PDA

Volledige versie bekijken : Standbeeld voor prostituees

Willem2
8 oktober 2006, 15:34
Bron : telegraaf.nl

AMSTERDAM - De prostituees van de Amsterdamse Wallen worden vanaf begin volgend jaar geëerd met een eigen standbeeld. Om meer respect voor het oudste beroep ter wereld te creëren komt op het Oudekerksplein, midden in de rosse buurt, een bronzen sculptuur van een prostituee achter het raam te staan.

Mariska Majoor van het Prostitutie Informatie Centrum nam het initiatief voor het beeld. De bronzen dame staat "wijdbeens, op hoge hakken, met de handen in de zij en kijkt vol zelfvertrouwen om zich heen." Het standbeeld moet de prostitutie uit het verdomhoekje halen. Wat nog ontbreekt, is een vergunning en een deel van de rekening van 13.000 euro.

Dat is toch wel gek want nog niet zo heel lang geleden wilde de lijsttrekker van de PvdA in Amsterdam de Wallen sluiten. Kennelijk zal dat volgend jaar gevierd gaan worden met een standbeeld ter nagedachtenis :D ;)

Willem2 :wink:

Big30
8 oktober 2006, 15:58
Ontwerp van het beeld is een kwestie van hergebruik van een ontwerpje welke men in Wageningen wou plaatsen, is geloof ik niet doorgegaan.

http://www.monumentaal-ontwerper.nl/images/3/vrijheidsvuur/vvuur_g.jpg

Koosnaampje van dit niet gerealiseerde paaltje was "de lul van Bernhard", heb het niet zelf bedacht ... ;) .

Gr. B.

Willem2
17 januari 2007, 17:01
Bron :fok.nl

Binnenkort verrijst op de Wallen in Amsterdam een bronzen standbeeld als eerbetoon aan alle prostituees op de wereld. Het initiatief komt van ex-prostituee Mariska Majoor.

Zij liet het beeld ontwerpen door kuntenares Els Rijerse. Majoor maakte bekend dat het beeld eind maart wordt onthuld. De gemeente Amsterdam heeft een vergunning verleend voor het kunstwerk. Majoor wil met het beeld respect uiten voor de miljoenen vrouwen en mannen die hun brood verdienen in het eeuwenoude vak. Het standbeeld moet prostituees en gigolo's kracht bieden, omdat ze het volgens Majoor in veel landen moeilijk hebben en veel mensen weinig respect voor ze hebben.

Het Nieuwsblad maakte het ontwerp voor het bronzen beeld bekend. Rijerse maakt een standbeeld van een vrouw die zelfverzekerd de wereld inkijkt. Ze heeft haar handen op haar zij en staat op een trapje in een deurpost.

Mariska Majoor was gisteren in het programma Pauw en Witteman om tekst en uitleg te geven.

Big30
17 januari 2007, 17:18
Mijn voorstel had ik al ingediend ;)!

Groet,
Big30

Willem2
3 april 2007, 17:43
Zaterdag is dat standbeeld dus onthuld. Zie ook mannen achter de ramen.

Filmpje en tekst over de onthulling en ophef over het standbeeld : http://www.dvhn.nl/article1691816.ece

little diablo
4 april 2007, 20:33
Hadden ze nou niks erotischer kunnen bedenken:rolleyes:

Saluti L Diablo

Willem2
4 april 2007, 20:46
Hadden ze nou niks erotischer kunnen bedenken:rolleyes:

Saluti L Diablo

Misschien gaat het beeld helemaal niet over erotiek. Heb je daar wel eens over nagedacht ;) . Maar er staat toch nog een vrouw op :D

little diablo
4 april 2007, 21:35
Misschien gaat het beeld helemaal niet over erotiek. Heb je daar wel eens over nagedacht ;) . Maar er staat toch nog een vrouw op :D
Nee gaat meer over respekt:rolleyes: maar toch;)

Saluti L Diablo

Jansen
4 april 2007, 22:58
Van mij mogen ze allemaal in het wassen beelden museum,dan kan ik met mijn kinderen een keer op bezoek en hun laten zien wat mijn 150 veroveringen waren de laatste 20 jaar.:rofl: