Volledige versie bekijken : IJsberen en politiek
Willem2
1 maart 2024, 10:18
PVV-leider Wilders heeft op X een oproep gedaan aan VVD en NSC om een rechts kabinet met PVV en BBB mogelijk te maken. Hij schrijft dat de PVV er alles aan heeft gedaan: "We zijn tien keer over onze schaduw heen gesprongen."
Wilders waarschuwt VVD en NSC dat als zij een rechts kabinet niet mogelijk maken er "dankzij jullie" een kabinet-Timmermans komt. Wilders verwijst daarbij naar een stuk in De Telegraaf, waarin staat dat een centrumlinks kabinet met daarin GroenLinks-PvdA aan het roer steeds nadrukkelijker in beeld komt.
Wilders wordt vanochtend opnieuw ontvangen door informateur Putters.
..... https://nos.nl/liveblog/2510417-wilders-spoort-vvd-en-nsc-aan-tot-actie-anders-komt-er-een-kabinet-timmermans
Tja weer communiceren over het medium X zal vast helpen om tot een coalitie te komen :hammer:
broodpoot
1 maart 2024, 15:10
Alsof de VVD in een kabinet gaat zitten met PvdA/GL gaat zitten.
Tjeppah
1 maart 2024, 15:27
Alsof de VVD in een kabinet gaat zitten met PvdA/GL gaat zitten.
Hebben ze in het verleden natuurlijk al vaker gedaan al zie ik het er nu ook niet 1,2,3 van komen
broodpoot
1 maart 2024, 16:00
Met de PvdA ja maar nu met GL is dat net ff te links, verder is het politieke landschap ook wel behoorlijk verschoven en daar komt nog bij dat in zo'n links kabinet ook D'66 komt te zitten en daar heeft de VVD al helemaal geen zin meer in.
Nee hoor, als dit niks wordt (wat ik denk) dan worden het nieuwe verkiezingen en dan zijn we weer een jaar verder.
Willem2
1 maart 2024, 19:00
De formatie is vandaag precies honderd dagen bezig, maar het is nog altijd onduidelijk wat voor kabinet er komt. Een meerderheidskabinet van PVV, VVD, NSC en BBB zit er niet meer in. Maar wat dan wel? De vier partijen lijken in elk geval tot elkaar veroordeeld te zijn.
"Kom op VVD en NSC", verzuchtte Wilders vanmorgen op X, "maak een rechts kabinet mogelijk". Hij vreest dat er anders "dankzij jullie" een kabinet-Timmermans komt, met de op een na grootste partij GroenLinks-PvdA dus. Dat is wat Wilders betreft de grootste nachtmerrie.
"De kiezers willen een centrumrechts kabinet van PVV, VVD, BBB en NSC", herhaalde Wilders nog maar eens. Dat blijkt volgens hem uit de verkiezingsuitslag: de vier partijen tellen nu op tot een comfortabele meerderheid van 88 zetels in de Tweede Kamer.
Maar aan een meerderheidskabinet, dat nog altijd de voorkeur heeft van PVV en BBB, willen VVD en NSC echt niet meewerken. Die partijen hebben dus de sleutel in handen.
.... https://nos.nl/collectie/13962/artikel/2511007-deadline-informateur-nadert-na-100-dagen-nog-geen-zicht-op-nieuw-kabinet
noglangnietuitgewandeld
2 maart 2024, 06:22
Als dit waar is, zelfs als dit voor de helft waar is, dan wordt het bijkans onmogelijk om met Omtzicht überhaupt samen te werken. Ook over links niet want dan is de VVD nodig en aangezien Yesilgüz er van A tot Z bij geweest is en met eigen ogen alles aanschouwd heeft, weet ze inmiddels wat een onstabiele factor hij is. Drie jaar geleden een zware burn out en nu teveel hooi op de vork. Dan zouden de nieuwe verkiezingen er van kunnen komen. Daar heeft wel de PVV het meest bij te winnen. Kortom, een soap van heb ik jou daar.
https://www.telegraaf.nl/video/1813626529/bizar-wat-zich-aan-de-onderhandelingstafel-afspeelde
Brad Clitt
2 maart 2024, 08:12
Tuurlijk is dit waar, want het was gisteren ook bij Derksen.
Badslippers
2 maart 2024, 09:40
Als dit waar is, zelfs als dit voor de helft waar is, dan wordt het bijkans onmogelijk om met Omtzicht überhaupt samen te werken. Ook over links niet want dan is de VVD nodig en aangezien Yesilgüz er van A tot Z bij geweest is en met eigen ogen alles aanschouwd heeft, weet ze inmiddels wat een onstabiele factor hij is. Drie jaar geleden een zware burn out en nu teveel hooi op de vork. Dan zouden de nieuwe verkiezingen er van kunnen komen. Daar heeft wel de PVV het meest bij te winnen. Kortom, een soap van heb ik jou daar.
https://www.telegraaf.nl/video/1813626529/bizar-wat-zich-aan-de-onderhandelingstafel-afspeelde
Begint op Amerikaanse toestanden te lijken. Vraag me altijd af waar, wanneer en hoe dat lekken ontstaat. Indien Omtzigt qua mentale gesteldheid werkelijk zo'n instabiele factor is, en je hebt dat als onderhandelaar (van der Plas, Yesilguz, Wilders, Plasterk, Putters) gemerkt, dien je dat persoonlijk aan hem te vertellen. Tenminste als je op basis daarvan niet met hem wil samenwerken. M.a.w. klare wijn schenken en duidelijk zijn. Begrijp ook niet hoe Wouter de Winther aan zijn info komt. Ik stel me voor dat ze met hun vieren om tafel zitten eventueel geflankeerd door een partijgenoot. Bijvoorbeeld Yesilguz met de tassendrager van Rutte (Hermans). En dan zullen er nog een paar administratieve ambtenaren bij zitten die de notulen maken. Dan zal toch op zijn minst een van die personen naar iemand anders gaan lekken. Dat kan een partijgenoot zijn die op zijn beurt naar een journalist (de Winther) stapt en hem die info toefluistert. En die laatste maakt het dan wereldkundig.
Redelijke zieke sfeer daar. Als ik informateur zou zijn en met eigen ogen gezien heb hoe Omtzigt instort tijdens het onderhandelen en zijn mede-onderhandelaars daarover gaan roddelen (in mijn bijzijn) zou ik onmiddellijk de onderhandelingen stoppen en de opdracht teruggeven. Maar ja, ik ben geen informateur.
Willem2
4 maart 2024, 15:44
Nederland moet het recht op goede huisvesting veel beter vastleggen in de grondwet. Nu staat daar dat huisvesting ‘een zorg van de overheid is’, maar daar moet veel duidelijker worden opgeschreven dat de Staat verplicht is alle burgers van goede huisvesting te voorzien.
.... https://www.ad.nl/binnenland/speciale-vn-rapporteur-nederland-moet-grondwet-aanpassen-om-woningcrisis-op-te-lossen~a555ea1c/
Wie in Nederland een huis wil kopen, heeft een behoorlijk inkomen nodig. Maar wat koop je eigenlijk op de Nederlandse woningmarkt voor een budget van 4 tot 5 ton? Spaarplatform Raisin vergeleek het aanbod in Nederlandse steden. Heerenveen is dé stad waar je het meeste huis krijgt voor je geld. In Haarlem moet je het voor dat bedrag met een stuk minder doen.
.... https://www.ad.nl/wonen/hoeveel-huis-krijg-je-nog-voor-een-half-miljoen~a7fbc984/
Een gemiddelde woning in Nederland is pas te betalen met een inkomen van bijna 100.000 euro. Dat maakt eigen geld buitengewoon belangrijk als je een huis wil kopen, stelt dataverzamelaar Calcasa.
Een huis kostte eind vorig jaar gemiddeld 452.000 euro. Om de aankoop van zo'n woning te kunnen financieren, heb je een bruto jaarinkomen van minstens 95.000 euro nodig. Maar het modale inkomen in Nederland is minder dan de helft daarvan: 44.000 euro.
.... https://www.nu.nl/economie/6303838/pas-als-je-bijna-100000-euro-verdient-kun-je-een-gemiddeld-geprijsd-huis-kopen.html
niet alles is een politiek probleem maar die hebben wel een grote vinger in de pap.
En dat wordt nog een hele puzzel met het komende kabinet. Je moet keuzes maken en dat is heel lastig voor heel wat partijen.
WANDELAAR5
4 maart 2024, 16:05
Dit is absoluut een politiek probleem
1) De overheid heeft gegraaid in de kassen van de woningcorporaties (een voorbeeld dat door sommige directeuren en bestuurders helaas is gevolgd. Consequentie is dat er minder huurwoningen worden gebouwd voor de lagere inkomens en de druk op de onderste regionen van de woningmarkt toegenomen is. In 2006 hadden de woningcorporaties nog 36% van alle huizen in bezit!
2) De overheid heeft de processen voor vergunningen veel te lang en complex gemaakt. Mensen en pensioenfondsen zat die willen bouwen. Maar het aantal afgegeven bouwvergunningen is meer dan gehalveerd.
3) De overheid heeft ons op milieugebied helemaal vastgezet. Elk gebiedje met 10 bomen is Natura2000 geworden. Niemand die heeft na gedacht over de consequenties. Dan nog even uitdagende stikstofdoelen goedkeuren in Europa, de intensieve veehouderij ongebreideld laten groeien en nu mag er geen huis meer gebouwd worden omdat de stikstofnormen dat niet toe staan.
Net na de tweede wereldoorlog lag half Nederland in puin en waren mensen ingetrokken bij familie en toen is er in noodtempo gebouwd. Gasterminals toen Rusland geen gas meer mocht leveren zijn in een vloek en een zucht gerealiseerd door allerlei processen aan de kant te zetten. Dat zouden we m.i. met de woningbouw ook moeten doen. Samen met institutionele beleggers en corporaties. (NSC had daarvoor overigens de meest complete plannen, maar dat terzijde).
Overal is een tekort aan mensen. Er zijn geen koks, geen buschauffeurs, geen automonteurs (net een afspraak gemaakt voor een onderhoudsbeurt, ik ben over 3 maanden aan de beurt) etc. Banen die prima door vluchtelingen of oost Europeanen gedaan kunnen worden, alleen die kunnen nergens wonen. Dus ze komen niet uit Zuid en Oost Europa, ondanks dat ze hier het 3 of 4 voudige kunnen verdienen.
Wat mij betreft is ons woningtekort en de huizenmarkt die het onmogelijk maakt voor jonge mensen zelfstandig te gaan wonen het grootste probleem in Nederland. Een veel groter probleem dan bijvoorbeeld asielzoekers.
Willem2
4 maart 2024, 16:56
Wat mij betreft is ons woningtekort en de huizenmarkt die het onmogelijk maakt voor jonge mensen zelfstandig te gaan wonen het grootste probleem in Nederland. Een veel groter probleem dan bijvoorbeeld asielzoekers.
Asielzoekers zijn de druppel en de zondebok terwijl het probleem dus anders ligt.
De zogenaamde vrije markt is helemaal niet zo vrij en totaal gereguleerd. En hoeveel ik een voorstander ben van een vrije markt dient hier zeer krachtig te worden ingegrepen. Er moeten goedkope woningen komen voor jongeren maar ook voor ouderen.
Ga maar eens kijken naar Wenen hoe ze dat al in de jaren 20 van de vorige eeuw hebben trachten op te lossen.
Badslippers
4 maart 2024, 21:26
[ . . . ]
Overal is een tekort aan mensen. Er zijn geen koks, geen buschauffeurs, geen automonteurs (net een afspraak gemaakt voor een onderhoudsbeurt, ik ben over 3 maanden aan de beurt) etc. Banen die prima door vluchtelingen of oost Europeanen gedaan kunnen worden, alleen die kunnen nergens wonen. Dus ze komen niet uit Zuid en Oost Europa, ondanks dat ze hier het 3 of 4 voudige kunnen verdienen.
Klopt, vanavond op tv weer zo'n (nieuws)item gezien. Jong stel. Zij Zuid-Afrikaans en hij uit India ik dacht Hindoestaan. Om hun blik te verruimen naar Oekraďne gegaan om te studeren en te leren. Diploma's behaald, getrouwd en toen kwam oorlog. Naar Nederland en zijn daarmee derde landers. Kregen wel een BSN nummer en kregen beiden werk. Ze slaagden er in om een eenvoudige huurwoning te krijgen. Moeten nu het land uit, want dat zegt de wet. Ik vind het regelrechte nonsens. Dan schiet de wet zijn doel voorbij.
En inderdaad geen mensen te krijgen voor de meest simpele beroepen. Werk wordt inderdaad gedaan door o.a. Oost-Europeanen zoals Polen en andere mensen uit de EU. Werk zat maar geen mensen. Leegstand van onroerend goed is ook super hoog. Lijkt wel een verborgen thema in Nederland. Antikraak woningen volop in de aanbieding en kun je huren onder de €500. Er zit gewoon iets scheef. Klimaat moet maar even pas op de plaats maken en als de sodemieter betaalbaar bouwen. Modulaire wohningen kunnen gebouwd worden onder de ton. Kunnen studenten en starters prima in wonen. Maar ook oudjes. Hoeven ze geen trappen te lopen. Tenslotte enorme scheefgroei tussen arm en rijk. En met arm bedoel ik de hardwerkende, eenvoudige werknemer en niet de klaplopers, profiteurs en lieden die grof misbruik maken van de sociale voorzieningen. En dan heb je de rijke stinkerds met 3 auto's van een ton en hoger op de oprit. Wandelde vanmorgen nog eens door Nieuw Stalberg in Venlo. Doet je gewoon pijn aan de ogen wat daar voor een asociale kasten van huizen staan en gebouwd worden. Waarom mogen die huizen daar wel in de natuur gebouwd worden en waarom wordt daar niet gevarieerd gebouwd? Wie het weet mag het zeggen.
pietpotent44
5 maart 2024, 05:16
Inderdaad, een gemiddelde woning kost nu rond de 4,5 ton !
De onderkant van de markt ligt inmiddels al rond de 3 ton. Voor 2,5 ton kun je bijna nergens nog een woning kopen.
Ik las laatst dat je, om zon gemiddelde woning te kopen, een totaal inkomen moet hebben van bijna een ton. Dat is toch niet normaal meer. Zelfs een koppel met elk 45.000e jaarsalaris, kunnen geen (gemiddeld) huis meer betalen.
Toch blijven azielzoekers ook een groot probleem. Zeker voor een klein landje als Nederland. Niet eens zozeer alleen voor de krappe woningmarkt, maar ook voor alle voorzieningen.
Ik denk dat hun meerwaarde voor onze economie zwaar overschat wordt (voor zover die er uberhaupt is).
En inderdaad een groot tekort aan vaklui in veel sectoren.
Niet alleen installateurs en monteurs, maar ook in bijv. ict, zorg en onderwijs. Kwaliteit van service holt ook overal achteruit. En de prijzen verder opgevoerd. Elke boerenlul die een spijker in de muur kan slaan, mag zich klusser noemen, en een vet uurtarief rekenen.
Misschien beter opnieuw eens het afschaffen / sterk verminderen van pret studies (communicatie wetenschappen, vrijetijdskunde, filosofie, kunstacademie, management opleidingen ), en promoten van echte vak studies (loodgieters, installateurs, it-ers, bouwvakkers, verpleegkundigen).
Willem2
5 maart 2024, 21:28
Het demissionaire kabinet moet plannen uitwerken om niet twee, maar vier grote kerncentrales te bouwen. De Kamer wil dat de extra twee uiterlijk in 2040 draaien.
Een grote meerderheid in de Kamer is voorstander van kernenergie. De oproep van VVD voor meer kerncentrales kon dinsdag rekenen op steun van PVV, BBB, CDA, ChristenUnie, DENK, FVD, SGP, Volt en JA21.
..... https://www.nu.nl/politiek/6304062/kamer-wil-dat-kabinet-plan-maakt-voor-niet-twee-maar-vier-grote-kerncentrales.html
heel opmerkelijk. In Duitsland zijn alle kerncentrales in volledige paniek gesloten terwijl ze nog jaren meekonden en wij gaan nieuwe bouwen.
Het grootste probleem blijft toch wel het afval...
WANDELAAR5
5 maart 2024, 21:50
En vergeet de business case niet. Met realistische kosten voor de jarenlange ontmanteling en beveiliging is het zeer de vraag of een kerncentrale wel winstgevend is. Daarnaast vraag ik me ook af of er in Nederland wel 4 plaatsen zijn met genoeg ruimte om veilig zo’n centrale te kunnen bouwen. Alles onder de zeespiegel lijkt alvast niet zo’n briljant plan.
Kwibus2
6 maart 2024, 11:05
Wel vier nieuwe kerncentrales. Dat zet zoden aan de dijk wanneer de opgewekte energie ook nog getransporteerd kan worden.
Met vier kern centrales kan hooguit 30% van de energie behoefte worden gedekt.
Van de overgebleven 70% kan maximaal 40% worden opgewekt met wind of zon energie.
Blijft er 30% over die niet CO2 vrij opgewekt kan worden. Dat zal voornamelijk gedaan worden met gas gestookte centrales.
Zelfs steenkool komt weer in beeld.
Voor de kust bij Zeeuws Vlaanderen ligt al jaren een windmolen park.
Er is nog geen kWu mee opgewekt die benut kan worden.
Gebrek aan transport capaciteit is de oorzaak.
Dit is de keus waar het om draait: De kerncentrale in Borsele of het windmolen park kan aangesloten worden.
Er is niet voorzien in het tijdig uitbreiden van het hoogspanningsnet.
De noodzaak voor die uitbreiding was te voorzien. Voor visieloos Rutte cs was dat te moeilijk.
Sindsdien wekt het windmolen park alleen hinder op voor de vogels.
Slechts één voorbeeld om het waardeloze overheidsbeleid van 14 jaar Rutte aan te tonen.
Minister Jetten stelt voor de vergunningverlening drastisch te vereenvoudigen.
Acht jaar procedures van verontruste burgers tegen de verlening van een vergunning moet sneller kunnen.
Minister Jetten wil protest middels bezwaarprocedures tegen het verlenen van een vergunning beperken.
Dat plan raakt de beginselen van behoorlijk bestuur. De kans dat de wetswijziging er komt is nihil.
Willem2
8 maart 2024, 11:10
Het demissionaire kabinet zoekt een oplossing voor een fout in de koopkrachtberekeningen. Door die fout houden de laagste inkomens minder geld over dan was bedacht.
De demissionaire ministers Karien van Gennip (Sociale Zaken) en Steven van Weyenberg (Financiën) en demissionair staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) zijn vanochtend voor de ministerraad bij elkaar gekomen om samen met premier Mark Rutte een oplossing te zoeken.
.... https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5439035/foutje-berekening-koopkracht-kabinet-zoekt-naar-oplossing
Willem2
8 maart 2024, 15:11
.... https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5439035/foutje-berekening-koopkracht-kabinet-zoekt-naar-oplossing
Vanochtend dus grote paniek veroorzaken, maar het gaat dus gewoon om een hele kleine scheet :cool:
Het kabinet trekt 66 miljoen euro uit voor de reparatie van de rekenfout in de koopkrachtcijfers voor een aantal huishoudens. Met dat bedrag wordt de huurtoeslag extra verhoogd met 36 euro per jaar voor alleenstaanden met een bijstandsuitkering of met een minimumloon.
.... https://www.ad.nl/politiek/kabinet-gaat-koopkrachtfout-repareren-jaarlijks-36-euro-extra-voor-alleenstaande-minima~ab5bcb24/
Brad Clitt
8 maart 2024, 15:14
Nou, heb ik toch 3 euro extra per maand.
schoolmeester
8 maart 2024, 17:22
Is toch een pak koffie.
Brad Clitt
8 maart 2024, 18:03
Bij de Aldi dan.
Willem2
10 maart 2024, 13:41
De politie Amsterdam heeft vrijdagavond een man aangehouden die PVV-leider Geert Wilders met de dood heeft bedreigd. De politie bevestigt naar aanleiding van een tweet van Wilders dat de man heeft gedreigd de politicus te vermoorden.
Volgens de politie is de man gearresteerd en wordt hij morgen voorgeleid. Over de identiteit van de man en waarom hij Wilders bedreigde is niets bekend.
Wilders wordt sinds de moord op Theo van Gogh in 2004 ernstig bedreigd vanwege zijn kritiek op de islam. De politicus wordt permanent zwaar beveiligd en woont in een safehouse. De politicus ontvangt dagelijks doodsbedreigingen, soms zelfs honderden per dag, zo liet hij eerder weten.
Wilders zei eerder dat doodsbedreigingen niet alleen invloed hebben op zijn privéleven, maar gezien zijn functie ook "een inbreuk zijn op de democratische rechtsstaat".
.... https://nos.nl/artikel/2512208-man-aangehouden-die-dreigde-pvv-leider-wilders-te-vermoorden
noglangnietuitgewandeld
11 maart 2024, 08:19
En ook Portugal maakt een ruk naar rechts. Opvallend lage opkomst naar Nederlandse maatstaven, slechts 52%.
https://nos.nl/artikel/2512308-portugal-maakt-ruk-naar-rechts-populisten-groeien-fors
Freule Von der Leyen is al begonnen afstand te nemen van sommige linkse extremiteiten, want deze zomer zijn er Europese verkiezingen. Als ze samen met Timmermans in beeld kwam, dan was de afkeer al op haar gezicht te lezen. Lichaamstaal en mimiek zijn vaak veelzeggend.
Willem2
11 maart 2024, 10:40
Geert Wilders (PVV), Dilan Yesilgöz (VVD), Pieter Omtzigt (NSC) en Caroline van der Plas (BBB) zijn vandaag voor het eerst met zijn vieren samen bij informateur Putters. De vier partijleiders trekken zich zonder secondanten met informateur Putters vandaag en morgen terug op Landgoed De Zwaluwenberg bij Hilversum om in "alle rust en vertrouwelijkheid" te kunnen kijken of er conclusies zijn te trekken en een kabinet gevormd kan worden. De pers is niet welkom.
.... https://nos.nl/liveblog/2512337-pvv-vvd-nsc-en-bbb-vandaag-samen-aan-tafel-op-de-zwaluwenberg
Willem2
11 maart 2024, 17:12
Het is nog steeds onduidelijk hoever de Tweede Kamer wil gaan in de aanpak van het dierenwelzijn in stallen. Tot grote frustratie bij verschillende partijen houdt de PVV zich nog altijd op de vlakte. De partij heeft een doorslaggevende stem.
Als het aan demissionair minister Piet Adema (Landbouw) ligt, moeten kippen voor 2030 meer de ruimte krijgen en moeten boeren varkens en koeien beter verzorgen. Hij wil de veehouderij met deze en andere maatregelen diervriendelijker maken.
