PDA

Volledige versie bekijken : Jan Poot is niet meer.



Kwibus2
17 oktober 2018, 20:13
Een unieke Nederlandse ondernemer en visionair is overleden.
Jan Poot staat bekend als de man die werkelijk alle juridische procedures die een mens kan beginnen heeft aangespannen tegen overheden, de RLD, Schiphol en zijn voormalige zaken partner.

Ooit eigenaar van 600 hectare grond rond Schiphol, dat zijn 1200 voetbalvelden, is zijn ambitie om het gebied rond de luchthaven te veranderen in een gebied met industrie en recreatie vanaf het begin tegengewerkt door de luchthaven Schiphol, de provincie en andere overheden.
De luchthaven Schiphol wilde zelf de leidende partij zijn bij de ontwikkeling van het gebied rond de luchthaven.
Schiphol had echter een probleem, Jan Poot bezat alle grond rond de luchthaven.

Veertien dagen geleden is aan zijn bedrijf nog een schade claim toegewezen wegens de aanleg van de A9 over zijn land.

Deze man verdient respect voor zijn niet aflatende strijd tegen Schiphol en de overheid.
Jan Poot had visie, hij heeft eerder in de VS het gebied rond luchthavens tot ontwikkeling gebracht.

BefBeer
18 oktober 2018, 19:11
Zeer veel respect voor deze man!
Hij heeft de corruptie/misdragingen van de overheid al vele jaren geleden aangetoond.
Hij was de eerste in mijn jongen jaren toen ik nog redelijk goedgelovig was, die mijn ogen heeft geopend.

BefBeer

Kwibus2
19 oktober 2018, 00:17
Met wat Jan Poot aan advocaten heeft uitgegeven had hij GT, BAB, PHG, SS en YY kunnen kopen.
Had ie nog wel toestemming moeten vragen aan de EU wegens markt verstoring en monopolie vorming.
Gelukkig had hij andere interesses.

Zijn escapades hebben veel mensen de ogen geopend.
Dat is een van zijn vele verdiensten.

Badslippers
19 oktober 2018, 11:29
Een gereformeerde, koppige, bekrompen, twistzieke, narcistische sukkel als je het mij vraagt (maar wie vraagt dat aan mij?) met als hobby procederen tegen iedereen.

"Tot zover het plan waar Poot decennia lang mee rondliep en luxe kleurenfolders van had laten maken. Want van deze stad is nooit iets terecht gekomen." En dan eindig je na 94 jaar waar iedereen eindigt.

hvdk52
19 oktober 2018, 11:56
[QUOTE=Badslippers;631047]Een gereformeerde, koppige, bekrompen, twistzieke, narcistische sukkel als je het mij vraagt (maar wie vraagt dat aan mij?) met als hobby procederen tegen iedereen.

Ach,zo heeft ieder zijn hobby.Ik denk dat deze man de "Ijsberen-hobby",gezien zijn overtuiging en leeftijd,niet zou kunnen waarderen.

Kwibus2
19 oktober 2018, 12:09
Gereformeerd Ja, koppig nee, bekrompen nee, narcistisch nee, sukkel nee.

De juistheid van de visie van Poot wordt niet bestreden. Zijn idee wordt steeds meer werkelijkheid alleen niet onder regie van zijn bedrijf.
Poot was een solist die slecht kon samenwerken.
Had hij eerder ingezien dat zijn plannen alleen uitvoerbaar waren met medewerking van Schiphol dan was zijn leven anders verlopen.

Vermoedelijk lag dat ook aan de onverenigbaarheid van karakters. Hij kon niet door een deur met Gerlach Cerfontaine de toenmalige CEO van de luchthaven Schiphol.
Cerfontaine was een intrigant die ook de meest grove methoden niet uit de weg ging om zijn doel te bereiken.
De manier waarop hij de enige vrouwelijke commissaris van de bv Schiphol weg treiterde uit de RvC is nog steeds een dieptepunt in boardroom kringen.

Poot had de pech de verkeerde tegenstander te treffen. Van de overheid kun je niet winnen.
Overheden wijzigden de spelregels tijdens het spel.
Respect voor deze man die veel te weeg heeft gebracht in gerechtsgebouwen in Nederland.

Teiresas
19 oktober 2018, 12:33
Om deze man te verheerlijken en louter respect toe te wuiven, lijkt me ook wat ver gaan...


In Memoriam: Chipshol-oprichter Jan Poot (1924-2018)

Chipshol-oprichter Poot had de droom om rond Schiphol te bouwen 4 jaar geleden opgegeven, wegens gezondheidsredenen. Jarenlang voerde hij samen met zoon Peter een strijd om die droom te verwezenlijken, helaas heeft hij deze bij leven nooit tot stand zien komen. Poot is helaas uitgeprocedeerd. 'Ik beschouw mezelf als iemand die het voorbeeld moet geven, door dingen te doen die goed zijn,' zei Poot in 2008 over deze zaak tegenover Quote.

