Volledige versie bekijken : De 9 grootste mythes over herpes
pietSAN
9 oktober 2015, 10:53
Beste mensen,
Herpes is bij de mens een van de meest voorkomende virussen die ook seksueel overgedragen wordt. Er bestaan veel misverstanden over deze soa.
Mijn collega's van de Aids Soa Infolijn hebben de meest gehoorde mythes op een rijtje gezet.
Ik deel ze graag met jullie.
De eerste 3 zijn:
(de andere kun je hier lezen (http://www.soaaids.nl/nl/soas/veel-voorkomende-soas/genitale-herpes/de-9-grootste-mythes-over-herpes))
Mythe 1: Met herpes kun je nooit meer normale seks hebben
Feit: In Nederland is een meerderheid van de mensen (50-70%) drager van herpes. Heb je eenmaal herpes dan blijft het in je lichaam aanwezig. De meeste mensen merken hier niets van en zullen er ook nooit iets van merken. Anderen krijgen symptomen zoals blaasjes, zweertjes of wondjes op en rond de mond (koortslip) of op of rond de geslachtsdelen. Die symptomen verdwijnen ook weer. Bij sommige mensen komen de klachten af en toe terug. Heb je symptomen? Dan is de kans op overdracht van het virus groter. Veilige seks is altijd belangrijk bij het voorkomen van elke soa. Of je nu wel of niet herpes hebt.
Mythe 2: Als je herpes hebt, heb je onveilige seks gehad
Feit: Een condoom gebruiken bij seks verkleint de kans om herpes op te lopen. Het geeft helaas geen 100% bescherming. Er kan virus buiten de rand van het condoom zitten. Ook kun je via je vingers en mond herpes overdragen.
Mythe 3: Geen klachten, niet besmettelijk
Feit: Als symptomen ontstaan, ontstaan deze meestal een week na infectie. Deze verdwijnen na ongeveer drie weken. Het lijkt dan alsof het virus weg is. Maar er kan altijd een nieuwe periode met symptomen volgen. De kans op overdracht is het grootst door middel van contact met blaasjes tijdens zo’n periode. Maar ook als er geen blaasjes zichtbaar zijn is overdracht mogelijk. Dus ook zonder klachten kun je soms besmettelijk zijn, maar dat betekent dus niet dat je altijd besmettelijk bent.
Vriendelijke groet,
pietSAN
de duisburg spesjalist
9 oktober 2015, 16:45
Beste mensen,
Herpes is bij de mens een van de meest voorkomende virussen die ook seksueel overgedragen wordt. Er bestaan veel misverstanden over deze soa.
Mijn collega's van de Aids Soa Infolijn hebben de meest gehoorde mythes op een rijtje gezet.
Ik deel ze graag met jullie.
De eerste 3 zijn:
(de andere kun je hier lezen (http://www.soaaids.nl/nl/soas/veel-voorkomende-soas/genitale-herpes/de-9-grootste-mythes-over-herpes))
Mythe 1: Met herpes kun je nooit meer normale seks hebben
Feit: In Nederland is een meerderheid van de mensen (50-70%) drager van herpes. Heb je eenmaal herpes dan blijft het in je lichaam aanwezig. De meeste mensen merken hier niets van en zullen er ook nooit iets van merken. Anderen krijgen symptomen zoals blaasjes, zweertjes of wondjes op en rond de mond (koortslip) of op of rond de geslachtsdelen. Die symptomen verdwijnen ook weer. Bij sommige mensen komen de klachten af en toe terug. Heb je symptomen? Dan is de kans op overdracht van het virus groter. Veilige seks is altijd belangrijk bij het voorkomen van elke soa. Of je nu wel of niet herpes hebt.
Mythe 2: Als je herpes hebt, heb je onveilige seks gehad
Feit: Een condoom gebruiken bij seks verkleint de kans om herpes op te lopen. Het geeft helaas geen 100% bescherming. Er kan virus buiten de rand van het condoom zitten. Ook kun je via je vingers en mond herpes overdragen.
Mythe 3: Geen klachten, niet besmettelijk
Feit: Als symptomen ontstaan, ontstaan deze meestal een week na infectie. Deze verdwijnen na ongeveer drie weken. Het lijkt dan alsof het virus weg is. Maar er kan altijd een nieuwe periode met symptomen volgen. De kans op overdracht is het grootst door middel van contact met blaasjes tijdens zo’n periode. Maar ook als er geen blaasjes zichtbaar zijn is overdracht mogelijk. Dus ook zonder klachten kun je soms besmettelijk zijn, maar dat betekent dus niet dat je altijd besmettelijk bent.