De Kamer debatteerde maandag voor de derde keer over het voorstel van Adema. Hij hoopt dat zijn plannen een ander omstreden en al aangenomen plan kunnen vervangen. Het gaat om een initiatief van de Partij voor de Dieren (PvdD). De partij kreeg in 2021 onverwacht voldoende steun voor een kleine, maar ingrijpende maatregel. Die luidt: dieren mogen niet meer belemmerd worden in hun natuurlijke gedrag.
De maatregel zou komende zomer ingaan, maar is volgens Adema niet uitvoerbaar en niet te handhaven. Het zou grote aanpassingen vergen van boeren en bovendien onvoldoende zijn uitgewerkt, en daardoor voor onzekerheid zorgen.
Om die reden heeft Adema een eigen plan uitgewerkt. Rechtse partijen staan daar positief tegenover, maar de linkse partijen GL-PvdA, SP en PvdD vinden dat het plan niet ver genoeg gaat.
.... https://www.nu.nl/politiek/6304810/frustratie-in-kamer-pvv-zwijgt-nog-steeds-over-diervriendelijke-veehouderij.html
en zo zal het de hele tijd gaan met de PVV
Willem2
12 maart 2024, 16:37
Terwijl er nog gebouwd wordt aan een nieuw kabinet ergens in de bossen, geeft het oude kabinet geld uit aan defensie onderdelen:
Het Franse staatsbedrijf Naval krijgt van het kabinet de opdracht voor de bouw van vier nieuwe onderzeeboten, met de nieuwste spionageapparatuur en wapens aan boord. Het gaat om een order van 4 tot 6 miljard euro. De Nederlandse partner van de Naval Group is Koninklijke IHC uit Kinderdijk.
Bronnen in Den Haag bevestigen berichtgeving hierover van RTL Nieuws. Het formele besluit wordt vrijdag genomen in de wekelijkse ministerraad.
De Fransen trekken al langer van alles uit de kast om deze opdracht binnen te slepen voor hun staatsbedrijf. Toen president Macron afgelopen april op staatsbezoek was, kwam 'toevallig' de ceo van Naval mee.
De Tweede Kamer moet de aanschaf nog beoordelen en goedkeuren. Als het kabinetsbesluit vrijdag formeel valt, worden de Kamerleden door specialisten van defensie bijgepraat. Daarna volgt er een debat.
Damen
Het Duitse TKMS en het samenwerkingsverband van het Nederlandse bedrijf Damen Shipyards en het Zweedse Saab grijpen dus naast de opdracht. Damen kreeg deze maand al wel een prominente rol bij de bouw van nieuwe schepen voor de marine.
Het gaat om vier luchtverdedigings- en commandofregatten en zes amfibische transportschepen. Ook daarbij gaat het om miljarden euro's.
.... https://nos.nl/artikel/2512489-kabinet-wil-voor-miljarden-onderzeeers-bestellen-bij-het-franse-naval
Willem2
12 maart 2024, 16:41
In de schaduw van de echte landelijke politiek in Den Haag, werd dhr R de Mos opnieuw veroordeeld:
Het Openbaar Ministerie eist een voorwaardelijke celstraf van zes maanden, een werkstraf van 240 uur en een beroepsverbod van 4 jaar tegen Richard de Mos. Wat De Mos als ombudspolitiek verkoopt is feitelijk criminele vriendjespolitiek, vindt justitie. De strafeis is lager dan vorig jaar. Toen eiste het OM 22 maanden (onvoorwaardelijk) cel en een beroepsverbod. De rechtbank sprak De Mos en de anderen in eerste aanleg vrij.
.... https://www.ad.nl/binnenland/om-eist-zes-maanden-cel-voorwaardelijk-werkstraf-en-beroepsverbod-van-4-jaar-tegen-richard-de-mos~ab176da4/
Wentelt Eefje
12 maart 2024, 16:45
Nog niet opnieuw veroordeeld, wel opnieuw aangeklaagd. Maar de rechter moet nog uitspraak in dit hoger beroep gaan doen. Alleen is de nieuwe strafeis van het OM nu bekend.
Tjeppah
12 maart 2024, 16:51
En de strafeis is beduidend lager en anders geformuleerd dan voorheen. Het OM zal gedacht hebben het zeker niet te kunnen winnen wanneer ze de strafeis niet zouden aanpassen.
Willem2
12 maart 2024, 23:56
Ze draaiden maanden om elkaar heen en de NSC brak de eerste formatieronde begin februari onverwacht af, maar na 103 dagen formeren wordt er vandaag dan toch gesproken over het zetten van "een volgende stap" in de kabinetsformatie.
Donderdag werd al duidelijk dat PVV, VVD, NSC en BBB willen werken aan een nieuw kabinet. Bronnen spraken van een toegenomen kans op een extraparlementair kabinet. Ook NSC zou bereid zijn ministers te leveren voor zo'n extraparlementair kabinet, net als de andere drie, zeiden bronnen tegen de NOS.
Vandaag meldt informateur Putters dat twee dagen van intensieve gesprekken met PVV, BBB, NSC en VVD op het Hilversumse landgoed De Zwaluwenberg "resultaat" hebben opgeleverd. Aan het begin van de avond kwam de informateur naar de hekken van het landgoed om de pers kort te woord te staan.
Putters sprak van een "volgende stap" die nu kan worden gezet. Wat die stap inhoudt, wilde hij niet toelichten.
Donderdag in de middag wil hij zijn verslag inleveren en daar staat naar verwachting meer in over de resultaten die de partijen met elkaar bereikt hebben.
..... https://nos.nl/collectie/13962/artikel/2512533-opening-in-formatie-volgende-stap-kan-worden-gezet
Wentelt Eefje
13 maart 2024, 18:06
Wilders bereid premierschap op te geven, partijleiders blijven in Kamer bij nieuw kabinet
De partijleiders van PVV, VVD, NSC en BBB zijn bereid om in de Tweede Kamer te blijven zitten als er een nieuw kabinet komt. Bronnen rond de partijen zeggen dat de vier dat hebben afgesproken onder leiding van informateur Putters. Op basis daarvan gaan ze nu verder praten.
Het zou betekenen dat de leider van de grootste partij, Geert Wilders, geen premier wordt van een nieuw kabinet. Wilders zelf wil daar nog niets over zeggen, maar de andere partijen hebben het als harde eis gesteld om verder te praten, zo bevestigen de bronnen. Ook VVD-leider Yesilgöz, die nu nog demissionair minister van Justitie is, is bereid de Kamer in te gaan.
De vier partijen volgen daarmee de definitie die veel deskundigen hanteren voor een extraparlementair kabinet. Zo'n kabinet heeft een lossere band met de Tweede Kamer dan een gewoon kabinet en geen gedetailleerd regeerakkoord. De ministers en staatssecretarissen komen in veel gevallen van buiten de politiek, maar kunnen wel lid zijn van een politieke partij.
Wens van Omtzigt
Een extraparlementair kabinet was vanaf het begin een wens van NSC-leider Pieter Omtzigt. De andere partijen waren er aanvankelijk veel minder enthousiast over. Maar in het debat na de vorige fase zei Yesilgöz al dat ze toch bereid was over zo'n vorm te onderhandelen, mits de NSC ook bewindslieden zou gaan leveren.
Morgen komt informateur Putters met zijn eindverslag. Daarin zal hij ook staan wat de vier partijen precies verstaan onder een extraparlementair kabinet. Gisteren zei Putters dat er "een volgende stap" gezet kan worden in de kabinetsformatie.
Bron: nos.nl (https://nos.nl/collectie/13962/artikel/2512633-wilders-bereid-premierschap-op-te-geven-partijleiders-blijven-in-kamer-bij-nieuw-kabinet)
Tjeppah
13 maart 2024, 21:51
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5439953/geert-wilders-geen-premier-van-nieuw-kabinet
Geert Wilders wordt niet de nieuwe premier
Badslippers
14 maart 2024, 09:44
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5439953/geert-wilders-geen-premier-van-nieuw-kabinet
Geert Wilders wordt niet de nieuwe premier
. . . . En vervolgens de schuld bij de ander liggen want dat is zijn handelsmerk. Wat een absoluut zwaktebod van de kleine blonde dood uit Venlo. Alleen maar geschreeuw vanaf de zijkant en op ELK moment dat hij verantwoordelijkheid kan dragen haakt hij af. Snap werkelijk niet dat kiezers op zo'n in triest figuur stemmen. Laat je keer op keer in de kou staan. En dat al 20 jaar. Volstrekt onbetrouwbaar net als die andere 3 die met deze Judas in een regering willen stappen.
Ik had me zo verheugd op 4 jaar lang deze niksnut bashen maar dat kan ik nu wel vergeten. Als een dief in de nacht en met zijn staart tussen de benen er tussenuit knijpen.
Tjeppah
14 maart 2024, 09:52
Ik weet niet of dit in eerste instantie van hem komt en dit zullen we waarschijnlijk ook nooit te weten komen. Ik hoor op de tv ook berichten dat dit een vereiste was van ieder geval NSC om verder te praten. Tevens gaat nu het geluid dat ze allemaal van alle 4 de partijen weer terug gaan als partijleider en niet zelf in de regering zullen plaats nemen
noglangnietuitgewandeld
14 maart 2024, 11:02
Niet zijn eigen keus. Ik denk dat NSC het geblokkeerd heeft. BBB was er wel mee akkoord gegaan, en de VVD schoorvoetend ook. Nu blijven ze alle vier in de kamer. De linkse wolk heeft al aangegeven leden die in dit kabinet stappen te zullen royeren. Geschreeuw voor de Bühne lijkt me. Een beetje politicus zou moeten denke: wtf, dat maak ik zelf wel uit. Lidmaatschap van een politieke partij is niet per se nodig.
Willem2
14 maart 2024, 11:47
Wilders vindt mislopen Torentje niet eerlijk: ‘Ik had premier moeten worden’
.... https://www.ad.nl/politiek/wilders-vindt-mislopen-torentje-niet-eerlijk-ik-had-premier-moeten-worden~a73b6afc/
Willem2
14 maart 2024, 18:32
PVV, VVD, NSC en BBB moeten de komende periode gaan onderhandelen over een 'programkabinet'. De vier partijen moeten daarvoor eerst een beknopt akkoord op hoofdlijnen sluiten, met daarin de grote doelen en kaders van het beleid. Daarna moet een ploeg van ministers en staatssecretarissen in een 'regeerprogramma' gaan uitwerken hoe die doelen bereikt gaan worden.
Dat is het advies van afzwaaiend informateur Kim Putters. Hij heeft geconstateerd dat een gewoon meerderheidskabinet niet mogelijk is, net als een minderheidskabinet met gedoogsteun.
Zo'n programkabinet is volgens hem een vorm van een extraparlementair kabinet. Het zou goed zijn volgens Putters als de uiteindelijke ploeg voor de helft bestaat uit mensen met politieke ervaring, en de andere helft uit mensen van buiten. Dat doet recht aan de verkiezingsuitslag en zal ook kunnen leiden tot meer vertrouwen in de samenleving, denkt hij.
"Het verkeer tussen de Kamer en het kabinet zal er anders door verlopen", zei Putters in een toelichting. Het is nog geen uitgemaakte zaak dat de vier partijen allemaal ook daadwerkelijk mensen gaan leveren voor het kabinet. Dat wordt pas later duidelijk.
..... https://nos.nl/artikel/2512751-putters-adviseert-programkabinet-met-beknopt-akkoord-op-hoofdlijnen
Siberische tijger
14 maart 2024, 18:42
En zo gaat het maar door.
En dan vinden de politici het gek als er straks bij de Europese Parlementsverkiezingen een hele lage opkomst is, omdat het grootste deel van Nederland geen vertrouwen meer heeft in de politiek.:confused:
Brad Clitt
14 maart 2024, 19:42
Dat Geert geen premier wil/mag worden vind ik an sich niet zo'n probleem, soms moet je een stap terug zetten om er evt. later twee vooruit te kunnen zetten. Het is al heel wat dat de PVV in het kabinet zitting gaat nemen, wie had dat gedacht een half jaar geleden. Dat dit geen ramp hoeft te betekenen bewijst het kamervoorzitterschap van Bosma, tot nu toe alleen maar lof. Denk dat Agema en nog iemand uit de fractie een ministerspost zullen gaan bekleden. Wie dan de premier wordt? Ik kan jullie geruststellen, ik word het niet. ;)
Kabinet zoekt na verbod naar andere wegen voor leveren F-35-onderdelen aan Israël
Het ministerie van Buitenlandse Zaken zoekt naar alternatieve manieren om F-35-onderdelen aan Israël te leveren na het verbod dat het gerechtshof heeft ingesteld. Dat blijkt uit interne documenten van het ministerie die door de NOS zijn ingezien.
Een maand geleden bepaalde het gerechtshof in Den Haag in hoger beroep dat de Staat "iedere (feitelijke) uitvoer en doorvoer van F-35-onderdelen met eindbestemming Israël" moet staken, omdat er een duidelijk risico bestaat dat er ernstige schendingen van het humanitaire oorlogsrecht worden gepleegd in de Gazastrook.
Het ministerie is in cassatie gegaan tegen de uitspraak, maar mag tot die tijd geen onderdelen leveren. Daarom vroeg het ministerie van Defensie aan Buitenlandse Zaken om diplomaten over alternatieven te laten nadenken. Met deze alternatieven hoopt het demissionaire kabinet om de leveringen op de korte en lange termijn vanuit andere landen tóch te laten doorgaan met een omweg. Zo zouden de onderdelen vanuit verschillende andere locaties, waaronder de VS, direct naar Israël kunnen worden gestuurd, zo valt te lezen.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken laat in een reactie weten dat Nederland de VS over het vonnis heeft geďnformeerd en dat binnen het F-35-programma wordt onderzocht "hoe Israël toegang kan behouden tot de noodzakelijke F-35-onderdelen. Het gaat hier om Amerikaanse goederen en dit gaat verder buiten Nederland om".
Hoogleraar Galina Cornelisse, expert in internationaal wapenrecht en verbonden aan de Vrije Universiteit, zegt dat het tegen internationaal recht indruist om te onderzoeken hoe de onderdelen toch aan Israël kunnen worden geleverd. "Als de rechter in jouw land zegt dat het leveren van onderdelen strijdig is met internationaal recht, dan moet je je daaraan houden."
Dat het zoeken naar leveringsopties mogelijk in strijd is met internationale verdragen die de basis vormen van het vonnis, daar zijn alle geraadpleegde deskundigen het over eens. "De kern van deze verdragen is om schendingen van oorlogsrecht, waar nu een duidelijk risico op bestaat, te voorkomen," zegt Jessica Dorsey, universitair docent internationaal humanitair oorlogsrecht aan de Universiteit Utrecht.
https://nos.nl/artikel/2512809-kabinet-zoekt-na-verbod-naar-andere-wegen-voor-leveren-f-35-onderdelen-aan-israel
noglangnietuitgewandeld
16 maart 2024, 08:17
Intussen in de achterkamer....................
https://ongehoordnederland.tv/2024/03/13/korte-clips/wilders-van-der-plas-en-yesilgoz-zingen-in-nieuwe-politieke-parodie-de-achterkamer/
Willem2
16 maart 2024, 10:01
Geert Wilders wordt geen premier van een nieuw te vormen rechts kabinet - en ook Dilan Yesilgöz, Pieter Omtzigt en Caroline van der Plas niet. Maar wie moet de klus dan wel klaren? Het grootste draagvlak lijkt er voor Klaas Dijkhoff en Kim Putters te zijn, blijkt uit onderzoek onder het RTL Nieuwspanel.
..... https://www.rtlnieuws.nl/panel/artikel/5440348/dijkhoff-putters-rtl-nieuwspanel-premier-peiling-opiniepeiling-kabinet
Mona Keijzer staat dan ook op de lijst op plaats 4 :hammer: maar goed het is net als bij prof Akkermans, degene die genoemd worden, worden het niet...
Ik denk dat Wilders weer terugkomt bij Mark Rutte :biggrin:
Evert75
16 maart 2024, 12:44
Alleen maar geschreeuw vanaf de zijkant en op ELK moment dat hij verantwoordelijkheid kan dragen haakt hij af.
Wilders is wat dat betreft de Johan Cruijff van de politiek, die wist ook altijd hoe het beter moest met het Nederlands Elftal maar zodra ze hem vroegen om bondscoach te worden had hij iedere keer smoesjes om het niet te doen. En zodra het weer niet goed ging met Oranje stond hij weer te orakelen.
Siberische tijger
16 maart 2024, 13:15
..... https://www.rtlnieuws.nl/panel/artikel/5440348/dijkhoff-putters-rtl-nieuwspanel-premier-peiling-opiniepeiling-kabinet
Mona Keijzer staat dan ook op de lijst op plaats 4 :hammer: maar goed het is net als bij prof Akkermans, degene die genoemd worden, worden het niet...
Ik denk dat Wilders weer terugkomt bij Mark Rutte :biggrin:
Zal ik eens een horror-scenario voorspellen: Rutte wordt geen NAVO baas, omdat Hongarije dit tegenhoudt en keert daarom terug in de Nederlandse politiek.:eek:
Kan hij ook makkelijk zijn bijbaantje als leraar Maatschappijleer uitoefenen.
Willem2
16 maart 2024, 19:27
Caroline Van der Plas heeft de leden van haar partij gewaarschuwd dat BBB in de kabinetsformatie "heel veel kan halen, maar ook zal moeten geven". Op de algemene ledenvergadering van BBB in Nieuwegein zei ze dat er dingen zullen komen waarvan BBB zal moeten zeggen dat "we even iets moeten loslaten".
Ze benadrukte dat ook PVV, VVD en NSC dingen zullen moeten inleveren. Volgens Van der Plas hoeft haar achterban niet bang te zijn dat BBB overal ja en amen op zal zeggen. "Maar we moeten aan de gang met het landsbelang".
Landbouw en stikstof
Ze wilde niet te veel ingaan op de inhoud van de onderhandelingen, maar op de vraag na afloop wat BBB per se voor elkaar wil krijgen, antwoordde ze dat "het duidelijk moge zijn dat BBB op het gebied van landbouw eerlijker en rechtvaardiger regelgeving wil". Van der Plas noemde als inzet ook dat ze voor stikstof "heel goed beleid" wil krijgen.
Op de ledenvergadering zei de BBB-leider dat ze constructief wil meewerken aan de totstandkoming van een kabinet, dat met "realistisch beleid" zal komen. Ze vindt dat Nederland niet langer kan wachten op een nieuw kabinet. Ze heeft er vertrouwen in dat dat voor het zomerreces op het bordes staat.
.... https://nos.nl/collectie/13962/artikel/2513016-van-der-plas-bbb-zal-in-formatie-ook-moeten-geven
als ze maar niet denkt dat ze Mona Keijzer moet gaan leveren :cool:
Brad Clitt
16 maart 2024, 21:29
Hans Hoogervorst wordt ook genoemd, lijkt me een goede keus.
Iemand anders uit de PVV-fractie? Zou kunnen, maar er bestaat een gerede kans dat het kabinet de rit niet uitzi(g)t en dan kleeft dit toch aan die persoon en de partij. Misschien beter om wat meer in de achtergrond te opereren en dan zoals eerder door mij geschreven twee stappen vooruit te zetten na nieuwe verkiezingen. Maar natuurlijk hoop ik dat het eerste kabinet met de PVV een succes wordt, óók al is het zonder Geert als MP.
Wentelt Eefje
16 maart 2024, 22:03
De nieuwe premier zal net als de informateurs wel een PvdA-politicus worden. Krijgen we toch nog een Timmermans I of zal uitgerekend na de verkiezingswinst van de PVV voor het eerst een premier van Marokkaanse komaf aantreden in de persoon van Ahmed Aboutaleb...
pietpotent44
17 maart 2024, 05:35
. . . . En vervolgens de schuld bij de ander liggen want dat is zijn handelsmerk. Wat een absoluut zwaktebod van de kleine blonde dood uit Venlo. Alleen maar geschreeuw vanaf de zijkant en op ELK moment dat hij verantwoordelijkheid kan dragen haakt hij af.
Als een dief in de nacht en met zijn staart tussen de benen er tussenuit knijpen.
Maar hij wil toch juist wel MP worden. Maar dat wordt geboycot door andere partijen. Dus ik zie niet wat Wilders hier verweten kan worden. Zelfde geldt voor kabinetsdeelname en formatie (waar vooral Omtzigt de spelbreker is).
Dus ik denk niet dat het hier een kwestie is van verantwoordelijkheid ontlopen, maar van geboycot worden. De kiezer heeft gekozen voor de pvv. (En verder voornamelijk centrum rechtse partijen.) Maar de tweede kamer wil niet meewerken aan een (meerderheids)kabinet Wilders I.
Badslippers
17 maart 2024, 09:45
Maar hij wil toch juist wel MP worden. Maar dat wordt geboycot door andere partijen. Dus ik zie niet wat Wilders hier verweten kan worden. Zelfde geldt voor kabinetsdeelname en formatie (waar vooral Omtzigt de spelbreker is).
Dus ik denk niet dat het hier een kwestie is van verantwoordelijkheid ontlopen, maar van geboycot worden. De kiezer heeft gekozen voor de pvv. (En verder voornamelijk centrum rechtse partijen.) Maar de tweede kamer wil niet meewerken aan een (meerderheids)kabinet Wilders I.
Dit is echt de grootst mogelijke flauwekul en past volledig in het rijtje van de schuld bij de ander leggen. Niks boycot door anderen, niks dat hij geen keuze had. Het is puur en bewust het ontlopen van elke verantwoordelijkheid om straks zijn straatje schoon te kunnen vegen door weer naar de ander te wijzen. Huilie, huilie: "de ander (Omtzigt) wilde me niet." Ergens anders schreef NLNU dat Wilders geen keuze had. Een mens, ook Wilders, heeft altijd een keuze. Hij had simpelweg met de vuist op tafel kunnen slaan en tegen Omtzigt kunnen zeggen dat hij (Wilders) zich niet laat piepelen door zo'n autistische twijfelaar en dwarsligger, die trouwens ook telkens de keutel intrekt als het te heet onder zijn voeten wordt. En bij Wilders ligt de ijskast inmiddels vol met ingetrokken keutels en daar komt het inleveren van het premierschap bij. Ik blijf het onbegrijpelijk dat kiezers hun stem aan deze onbetrouwbare klootzak geven omdat ze in de veronderstelling verkeren dat hij alle problemen gaat oplossen. Den Uyl, van Agt, Lubbers, Kok, Balkenende, Rutte, allemaal premier geweest en allemaal tijdens hun periode geconfronteerd met grote problemen, allemaal steken laten vallen, allemaal kritiek gekregen, allemaal beloftes gedaan en niet nagekomen, allemaal gelogen. En Wilders lapt zijn beloftes nu al aan zijn laars nog voor dat hij ook maar één wapenfeit heeft geleverd. Wat een triest figuur. De grootste volksverlakker in de Nederlandse parlementaire geschiedenis.
WANDELAAR5
17 maart 2024, 10:19
De grootste volksverlakker in de Nederlandse parlementaire geschiedenis.
