PDA

Volledige versie bekijken : De man die de wereld de Big Mac gaf, is overleden



Piet Plezier
30 november 2016, 18:41
De uitvinder van een van de beroemdste hamburgers ter wereld is overleden: Jim Delligatti. Hij is niet alleen geestelijk vader van de Big Mac, maar ook van de Egg McMuffin.

In 1967 was Michael 'Jim' Delligatti een franchisehouder van McDonald's in een buitenwijk van de stad Pittsburgh. Hij vond dat de standaardburger te klein was en bedacht daarom een groter alternatief.

Delligatti kwam met de Big Mac op de proppen: een hamburger die bestond uit twee stukken vlees, met niet alleen een broodje aan de onder- en de bovenkant, maar ook in het midden. Voor wie 'm niet kent: op de burger zitten verder ijsbergsla, een plak kaas, uien, augurken en speciale saus.

Vlaggenschip

De Big Mac, in het begin nog de Aristocrat en Blue Ribbon Burger geheten, was meteen een groot succes. Binnen een jaar was de burger niet alleen in het restaurant van Delligatti te koop, maar in alle Amerikaanse McDonald's-vestigingen.

Ook wereldwijd sloeg de Big Mac aan. De burger groeide uit tot het vlaggenschip van McDonald's. Er is zelfs een economische meetlat op gebaseerd die de koopkracht in verschillende landen vergelijkt: de Big Mac-index.

nu hoop ik dat die hamburgerketen ook snel verdwijnt met die gore rommel

http://nos.nl/artikel/2145848-de-man-die-de-wereld-de-big-mac-gaf-is-overleden.html

Big30
30 november 2016, 18:52
Lekker hoor, een hommage aan de Big Mac en Jim Delligatti.

18115

Piet Plezier
30 november 2016, 18:55
Big (mac) 30 ik vind het echt zo goor en sladderig in me mond
Ik ga heeeeeeeeeel soms mee met me dochter maar liever niet als wel
Het enige lekker wat ze hebben is de mayonaise, maar dat is weer een ander topic

Big30
30 november 2016, 19:01
De mayo bij de Nederlandse Mac schijnt dan weer minder dan wel anders van smaak te zijn dan bij de Duitse Mac.
Aldus althans een vrij onbetrouwbare want Roemeense bron. De Belgische wat zure mayo is de beste.

BefBeer
30 november 2016, 19:10
Wat er in Nederland aan smeu bij de frietjes wordt gedaan is niet te eten!
Per ongeluk eenmaal mee in aanraking gekomen en als ik hier nog aan denk proef die rotzooi weer.

BefBeer

SAS
1 december 2016, 09:38
Als hij vers voor mij wordt gemaakt dan is het super lekker!
En ik eet hem graag maar wel zonder de kaas.:biggrin:
Maar als ik hem op heb dan kan ik ook prima weer een paar maanden wachten voor de volgende keer;)

deket
3 december 2016, 00:59
De man zelf had er geen patent op en dus geen cent voor gekregen, alleen een lintje.
98j is btw een mooie leeftijd, zou hij dagelijks van zijn uitvinding gegeten hebben?
In Amerika eten ze dit in de ochtend al.
nu zowel de broodjes, industrieel dus klef, als de frietjes komen uit de diepvries.
geef mij maar een oeroude echte Vlaamde frituur zoals ik ook brood verkies van een warme bakker dan groothandel.
in Nederland moet je oppassen met frituren, vlak bij de walletjes staat er een met opschrift :echteVlaamse friet'wel ik moest het uitbraken, gelukkig niet in toplessbar la vie en rose maar in het grandhotel. Deze frieten waren dus nog slechter dan die van mc Donald

Big30
3 december 2016, 01:08
De Mc Freet is eigenlijk vrij goor, zeer goor, toch kom ik er graag, Big Mac Menu medium met cola en fritessaus. Lekker hoor, Roemeentjes zijn er ook dol op :tongue:!