Inloggen

Volledige versie bekijken : Lokhoer nekt hoerenlopers

Azrael
26 februari 2007, 10:38
Bron: nu.nl

Een lokhoer heeft bijna dertig hoerenlopers in Rotterdam-West tegen de lamp laten lopen. De politie controleerde met behulp van de lokhoer. Zo wil men de overlast terugdringen, zegt de politie.

De actie vond plaats op en rond het Heemraadplein. De bekeurde mannen krijgen een brief thuis van burgemeester Ivo Opstelten. De actie was niet alleen gericht tegen hoerenlopers, maar ook tegen prostituees die in het gebied ronddartelen. Drie van hen kregen een bekeuring en mogen het gebied voorlopig niet meer in.

Willem2
26 februari 2007, 10:54
Dit vind ik van die misselijkmakende amerikaanse toestanden. Het tegengaan van uitbuiting van (zieke) straatprostituanten vind ik wel een goede zaak. Maar om nu een mooie agente als lokdame te gebruiken dat vind ik een brug te ver (wipkip).
W2

rplover
26 februari 2007, 11:10
Dit zijn inderdaad Amerikaanse praktijken, en volgens mij is uitlokking hier nog steeds verboden.
Maar de Nederlandse en Belgische politieagenten kijken teveel naar de Amerikaanse Flikkenreeksen, waar dat allemaal schering en inslag is.
Het beste in die series vind ik het onderschrift: niemand is schuldig zolang het niet bewezen is.
Maar ze behandelen de mensen wel als misdadigers.
Dat komt me zeer bekend voor, die uitlokking, vanwaar heb ik dat nu? Of was het een slechte droom??? :thefinger

thesickboy
26 februari 2007, 12:18
Dit vind ik van die misselijkmakende amerikaanse toestanden. Het tegengaan van uitbuiting van (zieke) straatprostituanten vind ik wel een goede zaak. Maar om nu een mooie agente als lokdame te gebruiken dat vind ik een brug te ver (wipkip).
W2

Tssss lokhoeren, niet netjes van de blauwbloezen.:motz:

't is maar te hopen dat ze van onze 'lokvogels' afblijven:D ....

Bredero
26 februari 2007, 13:54
Dat komt me zeer bekend voor, die uitlokking, vanwaar heb ik dat nu? Of was het een slechte droom??? :thefinger

Zeg nu niet dat ze je er hebben ingeluisd en dat je weldra zo'n briefje in de bus krijgt hé.

rplover
26 februari 2007, 14:01
... neen zenne, ik ben er niet ingeluisd door die wipkip :D
Briefjes in de bus, die worden sofort opgevreten door mijn hond, gaan ongelezen de hondenmaag in, daar ben ik ook al niet bang van.... ;)

groetjes,

rplover

Willem2
28 februari 2007, 02:01
Bron : AD.nl

Het zoveelste lokmiddel roept de vraag op hoe ver de politie mag gaan in de strijd tegen criminaliteit.

Het gaat om een politievrouw die door passerende mannen in Rotterdam-West wordt aangezien voor straatprostituee. Buiten proporties en mogelijk ongeoorloofd, vinden advocaten. Een uitstekend middel in de strijd tegen overlast, zingen de politie en de stadsmarinier voor Delfshaven in koor.

,,Het inzetten van dit soort middelen speelt vooral bij drugszaken, zegt advocaat Erica van Oudenaller. ,,Drugshandel is zware criminaliteit. Maar bij de lokfiets of de lokhoer moet je je afvragen of het middel wel in verhouding staat tot de handeling. Het lijkt me buiten proporties. Hoeveel fietsendiefstallen zijn er bijvoorbeeld niet? En bij de lokauto laat de politie expres spullen erin liggen voor een dief, terwijl ze er juist ook voor waarschuwt niks in de auto zichtbaar achter te laten.

Van Oudenaller heeft als advocaat een verdachte bijgestaan die een lokfiets van de politie in Dordrecht pikte. ,,Het gekke is dat mijn cliënt niet van plan was een fiets te stelen, maar dat wel deed toen hij die fiets zonder slot zag staan. Hij is veroordeeld. Maar een andere man, een bekende van de politie, niet omdat hij zou zijn uitgelokt. Een lokfiets was voor hem klaargezet. In beide gevallen is er hoger beroep ingediend.

Ze heeft allerlei bedenkingen bij de lokhoer. ,, ,,In het algemeen mag de politie iemand niet tot handelingen aanzetten die hij eigenlijk niet van plan was, dus niet uitlokken. Hoe gedragen die agentes zich? Eigenlijk zou het gefilmd moeten worden om te weten of het geen uitlokking is.’’

Voor zover bekend zijn er geen rechterlijke uitspraken over de lokhoer, waarmee Rotterdam sinds de sluiting van de tippelzone op de Keileweg (september 2005) opereert. De politie Rotterdam-Rijnmond stelt dat het middel juridisch is dichtgetimmerd. ,,De agentes zijn gewoon gekleed, bijvoorbeeld in spijkerbroek. Iedere vorm van uitlokking is uit den boze. Ze lopen ergens op straat en worden dan door bepaalde mannen aangesproken, zegt een wordvoerder.

Stadsmarinier Jur Verbeek ziet het probleem ook niet. ,,Prima toch als we zo de overlast te lijf kunnen gaan? We doen het naar aanleiding van signalen, klachten uit de buurt. We proberen niet alleen in te grijpen bij de aanbodzijde, de prostituees, maar ook bij de vraagzijde, de klanten. En niet alleen met behulp van de lokhoer, ook door middel van cameras en andere politiemensen.

Hij benadrukt dat er nog steeds in Rotterdam-West mannen bewust op zoek zijn naar straatprostituees. ,,Echt, het is niet zo dat een willekeurige automobilist zo maar bij een vrouw stopt. Nee, ze zoeken. Dat komt door de geschiedenis met de Keileweg en de G.J. de Jonghweg (oude tippelzones, red.), de drugsscene in Spangen en de makkelijke bereikbaarheid.

Vooral rond de sluiting van de tippelzone werden hoerenlopers gepakt, meer dan honderd. Vorig jaar waren dat er 51 en nu al 61. Behalve een bon krijgen de mannen een waarschuwende brief thuis van de burgemeester.

Azrael
28 februari 2007, 08:43
Behalve een bon krijgen de mannen een waarschuwende brief thuis van de burgemeester.

En hier heb ik nu moeite mee. Niet met het feit dat de bewuste personen een boete krijgen, het is tenslotte strafbaar. Maar waarom moet er door de overheid worden ingebroken in de huiselijke sfeer. Wat geeft de overheid het recht om een gezin op te breken of om er onoverkomelijke problemen te veroorzaken? Ik vond deze vorm van betutteling werkelijk alle grenzen te buiten gaan.