze Shell voor E10 1.579euro

Prijzen van brandstof wisselen soms meerdere malen per dag in Duitsland.

De exacte reden waarom ze dit doen weet ik niet.

De aloude wet van vraag en aanbod.

Dus op spitstijden (als mensen naar werk gaan of weer terug naar huis) zijn de prijzen hoger.
Midden en later op de dag weer lager.
En midden in de nacht weer ietsje hoger.

Maar iedere pomphouder voert eigen beleid hierin.

Hoort dit benzine gedoe niet onder een ander topic????

Discussie m.b.t. tot benzinepijs in het topic : "Live vanuit de Venusheuvels in Hamminkeln" (https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?51224-Live-vanuit-de-Venusheuvels-in-Hamminkeln&p=851007#post851007)

Je kunt het ook zelf verplaatsen bijvoorbeeld op deze manier.

Willem2
28 december 2024, 20:44
De een staart voor zich uit en de ander houdt de teller goed in de gaten. Maar als afleiding kun je tijdens het tanken nu ook tv kijken via het brandstofvulpistool. Meerdere tankstations in Nederland zijn inmiddels uitgerust met Nozzle TV, mini-beeldschermen op de vulpistolen waar je bijvoorbeeld nieuws, recepten of reclame voorbij ziet komen.
................. https://nos.nl/artikel/2549894-televisie-terwijl-je-tankt-steeds-lastiger-om-je-af-te-schermen-van-reclame

alles om je af te leiden van de absurde prijs in NL

Siberische tijger
7 maart 2025, 16:36
https://www.nu.nl/economie/6348363/benzineprijs-zakt-naar-laagste-punt-sinds-november-door-zwakke-dollar.html

De prijzen aan de pomp zijn de laatste dagen gezakt naar het laagste niveau in bijna vier maanden. Dat blijkt uit data van consumentencollectief UnitedConsumers. Volgens directeur Paul van Selms komt dit vooral doordat de dollar minder waard is geworden.

schoolmeester
7 maart 2025, 16:51
Schoolmeester tankt altijd voor 25 euro.....

kempie
7 maart 2025, 17:15
Schoolmeester tankt altijd voor 25 euro.....

Daar krijgt ie dan wel meer liters voor.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad Clitt
7 maart 2025, 17:56
In Duitsland in de buurt van Sittard kost een liter E10 bij de Star ongeveer 1,709 (bandbreedte vandaag 1,649 - 1,769).
Daar ging ik vroeger zo af en toe maar nu alleen als het echt nodig is (en het is tenslotte maar 3 km rijden).
In Belgie waar ik nu meestal tank kost ie in de buurt van Tongeren 1,499 en in Luxemburg waar ik vroeger meestal ging is het nu 1,474.
Vorige week was denk ik wel een unicum dat ie in Luxemburg duurder was als in Tongeren (1,51 om 1,499).

Over het algemeen hoef ik vergeleken met vroeger (heb m'n 'nieuwe' bolide nu 1 jaar) maar de helft te tanken, want een 1.0 3-cilinder (105 pk) zuipt wat minder dan een 2.5 5-cilinder (300 pk).
Die laatste heb ik overigens nog steeds, blijft toch leuk om af en toe wat meer power te hebben...

schoolmeester
8 maart 2025, 06:18
Schoolmeester heeft genoeg aan 68 pk...... en ik kom ook overal.

uurtje
8 maart 2025, 07:59

Het is, raar maar waar, gebaseerd op transparantie. Aantal jaren geleden werden de pomphouders, of beter gezegd de overkoepelende organisaties, gedwongen transparant te zijn. Dus......je voelt hem al aankomen.....kwamen de pomphouders met allerlei piektijden en andere momenten waarop het duur zou zijn om te tanken. Gevolg was dat de prijs wel 10x of vaker per dag veranderde en er meer dan 15 cent laagste en hoogste prijs zat. Meer daarover in het artikel hieronder. Ik geloof dat de wetgever hier inmiddels op geanticipeerd heeft.