Conclusie: het Nederlandse volk wil graag verlakt worden. En daar veranderen de berichten van BS niets aan.
En op de vraag van PietPotent wat Wilders beter anders kan doen: Niet steeds van die radicale uitspraken en tweets. Die zijn niet premier waardig en leiden steeds tot boosheid bij alle mensen waarmee hij juist een goede relatie op moet bouwen om samen te werken. Hij moet gauw ophouden met al zijn collega’s steeds in de gordijnen jagen om effectief zijn programma te realiseren. Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. Effectief samenwerken moet hij kennelijk nog leren op zijn 60e. “Doe even normaal man”
Badslippers
17 maart 2024, 14:11
Conclusie: het Nederlandse volk wil graag verlakt worden. En daar veranderen de berichten van BS niets aan.
En op de vraag van PietPotent wat Wilders beter anders kan doen: Niet steeds van die radicale uitspraken en tweets.[ . . . ]
Hij heeft zijn leven lang problemen met autoriteit. Schopte als jonge puber al overal tegenaan en lag dwars. Dat haal je er niet uit. Maar dat vind ik eerlijk gezegd niet zo'n groot probleem is. Het probleem is dat hij al decennia lang goedgelovige mensen wil laten geloven dat hij wel eens even alle maatschappelijke problemen gaat oplossen door het nemen van infantiele maatregelen, door zondebokken te creëren, bevolkingsgroepen te brandmerken en te stigmatiseren. Letterlijk: "We laten iets gebeuren waardoor dit een totaal andere samenleving wordt". Dat is toch om je slap te lachen, Wilders gaat wel even een totaal andere samenleving creëren.
schoolmeester
17 maart 2024, 14:22
Wie in Wilders gelooft...... gelooft ook in Sinterklaas.
pietpotent44
17 maart 2024, 17:32
Dit is echt de grootst mogelijke flauwekul en past volledig in het rijtje van de schuld bij de ander leggen. Niks boycot door anderen, niks dat hij geen keuze had. Het is puur en bewust het ontlopen van elke verantwoordelijkheid Ik blijf het onbegrijpelijk dat kiezers hun stem aan deze onbetrouwbare klootzak
Ik lees hier eigenlijk alleen dat je een hekel aan Geert Wilders hebt, en daarom maar beweert dat hij wel een keuze had en niet geboycot werd. Zonder enige onderbouwing hiervan.
Het lijkt me toch behoorlijk duidelijk dat de pvv en Wilders geboycot worden: partijen die voor de formatie zeggen niet met de pvv samen te willen regeren, die zeggen dat ze Wilders niet als premier willen. Waar vooral Omtzigt daar een beslissende rol in heeft gehad: zelfs nadat Wilders emmers water bij de wijn had gedaan vond hij het nog steeds niet genoeg. En sprak ook nog eens expliciet uit Wilders niet als premier te willen.
Het feit dat Wilders zoveel water bij de wijn heeft gedaan, zelfs tegen zijn zin moet afzien van het premierschap, maar toch in 1 of andere vorm wil regeren, geeft toch al aan dat hij het wel degelijk wil. De enige andere keuze die hij kan maken, is de formatie laten klappen zodat er opnieuw verkiezingen komen (en de pvv volgens de peilingen zelfs nog meer zetels zou halen).
WANDELAAR5
17 maart 2024, 17:39
Wie in Wilders gelooft...... gelooft ook in Sinterklaas.
Ze bestaan allebei echt!
Badslippers
17 maart 2024, 19:21
Ik lees hier eigenlijk alleen dat je een hekel aan Geert Wilders hebt
Ik draai daar geen doekjes om. Ik heb inderdaad een hekel aan die man. En als ik nou net zo schijnheilig als hem was zou ik me daar uit draaien zoals hij altijd doet: "Ik heb geen hekel aan de persoon Wilders maar aan zijn gedachtengoed, denkbeelden en opvattingen."
Ik lees hier eigenlijk alleen dat je een hekel aan Geert Wilders hebt, en daarom maar beweert dat hij wel een keuze had en niet geboycot werd. Zonder enige onderbouwing hiervan.
Ik beweer die zaken de je noemt niet omdat ik een hekel aan die man heb. Hij had wel degelijk aan keuze maar kreeg slappe knieën. Ik zie niet in waarom ik dat zou moeten onderbouwen. De geschiedenis laat zien dat hij telkens een terugtrekkende beweging maakt als hij in de positie komt om eiindverantwoordelijkheid te nemen. Voorbeeld? Prima . . . gedoogakkoord 2010. Stapte hij ook weer uit. Er zijn tal van voorbeelden. Brullen dat "we het gaan regelen" dat we minder Marokkanen willen is een losse flodder. Hij heeft niks geregeld. Kiezerbedrog dus. Allerlei omstreden wetsvoorstellen doen en vervolgens niks uitvoeren en zelfs terugtrekken.
Het lijkt me toch behoorlijk duidelijk dat de pvv en Wilders geboycot worden: partijen die voor de formatie zeggen niet met de pvv samen te willen regeren, die zeggen dat ze Wilders niet als premier willen.
Boycotten is een beproefd middel en volgens mij geoorloofd. En dat is maar goed ook. Het geeft ook duidelijkheid. Ik zou het toejuichen als politici veel duidelijker zouden zijn en zouden zeggen: "Met die partij gaan we niet in zee vanwege hun denkbeelden en/of ideologie die niet bij ons passen". Je wilt toch niet een kabinet gaan vormen met Wilders en Baudet aan de knoppen? Die hebben idealen die regelrecht indruisen tegen de wet. Tegen dat licht is het heel goed dat Omtzigt zegt dat hij Wilders niet als premier wil. Eindelijk iets duidelijks wat uit zijn mond komt. Had hij veel eerder moeten doen. Bovendien had hij in december al uit de informatiefase moeten stappen. Maar ja, ook pap in de knieën (en manisch depressief maar daar kan hij weinig aan doen).
zelfs nadat Wilders emmers water bij de wijn had gedaan vond hij het nog steeds niet genoeg. [ . . . ] Het feit dat Wilders zoveel water bij de wijn heeft gedaan
Tja, dat krijg je als je zoveel verderfelijk denkbeelden en standpunten hebt. Dan moet je wel een heel fust wijn legen. Zijn ijskast wordt trouwens ook te klein. En maar de zielepiet uithangen.
Het feit dat Wilders zoveel water bij de wijn heeft gedaan, zelfs tegen zijn zin moet afzien van het premierschap, maar toch in 1 of andere vorm wil regeren, geeft toch al aan dat hij het wel degelijk wil. De enige andere keuze die hij kan maken, is de formatie laten klappen zodat er opnieuw verkiezingen komen (en de pvv volgens de peilingen zelfs nog meer zetels zou halen).
Dat laatste is een aanname op basis van peilingen, zegt niks. Maar die credits mag je van mij hebben. Het zou zomaar kunnen. Het kwartje kan twee kanten uit rollen. "Willen jullie MEER of MINDER zetels voor de PVV?" :freu: MEER :freu: MEER :freu: MEER :freu:, "Nou dan gaan we dat regelen."
Inderdaad, hij had de boel beter kunnen laten klappen of doorgaan met een minderheid samen met BBB en VVD (en wellicht nog een partij die zich wil aansluiten) dan had hij ballen gehad maar inderdaad, van Wilders krijg ik stalen kloten.
Ascari
17 maart 2024, 20:06
Wilders is wat dat betreft de Johan Cruijff van de politiek, die wist ook altijd hoe het beter moest met het Nederlands Elftal maar zodra ze hem vroegen om bondscoach te worden had hij iedere keer smoesjes om het niet te doen. En zodra het weer niet goed ging met Oranje stond hij weer te orakelen.
De benoeming van Cruijff tot bondscoach werd jarenlang tegengehouden door Rinus Michels die nog een appeltje te schillen had met hem.
Evert75
17 maart 2024, 23:58
De benoeming van Cruijff tot bondscoach werd jarenlang tegengehouden door Rinus Michels die nog een appeltje te schillen had met hem.
Onzin, Cruijff zelf wilde het gewoon niet. Ook bij Ajax deed hij hetzelfde als bij het Nederlands Elftal, steeds commentaar leveren en de zaak aan het schijten brengen maar zodra hij werd gevraagd trainer of technisch directeur te worden haakte hij af.
pietpotent44
18 maart 2024, 08:20
Ik draai daar geen doekjes om. Ik heb inderdaad een hekel aan die man.
Dat bedoel ik. Verklaart een hoop.
Hij had wel degelijk aan keuze maar kreeg slappe knieën.
Werkelijk ? Welke keuzes had hij volgens jou dan ? En waarmee heeft hij dan slappe knieen getoond ?
De enige andere keuze dan doorpraten met vvd, nsc en bbb was om de boel te laten klappen voor weer nieuwe verkiezingen. Hij heeft juist een hoop geslikt en veel concessies gedaan om de formatie te laten slagen.
De geschiedenis laat zien dat hij telkens een terugtrekkende beweging maakt als hij in de positie komt om eiindverantwoordelijkheid te nemen. Voorbeeld? Prima . . . gedoogakkoord 2010. Stapte hij ook weer uit. Er zijn tal van voorbeelden. Brullen dat "we het gaan regelen" dat we minder Marokkanen willen is een losse flodder. Hij heeft niks geregeld. Kiezerbedrog dus.
De situatie in het catshuis 2010 was de enige keer dat hij in aanmerking is gekomen om mee te regeren. Maar slechts als gedoogpartner om de vvd (en cda) aan een meerderheid te helpen. Er is maanden onderhandeld, maar er was gewoon geen onderling vertrouwen tussen Rutte, Verhagen en Wilders. Wilders vond de bezuinigingsplannen te ver gaan, vooral voor de aow-ers. En was vooral de opstelling van het cda en Verhagen beu.
Maar de situatie is nu heel anders: nu is de pvv de grootste partij geworden. Maar toch wordt hij (opnieuw) geboycot. Ik zie niet wat er democratisch aan boycotten is. Boycotten is jezelf een slechte verliezer tonen.
Inderdaad, hij had de boel beter kunnen laten klappen of doorgaan met een minderheid samen met BBB en VVD (en wellicht nog een partij die zich wil aansluiten) dan had hij ballen gehad maar inderdaad, van Wilders krijg ik stalen kloten.
Als hij de boel had laten klappen, is de kans groot dat we MEER MEER MEER pvv en Wilders krijgen.
Badslippers
20 maart 2024, 10:28
Er komen 2 nieuwe informateurs. De heren Elbert Dijkgraaf (SGP) en Richard van Zwol (CDA) (https://www.bd.nl/politiek/live-kamerdebat-over-formatie-wilders-wil-dijkgraaf-sgp-en-topambtenaar-van-zwol-als-nieuwe-informateurs~aabbf172/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F&cb=218d96ea0587896bbf6d807079e10879&auth_rd=1)
Tjeppah
20 maart 2024, 17:04
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/video/474f7428-dc58-4107-8c66-c02cbda7533f/forse-aanvaring-tussen-wilders-en
"Aanvaring" tussen Wilders en Timmermans
noglangnietuitgewandeld
20 maart 2024, 17:31
En Omtzigt neemt het op voor de PVV.
https://www.telegraaf.nl/video/1252156544/omtzigt-haalt-uit-naar-timmermans-dat-was-zwaar-beledigend
Een poging van Timmermans om tweedracht te zaaien nu hij de verkiezingen verloren heeft en er aan een rechts kabinet gewerkt lijkt te gaan worden. Een regelrechte schoffering van 25% van de Kamerleden en daarmee indirect van 25% van de kiezers. Zegt meer over Timmermans zelf dan over hun. Dat het maar lang aan hem mag blijven kleven.
Willem2
20 maart 2024, 17:31
Dat de rest van de PVV Minions zijn daar zit wel een kern van waarheid in :biggrin: daar had Timmermans wel gelijk in.
Willem2
21 maart 2024, 10:01
Nieuwe informateurs wacht zware taak in korte tijd, PVV gaat 'keihard' onderhandelen
.... https://nos.nl/collectie/13962/artikel/2513572-nieuwe-informateurs-wacht-zware-taak-in-korte-tijd-pvv-gaat-keihard-onderhandelen
er staan heel wat dingen in de ijskast en koelkast van de PVV :rolleyes:
Badslippers
21 maart 2024, 11:31
Malafide zorgbedrijven frauderen volgens gemeenten voor honderden miljoenen (https://www.nu.nl/binnenland/6306015/malafide-zorgbedrijven-frauderen-volgens-gemeenten-voor-honderden-miljoenen.html)
21 mrt 2024 om 07:57
Malafide zorgbedrijven hebben in 2023 voor honderden miljoenen euro's gefraudeerd met zorggeld van gemeenten.
Dat zegt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) donderdag in De Telegraaf. Het gaat vaak om fraude met persoonsgebonden budgetten.
De VNG probeerde voor het eerst in kaart te brengen hoe groot de omvang van fraude met zorggeld is. Daaruit blijkt dat er vorig jaar voor een bedrag van 250 miljoen tot 625 miljoen euro is gefraudeerd.
Niks nieuws onder de zon. Al vaker betoogd er moet geen geld bij de zorg bij. Al die fraude kost klauwen met geld. Maar eens eerst al die fraude opsporen en driedubbel terug laten betalen. Er wordt niet voor niks gesproken over de zogenaamde zorgcowboys. De uitgaven op de rijksbegroting voor de zorg is 111 miljard (https://www.rijksoverheid.nl/binaries/large/content/gallery/rijksoverheid/content-afbeeldingen/onderwerpen/prinsjesdag/2023/uitgelicht/miljoenennota-poster_2024.jpg). Om dat in perspectief te plaatsen: "De waarde van de drugsmarkt in de EU is naar schatting zeker 31 miljard euro (https://nos.nl/artikel/2511807-europol-omvang-drugsmarkt-eu-zeker-31-miljard)". Geen wonder dat de gezondheidszorg een grabbelton is verworden voor malafide figuren.
Willem2
24 maart 2024, 20:13
Formatie: Wilders wil er nog niet aan, maar Yesilgöz vindt het ‘een feit’ dat flinke bezuinigingen nodig zijn
.... https://www.ad.nl/politiek/formatie-wilders-wil-er-nog-niet-aan-maar-yesilgoz-vindt-het-een-feit-dat-flinke-bezuinigingen-nodig-zijn~a29f71ee/
als je als partij, lees Wilders, nooit je plannen laat doorrekenen en je in zee gaat met de boerenpartij, met een partij leidster die niet kan rekenen (zegt ze zelf) dan kan je ook gewoon altijd zeggen dat je geen bezuinigingen zal accepteren.
En de bezuinigingen die worden doorgevoerd op de zondebok zijn promillen op de totale uitgaven. En uiteindelijk zullen die averechts werken.
Afwachten want het gaat nog lang duren ...
schoolmeester
25 maart 2024, 07:24
Reken maar dat er in de toekomst flink bezuinigd gaat worden.
Asielzoekers/statushouders worden massaal in hotels gezet.
En wie gaat dat betalen?........juist.
Wentelt Eefje
25 maart 2024, 07:38
Die paar daaraan bestede centen zijn minder dan een promille van onze begroting. In plaats van dit soort in FRAC-borrelpraat populaire uitgaven zijn er wel vervelender dingen waar wij meer aan mee moeten betalen... de man en entourage van die Argentijnse hoer die zich hier de monarchie heeft ingedraaid kost jaarlijks meer...
schoolmeester
25 maart 2024, 08:02
Belediging van het Koningshuis is strafbaar en respectloos.
Wentelt Eefje
25 maart 2024, 08:11
Verdediging van een Argentijnse golddigster die niet eens een kamer per dag in een SC zou maken is dom en zielig. Dan ben ik blij dat ik strafbaar en respectloos ben (in dit geval).
Willem2
25 maart 2024, 08:59
Hoho er zijn toch echt uitgaven die meer opleveren om daarin te bezuinigen. Maar in een notedop zie je dus waar die 4 zich mee gaan bezighouden :cool: ( de onderbuik)
WANDELAAR5
25 maart 2024, 14:45
Filip de “eigen volk eerst” Winter werkte jarenlang voor de Chinese Communistische Partij…
Facistische rechts populistische politiek is net als bij het FvD in Nederland een verdienmodel.
En wat heeft Wilders gekregen behalve die geheel verzorgde reisjes naar Rusland voor zijn tegenstand rondom besluitvorming over Oekraďne?
https://www.humo.be/cs-b92fcada/
Ascari
25 maart 2024, 18:38
Wilder kreeg €175.000 aan prive donaties van een Amerikaanse zakenman Robert Shillman: https://nos.nl/artikel/2364461-stichting-vs-doneerde-2-ton-voor-verdediging-wilders-in-minder-marokkanen-zaak
Badslippers
26 maart 2024, 09:55
Wilder kreeg €175.000 aan prive donaties van een Amerikaanse zakenman Robert Shillman: https://nos.nl/artikel/2364461-stichting-vs-doneerde-2-ton-voor-verdediging-wilders-in-minder-marokkanen-zaak
"Geen commentaar" is een beproefd recept om lastige vragen uit de weg te gaan en in essentie bedoeld om zaken waarvan belanghebbende niet willen dat ze aan de openbaarheid komen onder de pet te houden. "Zijn advocaat Geert-Jan Knoops wil niet ingaan op de betalingen vanwege het 'beroepsgeheim', dat ook geldt voor de financiering van strafzaken. (https://www.ftm.eu/articles/geert-wilders-american-patron) ". Het is bijna een wetmatigheid dat Wilders badinerend reageert: "Ga wat nuttigs doen FTM". Misschien moet Wilders naar zichzelf kijken en iets nuttigs gaan doen i.p.v. voortdurend twitteren en huilie huilie doen. Die Shillman is geen haar beter: "Ik heb er geen interesse in om te worden geďnterviewd door iemand van jullie linksgeoriënteerde 'nieuws'-organisatie (https://nos.nl/artikel/2364461-stichting-vs-doneerde-2-ton-voor-verdediging-wilders-in-minder-marokkanen-zaak)".
Ik vraag me af wat er zo spannend is als een filantroop je proceskosten betaalt?
Willem2
27 maart 2024, 19:52
"Geen week van het Geld" of andere aparte projecten, "geen verplicht schoolzwemmen" en ook "geen moestuin". In de hoorzitting 'Lees- en Taalvaardigheid' in de Tweede Kamer is de boodschap van de uitgenodigde deskundigen glashelder: focus, kies en 'stop met de overbelasting van de leraren.
"Er komt steeds meer bij en er gaat nooit wat af", verwoordt Martin Bootsma van de Amsterdamse Alan Turingschool het breed gedeelde advies aan de Kamerleden. "Je zou je af moeten vragen of dit allemaal nog wel uitvoerbaar en behapbaar is."
De experts en de Kamerleden delen hun zorgen. Het is niet best gesteld met het niveau van lezen en taal van Nederlandse scholieren. De basisvaardigheden - taal, lezen en rekenen - van Nederlandse leerlingen gaan achteruit, zowel op de basisschool als het voortgezet onderwijs.
..... https://nos.nl/artikel/2514440-onderwijsexperts-zijn-plannetjes-tweede-kamer-zat-focus-op-de-basis
Willem2
27 maart 2024, 21:41
FVD-leider Thierry Baudet heeft Tweede Kamerlid Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) woensdag na een debat tot twee keer toe bedreigd, meldt Tweede Kamervoorzitter Martin Bosma in een brief aan Baudet. Bosma wil dat de leider van Forum zich donderdagochtend bij hem meldt voor een gesprek. ,,Bedreigingen - nota bene in de plenaire zaal - kan ik niet tolereren.’’ Tijdens het debat raakten de gemoederen al flink verhit.
..... https://www.ad.nl/politiek/baudet-dreigt-klaver-op-zijn-bek-te-slaan-en-moet-op-het-matje-komen-bij-kamervoorzitter-bosma~afa2f571/
Jan_Wandelaar
27 maart 2024, 23:55
Thierry Baudet gaat ten minste nog ZELF iemand op z'n bek slaan. Bij GL huren ze IEMAND ANDERS in om politieke tegenstanders op het mediapark standrechtelijk te executeren.
J.W.
pietpotent44
28 maart 2024, 07:17
"Geen commentaar" is een beproefd recept om lastige vragen uit de weg te gaan en in essentie bedoeld om zaken waarvan belanghebbende niet willen dat ze aan de openbaarheid komen onder de pet te houden. "Zijn advocaat Geert-Jan Knoops wil niet ingaan op de betalingen vanwege het 'beroepsgeheim', dat ook geldt voor de financiering van strafzaken. (https://www.ftm.eu/articles/geert-wilders-american-patron) ". Het is bijna een wetmatigheid dat Wilders badinerend reageert: "Ga wat nuttigs doen FTM". Misschien moet Wilders naar zichzelf kijken en iets nuttigs gaan doen i.p.v. voortdurend twitteren en huilie huilie doen. Die Shillman is geen haar beter: "Ik heb er geen interesse in om te worden geďnterviewd door iemand van jullie linksgeoriënteerde 'nieuws'-organisatie (https://nos.nl/artikel/2364461-stichting-vs-doneerde-2-ton-voor-verdediging-wilders-in-minder-marokkanen-zaak)".
Ik vraag me af wat er zo spannend is als een filantroop je proceskosten betaalt?
39151
WANDELAAR5
28 maart 2024, 09:50
FvD Forum voor Doemacratie
39152
https://x.com/vanranstmarc/status/1773259271976767969?s=46&t=qMSVZyJXMt3MqYtkRceWmA
Kamer wil pro-Palestina activisme aanpakken, activisten maken zich zorgen
De Tweede Kamer wil het demonstratierecht van Palestina-activisten inperken. ‘Jodenhaat laait weer op. Dit is niet demonstreren, dit is intimideren’, schrijven dertien van de vijftien partijen in het parlement in een verklaring. Alleen Denk en Forum voor Democratie konden zich niet in de tekst vinden. Veel pro-Palestijnse activisten maken zich nu zorgen over de demonstratievrijheid.
‘Met afschuw zien wij dat Jodenhaat terugkeert op plekken waar iedereen vrij en veilig moet kunnen samenkomen’, verklaren de dertien partijen. ‘Jodenhaat blijkt niet alleen iets van lang geleden, maar laat weer op. Dit is niet demonstreren, dit is intimideren. Dat moet stoppen. En wel nu.’
Aanleiding van deze brief is een actie van enkele pro-Palestijnse activisten, die afgelopen weekend het optreden van zangeres Lenny Kuhr verstoorden. De demonstranten klommen het podium op en riepen dat Kuhr een ‘zionist’ en een ‘terrorist’ is.
Volgens critici deden de demonstranten dit omdat ze Joods is. De demonstranten zelf wezen echter op het feit dat Kuhr de staat Israël steunt en zich in oktober voor de militaire operatie in Gaza uitsprak en dus ook verantwoordelijkheid draagt voor de genocide aldaar.
