PDA

Volledige versie bekijken : Duitse presentator Dieter Thomas Heck overleden



Big30
25 augustus 2018, 23:37
De Duitse presentator en schlagerzanger Dieter Thomas Heck is overleden. Hij stierf donderdag op 80-jarige leeftijd, zo heeft zijn woordvoerder vrijdag bekendgemaakt.

Heck was jarenlang het gezicht van het populaire muziekprogramma ZDF Hitparade, dat hij presenteerde van 1969 tot 1984. De in Duitsland mateloos populaire entertainer presenteerde verder talloze andere tv-programma’s en was ook te zien in films en series.


https://www.telegraaf.nl/entertainment/2478721/duitse-presentator-dieter-thomas-heck-overleden

Heb je een bepaalde leeftijd en keek je wel eens Duitse TV en ben je niet onbekend met het fenomeen schlagers, kun je de tekst van Du van Peter Maffay of de vele hits van Heino meebleren dan ontkwam je niet aan Dieter Thomas Heck.
Kult en Camp ineen. Beetje een foute Duitser maar dan fout in de goede zin vh woord, nou ja hoe ik dat bedoel is lastig uit te leggen :biggrin:!

https://www.telegraaf.nl/images/840x473/filters:format(jpeg):quality(50)/cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/b3bda6d2-a7d3-11e8-84d4-093b01b086a0.jpg

Ik keek om eerlijk te zijn wel eens naar de ZDF Hitparade, ik schaam me er niet voor! Al moet ik toegeven dat ik nog wat betere herinneringen heb aan Rockpalast.


Er war einer der ganz großen Moderatoren der deutschen Nachkriegsgeschichte: Dieter Thomas Heck muss in einem Atemzug mit Hans-Joachim Kulenkampff, Rudi Carrell, Peter Frankenfeld und Peter Alexander genannt werden. Heck prägte mit seiner "ZDF-Hitparade" eine ganze Generation und war einer der wenigen Star-Moderatoren des Zweiten Deutschen Fernsehens.
https://www.stern.de/kultur/tv/peinlich--zdf-widmet-dieter-thomas-heck-lieblose-15-minuten-8227154.html

uurtje
25 augustus 2018, 23:54
Dit was een grootheid die gegaan is. Meer valt er niet over te zeggen. In het tijdperk dat er maar een paar zenders waren, was 'zijn' hitparade een zogenaamde 'strassenveger'. Iedere Duitser en menig Nederlander zat voor de buis. Met de komst van de NDW (Neue Deutsche Welle) won zijn show ook bij de toen jeugdige kijkers aan belangstelling. Nena, Trio, Hubert Kah, Falco, Fraulein Menke, Rio Reiser, Rheingold, Spider Murphy Gang, Tom Schilling en en en en stonden allemaal op het lijstje. Net zoals Marianne Roos, Howard Carpendale, Ronald Kaiser en Marianne Rosenberg. Een icoon is heen gegaan..........

Voor de huidige jeugd; deze man was ooit autoverkoper. Dus geef nooit op......

Big30
26 augustus 2018, 00:24
De NDW tijd was zeker een tijd dat je wel bijna verplicht was te kijken naar de Hitparade, niets mee mis. Ook typisch was dat je vaak, nou ja vaak, maar het viel op, Engels talige songs bij de Hitparade zag die dan in het Duits vertaald waren. Zal maar niet alle voorbeelden geven.
Dieter Thomas Heck was zeker een icoon van zijn tijd waar de Culturele elite een beetje op neer keek en die pas later pas op zijn juiste waarde werd geschat.

mechelen
26 augustus 2018, 00:36
Je had maar een paar zenders... Vlamingen keken massaal naar de Nederlandse TV, in Nederland keek men naar Duitse programma's. En in het zuiden van België keek (en kijkt men nog steeds) massaal naar TF1... In Wallonië hadden vele mensen 2 antennes op het dak, voor Antenne 2. :baeh:

Partycrasher
26 augustus 2018, 01:04
Dat was de tijd dat Duitsers zich waardig gedroegen. Tegenwoordig zijn Duitsers een domme bende van meelopers die allemaal een hele lange lijst van 'bekende' personen hebben bij wie ze persé willen slijmen. Dat land had nooit verenigd moeten worden. Dat fantastisch mooi Russisch bouwwerk had er voor altijd moeten staan, inclusief alle graffiti, ongeacht de inhoud. Ik mis die tijd echt.

deket
26 augustus 2018, 01:33
@Mechelen Vlamingen keken voor de komst van de commerciële tv vooral naar Nederland en Duitsland, buiten de eigen BRT.
Wat me opviel was bij mensen zoals Dieter Thomas Heck, dat het taalgebruik en dictie, uitspraak etc veel grondiger leek dan nu.
Zelfs een Ad de Visser bij Toppop en een Mike Verdrengh bij Binnen en Buiten.
Presentatoren momenteel : bij elke zin, het woord ongelooflijk als stopwoord (Adriaan Van Hoof, Tom Lenaerts) knotsgek (Coppens) waanzinnig (Bart Peeters) maar erger,: slecht nederlands zoals :"hoe noemt dat,? Dit kost duur, vanbuiten leren, ik heb zoiets van,,, zowezo,,,,groter als,,,, etc
Geen echte werelddrama maar wel opmerkelijk. Toen werden er zulke fouten nooit gemaakt

Pelagos
26 augustus 2018, 01:38
Ik dacht niet dat de hitparade uit de oude Bondsrepubliek Duitsland ook in Nederland te zien was.