Om jouw andere vraag te beantwoorden... doe sowieso ff een google. Er zijn wat theorien over hoe de prijs zich in de loop van de da ontwikkelt en ik denk dat en app op de telefoon ook geen overbodige luxe is als je vaak in Duitsland bent.

https://www.mdr.de/nachrichten/deutschland/panorama/tankstellen-preise-schwankungen-100.html

Willem2
10 maart 2025, 15:18
Minister Barry Madlener (PVV) van Infrastructuur en Waterstaat wil het mes zetten in het aantal tankstations langs Nederlandse snelwegen. Volgens de minister moeten ‘verzorgingsplaatsen’ langs de snelwegen anders worden ingericht. Er zou meer ruimte moeten komen voor het opladen van elektrische auto’s en minder voor fossiele brandstoffen.
............ https://www.ad.nl/binnenland/minister-wil-minder-tankstations-langs-de-snelweg-meer-ruimte-voor-elektrisch-laden~ac05478e/

stimpy3
10 maart 2025, 22:14
Om jouw andere vraag te beantwoorden... doe sowieso ff een google. Er zijn wat theorien over hoe de prijs zich in de loop van de da ontwikkelt en ik denk dat en app op de telefoon ook geen overbodige luxe is als je vaak in Duitsland bent.

Het nadeel van zo'n app (zoals bv clever tanken) is dat de daar geadverteerde prijzen en de daadwerkelijke prijzen bij het tankstation nog wel eens kunnen afwijken. Maar dat ontdek je pas als al bij het tankstation bent.

uurtje
10 maart 2025, 23:29
Het nadeel van zo'n app (zoals bv clever tanken) is dat de daar geadverteerde prijzen en de daadwerkelijke prijzen bij het tankstation nog wel eens kunnen afwijken. Maar dat ontdek je pas als al bij het tankstation bent.

Tja...er is altijd wel ene nadeel.. maar als regel springt de prijs nooit met 15 cent omhoog. Dus wellicht dat men er toch wat aan heeft.

Voor de diesel rijders onder ons die vanaf de A12 de Duitse A3 oprijden... in Beek zit een self service Esso tankstation met wel hele lage diesel prijzen... is een kleine omweg.

https://www.esso.nl/nl-nl/find-station/esso-beekgembergh-essoexpressbeek-100360296?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=gmb

stimpy3
11 maart 2025, 00:14
Ik bedoel meer dat sommige tankstations het als 'lokmiddel' gebruiken. Dus als je de keuze hebt tussen een drietal tankstations die dicht bij elkaar liggen met ongeveer dezelfde prijzen vs eentje met hele lage prijzen die een totaal andere richting opzit: rij beter naar een van die eerste drie. Keren dat ik zoiets had scheelde het niet veel (paar cent tot 5 cent), maar het was wel zoiets van "hrm, ik had net zo goed bij een eerder tankstation kunnen tanken".

Willem2
24 maart 2025, 16:28
De afgelopen weken zijn de brandstofprijzen flink gedaald. Betaalde je voor Euro95 half februari nog 2,19 euro per liter, nu is dat al tien cent goedkoper. Ook diesel is fors goedkoper dan eerder dit jaar. Maar waar komt dat door?

,,Wat we nu zien, is dat de dollar zwakker is geworden. Ruwe olie wordt afgerekend in dollars, dus dat is een belangrijke factor is waarom brandstof nu goedkoper is”, legt Van Selms uit. ,,Toch gaat het vaak maar om een paar cent en dat komt doordat de prijs van ruwe olie slechts voor een derde impact heeft op de prijs aan de pomp. Twee derde van de brandstofprijs is gebaseerd op belastingen en accijnzen - dat gaat direct naar de overheid.”

De wereldpolitiek is ook van invloed op de brandstofprijzen, al is het allemaal vrij ingewikkeld, zegt Van Selms. ,,Neem de spanningen in het Midden-Oosten of de oorlog in Oekraïne. Als het daar rustiger wordt, vrede in zicht is, dan is de kans groot dat de prijzen dalen. Vooralsnog lijkt daar niet veel te gebeuren”, zegt de expert. ,,Verder willen sommige olieproducerende landen, zoals Saoedi-Arabië, eigenlijk af van de de beperking op de productie die er nu is om de prijs hoog te houden. Maar Saoedi-Arabië heeft meer geld nodig, en denkt er nu over na om meer te produceren maar tegen een lagere prijs, in de hoop zo meer te kunnen verkopen. Daar is het laatste woord nog niet over gezegd.”
.......... https://www.ad.nl/auto/brandstofprijzen-dalen-en-dalen-maar-waar-komt-dat-door~aa7fb5ae/

mensen die in de grensregio wonen weten dat de prijzen in Belgie en Duitsland nog veel lager zijn. Waar het voorheen 20ct per liter was is het nu vaak 30 tot 40ct per liter. Er is hier sprake van het Wilders-effect.