Vriendelijke groet,
pietSAN
Mag ik hier uit concluderen dat een ieder het virus herpers bij zich draag . en dat je herpers over kan dragen door iemand een zoen te geven op de mond . mijn conclusie is dan simpel weg herpers is niet te bestrijden . er zijn genoeg mensen die herpers onder de leden hebben zonder dat ze het weten . herpers het is net als de Japanse duizend knoop het steek steeds de kop op je denk dat hij weg is maar stiekem zit hij er toch :baeh:
Jansen
10 oktober 2015, 23:26
Bij minder weerstand van het lichaam kan herpes zich ook uiten als een kleine cirkel onder de huid die gaat jeuken,bijvoorbeeld ergens op de buik of rug.
Piet Plezier
11 oktober 2015, 13:56
ff naar de dokter een paar pillen en klaar.
Willem2
11 oktober 2015, 14:38
Ja, goed spoelen met zeep en het is weg hé :rolleyes:
Bluebear
11 oktober 2015, 14:48
Commando! :biggrin:
de duisburg spesjalist
11 oktober 2015, 15:01
weet je het nu nog niet willem2 wassen met schoonmaak azein zou badsliper zeggen :biggrin:
pietSAN
14 oktober 2015, 11:51
Mag ik hier uit concluderen dat een ieder het virus herpes bij zich draag (...) mijn conclusie is dan simpel weg herpes is niet te bestrijden (...)
Beste de duisburg spesjalist en anderen,
Klopt niet helemaal.
Niet de hele wereldbevolking draagt het herpesvirus bij zich, maar wel erg veel mensen. En de meesten daarvan weten het niet, want geen klachten (maar wel overdraagbaar).
Het is nu eenmaal één van die virussen waar de mens mee te maken heeft.
En zoals Jansen zegt: als je afweer een dip heeft, kan het virus opspelen en klachten veroorzaken.
Het is dus vooral een afweerdingetje. Oftewel: de issue is niet zozeer of je het virus oploopt in je leven, maar veel meer of je er last van zult krijgen. En dat geldt voor de meeste mensen weer niet.
Er is geen genezing, maar wel een behandeling met antiherpesmedicatie. Niet zo eenvoudig als Piet Plezier het stelt, maar wel zinvol om bij klachten direct naar de huisarts te gaan en te zorgen dat je bij een forse aanval met deze medicatie wordt behandeld.
Vriendelijke groet,
pietSAN
Piet Plezier
14 oktober 2015, 13:18
en ook lauw water
Dalton
16 oktober 2015, 11:18
Er is geen genezing, maar wel een behandeling met antiherpesmedicatie. Niet zo eenvoudig als Piet Plezier het stelt, maar wel zinvol om bij klachten direct naar de huisarts te gaan en te zorgen dat je bij een forse aanval met deze medicatie wordt behandeld.
Vriendelijke groet,
pietSAN
Program
Het beste is om een bad vol te gooien met spiritus en daar in te gaan liggen met een sigaret in je mond en dan kopje onder gaan dan dooft de sigaret en jij bent dan overal vanaf.
Bij de crematie hoef je zelfs maar 1/2 geld te betalen dus dan heb je toch weer iets verdiend.
Goforit99
17 oktober 2015, 15:37
Ik volg met verbazing deze discussie. Genitale herpes is een mother fucker mocht je er last van hebben. Zeker als het ongeveer maandelijks terug komt. Ik snap niet dat anderen er zo luchtig over doen. Het bepaald ongeveer iemands totale leven. Zover ik weet gebeurd er ook weinig mee. Hoor nooit van echte studies om het mogelijk op te lossen. +1 voor iedereen die het heeft. Je zou er maar mee moeten leven.
pietSAN
19 oktober 2015, 14:38
(...) Het bepaald ongeveer iemands totale leven (...)
Beste Goforit99.
Eens met met je dat het best heftig kan zijn als iemand er vaak last van heeft of wanneer een aanval echt heftig is.
Maar om te zeggen dat het je leven zou moeten bepalen of beheersen?
Nee dus.
Daarvoor hebben we nou juist die mythes eens opgeschreven; om te zorgen dat mensen er enigszins relativerend over kunnen denken en er minder 'drama' van maken. Want dat is dus niet nodig.
Lees de 9 mythes nog eens :) (http://www.soaaids.nl/nl/soas/veel-voorkomende-soas/genitale-herpes/de-9-grootste-mythes-over-herpes)
Vriendelijke groet,
pietSAN
Piet Plezier
19 oktober 2015, 20:27
gewoon goed wassen na de daad en er is niets aan de hand.
En dan kan pietsan zeggen wat hij wil.
Ik word er een beetje moe van.
ANDERS WAS IK ALLANG DOOD GEWEEST.
EEN DAG NIET AO GENEUKT IS EEN DAG NIET GELEEFD.