Dat was de tijd dat Duitsers zich waardig gedroegen. Tegenwoordig zijn Duitsers een domme bende van meelopers die allemaal een hele lange lijst van 'bekende' personen hebben bij wie ze persé willen slijmen.
Dat land had nooit verenigd moeten worden.
Dat fantastisch mooi Russisch bouwwerk had er voor altijd moeten staan, inclusief alle graffiti, ongeacht de inhoud. Ik mis die tijd echt.

Hear, hear!

Big30
26 augustus 2018, 02:02
Je had maar een paar zenders... Vlamingen keken massaal naar de Nederlandse TV, in Nederland keek men naar Duitse programma's. En in het zuiden van België keek (en kijkt men nog steeds) massaal naar TF1... In Wallonië hadden vele mensen 2 antennes op het dak, voor Antenne 2. :baeh:
Ik kan me nog herinneren dat we kabel-TV kregen, volgens mij eind jaren 70, exact jaartal weet ik niet meer. Daarvoor kon je alleen TV via de ether ontvangen wat de keuze, afhankelijk van waar je woonde redelijk beperkt maakte.
Waar ik opgroeide betekende dat je dan alleen de Nederlandse zenders en ARD, ZDF, WDR en NDR kon zien. Logisch dat je dan vaak naar de Duitse TV keek ;).
Duitse zenders kon je uiteraard alleen ontvangen in het ether tijdperk als je niet al te ver van Duitsland af woonde, zelfde geldt voor Belgische zenders in NL

Dit soort kleine details bepalen wel wat deel uitmaakt van jouw jeugd herinneringen. Nog niet zo lang geleden had ik het over Rosenmontag in Köln met een collega, afkomstig uit het Westen vh land, hij dacht dat het ging over een Gayparade op een maandag :rolleyes:.

Partycrasher
26 augustus 2018, 02:24
Ik dacht niet dat de hitparade uit de oude Bondsrepubliek Duitsland ook in Nederland te zien was.
Alles uit Duitsland was te zien in Nederland. Wij konden kijken naar Duitsland 1 (ARD), Duitsland 2 (ZDF), Duitsland 3 (WDR), Duitsland 3 (SWF) en later kwamen daar Sat.1 en RTL+ bij. Het waren hele leuke zenders in die tijd. Voor mijn gevoel heb ik nooit iets van staatspropaganda gemerkt toen.

Kwibus2
26 augustus 2018, 02:26
Duitse zenders kon je uiteraard alleen ontvangen in het ether tijdperk als je niet al te ver van Duitsland af woonde,

Ook toen schreed de techniek voort.
Ontvangst van Duitse zenders was tot midden in Nederland mogelijk met een raster antenne en gebruik van een antenneversterker.
Zal eind jaren zestig geweest zijn.

Partycrasher
26 augustus 2018, 03:15
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQnG2SthKCpW_PAcJ90Fd-Uc7NiuJx9dtPvSXpXIjg_Cb12Yj7S

Wat een fantastische tijd was dat toch. De jeugd van nu weet niet hoe de wereld voor een hele korte tijd bijna perfect was.

Partycrasher
26 augustus 2018, 19:17
Voordat dat waardevolle bouwwerk vernield werd waren de enige buitenlanders in West-Duitsland Turken, Grieken, Joegoslaven, Italianen, Spanjaarden en Portugezen. Allemaal nette mensen. Toen had iedereen goede zin. Dat was een vredige tijd. Elke Duitser die weet wat er op dit moment aan de hand is in zijn/haar land mist die tijd.

Brad Clitt
26 augustus 2018, 19:29
Elke Duitser die weet wat er op dit moment aan de hand is in zijn/haar land mist die tijd.