De geboren Vlaardinger verwierf landelijke bekendheid met zijn plannen om grond rond Schiphol te ontwikkelen. Telkenmale werden hij en zijn zoon Peter dwarsgezeten door de staat. Tenminste dat de mening van de familie Poot die meermaals met een gang naar de rechtbank probeerde te forceren dat zijn omgevingsplannen toch doorgang zouden gaan vinden.

De in Wassenaar woonachtige planoloog had daar voldoende vermogen voor. Dat hij verwierf met zijn de oprichting van Eurowoningen in 1960. In elf jaar tijd wist dat bedrijf 23.000 woningen te bouwen, waarvan twee derde in de huursector. In 2017 schatte Quote het vermogen van vader en zoon op €85 miljoen, waarmee zij op positie 410 stonden. Ondanks dat Jan en Peter Poot de afgelopen jaren een deel van hun fameuze Schiphol-gronden verkocht hebben konden we niet anders concluderen dat de ondergrens dit jaar toch echt te hoog gegrepen is voor de procedeergrage vader en zoon.

Ter hoogte van Badhoevedorp wilde hij een Airport-City maken met people movers voor het verplaatsen van de bewoners en werknemers.Dat plan kwam nooit verder dan de tekentafel. Instanties werkten tegen, hij raakte door een rechtszaak de helft van zijn gronden kwijt en als klap op de vuurpijl loopt de omgelegde A9 dwars door het gebied. Recent nog won zijn bedrijf een rechtszaak hierover tegen de gemeente Haarlemmermeer. Dat kan de gemeente in het ergste geval honderden miljoenen gaan kosten, schrijft het Haarlems Dagblad.

Jan Poot was een gelovig man die graag in Oudtestamentische oneliners sprak opdat het verschil tussen goed en fout altijd duidelijk was. Grijstinten waren iets voor zwakkelingen en mensen met een wankelmoedige geest. Poot, die geen genoegen nam met rechters die zijn eisen afwezen, startte onder meer samen met journalist Micha Kat een lastercampagne tegen verschillende vertegenwoordigers van de overheid. In opruiende advertenties en door Poot betaalde media uitingen, die niets meer te maken hadden met zijn zakelijke besognes, liet hij beschuldigingen optekenen van onder meer pedofilie tegen Joris Demmink, oud secretaris-generaal op het ministerie van Justitie.

Demmink zou betrokkenen zijn geweest bij doofpotactiviteiten die de firma zouden schaadden en zich hebben vergrepen aan minderjarige jongens. Deze complottheorieën en beschuldigingen werden nimmer aangetoond, hoewel er op internet een grote schare gekken zich bezighielden met deze onbewezen kwaadsprekerij. Latere raadgevers hebben hier later afstand van genomen. De persoonlijke vendetta’s waren een kantelpunt in de strijd die zo rechtvaardig leek. Poot groef zich vast in het schuttersput van eigen gelijk. Zijn zoon Peter wordt gezien als een minder rabiate vertegenwoordiger van het eigen gelijk.

Enkele jaren geleden trok Poot zich terug in zijn villa in Wassenaar, moegestreden en met last van gezondheidsproblemen. Maar niet met een slecht gevoel. Volgens een woordvoerder van Chipshol stierf hij niet als 'een verbitterde man, maar eerder teleurgesteld dat Nederland zijn plannen niet heeft omarmd. Boos dat Schiphol niet verder komt dan steeds een stukje uit te breiden in plaats van een totaal visie voor een groot gebied.'

Bron: Quote 17 oktober 2018

Kwibus2
19 oktober 2018, 12:42
Daar wil ik nog wel een kanttekening bij plaatsen die wat meer inzicht geeft in de onmogelijke strijd die Jan Poot streed.

Schiphol werkte hem op alle fronten tegen. Dat ging zelfs zover dat Schiphol bij de RLD voor elkaar kreeg grote delen van de grond die Poot bezat als ongeschikt voor bebouwing te laten verklaren omdat deze terreinen als veiligheidsgebied voor Schiphol zouden moeten dienen.
Cerfontaine is niet het type dat je als tegenstander moet treffen.

Dan ben je verzekerd van een forse advocaten rekening wanneer je de strijd in de rechtszaal wilt winnen. Dat gaat hem niet worden.

Big30
19 oktober 2018, 17:00
https://s.boekenplatform.nl/lbk/c1/fc/c1fcea657dfc45fac95be5105398027f.jpg

BefBeer
20 oktober 2018, 19:58
Zoals die Kwibus zegt: Cerfontaine moet je niet als tegenstander hebben.
Die was gevormd in de het Veritas-vereningingsgebeuren (geloof limburgsche afkomst).
Ik denk zelfs dat de eerste strijd al voor Cerfontaine bij schiphol was.

BefBeer

Partycrasher
22 oktober 2018, 13:05
Zoals die Kwibus zegt: Cerfontaine moet je niet als tegenstander hebben.
Die was gevormd in de het Veritas-vereningingsgebeuren (geloof limburgsche afkomst).
Ik denk zelfs dat de eerste strijd al voor Cerfontaine bij schiphol was.

Veritas is gewoon een studentenvereniging uit Utrecht. Het maakt helemaal niks uit of je erbij hebt gezeten of niet. Contacten worden op andere manieren gelegd.