Inloggen

Volledige versie bekijken : Sauna goed voor het hart

Eddy_V
25 februari 2015, 02:11
Een extra motivatie voor onze gezonde hobby:

© ANP

Mannen van middelbare leeftijd die regelmatig naar de sauna gaan, hebben minder kans om te sterven aan de gevolgen van hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit groot Fins onderzoek, gepubliceerd in The Journal of the American Medical Association.

Wetenschappers volgden 21 jaar lang ruim 2300 Finse mannen tussen de 42 en 60 jaar. Mannen die twee tot drie keer per week een bezoekje brachten aan de sauna, bleken maar liefst 22% minder risico te lopen op een hartaanval dan mannen die eenmaal per week naar de sauna gingen. Bij echte fanatiekelingen, mannen die vier tot zeven keer per week naar de sauna gingen, was dit risico zelfs 63% lager.

Als de studie alle oorzaken van overlijden beschouwt, ligt het risico op overlijden 24% lager bij mensen die twee of drie keer per week naar de sauna gaan en zelfs 40% bij liefhebbers die minstens vier tot zeven keer per week doen. Ook bleken saunasessies van 20 minuten en langer beter dan 10 minuten.

Een duidelijke oorzaak van de lagere sterftekans hebben de Finnen nog niet gevonden.

Dr. Rita F. Redberg van de Universiteit van Californië laat in een reactie op de studie weten dat een bezoekje aan de sauna 'sowieso een prima tijdsverdrijf is'. ''Mogelijk leven saunaliefhebbers langer doordat zij een meer ontspannen leefstijl hebben waarbinnen een saunabezoek prima past.''

geert5
25 februari 2015, 06:22
Daar zullen we vanavond weer eens aan gaan werken dan.
Ik denk dat het de villa wordt

Eddy_V
25 februari 2015, 07:36
Daar zullen we vanavond weer eens aan gaan werken dan.
Ik denk dat het de villa wordt

Als je straks ook naar Sixsens komt, dan kunnen we daar de kachel opstoken.
Een dagje gezondheid opdoen en werken aan de conditie!

VAZKOR
25 februari 2015, 12:02
Sauna is goed voor het hart en seks met meer partners verkleint de kans op prostaatkanker
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=17343 (http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=17343)

Wij hebben toch echt een gezonde hobby :s026[1]:

Peperduur
25 februari 2015, 15:29
Sauna is goed voor het hart en seks met meer partners verkleint de kans op prostaatkanker
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=17343 (http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=17343)

Ik kreeg na het het klikken op de link, eerst een reclame-boodschap met de melding:
'Welkom bij het ziekenfonds waar jij centraal staat'.
Had het gevoel dat ze het over mijn 'clubje' hadden... ;)

boo
25 februari 2015, 22:25
Ga morgen ff om een verwijsbriefje van de huisarts.

Peperduur
25 februari 2015, 23:08
Ga morgen ff om een verwijsbriefje van de huisarts.

Copieer het ff voor ons allemaal zo'n 3000x, dan kunne we ff voorruit ;)

Goedemorgenallemaal
27 februari 2015, 07:53
Toch wat kanttekeningen. Het saunabezoek wat ze in Finland doen is toch wat anders dan wat wij doen.
Maar het is natuurlijk een Fins onderzoek, dus niet echt neutraal. Het zou pas geloofwaardig zijn als het bv door de Universieit van Harare of Nouakchott wordt bevestigd, dan zijn alle banden met de sauna industrie en daarmee belangenverstrenegeling vrijwel uitgesloten.

Peperduur
27 februari 2015, 09:30
Ons 'sauna' bezoek is altijd goed voor je hart, daar is niet over te twisten! ;):smile:

Bluebear
27 februari 2015, 10:15
Ik wordt altijd misselijk in de sauna. En dan krijg ik op mijn flikker van mijn pannenkoekje. Nu nog maar 10 minuutjes. Ik ben het wel snel weer kwijt als ik afkoel. :confused: :rolleyes:

10774

Badslippers
27 februari 2015, 12:03
Ik weet niet hoe dat onderzoek is opgezet maar meestal neem ik dit soort onderzoeken met een flinke zak zout. De hypothese is ook altijd hetzelfde geformuleerd:

Mannen die iets doen/laten/hebben, leven langer. Doen, laten of hebben, heeft dan vaak betrekking op (zogenaamd) gezond gedrag of bezit. Niet roken, gezond eten, sporten, rijk zijn, een knappe vrouw hebben. Nou, vul zelf maar verder in.

In dit voorbeeld dus saunabezoek. Liefst drie keer of meer per week. Ik kan me voorstellen dat als je 5x per week naar de sauna gaat je beter bij kas zit dan een armoedzaaier die zich dat niet kan permitteren. Dus misschien is de hypothese: als je goed bij kas zit leef je langer. Het kan ook zijn dat saunabezoek een sociale activiteit is. Je bent er even uit, kletst wat met deze en gene, eet iets en neemt een drankje. Misschien zijn dat wel de factoren die er voor zorgen dat je langer leeft en niet de gebakken lucht die de sauna produceert. Je zou wellicht ook kunnen stellen dat mannen die 5x per week samen komen in de plaatselijke kroeg, een kaartje leggen, wat kwebbelen, en een drankje nuttigen (met mate) langer leven dan iemand die achter de geraniums zit te verpieteren. Kortom teveel variabelen om een zinnig woord over te zeggen.

Ik kan me nog dat onderzoek herinneren waarbij die kerel elke dag naar Mc Donalds ging om Hamburgers te vreten om aan te tonen dat het vreten van Mc Donalds eten slecht was voor je hart. Daar is ook een film over gemaakt. Kan nu even niet op de naam komen. Na een paar maanden waren zijn bloedwaarden, gewicht en hartritme tot gevaarlijke waarden gestegen. Mc Donalds moest dus wel heel slecht zijn.