Sphinx
24 maart 2025, 19:45
Al een halfjaar kan deze racebeer de tank volgooien voor 1,55 gemiddeld voor 95 E10 en 1,75 voor 95 E5. Soms iets meer soms iets minder. En ik stond niet in dubio en nam ook geen risico ;)

Willem2
27 maart 2025, 22:45
Tanken dreigt fors duurder te worden. Nieuwe berekeningen zorgen voor grote schrik in de coalitie. Zonder ingrijpen wordt een liter benzine op 1 januari 25,8 cent duurder. In de jaren daarna komt daar nog eens 18,6 cent bovenop. Terugdraaien kost echter miljarden.

De brandstofprijzen brengen de coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB in een lastig parket. Want juist nu de roep klinkt om burgers meer koopkracht te geven, dreigen de kosten vanaf komend jaar flink op te lopen. De prijsstijging komt grotendeels doordat de overheid sinds 2022 de belasting op brandstof heeft verlaagd.
............. https://www.ad.nl/politiek/pomphouders-willen-dat-kabinet-snel-ingrijpt-liter-benzine-25-8-cent-duurder-vanaf-1-januari~a635a804/

Badslippers
23 april 2025, 13:42
Dat was duur tanken. Flitser onder viaduct bij de grens bij Keulse barriere. 76 waar 50 is toegestaan

Big30
23 april 2025, 15:56
Dan ga je toch nog wat extra inkopen doen in Duitsland ;), heb je zo weer terugverdiend!

hasta la pasta
23 april 2025, 17:57
Voorkomen is beter dan genezen: Flitsmeister . . .

schoolmeester
23 april 2025, 18:12
Geef mij maar jagermeister.

Mentholbear
23 april 2025, 20:07
Voorkomen is beter dan genezen: Flitsmeister . . .

Zijn zulke apps niet verboden geworden in Duitsland?

rob45
23 april 2025, 20:25
Zijn zulke apps niet verboden geworden in Duitsland?Heel erg verboden daar..

stimpy3
23 april 2025, 20:40

In duitsland wel maar die flitser stond toch op het nederlandse stukje weg?

Giodude
23 april 2025, 21:40

Als je als bestuurder de app gebruikt wel maar als bijrijder mag het als ik me niet vergis wel.

Ascari
23 april 2025, 23:05
Als je als bestuurder de app gebruikt wel maar als bijrijder mag het als ik me niet vergis wel.

Daar is 2 jaar geleden een rechtzaak over geweest. De bijrijder kreeg een boete van €100 en dat was volgens de rechter terecht. https://www.adac.de/news/handy-blitzer-app-auto-beifahrer/

Mentholbear
24 april 2025, 14:52
Maar hoe weten ze of iemand Flitsmeister aan het gebruiken is? Gaan ze in je mobieltje kijken ofzo?
Behalve voor snelheid, vind ik het ook fijn dat je gewaarschuwd wordt voor stilstaande voertuigen, voorwerpen op de weg, files, etc. Flitsmeister is op meer gebieden erg nuttig.

Eddy_V
24 april 2025, 18:36
Als je je mobieltje netjes in een houder hebt staan en Flitsmeister of de Duitse variant daarvan als App open hebt staan, dan zie je dat wel.
Of als je het losse kleine apparaatje tegen het dashboard geplakt hebt.. daarom heb ik die los in het midden liggen en verdwijnt die gelijk in het opbergvakje (ook bij parkeren wel zo veilig voordat één of andere junk hem uit je auto wil halen)
De waarschuwingen voor ambulances en andere hulpdiensten heeft zeker een meerwaarde !