Pro-Israëlische politici veroordelen de actie. ‘Ze hebben onze grenzen wagenwijd opengezet, links-extremisten hun gang laten gaan, alle waarschuwingen jarenlang in de wind geslagen, collectief de andere kant opgekeken, en klagen nu over groeiend antisemitisme. Had eerder geluisterd dan was ons veel ellende bespaard gebleven’, reageert Geert Wilders boos. VVD-leider Dilan Yesilgöz, die met de xenofobe PVV-leider onderhandelt over een te vormen rechts kabinet, veroordeelt de actie ook. ‘Dit heeft niets met ‘pro-Palestina’ te maken, dit is anti-Joods.’ Gert-Jan Segers, oud-leider van de ChristenUnie, trekt zelfs een vergelijking met de Holocaust. ‘Pro-Palestijnse activisten gingen weer eens op Jodenjacht’, schreef hij op X. ‘Zoals Sobibor begon met een bordje in het Vondelpark, zo kan dit alledaags antisemitisme het begin zijn van een nieuwe pogrom.’
Veel pro-Palestijnse activisten hebben kritiek op de verklaring, omdat kritiek op Israël vaak al te gemakkelijk als antisemitisme wordt geframed. Ze zijn bang dat de demonstratievrijheid in het gedrang komt. ‘Deze verklaring tekenen is zeer kwalijk’, schrijft het populaire account Links in het Nieuws op X. ‘De protesten die pro-Palestijnen voeren zijn nóóit tegen Joodse mensen. De ondertekenende partijen brengen activisten én Palestijnen actief in gevaar.’
Ook GroenLinks-activiste Sabine Scharwachter, een warm pleitbezorger voor de Palestijnse zaak, is kritisch. Dat de pro-Palestijnse activisten zich zouden hebben laten leiden door antisemitisme is volgens haar een ‘grove leugen’. Dit is ook de mening van Seada Nourhussen, hoofdredacteur van One World. De rel rond Lenny Kuhr leidt volgens haar af van Gaza. ‘We have a bigger fish to fry.’
Historica Nadia Bouras (Universiteit Leiden) vindt het ook onzin dat iedereen nu Jodenhaat roept. Ze wijst vanochtend op een fascinerend stukje televisie bij OP1. ‘Gijs Groenteman, een Jood, vertelde dat hij niet overtuigd was van Jodenhaat bij Kuhr.’ Maar hij werd meteen overstemd door Mirjam Bikker van de ChristenUnie en Dilan Yesilgöz van de VVD. Bouras. ‘Nuance was verboden. De minister wilde zelfs de ‘Jodenhaters’ van hun bed lichten.’ Bouras is daarnaast ook heel kritisch op Ronnie Naftaniel, oud-directeur van het CIDI, die concrete maatregelen voorstelt om ‘intimidatie van Joden’ tegen te gaan, zoals subsidiekorting voor instanties die ruimte bieden aan intimidatie van Joden en de instelling van een speciale politie-eenheid. ‘Antisemitisme is al strafbaar in Nederland. Deze voorstellen van de ex-voorzitter van het CIDI zijn een verkapte oproep tot strafbaarstelling van solidariteit met Palestina en kritiek op de staat Israël (zie Duitsland). Dit is ondermijning van de rechtsstaat.’
Er zijn echter ook pro-Palestijnse activisten die de actie tegen Kuhr te ver vinden gaan. Gerard Jonkman van The Rights Forum, een pro-Palestijnse NGO die is opgericht door wijlen Dries van Agt, nam afstand van de actie tegen Kuhr. ‘Ik vind de actie uitermate zinloos en verwerpelijk’, zei Jonkman eergisteren tegen Nieuwsuur. ‘Ik denk niet dat dit de manier is waarop de Palestijnse zaak geholpen is. Op dit moment vindt er een enorme genocide plaats in Gaza. Dat moet je op een andere manier aankaarten en dat kan door debat.’
https://dekanttekening.nl/nieuws/kamer-wil-pro-palestina-activisme-aanpakken-activisten-maken-zich-zorgen/
Badslippers
28 maart 2024, 11:26
[ . . . ]Ze wijst vanochtend op een fascinerend stukje televisie bij OP1. ‘Gijs Groenteman, een Jood, vertelde dat hij niet overtuigd was van Jodenhaat bij Kuhr.’ Maar hij werd meteen overstemd door Mirjam Bikker van de ChristenUnie en Dilan Yesilgöz van de VVD. Bouras.[ . . . ]
Groenteman toonde in die uitzending een zekere terughoudendheid om dat hele gedoe, in dit geval over Lenny Kuhr, te duiden. Dit i.t.t. tot Bikker en Yesilgöz die voortdurend het hoogste woord opeisten. Net als Frits Barend, Leon de Winter, Rob Oudkerk. Vooral die laatste loopt op een zeer irritante en zuigende manier te koketteren met het gegeven dat hij is opgegroeid in een Joodse familie. Groenteman wist het ook allemaal niet en vroeg zich hardop af of het jodenhaat was, antisemitisme, discriminatie. Hij voegde er aan toe dat hij zich ongemakkelijk voelt en niet precies weet hoe hij daar op moet reageren. Een bepaalde gereserveerdheid dus. Ik vond hem dat wel sieren. Totaal anders ook dan bovengenoemde heren en dames.
Trouwens de enige echte goede reactie had de man van Lenny Kuhr. Een man naar mijn hart die gewoon zelf in actie komt en voor zijn vrouw opkomt.
"Het is mijn vrouw", schreeuwt hij. „En jij gaat er godverdomme nu uit. Jij-gaat-er-godverdomme-nu-uit ! ! ! Lenny Kuhr is geen terrorist, idioot. Als je Lenny ooit nog terrorist wil noemen dan ga je over die balustrade hier", aldus partner Rob Frank. De vrouw en Frank belanden in een duw en trek-situatie. Als de activisten het pand verlaten roepen ze nog "zionisten" en "terroristen" na. Met fiilmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=AGgUKGLMSNI
Die activisten zullen wel weer een rechtszaak aanspannen tegen Frank om hem poging tot zware mishandeling ten laste willen leggen. Want dreigen dat je iemand over de balustrade gooit mag niet.
Willem2
28 maart 2024, 13:11
De Tweede Kamer wil op zeer korte termijn, het liefst nog vandaag, een brief van het kabinet over de berichten dat Nederlandse politici betaald zouden zijn door Rusland om pro-Russische standpunten in te nemen. Als de berichten kloppen, wil de Kamer begin volgende week een debat houden over de kwestie.
Aanleiding is het nieuws dat Tsjechië zegt een Russisch desinformatienetwerk te hebben ontmanteld. De website Voice of Europe speelde daarin een sleutelrol. Politici uit verschillende landen, waaronder Nederland, zouden zijn benaderd en in sommige gevallen zijn betaald om in de aanloop naar de Europese verkiezingen het bestaansrecht van Oekraďne in twijfel te trekken.
.... https://nos.nl/artikel/2514524-kamer-schrikt-van-berichten-over-russische-inmenging-begin-volgende-week-debat
Wentelt Eefje
28 maart 2024, 17:52
FvD Forum voor Doemacratie
Of we in een Doemacratie nou zoveel minder te vertellen hebben en zoveel minder onder repressief gedrag te leiden hebben dan in de door M. van R. destijds zo vurig nagestreefde Virocratie is maar de vraag...
Willem2
28 maart 2024, 18:08
Misschien moet je nog eens heel goed nadenken WE....
schoolmeester
28 maart 2024, 19:01
Nadenken is bijzonder moeilijk voor WE.
Willem2
28 maart 2024, 20:14
Nadenken is bijzonder moeilijk voor WE.
Nee dat niet.
Het is een beetje zoals Wijnaldum die levend op een compound in SA zegt dat het in Nederland ook niet klopt met die toeslagenaffaire en niet in de gaten heeft wat het regime om hem heen uitvreet.
Ach ja....
Herr Fick
29 maart 2024, 13:06
Filip de “eigen volk eerst” Winter werkte jarenlang voor de Chinese Communistische Partij…
Facistische rechts populistische politiek is net als bij het FvD in Nederland een verdienmodel.
En wat heeft Wilders gekregen behalve die geheel verzorgde reisjes naar Rusland voor zijn tegenstand rondom besluitvorming over Oekraďne?
https://www.humo.be/cs-b92fcada/
Alles is relatief. Communisme is toegestaan in de EU. Wat De winter doet is niet onwettelijker dan werken voor de Republikeinen of de Democraten uit de US.
Volgens mij is China geen vijandelijke natie. We leveren ook geen gratis wapens aan een land in oorlog met China. We vangen geen vluchtelingen op uit door China aangevallen landen. En als er geen Chinese invoer van spullen meer is dan vallen gelijk mijn huis, mijn auto, mijn moto en mijn fiets uit elkaar.
Zelfs alle frituren in mijn buurt zijn over genomen door Chinezen.
Erger dan zaakjes doen met Algerije, Marokko, Zuid-Afrika of Turkije -of welke andere schurkenstaat dan ook- vind ik dit niet.
WANDELAAR5
29 maart 2024, 13:17
Politici die de belangen van België moeten dienen en die omgekocht worden door een vreemde mogendheid om die belangen te dienen is niet erg? Gewoon reguliere corruptie in België dus…
Herr Fick
29 maart 2024, 13:34
Ik ben geen jurist, maar ik denk niet dat hij iets onwettigs doet tenzij misschien het fout declareren van onkosten, maar het gaat om heel kleine bedragen.
Dewinter dient trouwens alleen het belang van de Vlamingen. De rest van de Belgen zijn voor hem quantité négligable. Wat is daar zo verrassend aan? Heeft de man ooit iets anders beweerd?
Lobbyisten en omkopers komen evenzeer uit andere landen dan uit China en als je dat niet gelooft, ben je wel heel naďef. In Nederland hebben ze op dat vlak nogal wat ervaring met Lockheed en het huis van Oranje.
Trouwens, slechte relaties met China drijven ons regelrecht naar een catastrofe. Zolang FDW zich niet door een moslimland laat beďnvloeden maak ik me niet ongeruster over hem dan over de gemiddelde progressieve liberaal of socialist.
WANDELAAR5
29 maart 2024, 13:40
Ook in Nederland is er omkoping ja. Maar als een volksvertegenwoordiger die de belangen van Vlaanderen (OK ik pas het aan :) ) dient te dienen in opdracht van een andere mogendheid gaat werken, dan kun je je werk als volksvertegenwoordiger niet meer onafhankelijk doen. Dat buitenland beďnvloedt de politiek in België op die manier en die volksvertegenwoordiger dient m.i. af te treden. En ik ben ook geen jurist, maar ik hoop toch dat wanneer er bewijs is, dat die mensen in Nederland en België uit het parlement worden geschopt.
Herr Fick
29 maart 2024, 15:41
Ook in Nederland is er omkoping ja. Maar als een volksvertegenwoordiger die de belangen van Vlaanderen (OK ik pas het aan :) ) dient te dienen in opdracht van een andere mogendheid gaat werken, dan kun je je werk als volksvertegenwoordiger niet meer onafhankelijk doen. Dat buitenland beďnvloedt de politiek in België op die manier en die volksvertegenwoordiger dient m.i. af te treden. En ik ben ook geen jurist, maar ik hoop toch dat wanneer er bewijs is, dat die mensen in Nederland en België uit het parlement worden geschopt.
Dat gaat niet tenzij ze hun parlementaire onschendbaarheid afgenomen wordt. Als dat gebeurt zouden ze er heel wat moeten buitenschoppen bij de liberalen bijvoorbeeld omdat die zich voortdurend voor de kar van de US-democratische partij laten spannen. Die partij levert de US-president en dus werken die liberalen ook voor een buitenlandse mogendheid waarover ik mij qua democratische werking ook wel eens vragen stel.
En voor welk land zou ene Latifa Gahouchi (voorzitter senaat), Ridouan Chahid (fractieleider PS Brussels parlement) of Mohammed Ridouani(burgemeester Leuven) lobbyen, denk je?
WANDELAAR5
29 maart 2024, 22:07
Als die liberalen betaald worden door de VS of die senaatsvoorzitter door Marokko, dan moeten ze wat mij betreft net zo goed uit het parlement worden gezet. Op lokaal niveau zoals in Leuven is het nogal moeilijk om met besluiten andere landen te bevoordelen lijkt mij. Filip De Winter is natuurlijk extra brisant, omdat hij als extreem rechtse nationalist zich voor het communistische karretje heeft laten spannen.
Willem2
2 april 2024, 11:39
PVV-leider Wilders had graag gezien dat het kabinet wel namen had genoemd in de zaak rond de Russische desinformatiecampagne. Nu blijft het "een beetje schimmig", zei hij bij aanvang van de formatiegesprekken.
Gisteren schreef minister De Jonge van Binnenlandse Zaken aan de Tweede Kamer dat hij niet wil ingaan op namen die worden genoemd in de affaire rond de Russische desinformatiecampagne die is blootgelegd door Tsjechië.
"Er moet toch iets van helderheid over komen", zei Wilders. Maar hij zegt ook te begrijpen dat dat gevoelig is. "Het gaat over inlichtingendiensten, dus de vraag is of dat kan."
In de desinformatiecampagne speelde nieuwssite Voice of Europe een sleutelrol. Met hulp van pro-Russische politici in een aantal Europese landen werd volgens Tsjechië in aanloop naar de Europese verkiezingen geprobeerd om "de territoriale integriteit, soevereiniteit en vrijheid" van Oekraďne ter discussie te stellen.
.... https://nos.nl/artikel/2515160-wilders-wil-iets-van-helderheid-over-zaak-rond-russische-inmenging
Wilders zou voorheen daarin veel duidelijker zijn, maar daarom zeg ik het maar : de namen van die kamerleden moeten boven water komen !!!
Willem2
2 april 2024, 11:41
Informateurs gaan tweede onderhandelingsweek in • 'Belangrijke week'
.... https://nos.nl/liveblog/2515151-informateurs-gaan-tweede-onderhandelingsweek-in-belangrijke-week
allemaal zeggen ze dat het een hele belangrijke week is .... dus er zal wel niks gaan uitkomen ....
Siberische tijger
2 april 2024, 19:42
https://www.nu.nl/buitenland/6307531/nieuwe-navo-baas-komende-weken-bekend-steun-voor-rutte-bijna-volledig.html
De Amerikaanse NAVO-ambassadeur Julianne Smith hoopt dat "in de komende weken" overeenstemming wordt bereikt over wie de nieuwe NAVO-topman wordt. Inmiddels staan 28 van de 32 lidstaten achter Mark Rutte.
Willem2
2 april 2024, 22:22
Kamerdebat zonder Baudet over Russische omkoping, 'verdenking schadelijk'
... https://nos.nl/artikel/2515241-kamerdebat-zonder-baudet-over-russische-omkoping-verdenking-schadelijk
Big30
4 april 2024, 20:54
NB berichten mbt de Hamas terreur aanval op Israël en het vervolg daarop staan we niet toe. Leidt zo leert de ervaring niet tot een constructieve discussie. Vorig Topic in deze niet voor niets gesloten.
Willem2
5 april 2024, 22:39
De PVV heeft de kandidatenlijst gepresenteerd voor de Europese verkiezingen in juni. Bovenaan staat Sebastiaan Stöteler, die nu fractievoorzitter is in de gemeenteraad van Almelo en in de Provinciale Staten van Overijssel.
Op de tweede plek staat Marieke Ehlers en op drie staat Auke Zijlstra, die al eens namens de PVV in het Europees Parlement zat. De vierde plek is voor Sebastian Kruis, raadslid in Den Haag en persvoorlichter bij de PVV. Partijleider Geert Wilders is op de twintigste plaats de lijstduwer.
Wilders schrijft op X dat de lijst een combinatie is "van ervaren PVV'ers en nieuwe politieke talenten" waarmee hij Nederland wil "terugveroveren op Brussel". Bij de vorige Europese verkiezingen in 2019 haalde de partij geen enkele zetel.
Uit een peiling bleek vorige maand dat een kwart van de kiezers die op 6 juni willen gaan stemmen van plan zijn op de PVV te stemmen. Daarmee zou de partij negen zetels halen, concludeerde onderzoeksbureau Ipsos I&O. GroenLinks-PvdA zou afgaande op de peiling de tweede partij worden, net als nu in de Tweede Kamer.
.... https://nos.nl/artikel/2515644-pvv-presenteert-europese-kandidatenlijst-pleit-niet-meer-voor-nexit
Ascari
6 april 2024, 22:13
Opvallend is dat Wilders de standpunten van deze financier heeft opgenomen in zijn verkiezingsgprogramma. Het geld is afkomstig van de polariserende Amerikaan Robert Shillman, tevens een belangrijke financier van Donald Trump. Shilman maakte fortuin in de IT en voert onder meer campagne tegen de opvang van Syrische vluchtelingen in de VS.
"In het verkiezingsprogramma van de PVV staat dat alle Syriërs die nu nog in Nederland worden opgevangen terug moeten naar huis, of elders hun heil moeten zoeken. Daarmee loopt Wilders precies in de pas met de meningen van de Shillman Fellows die publiceren in het online Frontpage Magazine van het David Horowitz Freedom Center.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/wilders-verzweeg-buitenlandse-financiering
Ik vind het kwalijk dat Nederlandse politici giften ontvangen vanuit het buitenland. Dit wekt de indruk dat ze "te koop" zijn. Als je iemand €176.000 geeft dan wil je er later wat voor terug. Wilders is nu de machtigste politicus van Nederland dus het was een goede investering.
Ik hoop maar niet dat Shillman een creditcard krijgt van Wilders waarvan de Nederlandse belastingbetaler de rekening moet betalen.
Willem2
8 april 2024, 16:38
Wilders is nu de machtigste politicus van Nederland dus het was een goede investering.
Zo werkt democratie in Nederland niet of had je dat gevoel ook bij Rutte, Balkenende, Kok, Lubbers ...?
Wilders is eerder bezig zijn idealen verder op te geven en in de koelkast te stellen:
Wilders vindt afscheid van Nexit geen ommezwaai: ‘Nu gaan we macht van de EU van binnenuit uithollen’
....
https://www.ad.nl/politiek/wilders-vindt-afscheid-van-nexit-geen-ommezwaai-nu-gaan-we-macht-van-de-eu-van-binnenuit-uithollen~a85a682e/
Willem2
10 april 2024, 19:53
Het blijft gissen hoe het staat met de kabinetsformatie. Na het eerste gezamenlijke gesprek van de vier partijleiders van deze week vond PVV-leider Wilders het moeilijk om te antwoorden op de vraag of hij nog steeds positief is over de uitkomst. "Dat is een ingewikkelde vraag", antwoordde hij voorzichtig. "Laat ik zeggen: ik ben redelijk positief."
De informateurs hebben tot half mei de tijd gekregen om hun werk af te ronden, maar Wilders vraagt zich inmiddels af of die deadline gehaald gaat worden. "Dat wordt een klus", waarschuwde hij.
De afgelopen dagen en ook vandaag hielden informateurs Van Zwol en Dijkgraaf steeds afzonderlijke gesprekken met de partijleiders. Aan het eind van de middag werden ze onverwacht met zijn vieren uitgenodigd.
.... https://nos.nl/artikel/2516296-of-formatie-positief-verloopt-wilders-vindt-het-een-ingewikkelde-vraag
Badslippers
17 april 2024, 11:51
Je kon er op wachten. Van 400 naar 600 naar 800 miljoen. Inmiddels zijn we naar de miljarden gegaan. 2 miljard voor een renovatie. Je begint je toch af te vragen wie voorafgaande aan de renovatie een gedegen bouwtechnische inspectie heeft gedaan en of deze lieden wel de nodige vakkennis hadden. "Tja, we stoten op verborgen gebreken." De bedoeling van een bouwkundige inspectie is toch om geborgen verbreken op te sporen? Wat een prutsers. Zal wel weer een parlementaire enquęte over gestart worden hoe het zover heeft kunnen komen.
https://nos.nl/video/2517045-rondje-bouwput-renovatie-binnenhof-is-gigantische-klus-en-wordt-weer-duurder
pietpotent44
17 april 2024, 11:58
Dat is toch standaard ? Alle bouw projecten en ICT projecten van de overheid lopen gigantisch uit. Sommige Ict dienstverleners en aannemers leven daar zelfs op. De overheid is een te makkelijke graaipot, en dat weten ze. De overheid zou veel strenger daarin moeten zijn, bijv. gewoon laten aannemen ipv eindeloos uren laten maken (en dan nog niet af).
WANDELAAR5
17 april 2024, 12:49
Dat is toch standaard ? Alle bouw projecten en ICT projecten van de overheid lopen gigantisch uit. Sommige Ict dienstverleners en aannemers leven daar zelfs op. De overheid is een te makkelijke graaipot, en dat weten ze. De overheid zou veel strenger daarin moeten zijn, bijv. gewoon laten aannemen ipv eindeloos uren laten maken (en dan nog niet af).
In mijn ervaring zit het wat anders. Ik heb vroeger wel eens calculaties gemaakt voor overheidsprojecten. Het antwoord wat ik altijd kreeg was: zo krijgen we geen goedkeuring. Ga A.U.B. opnieuw rekenen en zorg dat je op ongeveer een kwart uit komt. Ja maar het kan niet voor dat geld. Ga toch maar opnieuw rekenen. Ook begeleid ik beroepsmatig projecten. Bij de overheid is geen enkele controle op de doelmatigheid van wijzigingen: Ik adviseer dit niet te doen. Antwoord, ja maar dan wordt Jantje ongelukkig en dan krijgen we klachten dat het niet goed is, dus we doen het toch maar. En altijd achteraf, liefst als er al geschilderd is een andere kleur willen omdat het bij nader inzien toch wel erg grijs is oid.
De reden dat ik al heel lang niet meer voor overheidsinstellingen werk. Je wordt er gedwongen je professionaliteit te laten varen voor het fijne proces en de lieve vrede. Dus PietPotent heeft helemaal gelijk dat de overheid een graaipot is, alleen wel omdat ze het er zelf naar maken. De overheidsprojecten die wel goed geleid worden, zijn de spreekwoordelijke spelden in de hooiberg. Rijkswaterstaat kan ik misschien noemen als redelijk positieve uitzondering waar ze het in ieder geval proberen, maar waar ook nog steeds veel werken (veel) duurder uitvallen.
Elke aannemer die heeft ingeschreven voor die renovatie wist al lang dat het niet zou kunnen voor €200 miljoen. Maar ze houden zich precies aan het minimale bestek, omdat ze voor 2 miljard de aanbesteding verliezen. Dus ze worden door het aanbestedingsproces van de overheid gedwongen een onrealistische prijs neer te leggen en daarna alles op meerwerk te schuiven.
Badslippers
17 april 2024, 13:14
Notre-Dame in Parijs is bijna klaar, vijf jaar na verwoestende brand
"Meteen al na de brand stroomden de giften binnen. Inmiddels staat de teller op 846 miljoen euro aan donaties, afkomstig van 340.000 personen en instellingen uit 150 landen. Dat is ruim voldoende. De kosten van het herbouwen van de Notre-Dame worden geschat op zo'n 700 miljoen euro. Geld dat over is zal "bij de Notre Dame blijven", zeggen ingewijden. Het kan gebruikt worden voor extra bouwwerkzaamheden. (https://nos.nl/artikel/2516744-notre-dame-in-parijs-is-bijna-klaar-vijf-jaar-na-verwoestende-brand)"
Renovatie Binnenhof ruim tweemaal zo duur als herbouw Notre-Dame
"Ja maar dat ligt anders" om er aan toe te voegen dat het allemaal veel complexer is en dat er heeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel infrastructuur geďnstalleerd moet worden omdat het een kantoorgebouw is en de Notre Dame 'slechts' een kerk/kathedraal. Ja ja. Gewoon totaal verkeerd gecalculeerd en ingeschat. Advies BS, onmiddellijk stoppen en vervolgens compleet plat gooien, asfalteren en parkeerplaats van maken. Levert het in ieder geval nog wat op. En elke betrokkene (bouwtechnische lieden, ingenieurs, calculators, bewindslieden etc.) per direct ontslaan en vervolgen wegens incompetentie en verkeerde calculaties e.d.
rob45
17 april 2024, 16:50
Advies BS, onmiddellijk stoppen en vervolgens compleet plat gooien, asfalteren en parkeerplaats van maken. Levert het in ieder geval nog wat op. En elke betrokkene (bouwtechnische lieden, ingenieurs, calculators, bewindslieden etc.) per direct ontslaan en vervolgen wegens incompetentie en verkeerde calculaties e.d.
Maar dan kunnen ze hun zakken niet meer vullen uit de staatsruif ! [emoji848]
Het meeste geld zal gaan naar de bouwbedrijven (zakkenvullerij en strijkstokachtige constructies)
Monumentale gebouwen verbouwen is idd wel duurder wat betreft tijden materialen maar een bedrag van 2 miljard is gewoon absurd !
Badslippers
18 april 2024, 20:30
Wat een absolute 'zak tabak' is 'zak tabak' toch. Altijd maar weglopen maar wel veilig achter zijn toetsenbord onbeschofte en ongenuanceerde tweets de wereld in slingeren. Kan absoluut geen kritiek verdragen en reageert als door een horzel gestoken. En die dictator wil premier worden. Dictator? Ja, hij dult immers geen tegenspraak. Bedient zich van kleineren en schofferen naar journalisten, collega's en ieder die hem van repliek dient.
Het is al vanaf november duidelijk dat 'zak tabak' geen trek heeft om maar enige verantwoordelijkheid te nemen en saboteert daarom het proces. Daarom geeft hij ook zo makkelijk zijn partijpunten weg, immers deze formatie gaat toch stuklopen. Nog triester is dat 3 partijen zich laten gijzelen door deze drammer. De tactiek snap ik wel (van 'zak tabak'). 'zak tabak' wil uiteindelijk breken en dan nieuwe verkiezingen waarmee hij hoopt nog meer zetels binnen te hengelen om op die manier zijn zin door te drijven.
Onderstaande weergave van de video toont alles. 'zak tabak' mag alles en iedereen de maat nemen, de anderen mogen dat niet en dan wordt de kleine stampvoetende 'zak tabak' boos. En dan zegt hij ook nog: "Het zal me een worst wezen". M.a.w. het kan hem niks schelen. Uit alles blijkt het tegenovergestelde. Dus naast een 'zak tabak' ook nog een hypocriet.
Verslaggever:Waarom heeft u dat getwitterd over de heer van der Burg?
'zak tabak': Wat heb ik getwitterd?
Verslaggever: Dat u vindt dat het een eng mannetje is.
'zak tabak': Ahhh, Nou weet u als iemand die staatssecretaris is die van Nederland een groot openbaar asielzoekers centra heeft gemaakt als diegene die daar wat aan wil doen, in de openbaarheid, in de Kamer smalend zegt dat hij het een fantastisch idee vond dat er geen Kabinet Wilders 1 komt. Lees, dat Wilders geen premier wordt, dan neem ik daar op een harde manier afstand van. Dat was ongepast van hem om zo te zeggen en wat mensen daarvan vinden dat zal me een worst zijn.
Verslaggever: Anderen vinden het ongepast van u.
'zak tabak': Het zal me verder een worst zijn.
'zak tabak' loopt weg.
Andere verslaggever: Vindt u het niet kinderachtig mijnheer Wilders . . .
'zak tabak' loopt nog sneller weg. (https://nos.nl/artikel/2517251-andere-partijen-niet-blij-met-tweet-wilders-maar-het-zal-hem-worst-zijn)
Brad Clitt
18 april 2024, 20:48
Als het zo doorgaat is Rutte 4 langer demissionair als missionair geweest. Deze onderhandelingen lopen op niks uit, daarna wordt Timmerfrans voor de vorm nog gevraagd om daarna te besluiten om ergens in het najaar toch maar weer verkiezingen uit te schrijven. Per saldo zal wat Geert eventueel wint ten koste gaan van VVD en de NSC waardoor er dus niks verandert. Nederland dus minimaal 1,5 jaar stuurloos vanaf juli '23 gerekend en tegen die tijd zal de renovatie wel 2,5 miljard kosten...
Ascari
19 april 2024, 14:17
39219
Willem2
20 april 2024, 18:43
GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans heeft op een gezamenlijk ledencongres fel uitgehaald naar Geert Wilders. Hij verwijt de PVV-leider dat de kabinetsformatie al vijf maanden duurt en vooral door zijn toedoen alleen maar "tot heel veel ruzie heeft geleid en nul oplossingen". En al die tijd gebeurt er niets aan "de noden van de samenleving" vindt Timmermans, die zinspeelt op een einde van de huidige formatiepogingen van PVV, VVD, NSC en BBB.
"Ik heb altijd gezegd: de leider van de grootste fractie mag het initiatief nemen bij de kabinetsformatie. Maar er komt ook een punt waarop hij dat voorrecht verspeelt. En dat punt komt nu steeds dichterbij. Die vier kunnen Nederland niet eindeloos aan het lijntje houden. De vraag is alleen maar wanneer gaan VVD en NSC dat ook inzien? Komen zij tot inkeer? Of gaan ze een riskant experiment aan met een man die niet anders kan dan verdeeldheid zaaien?" Want, vindt Timmermans, "als je meer dan twintig jaar lang verdeeldheid zaait, kun je nooit eenheid oogsten".
Afgelopen week had Timmermans nog in het AD aangegeven dat hij vindt dat de formerende partijen naar alternatieven moeten kijken als zij er op 1 juni niet uit zijn. GroenLinks-PvdA is met 25 zetels de tweede fractie in de Tweede Kamer. In beginsel krijgt die partij het initiatief als andere pogingen niet lukken. Omdat een coalitie zonder de VVD (24 zetels) vrijwel onmogelijk wordt, heeft Timmermans de deur voorzichtig opengezet naar de VVD, mochten de liberalen aankloppen. In de campagne stonden beide partijen vaak lijnrecht tegenover elkaar.
De GroenLinks-PvdA-leider hekelt ook de "permanente Twitter-incontinentie" van Wilders. Die gaan dan over Oekraďne en de NPO, maar "geen woord over het minimumloon, geen woord over huurders of over de afschaffing van het eigen risico in de zorg". Wilders gebruikt X vooral om te "sarren, beledigen en vernederen. Niemand kan dat beter dan hij", zegt Timmermans.
Tegelijk is het volgens hem niet zo gek dat de PVV-leider alleen maar problemen benoemt en niet komt met oplossingen. "Als je twintig jaar lang op ieder probleem een volstrekt onmogelijke, ongrondwettelijke en onfatsoenlijke oplossing hebt geplakt, kan je niet ineens oplossingen aandragen en het land besturen. Dat kan niet."
Timmermans wil er alles aan doen om te voorkomen dat Wilders aan de macht komt. Hij waarschuwt VVD en NSC dat zijn partij "keihard oppositie" gaat voeren als de PVV-leider door hen "in het zadel wordt gehesen". Hun beleid zal leiden tot "Russisch roulette" met de belangen van werknemers, gepensioneerden en huurders" en ook "met onze nationale veiligheid", zei Timmermans, die Wilders wegzette als een "zelfverklaard bewonderaar van de Russische president Vladimir Poetin".
..... https://www.upday.com/nl/timmermans-haalt-uit-naar-wilders-waarschuwt-vvd-en-nsc
Tjeppah
20 april 2024, 20:28
Die Timmermans is ook van het padje af. Hij die keiharde oppositie zal gaan voeren tegen Wilders. Wilders lult hem steeds met alle gemak onder tafel. Zou Timmermans paddo's op hebben voordat hij dit zei.
schoolmeester
21 april 2024, 06:18
Voor een theorie=examen zal Wilders wel slagen.
Een praktijk-examen word een stuk lastiger....
noglangnietuitgewandeld
21 april 2024, 06:26
Wilders wil aangifte doen tegen Timmermans vanwege de tekst van diens speech op het rood/groene congres van gisteren.
'Niet(s) nalaten om te voorkomen dat Wilders aan de macht komt.'
Dus ook geen geweld?
Dan is de volgende vraag wat het OM ermee doet en of hij een neutrale rechter krijgt. Want daar begin ik ook steeds meer aan te twijfelen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/350143184/wilders-wil-aangifte-doen-tegen-timmermans
WANDELAAR5
21 april 2024, 06:55
Hij gaat “keihard oppositie voeren”? En hij “waarschuwt” VVD en NSC? Hoe wil hij dat doen met zijn geringe aantal zetels in verhouding tot de 4 partijen die nu praten? Loze woorden; heeft niets in te brengen.
Tjeppah
21 april 2024, 08:19
Voor een theorie=examen zal Wilders wel slagen.
Een praktijk-examen word een stuk lastiger....
Dat moet iedereen nog bewijzen wanneer hij/zij voor de eerste keer in de regering komt. Die persoon is dan in sommige gevallen ook "afhankelijk" van zijn/haar coalitiegenoten
Ascari
21 april 2024, 09:29
Wilders wil aangifte doen tegen Timmermans vanwege de tekst van diens speech op het rood/groene congres van gisteren.
'Niet(s) nalaten om te voorkomen dat Wilders aan de macht komt.'
Dus ook geen geweld?
Dan is de volgende vraag wat het OM ermee doet en of hij een neutrale rechter krijgt. Want daar begin ik ook steeds meer aan te twijfelen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/350143184/wilders-wil-aangifte-doen-tegen-timmermans
Ik ben geen fan van Timmermans. Echter is Wilders ook vaak een "dramaqueen" als hij iets van harde kritiek krijgt. Nu gaat hij aangifte doen om nog meer zieltjes te winnen en tijd in beslag nemen van het OM dat het al zo druk heeft met veel belangrijkere zaken.
Tjeppah
21 april 2024, 09:39
Ik ben geen fan van Timmermans. Echter is Wilders ook vaak een "dramaqueen" als hij iets van harde kritiek krijgt. Nu gaat hij aangifte doen om nog meer zieltjes te winnen en tijd in beslag nemen van het OM dat het al zo druk heeft met veel belangrijkere zaken.
Ik ben geen Wilders stemmer maar dat hij nu aangifte doet, wat ik overigens onzin vind, is denk ik zijn reactie op eerdere aangiftes die tegen hem zijn gedaan. Daar zaten ook aangiftes bij die ik nogal overtrokken vond.
Badslippers
21 april 2024, 10:36
Wilders compleet de weg kwijt.
https://nos.nl/artikel/2517571-wilders-wil-aangifte-doen-timmermans-verwerpt-beschuldiging
Kansloze missie.
Willem2
21 april 2024, 10:50
Misschien eens wat minder op X en Telegram rondneuzen en je inzetten voor je iezers die de afschaffing van de eigen bijdrage willen.
Het programma van de VVD ten aanzien van vluchtelingen is het maximaal haalbare binnen de grenzen van een rechtstaat, houdende aan internationale verdragen.
noglangnietuitgewandeld
21 april 2024, 10:55
Manco van Wilders is dat hij maar niet met zijn poten van die twitterknop af kan blijven. Dat akkefietje van afgelopen week ook weer. Die van den Burg is imho ook een eng mannetje, en is ook grotendeels verantwoordelijk voor het maar niet willen stoppen van de asielinvasie. Blijf ze pamperen, en ze zullen blijven komen. Maar om van hem af te raken kan Wilders hem beter negeren. Als hij het goed speelt dan is vdB zijn rol uitgespeeld, althans in het komende kabinet. Geldt ook voor van der Wal. Eng vrouwtje. Alleen dat twitter je beter niet. VVD mensen in het kabinet, prima, die hebben gemiddeld een pak meer ervaring dan mensen uit de drie andere partijen, maar niet dit tweetal. Die hebben genoeg shit veroorzaakt.
Badslippers
21 april 2024, 14:17
Misschien eens wat minder op X en Telegram rondneuzen en je inzetten voor je iezers die de afschaffing van de eigen bijdrage willen.[ . . . ]
Manco van Wilders is dat hij maar niet met zijn poten van die twitterknop af kan blijven. Dat akkefietje van afgelopen week ook weer. Die van den Burg is imho ook een eng mannetje, en is ook grotendeels verantwoordelijk voor het maar niet willen stoppen van de asielinvasie. Blijf ze pamperen, en ze zullen blijven komen. Maar om van hem af te raken kan Wilders hem beter negeren. Als hij het goed speelt dan is vdB zijn rol uitgespeeld, althans in het komende kabinet. Geldt ook voor van der Wal. Eng vrouwtje. Alleen dat twitter je beter niet. VVD mensen in het kabinet, prima, die hebben gemiddeld een pak meer ervaring dan mensen uit de drie andere partijen, maar niet dit tweetal. Die hebben genoeg shit veroorzaakt.
Dat bedoel ik, hij zou zich veel meer voor zijn kiezers in moeten zetten. Die kunnen van al dat getwitter nog steeds geen huis kopen. De zorg gaat er echt niet beter op worden en de veiligheid op straat ook niet. Het onderwijs en de zorg (op alle fronten) en veel andere onderdelen kraken in hun voegen. Dat is wat kiezers verbeterd willen zien. Door rond te bazuinen dat Rutte een hansworst is, vdB een eng mannetje en dat soort kretologie brengt niks. Dat is dan ook mijn grootste bezwaar tegen de figuur Wilders. Iets met holle vaten of hondje blaft wel maar bijt niet. Kortom presteert niks. Geen enkel wapenfeit afgeleverd.
Brad Clitt
21 april 2024, 16:54
Laatste peiling MdH:
PVV - 50
PVDA/GL - 25
VVD - 15
D66 - 10
CDA - 9
NSC - 8
BBB - 7
SP - 7
Enige mogelijkheid zou dan PVV+VVD+BBB+SP zijn met 79 zetels.
Normaal gesproken zou je dan zeggen dat VVD en SP niet samen kunnen gaan, iets met water en vuur, maar PVV staat niet zover van SP af op sociaal-economisch gebied.
Ik vrees dat het nog een lange zit wordt, want waar ze nu mee bezig zijn slaat nergens meer op (en het begon nog zo goed met Stom van Grien ;)).
Maar gelukkig heb ik andere zaken om me druk over te maken, dus... (zie mijn onderschrift)
Willem2
22 april 2024, 21:15
Terwijl er vandaag eindelijk getracht werd iets aan de grootste crisis te doen, de woningcrisis :
Veelbesproken huurwet lijkt op meerderheid af te stevenen
Het kabinetsvoorstel om in te grijpen in de vrije huurmarkt lijkt op een meerderheid af te stevenen. Daarmee kunnen woekerprijzen voor huurders met een middeninkomen harder aangepakt worden.
In een debat in de Tweede Kamer zei PVV-Kamerlid Madlener dat hij "denkt" dat zijn partij de wet gaat steunen en daarmee zou er een meerderheid zijn in de Tweede Kamer. Madlener benadrukte dat zijn fractie, die er morgen over vergadert, er nog wel mee moet instemmen.
Het gaat om de wet die De Jonge twee jaar geleden presenteerde om in te grijpen in de vrije huurmarkt bij huurcontracten. Buiten de sociale sector mag een huisbaas nu nog zelf de prijs van zijn woning bepalen en door de woningnood is die vaak torenhoog.
.... https://nos.nl/artikel/2517757-veelbesproken-huurwet-lijkt-op-meerderheid-af-te-stevenen
gaat het morgen over het zondebok zoeken ....
Bij de formatie liggen morgen verregaande voorstellen over asiel en migratie op tafel. Eén daarvan is om de gang van zaken rond asiel als 'crisis' te bestempelen. Bronnen rond de formatie zeggen tegen de NOS en Nieuwsuur dat er nog geen besluiten zijn genomen.
In het geval van een 'crisis' kunnen er vergaande maatregelen genomen worden, zoals een tijd helemaal geen asielaanvragen meer in behandeling nemen. De redenering is dat de aantallen asielzoekers inmiddels zo groot zijn, dat Nederland het niet meer aan kan. Daarom zou er een crisissituatie zijn.
Vooral de PVV van Geert Wilders zet in op een forse inperking van het aantal asielzoekers. Het liefst wil de PVV de grenzen helemaal sluiten voor asielzoekers. Ook VVD en BBB willen de instroom beperken. NSC van Pieter Omtzigt hamert erop dat Nederland daarbij wel de mensenrechten blijft respecteren en de internationale verdragen blijft onderschrijven.
Toen er vorige week over asiel en migratie werd gesproken bij de informateurs, vertrok Wilders eerder omdat hij niet tevreden was over de voorstellen die op tafel lagen. Die gingen hem niet ver genoeg.
..... https://nos.nl/artikel/2517804-plan-op-formatietafel-asielcrisis-uitroepen
schoolmeester
23 april 2024, 04:48
Forse inperking van asielzoekers is hard nodig, het loopt de spuigaten uit.
Ons landje is al zo klein.
En het kost ook veel te veel'
Tijd voor vergaande maatregelen !
Wentelt Eefje
23 april 2024, 10:04
Ja, tijd om mensen die dergelijke borrelpraat uiten alcohol te ontzeggen...
Willem2
24 april 2024, 11:20
Middelbare scholen betalen voor een extern ingehuurde docent bijna twee keer zoveel als voor een docent in loondienst. Dat blijkt uit een onderzoek van de Algemene Rekenkamer. Waar een leraar in vaste dienst in een veelvoorkomende loonschaal 58 euro per uur kost, moeten scholen voor een gedetacheerde docent op hetzelfde niveau 113 euro per uur incl. btw afrekenen.
Hoewel de middelbare scholen veel meer moeten betalen, maken ze door het lerarentekort steeds vaker gebruik van zzp-docenten. De externen worden voornamelijk ingezet als vervanging van zieke werknemers. Van de totale uitgaven van scholen aan personeel, wordt gemiddeld 4,4 procent besteed aan de inhuur van externen. Dat is een verdubbeling vergeleken met tien jaar geleden.
Bij ongeveer de helft van de ingehuurde krachten gaat het om docenten. De andere helft is ondersteunend personeel, zoals IT-personeel.
.... https://nos.nl/artikel/2517957-extern-ingehuurde-docenten-voor-scholen-bijna-twee-keer-zo-duur
dus het volgende kabinet gaat eens beter bezuinigen. Want deze wantoestanden zijn nog veel groter in de zorg.
Badslippers
24 april 2024, 18:49
Waar een leraar in vaste dienst in een veelvoorkomende loonschaal 58 euro per uur kost, moeten scholen voor een gedetacheerde docent op hetzelfde niveau 113 euro per uur incl. btw afrekenen.
De grootste schurken zijn notarissen, makelaars, advocaten. Gemiddeld kost een advocaat tussen de €200 en €300 euro per uur. Er zijn zelfs advocaten met een tarief van €400 per uur. Loodgieterswerk (om maar eens een beroepsgroep te nemen) €129,50. Je hebt er ook die voor €50 komen. Ik heb een keer een Pool ingehuurd, 2 tientjes p.u.
Scholen kunnen hun leerkrachten beter belonen door ipv €58 ze €75 te betalen. Daarnaast is de wazigheid of we over bruto of netto praten. Ik bedoel, stel je verdient 3500 netto p.m. bij een werkweek van 36 uur dan heb je een uurloon van ongeveer €22. Dat is een hongerloon vergeleken met de genoemde uurlonen hierboven. Maar ja, alles is relatief.
Willem2
25 april 2024, 17:52
De wet die de huurprijzen van honderdduizenden woningen omlaag moet brengen, kan rekenen op de steun van een flinke meerderheid van de Tweede Kamer. Toch is de wet nog geen gelopen race.
Het wetsvoorstel van minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) regelt dat verhuurders in de vrije sector in veel gevallen niet meer zelf kunnen bepalen wat ze vragen voor een woning. Door de enorme vraag naar woonruimte zijn de huren in de vrije sector de afgelopen jaren geëxplodeerd. De verwachting is dat op termijn van ruim 300.000 woningen de huur met zo'n 190 euro per maand omlaag gaat.
.... https://www.ad.nl/politiek/huren-wordt-in-veel-gevallen-minder-duur-kamer-steunt-wetsvoorstel-de-jonge~adf58f92/
Willem2
25 april 2024, 19:15
Orbán wijst Wilders de weg, rechts-conservatief congres Boedapest begonnen
"Laten we opzadelen, onze harnassen aantrekken." De Hongaarse premier Viktor Orbán is op oorlogspad en heeft hoge verwachtingen van de verkiezingen voor het Europees Parlement over zes weken. "Op naar het slagveld van de verkiezingen. Vrienden, er liggen memorabele weken voor ons, op naar de overwinning."
Vandaag en morgen is de Hongaarse leider gastheer van 'CPAC Hongarije': de Conservative Political Action Conference. De bijeenkomst is naar het voorbeeld van de CPAC in de Verenigde Staten, die geregeld door de Amerikaanse Republikeinen wordt georganiseerd.
Het is een bijeenkomst van ultraconservatieve politici vanuit de hele wereld. Eregast en een van de hoofdsprekers op de conferentie is Geert Wilders, die morgen een lezing houdt.
.... https://nos.nl/artikel/2518179-orban-wijst-wilders-de-weg-rechts-conservatief-congres-boedapest-begonnen
dit wordt waarschijnlijk erger dan al zijn getwitter op X.
Het hele formatieproces is dus weer opgerekt tot 6mei ofzoiets, zogenaamd om een overeenkomst te kunnen schrijven....
Willem2
25 april 2024, 21:31
Lilian Marijnissen (38) is in verwachting van haar eerste kindje. Dat maakt de voormalig voorvrouw van de SP donderdag bekend op sociale media. ‘Wat een geluk! Zo dankbaar’, jubelt ze.
..... https://www.ad.nl/show/lilian-marijnissen-in-verwachting-wat-een-geluk~a839202d/
Willem2
28 april 2024, 09:35
Ook mensen die tot meerdere jaren cel zijn veroordeeld lopen op dit moment vrij rond vanwege het personeelstekort in de gevangenissen. Uit cijfers die de NOS heeft opgevraagd bij het ministerie van Justitie en Veiligheid blijkt dat de langst gestrafte die nu op vrije voeten is een celstraf heeft openstaan van vier jaar en vijf maanden. Meer dan honderd mensen met straffen van meer dan een jaar lopen nu vrij rond.
Zo is in maart, waar de meest recente cijfers van zijn, nog iemand veroordeeld tot drie jaar en tien maanden cel. Ook voor hem was geen plek in de gevangenis. Het kabinet stelde eerder dat alleen mensen die een straf kregen voor lichte vergrijpen die op een later moment moeten uitzitten.
.... https://nos.nl/artikel/2518456-ook-mensen-met-een-paar-jaar-cel-niet-in-gevangenis-door-personeelstekort
dit is iets waar je de partijen op moet afrekenen en waar je ze niet over hoort maar wat doorettert in de maatschappij.
Je moet namelijk heel wat gedaan hebben will je straffen krijgen van meerdere jaren.
Willem2
28 april 2024, 18:45
Oppositiepartij Volt vindt dat de partijleiders Yesilgöz (VVD) en Omtzigt (NSC) de denkbeelden van PVV-leider Wilders "normaal" maken. Volgens partijleider Dassen gaat het om het zaaien van verdeeldheid en beweringen dat Nederland in zijn eentje problemen kan oplossen en niet met andere Europese landen. Wilders "dicteert", terwijl Omtzigt en Yesilgöz "zich voor de PVV-kar laten spannen", zei Dassen op een partijcongres van Volt.
De Volt-leider haalde op het congres over de naderende Europese verkiezingen stevig uit naar de drie partijen, die nu met BBB formatiegesprekken voeren. Wilders behoort volgens Dassen samen met de Hongaarse premier Orbán en de Franse politicus Le Pen tot "de valse profeten", door te beweren dat we greep op onze toekomst krijgen door "de echte Nederlander" op 1 te zetten.
..... https://nos.nl/artikel/2518509-volt-leider-dassen-vvd-en-nsc-laten-zich-voor-pvv-kar-spannen
Brad Clitt
28 april 2024, 19:56
Wat Dassen voor het gemak vergeet is dat zijn partijtje gefinancierd werd/wordt door een Hongaar van véél meer bedenkelijk allooi.
Iets met een pot en een ketel...
Willem2
6 mei 2024, 13:07
Wilders bij start finaleweek formatie: 'Heel wat op het spel'
De partijleiders van PVV, VVD, NSC en BBB beginnen maandag aan de week van de waarheid van deze formatieronde. Met de financiële toets van het CPB op tafel moeten er beslissingen genomen worden voor het hoofdlijnenakkoord. Of het lukt, durven de partijleiders niet te zeggen.
.... https://www.nu.nl/308260/video/wilders-bij-start-finaleweek-formatie-heel-wat-op-het-spel.html
met filmpje
en dat op 6 mei.... tja wat was daar ook alweer ...
Wentelt Eefje
6 mei 2024, 13:39
Het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028 van PVV, VVD, NSC en BBB dat Gidi Markuszower onder de arm draagt:
39276
schoolmeester
6 mei 2024, 13:40
Onleesbaar zo.
Wentelt Eefje
6 mei 2024, 14:27
Het gaat om de tekst die als titel en tekst getypt is, de foto dient ter illustratie soldaat Svejk!
Willem2
13 mei 2024, 20:32
PVV, VVD, NSC en BBB zijn dicht bij een regeerakkoord. Dinsdagavond moet er een deal liggen, die woensdag voorgelegd wordt aan de fracties. Al kan het nog altijd mislopen op de financiën, het laatste grote struikelblok deze formatie.
.... https://www.ad.nl/politiek/vier-partijen-willen-morgenavond-akkoord-sluiten-financien-kan-nog-roet-in-het-eten-gooien~aef29c44/
omdat ze niet goed kunnen rekenen kan dat wel wat langer duren ...
noglangnietuitgewandeld
14 mei 2024, 07:21
En dan komt er op de laatste avond nog naar buiten dat de toeslagen affaire 5 miljard meer gaat kosten. Wat een toeval. Rutte heeft vast nog wel een paar lijken in de kast.
Badslippers
14 mei 2024, 09:28
En dan komt er op de laatste avond nog naar buiten dat de toeslagen affaire 5 miljard meer gaat kosten. Wat een toeval. Rutte heeft vast nog wel een paar lijken in de kast.
Komt allemaal door 'de methode Laurentien'. Tja, koninklijk huis hč . . . en de MP is verantwoordelijk. Rutte, inderdaad.
NOS Nieuws • maandag 13-05-2024, 18:00
Herstel toeslagenaffaire dreigt ongekende strop te worden: nog 5 miljard extra (https://nos.nl/artikel/2520340-herstel-toeslagenaffaire-dreigt-ongekende-strop-te-worden-nog-5-miljard-extra)
Gemiddeld krijgen gedupeerden via de nieuwe methode 128.000 euro schadevergoeding.
€128.000. Daar kun je heel veel jaren een au-pair/nanny/oppas/opa/oma/buurvrouw voor inhuren om op je kroost te passen en dan hou je nog geld over.
Rutte: nog geen rode lijn overschreden
Demissionair premier Rutte vindt niet dat Israël op dit moment een rode lijn heeft overschreden met de aanval op Rafah. Dat zei hij vanmiddag in een gesprek met Nederlandse en internationale hulporganisaties. Directeur Michiel Servaes van OxfamNovib was daar ook bij. Hij zei in het NPO Radio 1-programma Nieuws en Co dat de demissionaire minister-president de invallen van Israël in Rafah "nu niet als een rode lijn wil markeren, en er geen politieke consequenties aan wil verbinden". Afgelopen maart zei Rutte dat een Israëlische aanval op Rafah een "gamechanger" zou zijn.
Servaes noemt de houding van Rutte "ontluisterend" en "een cynisch semantisch woordenspel". De directeur van OxfamNovib zegt dat het voor hem op deze manier "geen zin meer heeft" om met de demissionaire premier in gesprek te gaan. Hulporganisaties dringen al langere tijd aan op een staakt-het-vuren in Gaza.
39317
Siberische tijger
15 mei 2024, 15:22
Als Rutte teveel anti-Israël uitspraken gaat doen, ligt dat niet goed bij de NAVO-bondgenoten en Rutte wil natuurlijk heel graag secretaris-generaal van de NAVO worden
https://nos.nl/artikel/2511870-rutte-moet-wachten-benoeming-topman-navo-gaat-langer-duren
Hoewel er geen officiële procedure is voor het kiezen van een nieuwe secretaris-generaal, heeft Rutte wel de steun nodig van alle 32 NAVO-lidstaten. Die steun is er bij de overgrote meerderheid, waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.
Siberische tijger
15 mei 2024, 15:33
https://www.nu.nl/formatie-2023/6311969/pvv-vvd-nsc-en-bbb-zijn-het-eens-over-hoofdlijnenakkoord-fracties-nu-aan-zet.html
De onderhandelaars van PVV, VVD, NSC en BBB zijn het eens geworden over een hoofdlijnenakkoord voor een nieuw kabinet. Het akkoord gaat nu naar de Tweede Kamerfracties van die partijen. Daarna kan het gepresenteerd worden.
39322
Partijleiders reageren op akkoord: 'Mooi voor Nederland' - https://nos.nl/l/2520608
Wentelt Eefje
15 mei 2024, 17:10
39323
Ronald Plasterk noemt het een 'enorme eer' dat hij gevraagd heeft of hij premier mag worden. De beoogde leider van het nieuwe kabinet zegt dat het verzoek hem nederig stemt.
"Het gebeurt niet elke dag dat je de kans krijgt om jezelf op te werpen voor zo'n voorname functie", zegt Plasterk. "Het is een zware taak, maar als je het land roept, moet je wel heel gewichtige redenen hebben om ervan af te zien.
Bron: De Speld (http://speld.nl/2024/05/15/plasterk-zeer-vereerd-dat-ik-gevraagd-heb-of-ik-premier-mag-worden/)
Badslippers
15 mei 2024, 17:15
Plasterk als MP. Het moet niet gekker worden. 4 rechtse partijen halen een afvallige PvdA'er binnen die nu PVV'er wordt. "Een bindende factor" wordt dan gezegd. BS zegt: "een twijfelaar" net als Omtzigt.
Brad Clitt
15 mei 2024, 19:16
Een historische dag, de dag waarna Nederland weer zal worden zoals het in de jaren '50 was.
De vlaggen hangen uit in 't dorp en de mensen zijn uitzinnig van vreugde...
Wentelt Eefje
15 mei 2024, 19:35
Beter dan Fun Boy Three kan ik deze tragedie niet verwoorden...
http://youtu.be/on-y9Pv-CJA?si=YL66hRBJHr-y7nuz
Brad Clitt
15 mei 2024, 20:03
Slechte verliezers, slecht liedje. Beter kan ik het niet verwoorden...
Badslippers
15 mei 2024, 20:20
Een historische dag, de dag waarna Nederland weer zal worden zoals het in de jaren '50 was.
De vlaggen hangen uit in 't dorp en de mensen zijn uitzinnig van vreugde...
Tja, dat waren ze tijdens het interbellum ook.
Onlangs heb ik eindelijk de serie "Babylon Berlin" af gekeken (met dank aan wijlen Deket) en daarna e.e.a. gelezen. Daar kwam ik onderstaande stuk tegen. Ik citeer:
"Iedereen kent de mythe van Weimar: de gouden, decadente jaren twintig van nachtclubs en moderne kunst en cultuur; van grenzeloos hedonisme met muziek en drugs."
WO-I was immers voorbij en wellicht hingen de mensen ook de vlag uit en waren ze uitzinnig van vreugde.
"Babylon Berlin bevestigt het beeld van Weimar als een periode van dansen op de vulkaan. Je ziet een door de verloren Eerste Wereldoorlog fysiek en mentaal zwaar getekende samenleving. Mensen vluchten in het nachtleven en drugs, maar eronder voel je de demonen van de oorlog"
"Het knappe van de serie is dat lezers en kijkers weten hoe het afloopt, maar de personages in 1929 natuurlijk niet. Wij weten dat het allemaal nog veel erger werd. We zien een democratie die onder hevige druk stapje voor stapje ontspoort."
M.a.w., BC is dronken van vreugde en hangt de vlag uit maar het zou hier ook wel eens kunnen gaan ontsporen alleen weten wij dat (nog) niet en is het over 4 jaar een puinhoop.
Het is een bijzonder gedenkwaardige dag, waar we na jarenlang onder het juk van Rutte, zeg gerust dictatuur en wanbeleid geleefd te hebben, eindelijk verlost en bevrijd worden!
Een zucht van collectieve opluchting. Er gloort weer hoop en perspectief. We stoppen met de klimaat gekte, gaan de kolenkachel weer introduceren. Levertraan keert terug, we gaan gezellig ganzenborden, geen drugs of dubieuze festivals. Nederlandstalige muziek op de radio. Willeke Alberti die ons verblijdt met haar muziek. TOP!
We worden dan ook maar meteen EK voetbal. Wat een mooie dag!
Leve de Koningin!
39324
Badslippers
15 mei 2024, 20:37
[ . . . ] en spreekt vloeiend Engels en Duits [ . . . ]
Zoiets?
https://www.youtube.com/watch?v=C0bzcopOPhM
We gaan het hier weer over politiek hebben en niet elkaar flauw afzeiken.
Brad Clitt
15 mei 2024, 20:53
Elkaar? Ik niet.
Kunnen we niet beter vanaf vandaag de vlag ondersteboven hangen?
Kunnen we niet beter vanaf vandaag de vlag ondersteboven hangen?
Daar heb je wel een punt. We hebben sinds 1945 weer een Duitse politicus aan de macht met een extreem rechtse partij.
pietpotent44
16 mei 2024, 02:09
Nieuw kabinet PVV, VVD, NSC en BBB gaat er komen
Er moeten nog wat laatste puntjes op de i worden gezet. Met name bij NSC en BBB. Maar die zullen de formatie nu niet meer laten klappen.
De fracties van de 4 partijen zijn ook akkoord.
Waarschijnlijk komt er een 'programkabinet', een vorm van een extraparlementair kabinet. Centrum rechts meerderheidskabinet (88 zetels bij elkaar).
Spreidingswet en stikstofbeleid sneuvelen.
Plasterk is voornaamste premier kandidaat.
Belangrijke punten uit regeerakkoord:
- Financien: 14,7 miljard euro per jaar bezuinigen. Met 14,7 miljard euro aan extra uitgaven (lastenverlichtingen en investeringen) en lastenverzwaringen van 4,6 miljard euro. Per saldo 4,7 miljard euro per jaar omlaag.
- Maximumsnelheid terug naar 130 km/u
- Geen CO2-heffing voor bedrijven
- Geen gedwongen krimp veestapel of onteigening
- Openbaar vervoer voor heel Nederland
- Sneller bouwen en betaalbaar wonen
(hypotheekrente aftrek blijft ongemoeid)
- NPO moet hervormen en 100 miljoen inleveren
https://www.nu.nl/formatie-2023/6313055/staatssecretaris-van-der-burg-moest-huilen-om-intrekken-van-zijn-spreidingswet.html
JonnyFontane
16 mei 2024, 03:36
Ome Frans had al gereageerd om zoveel mogelijk plannen van radicaal rechts te laten sneuvelen....
Leuke soap daar in Den Haag
Brad Clitt
16 mei 2024, 05:20
Zuur links heeft het over radicaal en extreem rechts, terwijl het gewoon een centrum-rechts kabinet wordt.
Timmerfrans mag zeker stevig oppositie voeren, maar die vileine opmerkingen kan ie beter niet bezigen.
Gisteravond nog naar Op1 gekeken, man man die twee linkse troela's deden net alsof het eind van de wereld was aangebroken. Die activiste stond écht op het punt om in tranen uit te barsten, dat je opkomt voor je idealen is tot daar aan toe maar dit was tenenkrommend.
Van Zwol wordt overigens formateur en Plasterk als MP is nog niet helemaal zeker.
Als je de plannen leest wat de partijen willen bereiken, dan heeft Geert niet veel punten gescoord voor zijn achterban: geen versterkend geluid meer voor oproep voor gebed, het eigen risico van de zorgverzekering vanaf 2027 halveren. Symboolpolitiek. Wat dat betreft lijken de boeren beter te hebben onderhandeld. We gaan het meemaken. Heb Op1 ook gezien: je vergeet te vermelden dat die moddervette Annabel Nanninga ordinair overal doorheen zat te roepen.
WANDELAAR5
16 mei 2024, 06:34
Ome Frans had al gereageerd om zoveel mogelijk plannen van radicaal rechts te laten sneuvelen....
Leuke soap daar in Den Haag
Timmermans heeft gewoon niets te zeggen met 88 zetels die de regering steunen. Loze woorden, machteloos gespartel.
Brad Clitt
16 mei 2024, 09:21
Volgens mij (en wat ik zo lees en hoor) heeft Geert met het strengste asielpakket ooit toch echt wel geleverd op z'n grootste speerpunt.
Als je met 3 andere partijen gaat regeren moet je nu eenmaal water bij de wijn doen, bij het een wat meer dan bij het andere.
Het enige wat ik Geert kwalijk neem is dat ik geen 140 mag rijden...
Badslippers
16 mei 2024, 09:33
Zuur links heeft het over radicaal en extreem rechts, terwijl het gewoon een centrum-rechts kabinet wordt.
Timmerfrans mag zeker stevig oppositie voeren, maar die vileine opmerkingen kan ie beter niet bezigen.
Timmerfrans vergeet voortdurend dat we in november in alle vrijheid en democratisch hebben kunnen stemmen. Timmerfrans vergeet dat hij de PVV heeft uitgesloten. Dat is op zich een duidelijke stellingname en schept duidelijkheid voor de kiezer. Tegelijkertijd beperkt dat zijn ruimte om te manoeuvreren in eventuele onderhandelingen m.b.t. coalitievorming. Nou is Timmerfrans al niet de slankste en dat werkt ook niet mee. Kortom, rol uitgespeeld. Hem rest oppositie.
Gisteravond nog naar Op1 gekeken, man man die twee linkse troela's deden net alsof het eind van de wereld was aangebroken. Die activiste stond écht op het punt om in tranen uit te barsten, dat je opkomt voor je idealen is tot daar aan toe maar dit was tenenkrommend.
Inderdaad, tenenkrommend. Nog nooit zoiets slechts gezien. Brulboei Nanninga had een podium om weer eens helemaal leeg te lopen. En geloof me in dat volvette mormel past veel stront wat er als diarree uitkwam. Trouwens, alle gasten brulden door elkaar heen, was geen touw aan vast te knopen. Een en al verwijten naar elkaar.
snaal88
16 mei 2024, 10:06
ik ben wel blij met een maximumsnelheid van 130 km/h want dan ben ik sneller bij de dames!!!
JonnyFontane
16 mei 2024, 14:39
https://youtu.be/FrHOso-gqQw?si=h5xB2GoxbbXoU-Bd
WANDELAAR5
16 mei 2024, 16:41
Filmpje van Ongehoord Nederland. Ik hoop dat die wegbezuinigd worden met die €100 miljoen korting op de publieke omroep! Net als Nederland 3 en minstens 3 van de 6 radiozenders (ja, naast NPO 1 tot en met 5 is er inmiddels ook een NPO funX omdat het geld toch tegen de plinten klotste).
Goedemorgenallemaal
16 mei 2024, 17:28
Filmpje van Ongehoord Nederland. Ik hoop dat die wegbezuinigd worden met die €100 miljoen korting op de publieke omroep! Net als Nederland 3 en minstens 3 van de 6 radiozenders (ja, naast NPO 1 tot en met 5 is er inmiddels ook een NPO funX omdat het geld toch tegen de plinten klotste).
Sinds ze zelf Andere Tijden hebben wegbezuinigd vind ik het niet meer zo spannend wat ze doen. Misschien ook niet meer bieden op voetbal en schaatsen of zo. Klokhuis mag blijven.
ik ben wel blij met een maximumsnelheid van 130 km/h want dan ben ik sneller bij de dames!!!
Laatste keren dat ik ging heb ik zelden meer dan 100 kunnen rijden, eigenlijk alleen diep in de nacht en dat doe ik niet meer zo graag.
Was vroeger wel en het rare was, met alle toestanden die je onderweg meemaakt bij in en uitvoegen, vrachtwagens, caravans, auto's met fietsrek (daar lees ik weer niks over in de plannen) blijven er van de theoretische tijdwinst van 17m 43 seconden (bij continue 130 rijden) hooguit 5 minuten blijven plakken. En dan heb ik het alleen over de kilometers in Nederland, de Duitse tijd bij Stau wegens werkzaamheden of omdat ik bij de draai in de A61 bij de bruinkoolput in het anker moet is niet meegerekend,.
Wentelt Eefje
16 mei 2024, 18:21
ON!'s Ongehoord Nieuws is een soort Knoop in je zakdoek voor radicaal rechts, wat een drama, toch kijk ik elke aflevering: als comedy...
Radio2 en Radio1 zijn veruit het populairst van de publieke radiozenders gevolgd door Radio5. Daarachter trekt FunX meer (ook individuele) luisteraars dan Radio3 - dat wel langer beluisterd wordt door hun luisteraars waardoor beide zenders elkaar niet veel doen -.
Inderdaad, tenenkrommend. Nog nooit zoiets slechts gezien. Brulboei Nanninga had een podium om weer eens helemaal leeg te lopen. En geloof me in dat volvette mormel past veel stront wat er als diarree uitkwam. Trouwens, alle gasten brulden door elkaar heen, was geen touw aan vast te knopen. Een en al verwijten naar elkaar.
Roderick Veelo (mr. Autocue van RTL-Z) kroop Wilders ongegeneerd in zijn reet. Weer zo'n pedante telegraaf collumnist/predikant. Ook die bakfiets van JA21 was erg irritant en verklaarde nog net niet de liefde aan Wilders.
In het asielpakket worden maatregelen voorgesteld die op grond van EG-wetgeving en verdragen niet mogelijk zijn. EG-wetgeving en verdragen staan boven nationale wetgeving. Hetzelfde voor de boerenwensen. Veel succes met de onderhandelingen in Brussel.
Goedemorgenallemaal
16 mei 2024, 20:47
In het asielpakket worden maatregelen voorgesteld die op grond van EG-wetgeving en verdragen niet mogelijk zijn. EG-wetgeving en verdragen staan boven nationale wetgeving. Hetzelfde voor de boerenwensen. Veel succes met de onderhandelingen in Brussel.
Gewoon dingen willen die om de een of andere manier niet gaan lukken en dan heel hard Calimero spelen.
Wat mij vooral opvalt is dat ze zorgplannen zoveel kritiek uit de sector zelf krijgen. Met Fleur A. en haar "ik weet het beter" gedrag had ik toch meer van de PVV verwacht .
Het enige positieve is dat demissionair kabinet zal vallen en dat het nieuwe kabinet niet lang overeind zal blijven. :freu:
Siberische tijger
17 mei 2024, 09:13
Voor de meeste ijsberen geldt dat 'niet lang overeind zal blijven' niet echt positief is.:biggrin:
Badslippers
17 mei 2024, 09:15
"Caroline, mag ik van jou gratis kinderopvang dan krijg jij van mij rode diesel kado. Ja Pieter dat is goed, maar dan wel goedkope camping erbij voor de campingboeren. En jij Geert, wat wil jij? Ik wil maar één ding en dat is NUL vluchtelingen, asielzoekers en ander tuig in ons land. De rest zet ik allemaal in m'n ijskast. OK, 130 scheuren op de autosnelweg wil ik ook nog wel en voor Fleur graag halvering van de eigen bijdrage. Het kaartje voor de schouwburg kan wel omhoog want dat culturele gezeik is alleen maar voor de 'happy few' en Teslarijders. Of niet, Dilan. En de belasting op het gokken kan ook omhoog. OK, maar dan alleen als de hypotheekrenteaftrek blijft. Bovendien wil ik dan van jullie allemaal de belofte dat we vermogen niet gaan belasten."
Het leek wel een rondje klaverjassen of kwartetten. Koehandel is ook wel een goed woord. En dan nu het excuusbriefje van hielenlikker/stroopsmeerder Plasterk. Wat een gluiperd is hij toch geworden. Eerst wat goede kameraden tillen voor miljoenen, de PvdA een dolk in de rug steken, dienstauto lenen en daarvoor nu zijn excuses aanbieden. Dit wordt het kabinet van de ruilhandel tijdens klaverjasavonden. Een goed punt is dat er gewoon friet en pizza's besteld wordt tijdens de vergaderingen. Schept toch een band met Henk en Ingrid.
Everybody surprised that Wilders didn't get much done: No prime minister or trade will stop. No ban on mosques, no Nexit. WTF? Has he silently moved back to the ranks of his first love: VVD? No, of course not. He is going to spend billions of extra money. Then it turns out that his budget cuts like evading EU rules and cutting the number of civil servants is not really working all that well. Large deficits and Netherlands will loose all financial credibility. Then he can do one of two things: budget cuts or blame it all on the EU and force a Nexit. Take your pick. 1 euro was 2,20371 guilders. Would it still be the same? Don't hold your breath. And .... just think of getting 10 to 15% poorer.
Waarom zouden ze zo snel vallen. Ze hebben plannen om de grootste knelpunten die er momenteel zijn aan te pakken. Lukt dat ze dan wordt dit een uitermate populair kabinet bij de lagere en middenklasse denk ik. Ze hebben inderdaad wel wat dingetjes die knellen met de europese regelgeving. Benieuwd hoe ze dat op zullen lossen.
De oppositie heeft een grote mond maar niet de meeste stemmen. De linkse kant is natuurlijk niet zo blij met dit kabinet maar denk dat meerderheid van de mensen wel zoiets hebben dat vorige kabinetten te hard wouden met groene maatregelen als verplichte warmtepomp enzo. Ook daar waren dingen onrealistisch. De te snelle vergroening wagenpark en warmtepompen zouden gaan knellen met de capaciteit met het stroomnet. Weet iedereen maar je hoort er niets over tot het zover is.
Om toch aan vergroeing te doen zouden ze goed bezig zijn de waterstof productie naar nederland te halen. De bedrijven zouden graag naar nederland komen omdat er potentieel veel groene stroom te maken is in NL alleen de energie belasting is een probleem. Die maakt de stroomprijs hier te duur met omringende landen. Haal die er vanaf voor deze industrie en je verliest niks. In NL moet het altijd weer gecompliceerd. Nee dan zouden we ze miljarden subsidies moeten geven. Nee gewoon geen energie belasting voor die sector. Komt dat geld niet binnen maar ook niet als de industrie niet zou komen. Je haalt een industrie van de toekomst binnen, dit levert banen en vpb binnen komt er toch nog extra geld binnen.
Het is een schonere industrie en zou bijvoorbeeld de hoogovens kunnen vervangen en alle problemen daaromtrent oplossen. Vraag is of de hoog ovens wel een (lange) toekomst hebben in NL.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
WANDELAAR5
17 mei 2024, 10:18
Everybody surprised that Wilders didn't get much done: No prime minister or trade will stop. No ban on mosques, no Nexit. WTF? Has he silently moved back to the ranks of his first love: VVD? No, of course not. He is going to spend billions of extra money. Then it turns out that his budget cuts like evading EU rules and cutting the number of civil servants is not really working all that well. Large deficits and Netherlands will loose all financial credibility. Then he can do one of two things: budget cuts or blame it all on the EU and force a Nexit. Take your pick. 1 euro was 2,20371 guilders. Would it still be the same? Don't hold your breath. And .... just think of getting 10 to 15% poorer.
Met een Nederlandse Staatsschuld die oploopt van 47,3% van het BBP nu naar 52,9% van het BBP in 2028 maak ik me nog niet zo’n zorgen over de Nederlandse financiële reputatie. Frankrijk daarentegen met een staatsschuld van 112% van het BBP is een financiële tijdbom! Alleen Italië en Griekenland hebben een grotere staatsschuld binnen de EU.
Neem bijvoorbeeld dit artikel.
Blijkbaar gaat de grootste groep erop vooruit en wordt werken beloond. Dat is toch de grote meerderheid van de Nederlanders die dat wil.
Dan is er wat kritiek op de financien. Die zijn slecht onderbouwd. Geef ik toe. Maar stel dat het tbegrotingstekort inderdaad 3% zou zijn zoals zij dat berekenen. Blijven we nog steeds een 1 van de betere jongetjes van de klas en duurt nog 30 jaar voor we 100% zitten maar de laatste jaren houden we steeds vele miljarden meer over dan begroot. Denk dat er wordt onderschat hoe goed de nederlandse economie draait en als we dat zo houden wel blijvend meevallers kunnen genereren en de staatsschuld lager uitpakt dan iedereen berekend. Dat moeten we eerst maar eens bekijken voordat wel op ons achterste benen gaan staan over een oplopende staatschuld.
https://nos.nl/l/2520729
Wie profiteert er van de afspraken in het coalitieakkoord?
Er moet door het nieuwe kabinet nog veel worden ingevuld de komende tijd, maar er zijn ook al concrete maatregelen aangekondigd in het akkoord. De vier partijen achter het akkoord willen onder andere dat werken meer gaat lonen voor middeninkomens. Welke plannen zijn er voor bijvoorbeeld lastenverlichting, en welk effect kunnen die hebben?
Werken
Eén van de belangrijkste dingen die de vier coalitiepartijen willen is lastenverlaging. Voor werkende middeninkomens moet dat bijvoorbeeld gebeuren door een extra schijf bij de inkomstenbelasting. Wie meer verdient, betaalt ook meer belasting. Er zijn nu twee schijven. Een derde zou zorgen dat werkende huishoudens minder belasting hoeven te betalen.
Andere maatregelen uit het akkoord en de budgettaire bijlage:
Regulering uitzendsector
Kinderopvang bijna gratis
Hogere winstvrijstelling MKB-ondernemers
Verkorting werkloosheidswet (WW) van 24 naar 18 maanden
Bevriezing van de dubbele heffingskorting in de bijstand
Wat vooral uit het akkoord blijkt is dat er "erg op werkenden wordt ingezet," zegt Marike Knoef, hoogleraar economie aan Tilburg University. "Qua inkomen wordt er gehamerd op 'werken moet lonen'. Het verschil tussen werken en niet-werken wordt groter."
Jacco Vonhof van belangenclub MKB-Nederland is blij. De werkgeversorganisatie ziet nu "meer aandacht voor ondernemers en het verdienvermogen voor Nederland."
Het plan voor lastenverlichting in de kinderopvang stuit op kritiek van branchevereniging BK Kinderopvang. De "complexe en omvangrijke" aanpassing van het systeem zal leiden tot te weinig plek in de opvang, is de vrees. Ook hoogleraar Knoef zet hier vraagtekens bij, zij maakt zich zorgen over de uitvoering vanwege de arbeidskrapte.
Er zal wel minder werk zijn voor rijksambtenaren en consultants die voor ministeries werken. Want de coalitie wil de groei van het aantal ambtenaren en de inzet van consultants van de afgelopen jaren meer dan terugdraaien. Ook komt er in 2026 geen loonsverhoging voor rijksambtenaren.
Wonen
Een ander belangrijk punt voor het kabinet is wonen, zowel met bestaande betaalbare bouw als het bouwen van nieuwe huizen.
Concrete maatregelen:
Maximering onroerendzaakbelasting (ozb)
Geen aanpassing van de hypotheekrenteaftrek
Verhoging huurtoeslag
Verlaging energiebelasting
Afschaffing salderingsregeling voor kleinverbruikers per 1 januari 2027
Branchevereniging Eigen Huis vindt het goed dat hypotheekrenteaftrek niet wordt afgebouwd. Huiseigenaren en bedrijven krijgen ook verlichting door de invoering van een maximale tariefsverhoging. Die verhoging mag elke gemeente nu zelf bepalen, zonder maximum.
Ze trappen eerst het gaspedaal in en drukken na twee tot drie jaar op de rem, dat is economisch raar beleid.
Bas Jacobs, hoogleraar economie
Overig
Andere financiële maatregelen die impact hebben op de portemonnee:
Tariefsverhoging van vermogen in box 2 teruggedraaid
Btw-verhoging o.a. hotels, theater- en concertkaartjes van 9 naar 21 procent (met uitzondering van campings)
Vliegbelasting naar afstand ingevoerd vanaf 2027
Accijnsverlaging op brandstoffen in 2025 doorgezet
Verhoging collegegeld voor langstudeerders in het studiejaar 2026/2027
Hogere kansspelbelasting, gokken wordt duurder
Volgens hoogleraar Knoef zorgt de verhoging van de btw op kaartjes voor voorstellingen "voor wat herverdeling". "Want wie gaan er vaker naar hotels en theaters? Dat zijn toch vaak de hogere inkomens." Daar is branchevereniging VVTP het niet mee eens. Tegen RTL Nieuws zeggen ze dat dit juist alle lagen van de samenleving raakt.
Eigen Huis maakt zich zorgen over het plotseling stopzetten van de salderingsregeling en is bang dat er daardoor minder mensen overwegen om zonnepanelen te installeren.
Hele plaatje
Hoogleraar economie Bas Jacobs, verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, denkt dat vooral midden- en hoge inkomens profiteren van het pakket maatregelen. Er zitten ook een paar punten bij voor de allerarmsten, zoals de verlaging van het eigen risico in de zorg. Maar dat moet volgens hem wel "ergens vandaan komen".
Hoogleraar Knoef denkt dat de maatregelen "per saldo zullen leiden tot herverdeling van hoge inkomens naar midden- en lagere inkomens. En van niet-werkend naar werkend."
Beide economen spreken van "politieke keuzes". Zij leggen alleen uit wat de gevolgen van die keuzes kunnen zijn.
Maar over het hele financiële plaatje is Jacobs niet zo te spreken. Hij ziet dat er de komende tijd eerst veel extra geld wordt uitgegeven, en kort daarna juist flink wordt bezuinigd. "Wat ze doen is eerst het gaspedaal intrappen en dan over twee, drie jaar harder op de rem staan, dat is economisch raar beleid."
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tjeppah
17 mei 2024, 11:27
"Caroline, mag ik van jou gratis kinderopvang dan krijg jij van mij rode diesel kado. Ja Pieter dat is goed, maar dan wel goedkope camping erbij voor de campingboeren. En jij Geert, wat wil jij? Ik wil maar één ding en dat is NUL vluchtelingen, asielzoekers en ander tuig in ons land. De rest zet ik allemaal in m'n ijskast. OK, 130 scheuren op de autosnelweg wil ik ook nog wel en voor Fleur graag halvering van de eigen bijdrage. Het kaartje voor de schouwburg kan wel omhoog want dat culturele gezeik is alleen maar voor de 'happy few' en Teslarijders. Of niet, Dilan. En de belasting op het gokken kan ook omhoog. OK, maar dan alleen als de hypotheekrenteaftrek blijft. Bovendien wil ik dan van jullie allemaal de belofte dat we vermogen niet gaan belasten."
Het leek wel een rondje klaverjassen of kwartetten. Koehandel is ook wel een goed woord. En dan nu het excuusbriefje van hielenlikker/stroopsmeerder Plasterk. Wat een gluiperd is hij toch geworden. Eerst wat goede kameraden tillen voor miljoenen, de PvdA een dolk in de rug steken, dienstauto lenen en daarvoor nu zijn excuses aanbieden. Dit wordt het kabinet van de ruilhandel tijdens klaverjasavonden. Een goed punt is dat er gewoon friet en pizza's besteld wordt tijdens de vergaderingen. Schept toch een band met Henk en Ingrid.
Koehandel tussen de partijen is er altijd wanneer er een regering gevormd moet worden
WANDELAAR5
17 mei 2024, 22:19
39334
Zoek de verschillen!
Vrijdagmiddag proefondervindelijk vastgesteld op weg naar Elsdorf dat het wel leuk linkt, die 130 max, maar in feite komt er niks van terecht, teveel verkeer op strategische plaatsen en je bent als enige aan het hypermilen achter een trucker die net wordt ingehaald door zijn landgenoot, terwijl de file autos achter de snelste van de twee inmiddels van Elmpt tot in Bergheim reikt. En allemaal volgas geven als die truck weg is en meteen weer volop die rem doordat ze niet goed op de voorganger letten. De harmonikafile gaat weer veelvuldig zijn opwachting maken in 2025. En dan nog, leuk die 130 max, maarreh.. wie betaalt de pomphouder. De prijzen voor benzine en diesel blijven in de zoete jaren even gelijk (dus rond de twee euro) en stijgen dan met 20 cent of meer. Nou begreep ik dat België er voor de verkiezingen nog 10 cent op wil doen, maar dan nog is het verschil volgend jaar tussen tanken in Kinrooi en tanken in roermond dan 50 cent per liter in Belgisch voordeel, en dat wordt dus 60 cent. Pomphouders in de grens zien Henk en Ingrid rustig richting Baarle Hertog, Maasmechelen, Bad Bentheim en Emmerik gaan om de buitenlandse kas te spekken en tegelijk even bij de REWE of Delhaize binnen te vallen.
Aboutaleb stelde in Buitenhof voor om Wilders minister-president te maken, zoals het gebruikelijk is. Een goed idee: Wilders krijgt dan wat hij wil, hij kan aan zijn achterban laten zien dat hij zijn beloftes waar kan maken en aan zijn criticasters kan hij hun ongelijk bewijzen.
Aboutaleb stelde in Buitenhof voor om Wilders minister-president te maken, zoals het gebruikelijk is. Een goed idee: Wilders krijgt dan wat hij wil, hij kan aan zijn achterban laten zien dat hij zijn beloftes waar kan maken en aan zijn criticasters kan hij hun ongelijk bewijzen.
Wilders is veel te sluw en laf om Minister president te worden. Nu wil hij een PVDA man met Plassterk. Als het fout gaat kan hij weer alles afschuiven op links.
Als Wilders dan levert, dan is dat prima. Als hij niet levert, dan weten we dat ook. En zijn we (uiterst) rechts- of links om op korte termijn van dat gemauw af. Aboutaleb zou dan een goed alternatief zijn, hij is dan beschikbaar en een verstandige, rustige vent met ervaring en inzicht.
Jan_Wandelaar
19 mei 2024, 17:45
Wilders is veel te sluw en laf om Minister president te worden.Met andere woorden: hij is overgekwalificeerd voor die baan.
J.W.
Aboutaleb zou dan een goed alternatief zijn, hij is dan beschikbaar en een verstandige, rustige vent met ervaring en inzicht.
Ik denk niet dat dit goed zou vallen bij de stemmers van Wilders. Minder Marrokanen beloven en dan Aboutaleb premier maken.
Aboutaleb zelf is zeer impopulair bij de Marrokaanse Nederlanders. Ik vind dat hij een verkeerde arrogante uitstraling heeft. Ik vond hem tijdens het ongewenste bezoek van de Turkse Minister aan Rotterdam ook erg paniekerig en slecht overkomen. De dag daarna vertelde hij vol trots dat hij de Rotterdamse Politie een schietbevel had gegeven als de bewaking van de Minister niet zou luisteren. Dat alleen al toont hoe ongeschikt hij is. Een echte leider was er zelf op af gegaan ipv een arrestatieteam te sturen.
Badslippers
19 mei 2024, 20:31
Sowieso merkwaardig dat Wilders telkens buiten de PVV-vijver vist. OK, één keer deed hij dat niet en had tegelijk een corrupte volksverlakker aan de haak. Gom van Strien. En vervolgens hengelt hij verder in de PvdA vijver (Plasterk en Putters). Terwijl die partij zijn aartsvijand is. Vervolgens zoekt hij het bij de diepgelovigen Dijkgraaf en van Zwol. En nu speelt hij opnieuw de troefkaart Plasterk die meer en meer tot Joker is gedegradeerd. Ben benieuwd met welke ministers en staatssecretarissen hij op de proppen komt. Ik ben het er overigens mee eens dat Wilders de premier moet worden. Deze volksmenner dient volledige verantwoordelijkheid te dragen want pas dan kunnen we vaststellen dat deze man niets maar dan ook helemaal niets presteert en zijn woorden net zoveel waard zijn als gebakken lucht.
Jan_Wandelaar
19 mei 2024, 20:47
... en zijn woorden net zoveel waard zijn als gebakken lucht.In tijden dat de PvdA in in de regering zat is de socialistische heilstaat ook nooit gerealiseerd. Het sociaaldemocratische idee om geld weg te halen bij de rijken en dit vervolgens onder minderbedeelden te verdelen is natuurlijk ook puur populisme. Wilders is daarom niet meer of minder populistisch dan dat Den Uijl ooit is geweest. Verklaart wel waarom beiden hetzelfde deel van het electoraat aantrekken.
J.W.
Sowieso merkwaardig dat Wilders telkens buiten de PVV-vijver vist. OK, één keer deed hij dat niet en had tegelijk een corrupte volksverlakker aan de haak. Gom van Strien. En vervolgens hengelt hij verder in de PvdA vijver (Plasterk en Putters). Terwijl die partij zijn aartsvijand is. Vervolgens zoekt hij het bij de diepgelovigen Dijkgraaf en van Zwol. En nu speelt hij opnieuw de troefkaart Plasterk die meer en meer tot Joker is gedegradeerd. Ben benieuwd met welke ministers en staatssecretarissen hij op de proppen komt. Ik ben het er overigens mee eens dat Wilders de premier moet worden. Deze volksmenner dient volledige verantwoordelijkheid te dragen want pas dan kunnen we vaststellen dat deze man niets maar dan ook helemaal niets presteert en zijn woorden net zoveel waard zijn als gebakken lucht.
Ik vind het niet merkwaardig eigenlijk. De man is het enige lid van de PVV, de enige die de controle heeft, iedereen moet doen wat hij zegt. Dan heb je nu dus het probleem dat je geen capabel bewindspersoon naar voren kan schuiven, alleen maar een jaknikker (zie ook Even tot hier gisteren, een programma dat waarschijnlijk boven aan de hitlist van Geert staat na dit nummer).
https://www.youtube.com/watch?v=X8fPW64wL_U
En dus los je dat op door geheel zoals Pieter wil een extraparlementair persoon te ritselen. Enige jammere dat dus ook dit niet lukt. De zon gaat schijnen, waar eigenlijk?
Brad Clitt
20 mei 2024, 10:39
Wat ik raar vind (maar eigenlijk niet, want links journaille gaat dan graven) is dat vóórdat Plasterk genoemd werd er blijkbaar niemand geinteresseerd was in de handel en wandel van hem. Iedereen vond het blijkbaar wel ok, inclusief de universiteit en collega-onderzoekers. Hetzelfde geldt voor Gom van Strien, als Geert hem niet had gevraagd was er niks aan de hand voor hem.
Interessant weetje, de advocaat die aangifte deed bij het OM heeft in 2011 bakzijl gehaald in een rechtszaak waarbij Geert betrokken was. Een gevalletje wraak nemen dus, maar links eigen...
Mocht Plasterk het niet kunnen/willen worden dan maar Mona vragen, die heeft echt punten gescoord bij Geert sinds vorige week.
Andere kandidaten, buiten mij of Piet Plezier, kan ik op dit moment niet zo 1,2,3 bedenken.
Je onderschat de andere trots van Limburg, eigen kweek van de PVV, stichter van de Dierenpolitie: Dion Gaus.
Brad Clitt
20 mei 2024, 10:57
Graus is het, Gaus was die van het dierenprogramma.
schoolmeester
20 mei 2024, 11:00
Graus is niet helemaal van onbesproken gedrag...
Brad Clitt
20 mei 2024, 11:02
Maar hij weet wel hoe je een wolf wegjaagt...
schoolmeester
20 mei 2024, 11:04
Ja, dat klopt.
Hij hoeft er alleen maar voor te gaan staan....
Ronald Plasterk is niet langer beschikbaar als kandidaat voor het premierschap.
https://www.nu.nl/politiek/6313588/plasterk-trekt-zich-terug-als-premierskandidaat-na-berichten-over-integriteit.html
Wentelt Eefje
20 mei 2024, 12:48
Ben benieuwd of de kleine blonde dood uit Venlo nog meer pijlen a la Van Strien en Plasterk op zijn boog heeft. Gunstig voor de staatskas: in elk geval niet eerst geďnstalleerd zoals LPF's Philomena Bijlhout destijds... hahaha, wat een prutser die Geert!!!
Hij heeft zich omringd met incompetente jaknikkers dus veel keuze heeft hij niet. Echter een goede PVV'er zoals Bosma durft hij geen premier te maken. Stel je voor dat die met alle eer gaat strijken en Geert voorbij streeft. Dat kan natuurlijk niet, het eigen belang gaat immers voor het PVV belang.
De PVV is feitelijk een eenmanspartij. Het zal niet meevallen om goeie mensen te vinden die voor de PVV in de regering willen zitten. Van Strien en Plasterk zijn toch mensen met een smetje. Geert heeft zich te vaak extreem geuit en mensen geschoffeerd. Echt goeie mensen geven tegenspraak; dat duldt Geert niet. Als je de PVV vertegenwoordigt, dan zet je jezelf ook als extreem rechts te kijk. En weet je dat je naar Wilders' pijpen moet dansen. Daar kijken veel bekwame mensen wel voor uit.
Jan_Wandelaar
20 mei 2024, 14:35
Als je de PVV vertegenwoordigt, dan .......... dan vertegenwoordig je bijna 2,5 miljoen mensen die eind vorig jaar op die partij gestemd hebben.
J.W.
Brad Clitt
20 mei 2024, 14:41
En als er nu verkiezingen zouden zijn waarschijnlijk 3,5 tot 4 miljoen mensen.
Misschien kan Geert toch een beroep doen op de NPO, ipv Boer zoekt vrouw nu Geert zoekt premier. :roll3:
Geert zoekt premier. :roll3:
Dit is toch wel erg treurig of lachwekkend dat je als winnaar verkiezingen een andere premier moet zoeken. :biggrin:
Brad Clitt
20 mei 2024, 15:11
Dat is niet de schuld van Geert maar van Pieter O.
Als het aan mij zou liggen, dumpen die hap en nieuwe verkiezingen.
schoolmeester
20 mei 2024, 15:13
Inderdaad, dumpen die Geert !
Geert heeft dan wel gewonnen maar Omtzigt is de baas... Check.
Mensen die op de PVV hebben gestemd zijn vooral antimigratie, zeg maar, het werkvolk. Ervaren mensen die je nodig hebt om te regeren zijn vaak pro-migratie en voor het behouden van de rechtsstaat en mensenrechten, zeg maar, de bureauridders. Dit zal ook voor een deel het probleem van Geert verklaren om een goede premier te vinden: goede bureauridders bevinden er zich niet veel in zijn kamp.
In dat geval krijgt Pieter mijn stem bij de volgende verkiezingen. :cool:
Brad Clitt
20 mei 2024, 16:55
Dan krijgt DENK wel een stem minder, maar dat is geen gemis.
Typisch PVV gedrag; altijd ligt de schuld bij een ander. Overigens is het wel Plasterk die zijn excuses aan Omtzigt heeft aangeboden en niet andersom.
WANDELAAR5
20 mei 2024, 17:47
Als een toekomstig premier nu al door het stof moet richting 1 van de partijleiders van de partijen die de regering vormen, dan komt er natuurlijk niets van terecht. Iedere keer als de regering iets doet wat die partijleiders niet zint op het matje geroepen worden. Mooi extraparlementair kabinet wordt dat. Zeker als het onderwerpen betreft waar die partijleiders anders over denken.
Als de regering niet op die afgesproken hoofdlijnen kan regeren, vergeet het dan maar. We hebben een echte leider nodig als premier. Geen door het stof kruiper.
