Inloggen

Volledige versie bekijken : Lieveheersbeestje is slettebak

Willem2
6 februari 2007, 18:48
Bron : Telegraaf.nl

LONDEN - Lieveheersbeestjes worden gebruikt bij de Beweging Tegen Zinloos Geweld, maar het vrouwtje van de keversoort doet dit symbool geen eer aan. Zij is letterlijk een mannenveslindster.

Het vrouwelijk lieveheersbeestje heeft meer weg van de seksliefhebber uit de reclame van de Peugeot 207 waar twee kevers het er even lekker van nemen. Maar waar in het filmpje de lieveheersbeestjes moe maar voldaan weer verder vliegen, laat in het echte leven mevrouw de kever geen poot heel van haar mannelijke vrijer. Die wordt bij voorkeur gedood na de liefdesdaad.

Het onschuldig ogende vrouwtje heeft namelijk een geheime bewaarplaats voor een bacterie die elk mannetje dat haar pad kruist kan doden. Deze Wolbachia-bacterie zorgt ook voor de promiscuïteit van het vrouwtje. Dat blijkt uit een onderzoek van Britste wetenschappers dat gepubliceerd is in de Journal Current Biology.

Door de Wolbachia-bacterie is op sommige plekken het aantal mannetje teruggelopen tot één op honderd vrouwtjes. En die mannetjes die niet de pijp uitgaan door een infectie, raken uitgeput door de contante vraag naar seks van de dames – wat weer gevolgen heeft voor de kwaliteit van hun sperma. Ook blijken de mannelijke eitjes van het lieveheersbeestje soms door de Wolbachia-bacterie van moeder te zijn besmet waardoor er geen larve uit het eitje komt.

Wat de gevolgen zijn van de Wolbachia-baterie en waarom vrouwelijke lieveheersbeestjes er geen last van hebben, is niet bekend.

rplover
6 februari 2007, 21:34
.... noemt niet voor niets coconella, euh, coccinella, bedoel ik natuurlijk :D
Sorry, coco 2, maar dit kon ik echt niet laten :smile2:

uurtje
6 februari 2007, 21:51
Volgens mij zijn er ook vrouwelijke spinnen die hun mannetje na de daad oppeuzelen.

Dit in het kader van nutteloze toevoegingen......

rplover
6 februari 2007, 21:55
Volgens mij zijn er ook vrouwelijke spinnen die hun mannetje na de daad oppeuzelen.

Enkel in de vrije natuur, niet in gevangenschap.
Nog nuttelozer :D

.357 magnum
6 februari 2007, 22:16

De zwarte weduwe.

rplover
6 februari 2007, 22:21
De zwarte weduwe.
Bonnie??????

nita
6 februari 2007, 23:48

en bidsprinkhanen......:sleep:

groetjes, nita