Al snel kwamen andere onderzoekers tot de conclusie dat elke dag Mc Donalds eten helemaal niet slecht was en zelfs gezond kon zijn. Zij vraten immers geen vette hamburgers, kingsize menu's en euroknallers maar kozen voor het gezonde aanbod zoals salades, melkproducten, een groente burger of kippenvlees. Kortom ze aten met beleid en wisselden het wat af.

Ergens anders las ik weer dat mannen met een knappe vrouw die elke dag met elkaar neuken langer leven. Gelukkig maar. Stel je voor dat het andersom was. Een lelijk wijf hebben, 7 dagen per week erop kruipen en dan langer leven (90 jaar bijvoorbeeld). Dat lijkt me pas een straf.

Peperduur
27 februari 2015, 12:40
Ik wordt altijd misselijk in de sauna. En dan krijg ik op mijn flikker van mijn pannenkoekje. Nu nog maar 10 minuutjes. Ik ben het wel snel weer kwijt als ik afkoel. :confused: :rolleyes:

10774

Och nee zeg, de proffesionele psychologische hulp heeft een een wending aangenomen, nu is Bluebear WIT geworden !!!

Goedemorgenallemaal
28 februari 2015, 08:26
Ik weet niet hoe dat onderzoek is opgezet maar meestal neem ik dit soort onderzoeken met een flinke zak zout..
Teveel zout is ongezond. Maar daarmee is ook een link want dit is het soort onderzoek dat hete ene bewijst, namelijk dat je van teveel zout dood kan gaan, waarna er een onderzoek komt dat je van te weinig zout ook dood kan gaan, waarna er een derde onderzoek komt dat aantoont dat een beetje zout erg gezond is.

Zo zal dit sauna onderzoek ongetwijfeld een vervolg krijgen waarin de uitkomst is dat sauna bezoek gevolgd door onderdompeling in ijskoud water levensgevaarlijk kan zijn voor mensen die niet kunnen zwemmen.

Goedemorgenallemaal
28 februari 2015, 09:13
Nog een hypothese:
Saunabezoek kan levens gevaarlijk zijn als mevrouw IJsbeer er achter komt.

VAZKOR
28 februari 2015, 12:03
In dit voorbeeld dus saunabezoek. Liefst drie keer of meer per week. Ik kan me voorstellen dat als je 5x per week naar de sauna gaat je beter bij kas zit dan een armoedzaaier die zich dat niet kan permitteren.

Niet noodzakelijk, in m'n fitnessclub hebben ze een sauna en dat is inbegrepen in mijn fitness-abonnement van 40€/mnd. Ik ga er 2 tot 3x naartoe.

Badslippers
28 februari 2015, 12:58
Niet noodzakelijk, in m'n fitnessclub hebben ze een sauna en dat is inbegrepen in mijn fitness-abonnement van 40€/mnd. Ik ga er 2 tot 3x naartoe.

Helaas heeft mijn sportschool zich toegelegd op het basic principe. Alles is geschrapt dus heb ik me 2 jaar geleden afgemeld en bedankt. Ik moest ook €45 p.mnd. betalen en toen was het a"All-Inclusive". Ik vond dat spotgoedkoop want er zat heel veel in. Dat hield in, onbeperkt gebruik van sportzalen (fitness), allerlei groepslessen, sauna, stoomcabine, zonnebank, gratis koffie, thee, fris, sapjes, fruit, gratis dvd's huren, krant lezen en natuurlijk kwebbelen met iedereen. Kortom het was teveel om op te noemen. Als ik zwerver zou zijn zou ik me zo'n abo aanschaffen en ik was elke dag verzekerd van allerlei aangenaamheden.

Maar goed, weer on-topic. Ook nu weer veel variabelen zoals je kunt zien. Was het nou die sauna die je goed deed of de fitness of alle franje die er om heen hing. Maar ik ben het met je eens, geen geld. Zelfs een bijstandstrekker zou zich dat kunnen permitteren.

Peperduur
28 februari 2015, 13:21

Maar heb je daar dan dezelfde 'service' als in 'onze' clubs....?!?

Nibor76
28 februari 2015, 13:53
Maar heb je daar dan dezelfde 'service' als in 'onze' clubs....?!?
Als het een gemengde sauna is misschien wel oppassen als je vraagt voor een sleutel.
Maar in het algemeen heeft een sauna niets met seks te maken.

Eddy_V
28 februari 2015, 17:18
onbeperkt gebruik van sportzalen (fitness), allerlei groepslessen, sauna, stoomcabine, zonnebank, gratis koffie, thee, fris, sapjes, fruit, gratis dvd's huren, krant lezen en natuurlijk kwebbelen met iedereen.

Ik heb dit echt drie keer opnieuw gelezen.
Was al bezig met aanmelden bij deze club, maar er staat helaas gratis dvd's...!

Breezahlover
3 maart 2015, 10:25
Laatst was ik in een gewone sauna, weliswaar gemengd, maar toch....
Het viel me op dat de gemiddelde saunabezoekster er bijzonder slecht uitziet, vergeleken met de saunabezoeksters die ik in mijn favoriete saunaclubs tegenkom.
Ik heb er maar één gezien aan wie ik de sleutelvraag zou kunnen stellen. maar dat vond mevrouw ijsbeer geen goed plan :biggrin:

Goedemorgenallemaal
3 maart 2015, 10:56
No nog een koffiezetapparaat in de sauna en we worden 120...
http://www.nu.nl/gezondheid/4003240/vijf-koppen-koffie-per-dag-goed-hart.html