Maar wel steeds op die trekpop van de NWO blijven stemmen, of zouden er niet zoveel Duitsers zijn die weten dat Duitsland op de rand van de afgrond staat...
Nou vooruit, hier het allerbeste wat de Duitse muziek heeft voortgebracht, toevalligerwijs ook mijn favoriete nummer...



https://www.youtube.com/watch?v=eNvUS-6PTbs


Voor de volledigheid ook nog het 'live-optreden' in de opvolger van de ZDF Hitparade...



https://www.youtube.com/watch?v=nPnZ-T8j2sc

Eddy_V
26 augustus 2018, 20:08
Het cynisme van Brad overstijgt met deze post wel alle grenzen :biggrin:

Badslippers
26 augustus 2018, 22:49
Alles uit Duitsland was te zien in Nederland. Wij konden kijken naar Duitsland 1 (ARD), Duitsland 2 (ZDF), Duitsland 3 (WDR), Duitsland 3 (SWF)

Correct. Ik beperk me dan tot de jaren 70. We keken vooral naar de talrijke Duitse krimi's en de nagesynchroniseerde buitenlandse series zoals o.a. "Jason King", "Die Zwei (The persuaders)". Vooral die laatste was spannend en hilarisch door die nasynchronisatie. Glansrollen van Toni Curtis en Roger Moore.
https://www.youtube.com/watch?v=OmLDLxnJN1Y
Let even op de auto's van beide heren. Moore in een "Bahama Yellow Aston Martin DBS" en Curtis in een "Ferrari Dino 246 GT"

En dan nog tal van westerns zoals "Die Leute von der Shiloh Ranch", "The High Chaparral", "Gunsmoke". Staat me tevens iets bij dat er zo'n horror serie speelde. Ook nagesynchroniseerd maar oorspronkelijk Engelstalig. "Dr. Mabuse" of zoiets met die lelijkerd Klaus Kinski. Ach ja, toen was tv nog een happening. Programmering begon pas om een uur of 19:00. En natuurlijk het iconische "Tatort", De eerste aflevering werd uitgezonden op 29 november 1970, "Taxi nach Leipzig".

En waar moet je het vandaag mee doen? Dieter Bohlen. Brrr, mag ik even een teiltje? Ook om te kotsen Daniela Katzenberg en Thomas Gottschalk

Jack42
26 augustus 2018, 23:44
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQnG2SthKCpW_PAcJ90Fd-Uc7NiuJx9dtPvSXpXIjg_Cb12Yj7S

Wat een fantastische tijd was dat toch. De jeugd van nu weet niet hoe de wereld voor een hele korte tijd bijna perfect was.Als sinterklaas en zwarte piet ook nog op die foto zouden staan was de foto helemaal perfect mbt die fantastische tijd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Partycrasher
27 augustus 2018, 00:07
Maar wel steeds op die trekpop van de NWO blijven stemmen, of zouden er niet zoveel Duitsers zijn die weten dat Duitsland op de rand van de afgrond staat...


Nee, het zijn er echt heel weinig. Bijna alle Duitsers hebben écht een lijst met personen waar ze mee op de foto willen of een handtekening van willen. Het liefst de combinatie van beide. Vraag maar een keer aan een Duitser. Het is lachwekkend, maar waar. De meesten van die personen op die lijsten zijn ook nog eens buitenlanders, al dan niet in Duitsland wonend. Die personen op die lijsten propageren trouwens allemaal de huidige toestand van Duitsland en de wereld, maar da's niet de reden van de adoratie van die personen door Duitsers. De reden is gewoon waar die personen bekend door zijn.

Daarom zullen de Duitsers ook nooit zeggen dat het allemaal maar eens afgelopen moet zijn met alle onzin. Ze zijn namelijk zélf met die onzin bezig.

mechelen
27 augustus 2018, 00:52
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQnG2SthKCpW_PAcJ90Fd-Uc7NiuJx9dtPvSXpXIjg_Cb12Yj7S

Wat een fantastische tijd was dat toch. De jeugd van nu weet niet hoe de wereld voor een hele korte tijd bijna perfect was.

Geen teletekst, zelfs geen afstandsbediening. Je mocht al blij zijn als je naar een kleurenteevee kon kijken... :hammer:

deket
27 augustus 2018, 01:05
Het is juist door dit dubben van films en series dat de Duitsers zo moeilijk een andere taal leren. (Nochtans spreken ze alleen nog Duits in Oostenrijk en een kkein stukje Zwitserland) ja en aan het Gardameer voor de toeristen)
Dan hoor je op de Duitse tv kleppers zoals Marlon Brandon, en Al Pacino in het Duits spreken. Hou toch op.

mechelen
27 augustus 2018, 01:11
Het is juist door dit dubben van films en series dat de Duitsers zo moeilijk een andere taal leren. (Nochtans spreken ze alleen nog Duits in Oostenrijk en een kkein stukje Zwitserland) ja en aan het Gardameer voor de toeristen)
Dan hoor je op de Duitse tv kleppers zoals Marlon Brandon, en Al Pacino in het Duits spreken. Hou toch op.

Dat doen de Franstaligen ook, zelfs in bioscopen in Brussel of Luik worden films gedubd...:mad_6:

deket
27 augustus 2018, 01:18
Nu weet je ook een van de redenen waarom de Franstaligen ook minder aanleg hebben om andere talen te leren, z7j zijn ook niet zo gemotiveerd, over het algemeen toch.
Herinner jij expremier Di Rupo nog? Ik had lang geleden na mijn scheiding een Poolse poetsvrouw, die toen nog maar 1 jaar in België verbleef. Wel ze sprak beter Nederlands dan tal van Franstalige ministers