Inloggen

Volledige versie bekijken : (bijna) GRATIS HIV-test

Jan Pancake
7 juni 2020, 17:55
Door corona heb je misschien een tijdje weinig of geen seks gehad. Daarom ligt er nu een unieke kans om zeker te weten of jij wel of niet hiv hebt! Door je nu gratis te laten testen, help jij mee om het aantal nieuwe hiv-infecties in Nederland flink terug te dringen. #NUffTESTEN dus!

De coronacrisis biedt een unieke kans: veel mensen hebben sinds het begin van de 'intelligente lockdown' geen of minder seks gehad. Daardoor zijn er waarschijnlijk veel minder nieuwe hiv-infecties. Nieuwe hiv-infecties kunnen gemist worden bij een gewone hiv-test, omdat het 4 tot 6 weken duurt voordat een test 100% zeker een hiv-infectie kan aantonen. Daarom is nu hét moment om een hiv-test te doen en zeker te weten of je wel of geen hiv hebt.

Als uit de test blijkt dat je hiv hebt, kun je snel starten met behandeling. Die zorgt ervoor dat je gezond blijft en dat je hiv al snel niet meer kunt doorgeven aan anderen. Als je geen hiv hebt, kun je overwegen om met PrEP te beginnen om jezelf te beschermen. Als genoeg mensen dit doen, houden we de kans op nieuwe hiv-infecties laag.

Aidsfonds zorgt voor een gratis thuistest voor wie nu niet terecht kan bij Man tot Man Testlab, GGD of huisarts.

Voor wie is deze actie bedoeld?
Deze actie is bedoeld voor homo- en bi-mannen en transgender personen die seks hebben gehad met mannen. Zij lopen het meeste risico op hiv in Nederland. Bestellen kan alleen als je in Nederland woont.

Wie kan geen gebruik maken van deze actie?
Vraag deze extra test niet aan als je:

Korter dan 6 weken geleden nog getest bent op hiv
Als je PrEP hebt gebruikt
Uit een eerdere hiv-test al is gebleken dat je hiv hebt
Symptomen hebt van een soa, of acute hiv-infectie. In deze vroege fase is een hiv-infectie niet via een normale hiv-test aantoonbaar. Op Hebikhiv.nl zie je of jouw symptomen op hiv kunnen wijzen en lees je wat je verder moet doen.
Gewaarschuwd bent voor hiv of soa via een sekspartner. In dit geval moet je contact opnemen met huisarts of GGD

Hoe te bestellen?

Ga naar: https:// www. soapoli-online.nl/webshop/hiv/hiv-test-nufftesten (spaties moet je uit de link halen, ik mag nog geen URL's plaatsen)
Klik op: Bestel deze test
Klik op: Naar winkelwagen
Klik op: Kortingscode
Vul in: #nufftesten2020
Klik op: Bijwerken --> totaalprijs is nu 0,00 EUR
Klik op: Bestelling afronden

Daarna NAW-gegevens enzo invullen en je moet 5,50 EUR voor de verzendkosten dokken.

Hepatitis C

Via https:// nomorec.nl/thuis-testen-op-hepc kun je een Hepatitis C met kortingscode (NoMoreC) kopen voor 12 EUR.

pietSAN
15 juni 2020, 11:25
Beste mensen,

Ter verduidelijking:
"Deze actie is bedoeld voor homo- en bi-mannen en transgender personen die seks hebben gehad met mannen."

Dus niet voor heteromannen. Ook niet voor heteromannen die vrouwelijke sekswerkers bezoeken.
Het risico is niet hoog genoeg om in aanmerking te komen voor deze gratis test.

(don't shoot the messenger)

Vriendelijke groet,
pietSAN

WA
15 juni 2020, 13:35
Ter verduidelijking:
"Deze actie is bedoeld voor homo- en bi-mannen en transgender personen die seks hebben gehad met mannen."

Dat is discriminatie.

pret
15 juni 2020, 14:03
Dat is discriminatie.

Positieve discriminatie mag hé!

Mentholbear
15 juni 2020, 15:05
#straightlivesmatter :roll:

Willem2
15 juni 2020, 18:49
Beste mensen,

Ter verduidelijking:

pietSAN

Dat is discriminatie.

Ter verduidelijking:
Ook bij personen waarmee je seks hebt gehad waarbij je niet kan zien wat de voor of achterkant is; is de test gratis :biggrin:
Dus je kan de test gratis krijgen ;)

sofaking
15 juni 2020, 18:59
Ter verduidelijking:
Ook bij personen waarmee je seks hebt gehad waarbij je niet kan zien wat de voor of achterkant is; is de test gratis :biggrin:
Dus je kan de test gratis krijgen ;)

Hmmm, nee dat staat er volgens mij niet.
Als een transgender seks heeft gehad met een heteroman, kan de TG een test krijgen, maar de heman niet.

pietSAN
1 juli 2020, 14:42
(...) maar de heman niet.

Besten,

Klopt niet.
Als je als man (hetero dan wel homo dan wel bi) seks hebt met een andere (biologische) man / she-male, dan heb je risico-technisch seks met een man. Dan kom je officieel in aanmerking voor een gratis soa-test.

Het hangt dan weer af van de testplaats, het beleid aldaar, of je wordt toegelaten. Het wil namelijk nogal verschillen per testplaats / GGD.
En het hangt natuurlijk ook af van wat jij zegt. Als je alleen zegt "ik heb betaald voor seks" dan val je niet binnen de doelgroep van de GGD (want men denkt dan vaak 'seks met een vrouw gehad'). Als je zegt "ik heb betaald voor seks met een (biologische) man" dan val je wel binnen de doelgroep van de GGD.

Ik weet niet of je dit nou per se discriminatie moet noemen. Het heeft eerder met prevalentie, epidemiologie en geld te maken.

Vriendelijke groet,
pietSAN

Ernstige Neuker
3 juli 2021, 10:10
Piet, dank voor de info.
De heren die zich nu gediscrimineerd voelen kunnen contact opnemen met het college van de rechten van de mens, (zie website) Of bij hun lokale anti discriminatie bureau.

Voor mij telt dit allemaal niet. Door omstandigheden ben ik al anderhalf jaar niet van bil geweest.:tongue: