Inloggen

Volledige versie bekijken : Herpes

pietSAN
18 september 2015, 12:21
Herpes: niet ernstig, wel lastig.

Iedereen weet wel wat een koortslip is: zo’n vervelend, branderig en soms pijnlijk blaasje op je lip. Wat niet iedereen weet is dat dit blaasje veroorzaakt wordt door het herpes simplexvirus (hsv). Dit is hetzelfde virus dat herpes bij de geslachtsdelen veroorzaakt: herpes genitalis, een soa dus.

Type I en type II en orale seks
Het herpes simplexvirus kent twee types: type I is met name verantwoordelijk voor de koortslip en type II, vooral de veroorzaker van herpes genitalis. Type I en II lijken sprekend op elkaar en zijn uitwisselbaar via pijpen en beffen.
Als je bijvoorbeeld gepijpt bent door iemand met een koortslip, kun je herpes op de penis krijgen. Type I is dan de boosdoener.
Wanneer je iemand hebt gebeft met herpes genitalis, kun je een koortslip oplopen. Type II zit dan op je lip.

Orale seks is dus een duidelijke transmissieroute voor herpes.
Vandaar het advies je te laten pijpen met condoom.

Geen klachten, wel overdracht
Ook wanneer jij of de prostituee geen klachten heeft, kan er toch virusuitscheiding zijn en kun je herpes oplopen of overdragen.
Zonder klachten is de besmettelijkheid beduidend minder dan wanneer iemand seks heeft tijdens een ‘aanval’, oftewel de aanwezigheid van pijnlijke en branderige blaasjes gevuld met vocht.
Ook zonder klachten kun je soms besmettelijk zijn, maar dat betekent niet dat je dus altijd besmettelijk bent.
Er zijn in Nederland erg veel mensen die wel herpes hebben, maar dit niet weten, omdat zij nooit klachten hebben.

Condoom
Een condoom gebruiken bij neuken verkleint de kans om herpes op te lopen of over te dragen. Het geeft helaas geen 100% bescherming.
Er kan virus buiten de rand van het condoom zitten. Andere seksuele technieken kunnen risico zijn, zoals wederzijdse masturbatie (elkaar vingeren en aftrekken), met de geslachtsdelen tegen elkaar aanliggen of wrijven (droogneuken). En orale seks dus.

Behandeling
Er is geen geneesmiddel tegen herpes. Er zijn wel medicijnen die de ernst van de klachten aanzienlijk verminderen en de duur van de aanval verkorten.
Hoe eerder met behandeling wordt gestart, des te groter de kans dat de medicijnen effect hebben.
Ga dus altijd naar je huisarts als je klachten krijgt na een sekscontact.

Vragen over herpes?
Voor een persoonlijk en anoniem gesprek over herpes en andere soa's:
Aids Soa Infolijn: 0900 2042040 (10 cpm)
maandag t/m woensdag van 09.30 uur - 15.30 uur
donderdag en vrijdag van 13.30 uur - 15.30 uur
Je kunt ook chatten: https://soatest.sittool.net/chat

Vriendelijke groet,
pietSAN

Don Rudo
18 september 2015, 12:59
Type I en type II en orale seks
Het herpes simplexvirus kent twee types: type I is met name verantwoordelijk voor de koortslip en type II, vooral de veroorzaker van herpes genitalis. Type I en II lijken sprekend op elkaar en zijn uitwisselbaar via pijpen en beffen.
Als je bijvoorbeeld gepijpt bent door iemand met een koortslip, kun je herpes op de penis krijgen. Type I is dan de boosdoener.

Zonder klachten is de besmettelijkheid beduidend minder dan wanneer iemand seks heeft tijdens een ‘aanval’, oftewel de aanwezigheid van pijnlijke en branderige blaasjes gevuld met vocht.

Helaas legio dames die met koortslip wel gaan werken.
Ik ken voorbeelden dat ze dan de klachten camoufleren met dikkere lippenstift / stickertjes en ik stel me voor dat ze zich minder graag in het daglicht vertonen. ( late werktijden / kino ?)

Zelf inspecteer ik de dames altijd bij daglicht op koortslip.

vrije jongen
18 september 2015, 14:06
Ik ken ook een dame die via beffen type 1 heeft opgelopen (down there dus). Ze zag de kortslip pas achteraf. Nu moet ze (naar eigen zeggen) een paar dagen vrij nemen als ze de tintelingen voelt die aangeven dat er een "aanval" aanstaande is. Gaat dus net zo vaak andersom, maar heb ook wel tegen het einde van een kamer gezien dat er onder de lippenstift (die eraf gezoend was) een klein koortslipje zat. Vooralsnog niet gemerkt dat dit tot een souveniertje heeft geleid.

Ace2
20 september 2015, 20:25
Herpes: niet ernstig, wel lastig.

Vriendelijke groet,
pietSAN

Ik meen ergens te hebben gelezen dat je met herpes meer vatbaar bent voor het HIV-virus?

Pietjepik
20 september 2015, 21:20
Goor allemaal, ik naaide eens een Nederlands sprekende Roemeense uit Eindhoven die zich niet in doggy wilde laten nemen. Later begreep ik waarom, hoorde van andere vrouwen dat deze dame een tros wratten tussen haar billen had waar een druivenstruik jaloers op zou zijn. En ja hoor, week later begon mijn pik een keur aan bultjes en
Andere vreselijke uitslag te vertonen. Kon ik mijn lul laten zien aan een bloedmooie dermatologe, beschamend tot en met. Helaas zei ze, weinig aan te doen dan vernietigen met agressief soort zuur en hopen dat het niet terugkeert. Zo gezegd zo gedaan, niet teruggekeerd maar mijn lul zit nu onder de littekens. Ao is lekker maar kan best lullig uitpakken.

pietSAN
21 september 2015, 14:29
(...) met herpes meer vatbaar bent voor het HIV-virus?

Beste Ace2,

Dat kan, maar dat maakt herpes an sich nog steeds geen ernstige soa.
Als jij een duidelijke herpesaanval hebt - meerdere pijnlijke en branderige blaasjes gevuld met vocht in de schaamstreek- en je gaat op dat moment zonder condoom neuken met iemand die hiv heeft, maakt dat de kans dat je hiv oploopt groter. Er is namelijk een betere toegang voor hiv tot jouw bloedvaten via die blaasjes/kloofjes/zweertjes.

Twee dingen kun je hierover zeggen (en ook wel meer, maar ik hou het even bij twee):
*De kans hiv op te lopen is sowieso aanwezig als je zonder condoom neukt.
*Wanneer jij dergelijke klachten bij je geslachtsdeel hebt, zal de zin om seks te hebben vermoedelijk niet groot zijn.

Vriendelijke groet,
pietSAN

beffer69
21 september 2015, 21:09
Piet, hoe zit het juist met de vaccinaties tegen Hep B?

De eerste en dan de volgende maand de volgende en zes maand later de laatste, klopt dit?
Wat als deze tijdspanne niet gerespecteerd word? Is namelijk via de werkgever, snap je.

Badslippers
21 september 2015, 22:30
Piet, hoe zit het juist met de vaccinaties tegen Hep B?

De eerste en dan de volgende maand de volgende en zes maand later de laatste, klopt dit?
Wat als deze tijdspanne niet gerespecteerd word? Is namelijk via de werkgever, snap je.

Wij krijgen dat ook via de werkgever. Die tijdsspanne moet je wel aanhouden. Je kunt ook versneld laten vaccineren.

Ja dat klopt. In totaal 3 injecties.

1-ste injectie in maand 0
2-de injectie in maand 1
3-de injectie in maand 6

Het vaccin bootst het virus na. Na die injecties kan na 6 weken de titerbepaling plaatsvinden. Kijken of je antistoffen aanmaakt. Je krijgt na afloop een soort pasje zodat je weet dat je beschermd bent en hoelang geldig.

beffer69
22 september 2015, 08:07
Bedankt BS, nu is alleen de vraag wat als deze tijdspanne niet gerespecteerd wordt, heb van collega's al gehoord dat ze vorig jaar eerste kregen, en nu pas de tweede?
Is het nu toch weg van de eerste dacht ik?

Als ze me niet garanderen dat de volgende op tijd is moet ik deze ook niet.

Badslippers
22 september 2015, 10:53
Bedankt BS, nu is alleen de vraag wat als deze tijdspanne niet gerespecteerd wordt, heb van collega's al gehoord dat ze vorig jaar eerste kregen, en nu pas de tweede?
Is het nu toch weg van de eerste dacht ik?

Als ze me niet garanderen dat de volgende op tijd is moet ik deze ook niet.

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het betreft een vaccinatieschema. Dan zal niet zonder reden zijn. Pietsan zal daar wel uitsluitsel over kunnen geven.

Ik heb gekeken op de site van het RIVM.

"4.4 Doseringsschema
Het standaardschema van in totaal drie injecties, is als volgt: Een dosis op maand 0, maand 1, en maand 6. Vier tot acht weken na de derde dosis dient een antistoftiter te worden bepaald. Er bestaan versnelde schema’s die allen een vierde dosis vereisen en daardoor derhalve aanzienlijk duurder zijn. Deze schema’s zullen uitsluitend in uitzonderlijke situaties gebruikt worden als werknemers op korte termijn na aanvang van het vaccinatieschema tewerkgesteld worden op plaatsen waar zij een verhoogd risico gaan lopen.

De Arbobeleidsregel schrijft voor dat de werknemer die gevaccineerd is een vaccinatiekaart dient te ontvangen waarop in ieder geval de datum van vaccinatie en titerbepaling en de antistoftiter vermeld staan. Deze gegevens dienen ook door de werkgever gedurende een periode van minimaal vijftien jaar bewaard te worden."

Die tussenliggende periode zal te maken hebben met het aanmaken van antistiffen. Lijkt me dus essentieel dat je dat schema dan ook aanhoudt. Maar nogmaals, dat weet ik niet zeker.

pietSAN
22 september 2015, 14:18
(...) als deze tijdspanne niet gerespecteerd wordt (...) (...)

Beste beffer69 en anderen,

Het gaat erom dat er minstens zes maanden moeten zitten tussen de 1ste en de 3de vaccinatie.
Wanneer je later dan zes maanden de 3de vaccinatie laat zetten, is dat niet erg. Je kunt tot jaren later de 3de nog laten zetten.

Belangrijk is dat je na die 3de prik een titerbepaling laat doen. Advies is om dit te laten doen na een week of zes, give or take a few.

Wanneer je je vaccinatieschema niet afmaakt, dus maar twee prikken hebt gehad, ben je niet volledig beschermd tegen hepatitis B. Na die derde wel en in principe de rest van je leven.

Vriendelijke groet,
pietSAN

PS: voor de duidelijkheid - hepatitis B heeft niets met herpes te maken.

beffer69
22 september 2015, 20:47
Bedankt iedereen voor de reactie.

Piet las ik het goed begrijp is het dus niet zo belangrijk dat er tussen de eerste tweede een maand tussen is dit mag dan ook meer zijn als ik het begrijp.
Waarom vraag ik dit nogmaals omdat je over de derde spreekt en niet de tweede :-)

Sorry, mijn fout verkeerde rubriek.

langlekker
10 februari 2016, 23:10
Feit is wel dat eenmaal herpes opgelopen je er nooit meer helemaal vanaf komt, tijdens een wat zwakkere periode kan het weer de kop opsteken. Met zwakker bedoel ik ziek stress e.d..
Er is verder ook nog een herpes variant die je ogen kan aantasten de Herpes dendritca. Deze kan behoorlijke lidtekens op de cornea geven waardoor je zicht sterk kan worden aangetast. Met cornea bedoel ik het voorste vlies van het oog dus zeg maar het deel waar mensen ook hun contactlenzen op plakken.
Of dit een direct broertje/zusje is van de koortslip variant weet ik niet precies. Maar als je het op je ogen krijgt valt het niet in de categorie alleen lastig maar kan het behoorlijk ernstig zijn en hoor je dezelfde dag nog bij een oogarts te zitten.

pietSAN
15 februari 2016, 16:34
(...) lysine (...) vit c (...) Zinkoxidezalf (...) Scheren (...)

Beste fijnschieter en anderen,

Tips uitwisselen kan nooit kwaad, dank je wel, maar breng je eigen ervaringen niet als een gegeven of bewezen effectief.
Als het jou helpt om met Lysine en aanvulling van vitamines te werken, mooi dat het werkt!
Het wil niet zeggen dat dit voor de rest van de mensheid/bevolking geldt.

Daarom onderstaand:

Wat betreft Lysine
Baat het niet, dan schaadt het niet.
Maar wetenschappelijk bewijs van werking tegen het herpesvirus is er niet.
Als je er in gelooft, dan zal het werken. Als je er niet in gelooft, dan werkt het niet.
Het is een supplement, geen geadviseerde behandeling. De drogist verdient er aan.

Wat betreft smeren met zalfjes/crèmes
Voorzichtig mee zijn. Niet breed uitsmeren, maar zeer gericht de blaasjes of plekjes aanstippen (met schone handen!).
Het smeren met zalfjes en dergelijke kan het virus verspreiden over de schaamstreek.
Beste is om vooral van de blaasjes/laesies af te blijven.

Wat betreft vitamine C
Als je iedere dag voldoende fruit eet, en groenten, dus vitamine C 'normaal' dagelijks tot je neemt, dan is aanvulling niet nodig. Je piest dat wat je lichaam niet nodig heeft, toch weer uit. De drogist verdient er lekker aan.

Wat betreft scheren
Herpes zal zich niet veel aantrekken van geschoren zijn of niet geschoren zijn. Ook zonder scheerwondjes kan herpes overgedragen worden.
Als je net in contact bent gekomen met herpes of er zit een aanval onder de oppervlakte zich te roeren en je gaat dan scheren, kan het scheren, de beweging, de aanraking, de 'onrust' in het gebied, inderdaad een aanval uitlokken.

http://www.soaaids.nl/nl/soas/veel-voorkomende-soas/genitale-herpes/de-9-grootste-mythes-over-herpes

Vriendelijke groet,
pietSAN

pietSAN
15 februari 2016, 16:39
(...) herpes variant die je ogen kan aantasten (...)

Beste langlekker en anderen,

Niet overdrijven mannen.
We zijn hier in Nederland!
Er zijn zelden tot nooit ernstige complicaties van herpes in het buitengewoon hoogstaand hygiënische Nederland.
En als ze er wel zijn, dan is er een specifieke verklaring voor.
Doorgaans is dat niet omdat je seks hebt gehad met een prostituee en daarna in je ogen hebt gewreven.

Als je gewoon gezond bent, is er geen reden om het wat herpes betreft zo ver te zoeken.
Beetje lol blijven houden tijdens de seks en ook erna :)

Vriendelijke groet,
pietSAN

langlekker
18 februari 2016, 15:30
Had het niet specifiek over prostituees maar heb er al wel vervelende gevolgen van gezien, echter absoluut niet gerelateerd aan het bezoek aan dvp's, maar het is wel een herpes variant die vervelende gevolgen kan hebben.
Ik maak me er dan ook absoluut geen zorgen over.

Beste langlekker en anderen,

Niet overdrijven mannen.
We zijn hier in Nederland!
Er zijn zelden tot nooit ernstige complicaties van herpes in het buitengewoon hoogstaand hygiënische Nederland.
En als ze er wel zijn, dan is er een specifieke verklaring voor.
Doorgaans is dat niet omdat je seks hebt gehad met een prostituee en daarna in je ogen hebt gewreven.

Als je gewoon gezond bent, is er geen reden om het wat herpes betreft zo ver te zoeken.
Beetje lol blijven houden tijdens de seks en ook erna :)

Vriendelijke groet,
pietSAN

BefBeer
18 februari 2016, 18:32
Eens met de supplementen.
Vit-C altijd NA een maaltijd nemen ivm anders te veel kwijt raken de de urine.

BefBeer

PS

Ken iemand die een gordelroos heeft doorgemaakt en gebruikmaakte van homeopatie en supplementen.

Veel minder heftige pijn, geen open blaasjes, geen jeuk.
Kortom: heel veel milder beloop als als normaal!

pietSAN
19 februari 2016, 13:01
Heren,

Voor de duidelijkheid:
Tips naar aanleiding van eigen ervaringen zijn natuurlijk welkom. Verwijzingen naar diverse onderzoeken en bevindingen ook. Niets mis mee. Daar zijn fora voor.
Blijf je echter te allen tijde realiseren dat de ervaring van een individu geen garantie geeft voor succes bij allen.
De huisarts raadplegen blijft nummer 1 in de adviezen als het gaat om gezondheidskwesties.

Daarnaast:
Feit blijft bestaan dat herpes geen ernstige soa is. (http://www.soaaids.nl/nl/soas/veel-voorkomende-soas/genitale-herpes/de-9-grootste-mythes-over-herpes)
Lees deze opmerking in ALGEMENE zin - een individu kan er enorm veel last van hebben, zeer ziek van zijn. Dat geldt echter voor de overgrote MINDERheid.

Als je seksueel actief bent, kun je herpes oplopen. Dat is nu eenmaal zo. Vervelend, niet leuk om bij stil te staan, maar such is life.
Het maakt niet uit of je wel of geen condoom gebruikt, wel of niet prostituees bezoekt, wel of niet AO clubs bezoekt en daar op één avond met meerdere vrouwen een kamer induikt. Alle seksuele handelingen kunnen mogelijk herpes overdragen.
Natuurlijk wordt het risico dat je herpes tegenkomt en oploopt groter, naarmate je meer seksuele partners hebt (gehad) en wanneer je altijd AO doet.

Bedenk dan dat de issue niet zozeer is: "Loop ik het op in mijn leven?", maar veel meer "Ga ik er klachten van krijgen?"
En omdat je niet wil dat jij die klachten krijgt, niet wil dat jouw partner die klachten krijgt, is het misschien geen gek idee om te zorgen dat je zo gezond mogelijk leeft, een goede afweer hebt en daar hoort bij: de seks zo veilig mogelijk houden.

Vriendelijke groet,
pietSAN