Ascari
24 april 2025, 18:53
Simpel gezegd door het vast te stellen. Dat kan voor de staande houding zijn of er na. Vooraf is uiteraard wat lastiger. Voor zover ik weet mogen ze niet zonder toestemming op je telefoon kijken. Maar als je zelf toestemming geeft...
De pakkans is uiteraard klein, je kan snel je scherm uitzetten. Verboden blijft het wel.

Ook belangrijk: In tegenstelling tot NL mag je in Duitsland je telefoon niet bedienen als je stil staat voor b.v. een stoplicht of in de file.

Mentholbear
25 april 2025, 00:42
De waarschuwingen voor ambulances en andere hulpdiensten heeft zeker een meerwaarde !

Zeker! Vooral als je radio even wat harder staat is het fijn zo een waarschuwing te krijgen.

Ook belangrijk: In tegenstelling tot NL mag je in Duitsland je telefoon niet bedienen als je stil staat voor b.v. een stoplicht of in de file.

Oh, dat wist ik niet. Je bedoelt denk ik vasthouden in je handen dan?

Ascari
25 april 2025, 09:50
Vasthouden is verboden idd. Bedienen in de houder mag alleen heel kort. Er staat geen tijd voor vermeld.

Mentholbear
25 april 2025, 20:07
Gelukkig bestaat er al lange tijd voice dialing, voice command en voice assist, dus veel kun je tegenwoordig doen terwijl je handen aan het stuur kunt houden en blik op de weg.
Zeker aan te bevelen...

Willem2
6 mei 2025, 08:39
Autorijders zien aan de pomp een steeds gunstigere prijs voor hun benzine en diesel. Het prijsniveau voor deze brandstoffen ligt op het laagste niveau sinds oktober 2024, blijkt uit cijfers van United Consumers.

De prijs voor een liter Euro 95 ligt nu op 2,07 euro, daar betaalde je half februari nog 2,19 euro voor. Let wel, dit zijn de adviesprijzen die je doorgaans alleen langs de snelweg betaalt. Ook diesel daalt gestaag in prijs; de actuele adviesprijs is nu 1,78 euro, dat was in februari nog 1,98 euro.
.... https://www.ad.nl/economie/laagste-prijs-aan-de-pomp-sinds-oktober-2024~a27a4ccf/

Niet lachen Belgen en Duitsers want het is diep treurig dat olie binnenkomt in Rotterdam daar verwerkt wordt en je dan ongeveer 40ct per liter meer moet betalen vanwege de belasting.
Welk kabinet er ook zit, we doen dat gewoon zo omdat we het lekker vinden. Je zou nog kunnen denken dat het beter voor het milieu is maar dat is in dit geval een drogreden.

Dennis
6 mei 2025, 10:13
Laagste prijs ook sinds half jaartje. Benzine was al duur en dat het nu goedkoper is dan kort geleden, dat zegt genoeg. Straks de kop “ benzine laagste niveau sinds 1,5 uur” bij gebrek aan echt lagere prijzen.

Net als met de inflatie (“ongeveer gelijk” bij een 0,1% stijging en “gedaald” bij 0,1% daling) worden we met een gegoochel van woorden voor de gek gehouden. Inflatie is erg hoog en benzine is erg duur. Ook al is het nu iets goedkoper. Shell en Co maken dikke winsten (en weigeren nog steeds de schade in Groningen te vergoeden aan de Staat), supermarkten maken ook flink winst en de overheid vindt het prima; hoge prijzen = meer BTW en ook meer winstbelasting (Vennootschapsbelasting). Dus daar hoeven we van de regeringspartijen die bestaanszekerheid beloofden niets te verwachten

WANDELAAR5
6 mei 2025, 19:38
Niet vergeten allemaal Trump en de 77 miljoen Amerikanen die voor hem gestemd hebben te bedanken hè voor deze daling van de brandstofprijzen!

Siberische tijger
20 juni 2025, 13:07
https://www.nu.nl/economie/6359823/dieselprijs-aan-de-pomp-flink-omhoog-vanwege-conflict-midden-oosten.html

De dieselprijs is de afgelopen dagen flink opgelopen vanwege het conflict in het Midden-Oosten. Aan de pomp betalen mensen nu meer dan 1,88 euro voor een liter. Ook de benzineprijs is licht gestegen.