Mona Keijzer, zeer ervaren, bekwaam, een echte leider, iemand die verbindt, nuchter en vrouw! Wat wil je nog meer, de ideale kandidaat om ons land als MP te gaan leiden!
39346
schoolmeester
20 mei 2024, 17:53
Is wel een foto van 15 jaar geleden !
Badslippers
20 mei 2024, 18:07
Wat ik raar vind (maar eigenlijk niet, want links journaille gaat dan graven) is dat vóórdat Plasterk genoemd werd er blijkbaar niemand geinteresseerd was in de handel en wandel van hem. Iedereen vond het blijkbaar wel ok, inclusief de universiteit en collega-onderzoekers. Hetzelfde geldt voor Gom van Strien, als Geert hem niet had gevraagd was er niks aan de hand voor hem.
Begrijpelijk, indien je niet in de belangstelling staat kom je niet in RTL Boulevard. Op het moment dat je naam gonst bij de benoeming van verkenner of zelfs premier gaat men in de stront roeren en gaat het stinken.
Ben benieuwd of de kleine blonde dood uit Venlo nog meer pijlen a la Van Strien en Plasterk op zijn boog heeft. Gunstig voor de staatskas: in elk geval niet eerst geďnstalleerd zoals LPF's Philomena Bijlhout destijds... hahaha, wat een prutser die Geert!!!
Echt een koekenbakker. Ik zou bijna zeggen een pannenkoek maar dat is een belediging voor bepaalde ijsberen hier. Ik begrijp ook nooit dat zelfs gerenommeerde journalisten Wilders kwalificeren als intelligent en zeer scherp in de debatten. Dat hij tijdens die debatten een geduchte tegenstander zou zijn. Wilders is een domoor eerste klas met een beperkt gedragsrepertoire dat gebaseerd is op schelden, schofferen en beledigen. Kortom, een schreeuwlelijk. Op een inhoudelijke discussie op basis van argumenten heb ik hem nog nooit kunnen betrappen. Zijn politieke tegenstanders zijn ook niet bijster intelligent en laten zich afbluffen en raken tijdens debatten de kluts kwijt. Dat is het enige wat hij wel goed doet, tegenstanders laten ontsporen en in hopeloosheid achterlaten.
..... dan vertegenwoordig je bijna 2,5 miljoen mensen die eind vorig jaar op die partij gestemd hebben.
Die hij tot op de dag van vandaag in de kou laat staan. Dat is het trieste.
En als er nu verkiezingen zouden zijn waarschijnlijk 3,5 tot 4 miljoen mensen.
Die mensen hopen ergens op namelijk dat Geert alle problemen gaat oplossen. Helaas is de ijskast van Geert zo groot dat hij al die problemen kalt kan stellen.
Natuurlijk is dat Wilders aan te rekenen. Hij had zijn poot stijf moeten houden en het premierschap op moeten eisen. Maar ja, verantwoordelijkheid nemen en de kleine blonde dood uit Venlo, dat gaat niet samen. Dat is net zoiets als een monogame ijsbeer. Of het moet een ijsbeer zijn die al 30 jaar met dezelfde dame naar de kamer gaat.
Mona Keijzer, zeer ervaren, bekwaam, een echte leider, iemand die verbindt, nuchter en vrouw! Wat wil je nog meer, de ideale kandidaat om ons land als MP te gaan leiden!
Arnon Grunberg: Schaamteloze racist Mona Keijzer 'bedrijft symboolpolitiek over de ruggen van zes miljoen vermoorde joden'
Vrijdag zat BBB-Kamerlid Mona Keijzer aan tafel bij Sophie en Jeroen om te praten over het extreemrechtse hoofdlijnenakkoord. In dat plan staat onder meer dat er strengere eisen moeten worden gesteld aan integratie. Niet alleen verlangen de coalitiepartijen dat inburgeraars Nederlands spreken, maar ook dat ze verplicht kennis opdoen over de Holocaust.
http://youtu.be/H1emf9-0N0I?si=Cg846XdkGYOXtO0J
Mona is een goed idee voor premier. De BBB heeft haar achterban beloofd wat miljarden en goeie regelingen voor boeren en vissers in Brussel te gaan binnenhalen. Wordt sowieso een mooi spektakel om te zien of het lukt.
Jan_Wandelaar
20 mei 2024, 19:40
Ik begrijp ook nooit dat zelfs gerenommeerde journalisten Wilders kwalificeren als intelligent en zeer scherp in de debatten.Misschien omdat Wilders de mentor was van de man die we nu kennen als de langst zittende Minister President?
Tientallen kamerleden zijn door de jaren heen uit onvrede uit een fractie gestapt, en verder gegaan als eenmansfractie. Zo ook Wilders in september 2004. Vrijwel al die eenmansfracties zijn ter ziele gegaan, behalve de Groep Wilders. De Groep Wilders werd de PVV, en zit sinds november 2006 onder die naam in het parlement. Geert heeft dus duidelijk talenten die het gros van de overige kamerleden ontbeert. Wanneer je dat niet begrijpt dan is er iets ernstig mis met je mensenkennis, en is het niet te hopen dat je een beroep uitoefent waarbij inzicht in andere mensen een vereiste is.
Natuurlijk is Wilders lang niet zo goed als dat hij zelf denkt. Het is namelijk niet zo dat Wilders al die kiezers aangetrokken heeft. Nee, die kiezers zijn door de jaren heen richting Wilders gejaagd door de politiek leiders van de PvdA, SP, D66, GL, enz. Omdat de voormalig pupil van Wilders zijn houdbaarheidstermijn een beetje verkeerd inschatte begon ook de VVD haar kiezers richting Wilders te jagen, wat resulteerde in de uitslag van de laatste verkiezingen.
J.W.
Eens, deze verkiezingen heeft Wilders ook geprofiteerd van de zwakte van de andere partijen. De onvrede die er sinds Corona in Nederland over heel veel zaken heerst, en de dwarsheid van een grote groep Nederlanders, is door hen niet onderkend. De andere partijen zouden er goed aan doen met een sterk en aansprekend verhaal te komen, waarin de onvrede ook wordt besproken.
Badslippers
20 mei 2024, 20:52
Wanneer je dat niet begrijpt dan is er iets ernstig mis met je mensenkennis, en is het niet te hopen dat je een beroep uitoefent waarbij inzicht in andere mensen een vereiste is.
Ik kan je geruststellen. Het zit er op.
WANDELAAR5
20 mei 2024, 22:27
Bekwaam? Een halve wappie en oliedom. Zelden iemand zoveel onzin zien schijten.
Ze wilde in 2012 lijsttrekker worden en verloor de interne verkiezing van Sybrand Buma. Ik herhaal SYBRAND BUMA. Ze konden echt helemaal niemand vinden die nog slechter was dan Buma en zelfs daar verloor Mona Keijzer nog van.
In 2020 probeerde ze het weer en verloor van Omtzigt en de Jonge. Dat is toch knap om nog achter Hugo de Jonge te eindigen.
Daarna werd ze staatssecretaris en besloot via een interview met de Telegraaf te gaan regeren. Het eerste Nederlandse kabinetslid die gedwongen ontslag kreeg en ook uit de CDA fractie werd gezet.
Politiek uiterst onhandig, losgeslagen, dom, te licht bevonden en een geboren looser in plaats van een geboren leider. Daarmee gaat de regering direct de afgrond in. Zij wordt het dus zeker niet, ondanks de inmiddels vierde kans die ze van Lientje krijgt om toch nog wat nuttigs te gaan betekenen in de landelijke politiek.
noglangnietuitgewandeld
21 mei 2024, 06:39
Gisteren kwam de naam Rita Verdonk nog voorbij. Geen idee wat die de laatste tijd heeft gedaan, maar die lijkt me nou perfect om de asielstroom acuut te doen stoppen. De schrik slaat ze in de landen van herkomst om het hart. De oudere generaties daar herinneren zich haar nog goed. Jongens, waar je ook heen gaat, ga niet naar Nederland. Probeer het overal, desnoods in Bulgarije maar voorkom dat je met ijzeren Rita te doen krijgt. Ze vilt je levend. Dan is de missie van Wilders meteen al half geslaagd.
schoolmeester
21 mei 2024, 06:59
Rita Verdonk, leeft die nog...?
Goedemorgenallemaal
21 mei 2024, 07:53
Gisteren kwam de naam Rita Verdonk nog voorbij.
We hebben al een draadje "Belgie moet niet gekker worden", "Frankrijk moet niet gekker worden", "Duitsland moet niet gekker worden".
Nu ook tijd voor "Nederland moet niet gekker worden"
Wentelt Eefje
21 mei 2024, 08:36
Zo bang hoeven ze niet te zijn dat iemand die illegaal de stroom van buitenlandse arbeidskrachten op wil laten voeren immigratie stopt... ...
IND maakte 'illegale schijnconstructie' met Indonesische verplegers tóch mogelijk na lobbywerk door Rita Verdonk en Fred Teeven
Badslippers
21 mei 2024, 09:08
[ . . . ]voorkom dat je met ijzeren Rita te doen krijgt. Ze vilt je levend.
Waar is Rita als je haar nodig hebt . . .
https://www.youtube.com/watch?v=nXQAYlCoYDE
WANDELAAR5
21 mei 2024, 09:12
Die is nog veel dommer dan Mona. Hoe die ooit afgestudeerd is? En zeker halsstarriger in het volhouden van die domheid. Maar ik heb even geen zin om los te gaan op haar en het dramatische debat weer in de herinnering te halen waar ze tot een uur of 2 in de nacht doorging met het volhouden van haar hopeloze positie om uiteindelijk in te stemmen met de kamer om een motie van afkeuring te voorkomen met de woorden dat ze dit kamerstandpunt al de hele dag had ingenomen…
Siberische tijger
21 mei 2024, 17:14
Gisteren kwam de naam Rita Verdonk nog voorbij. Geen idee wat die de laatste tijd heeft gedaan
https://www.parlement.com/id/vggf1fmjymy3/m_c_f_rita_verdonk
Sinds 2022 is zij raadslid voor Hart voor Den Haag.
Willem2
23 mei 2024, 23:55
Radicaal-rechts en extreemrechts; politici plakken die termen vaak op de PVV. Tot ergernis van Geert Wilders: hij vindt dat collega-parlementariërs hem demoniseren. In hoeverre heeft hij een punt? En waarom zijn de definities van die termen belangrijk?
GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans uitte gisteren tijdens het debat over het coalitieakkoord zorgen omdat, volgens hem, voor het eerst een "radicaal-rechtse" partij ons land bestuurt. Maar Wilders bestrijdt dat hij radicaal is. "We zullen altijd binnen de kaders van de democratie werken."
Vorige week was discussie over een andere term: extreemrechts. Volt-leider Laurens Dassen gebruikte dat woord toen het over de PVV ging, waarop Martin Bosma ingreep. Volgens de Kamervoorzitter is extreemrechts een "nazi-vergelijking". De term lijkt op radicaal-rechts, maar heeft een andere betekenis.
Hoe zit het precies? Volgens de wetenschap heeft Timmermans het bij het juiste eind met zijn term radicaal-rechts, maar is Dassens predicaat extreemrechts onterecht.
Want extreemrechtse partijen zijn antidemocratisch, legt politicoloog Sarah de Lange (Universiteit van Amsterdam) uit. "Zij willen niet langs de parlementaire weg veranderingen bewerkstelligen. En ze sluiten geweld niet uit." Radicaal-rechtse partijen daarentegen geloven wél in parlementaire processen, zoals verkiezingen. "Maar ze erkennen bijvoorbeeld individuele vrijheden niet, zoals de vrijheid van religie."
'FvD extreemrechtser dan PVV'
Ook politiek historicus Koen Vossen (Radboud Universiteit) vindt radicaal-rechts een juiste term voor de PVV. "Daar is in de wetenschap wel consensus over." Maar extreemrechts linkt hij eerder aan Forum voor Democratie. "Zij zinspelen echt op geweld, opstand en het niet accepteren van instituties."
Vossen doelt onder meer op Gideon van Meijeren, die zich volgende week moet melden bij de rechter. Het FvD-Kamerlid suggereerde volgens het OM dat geweld tegen de overheid geoorloofd is. Onzin, zegt een woordvoerder van de partij tegen Nieuwsuur: "Geenszins heeft FvD ooit gezinspeeld op geweld en de partij neemt hier dan ook afstand van."
De PVV valt volgens Vossen niet onder de noemer extreemrechts, al schuurt de partij er af en toe wel tegenaan. "Bijvoorbeeld door intimiderende taal te spreken over journalisten." Hij doelt op Wilders' uitspraak uit 2021, toen hij journalisten "tuig van de richel" noemde.
De verschillen tussen radicaal-rechts en extreemrechts zijn interessant voor politicologen, maar voor de 'gewone' volger van het politieke debat lijkt het een saaie definitiekwestie. Toch is het verschil van belang in juridisch opzicht, benadrukt De Lange.
Want in veel landen kunnen partijen worden verboden als blijkt dat ze extreemrechts zijn. In Griekenland gebeurde dat vier jaar geleden bijvoorbeeld met Gouden Dageraad. "Nederland heeft die wetten nog niet."
De discussie is volgens Vossen ook relevant nu Tweede Kamerleden de termen steeds vaker gebruiken in reactie op het coalitieakkoord. Zo kreeg NSC-leider Pieter Omtzigt gisteren de wind van voren van de Partij voor de Dieren en Denk.
Zij verwijten Omtzigt dat hij de, in hun ogen, radicaal-rechtse PVV normaliseert en de rechtsstaat daarmee schaadt. En ze vragen zich af of de NSC-leider Wilders in de toekomst durft te corrigeren als hij rechtstatelijk over de schreef gaat.
...... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2521526-is-de-pvv-radicaal-rechts-of-extreemrechts-en-waarom-is-dat-verschil-belangrijk
pietpotent44
24 mei 2024, 04:12
Ik vind het altijd opmerkelijk hoe linkse stemmers (of linkse politici) altijd praten over extreem rechts (of radicaal rechts), maar nooit over extreem links.
Alsof dat extreme alleen maar iets zou zijn van de politieke rechterflank. En te benadrukken hoe fout rechts zou zijn. En soms zelfs vergelijkingen maken met de 2e wereldoorlog. Met oorlogsmisdadigers.
Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar sommige absurde klimaat maatregelen (in 2035 CO2 neutraal, in 2040 klimaatneutraal), of naar ideeen zoals een miljonairstaks (Klaver) of 45% erfbelasting boven de 2 ton (Timmermans), D66 corona standpunten (corona toegangsbewijs en voorstander 2G) dan vind ik dat toch ook vrij extreem. Ik hoop dan ook dat mafketels zoals van Pvda GL nooit aan de macht komen. Zelfde geldt voor het huidige D66.
Brad Clitt
24 mei 2024, 07:43
Ik vind relaxed-rechts een betere benaming. Als je ziet hoe Geert met humor en flair de aanvallen pareerde, een genot om te zien en horen. Hetzelfde geldt overigens voor Pieter, wat een paar dagen rust al niet kunnen doen.
Siberische tijger
24 mei 2024, 15:49
Je mag ook niks meer zeggen in Nederland:
https://www.nu.nl/discriminatie/6314101/aangifte-tegen-bbb-kamerlid-mona-keijzer-om-groepsbelediging-moslims.html
Een groep van tien advocaten, juristen en een historicus met een moslimachtergrond heeft aangifte gedaan tegen BBB-Kamerlid Mona Keijzer. Volgens hen heeft ze zich met uitspraken in het programma Sophie & Jeroen schuldig gemaakt aan groepsbelediging van moslims.
Je mag ook niks meer zeggen in Nederland:
https://www.nu.nl/discriminatie/6314101/aangifte-tegen-bbb-kamerlid-mona-keijzer-om-groepsbelediging-moslims.html
Wilders deed hetzelfde met zijn aangifte tegen Timmermans
https://www.trouw.nl/binnenland/wilders-doet-aangifte-tegen-timmermans-wegens-opruiing~bc9cc0a8/?referrer=https://www.google.com/
Inval bij PVV-senator en voormalig verkenner Gom van Strien wegens omkoping
https://www.nu.nl/politiek/6314090/inval-bij-pvv-senator-en-voormalig-verkenner-gom-van-strien-wegens-omkoping.html
Als een toekomstig premier nu al door het stof moet richting 1 van de partijleiders van de partijen die de regering vormen, dan komt er natuurlijk niets van terecht. Iedere keer als de regering iets doet wat die partijleiders niet zint op het matje geroepen worden. Mooi extraparlementair kabinet wordt dat. Zeker als het onderwerpen betreft waar die partijleiders anders over denken.
Als de regering niet op die afgesproken hoofdlijnen kan regeren, vergeet het dan maar. We hebben een echte leider nodig als premier. Geen door het stof kruiper.
Er is eigenlijk maar 1 persoon die premier kan wezen bij dit zooitje en dat is ……………….:………………
Mark Rutte
Willem2
26 mei 2024, 12:27
Er is eigenlijk maar 1 persoon die premier kan wezen bij dit zooitje en dat is ……………….:………………
Ja ik weet het ...
pietpotent44
26 mei 2024, 16:32
Waar is Partycrasher als je hem nodig hebt :biggrin:
schoolmeester
26 mei 2024, 17:48
Partycrasher is liever lui dan moe, dus dat gaat hem niet worden....
Waar is Partycrasher als je hem nodig hebt :biggrin:
Ik zou eerder zeggen waar is MegaBoob als je hem nodig hebt. :cool:
Brad Clitt
28 mei 2024, 12:02
Dick Schoof wordt naar voren geschoven, ik moest even opzoeken wie dat is.
Ex-PVDA natuurlijk...
WANDELAAR5
28 mei 2024, 12:44
Ex AIVD ook. Gaan we eindelijk die Russische handlangers in de kamer gevangen zetten?
Wentelt Eefje
28 mei 2024, 15:27
En de oorlogshitsers namens de corrupte Oekraďense clown... ...
Siberische tijger
28 mei 2024, 16:27
Ex-PVDA natuurlijk...
https://www.nu.nl/formatie-2023/6314609/voormalig-aivd-topman-dick-schoof-voorgedragen-als-premierskandidaat.html
De 67-jarige Schoof is oud-topman van de geheime dienst AIVD, Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en oud-directeur van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Ook had hij een belangrijke ambtelijke rol bij de totstandkoming van de Vreemdelingenwet uit 2000, de maatregel waarin de toelating en uitzetting van vreemdelingen zijn geregeld.
pietpotent44
28 mei 2024, 16:54
Dat kan nog leuk worden tijdens ontmoetingen met wereldleiders: Hello Mr. Dick, how are you ? So you schoof your dick into it ? Very interesting :biggrin:
Willem2
28 mei 2024, 19:29
Ex-PVDA natuurlijk...
Dat is toch helemaal niet natuurlijk. Niks tegen Dick Schoof maar Wilders laat duidelijk zien dat binnen zijn partij helemaal geen bestuurlijke ervaring is, laat staan leiderschapskwaliteiten.
Willem2
28 mei 2024, 19:50
Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag een werkstraf van 200 uur geëist tegen FVD-Kamerlid Gideon van Meijeren voor opruiing.
.... https://www.ad.nl/politiek/om-eist-200-uur-werkstraf-tegen-gideon-van-meijeren-fvd-voor-opruiing~af63a447/
Brad Clitt
28 mei 2024, 21:07
Dat is toch helemaal niet natuurlijk. Niks tegen Dick Schoof maar Wilders laat duidelijk zien dat binnen zijn partij helemaal geen bestuurlijke ervaring is, laat staan leiderschapskwaliteiten.
Ik bedoelde dat het wederom een PVDA'er betreft, het kon ook iemand van het CDA, SGP of een andere partij zijn.
Dat er geen bestuurlijke ervaring is komt omdat de PVV al die jaren systematisch buitengesloten werd, maar vanaf nu kunnen ze wat ervaring opbouwen.
Het moet ooit ergens beginnen natuurlijk, de gevestigde partijen hadden toen ze begonnen ook geen ervaring nl.
Meme Moo
28 mei 2024, 21:19
Schoof is al enkele jaren geen lid meer van PvdA én heeft zich eerder al positief uitgelaten over een mogelijke samenwerking met de PVV. Dus ook in dat opzicht geen PvdA mentaliteit bij Schoof.
Geert zelf is alleenheerser binnen de PVV. Een bewuste strategische keuze van hem.
Zo heeft de PVV weinig bestuurlijke ervaring kunnen opbouwen.
Willem2
28 mei 2024, 21:42
Het moet ooit ergens beginnen natuurlijk, de gevestigde partijen hadden toen ze begonnen ook geen ervaring nl.
https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vhnnmt7mirvt/tweede_kamerfractie_partij_voor_de
neem nu eens de kamerleden door en nog geen 10% van deze kamerleden zijn in staat een bestuurlijke functie uit te voeren.
En dan ben ik bang dat dat ik het hoog inschat.
Herr Fick
29 mei 2024, 07:24
Jullie hebben niet eens Walen of Brusselaars of Duitstaligen. Nederland is zowat het welvarendste land ter wereld en geen enkele verkozene die premier wil worden. En ik die dacht dat het er bij ons soms raar aan toe gaat.:rolleyes:
WANDELAAR5
29 mei 2024, 08:24
Dat kan nog leuk worden tijdens ontmoetingen met wereldleiders: Hello Mr. Dick, how are you ? So you schoof your dick into it ? Very interesting :biggrin:
Dat valt wel mee. In Engelstalige landen zijn er al veel politici geweest met de naam Dick. Dick Cheney, Dick Swett, Dick Spring. En buiten de politiek hadden we natuurlijk Dick Van Dyke en Dick Clark. Het komt van Richard. Het meest grappig is een Engelse politicus Dick Braine. (Alhoewel zijn ideeën helemaal niet zo grappig zijn.)
Willem2
29 mei 2024, 11:49
Jullie hebben niet eens Walen of Brusselaars of Duitstaligen. Nederland is zowat het welvarendste land ter wereld en geen enkele verkozene die premier wil worden. En ik die dacht dat het er bij ons soms raar aan toe gaat.:rolleyes:
Jan Wandelaar gaat je dan uitleggen dat het aan de Balkenende norm ligt maar uiteindelijk wordt er wel 1 gevonden.
Wilders heeft zich onmogelijk gemaakt in het buitenland en heeft dat zelf ook in gezien dat hij vanuit de kamer verder kan gaan met kritiek geven zoals in alle jaren voorheen. Daar kan je beter op scoren.
Uiteindelijk krijgen we nu een super-ambtenaar om de bestuurlijke lagen aan te pakken en te verbeteren :rolleyes:
Iets wat in Belgie helemaal niet nodig is daar is alles driedubbel bezet ;)
Herr Fick
29 mei 2024, 12:23
...Iets wat in Belgie helemaal niet nodig is daar is alles driedubbel bezet ;)
Valt nog wel mee. In de VS is alles 51-dubbel bezet, in Duitsland 17-dubbel, in Zwitserland 27-dubbel. :rolleyes: