PDA

Volledige versie bekijken : Een Candida ontsteking mogelijk door scheren ?

sofaking
21 augustus 2014, 16:23
Ik heb een tijdje geleden een Candida ontsteking opgelopen. Van het staartbeen, doorheen heel de bilspeet tot aan de aanzet van de balzak. (Niet op mijn geslacht zelf, gelukkig) Het was wel heel pijnlijk, en ik kon niet meer zitten of lopen, en was dus ook een paar dagen werkonbekwaam.
Nu heb ik zitten nadenken hoe die uitbraak er is kunnen komen. Ik heb geen lange antibioticakuren gehad sinds lange tijd. Ook niet veranderd van zeep of type ondergoed of wasproduct van ondergoed.

Ik zie een mogelijkheid, maar vraag me af hoe realistisch dit is. Ik dacht eraan door de weeë geur van de vochtafscheiding die uit de zwellingen komt. Die geur was niet helemaal onbekend. In héél milde vorm had ik die al sinds lang waargenomen in het zweet in de plooien rond de lies 's morgens bij het opstaan, en dat al maanden, misschien al meer dan een jaar lang. Echt aandacht had ik er niet aan besteed, aangezien ik die geur toen nog helemaal niet kende, en aangezien zweetgeur sowieso kan veranderen naargelang wat je eet, of zelfs de stof van de pyama. Maar nu herkende ik die geur onmiskenbaar en bedacht dat dit dus misschien de uitbraak was van een ontwikkeling die al een hele tijd bezig was.

Op zoek naar een mogelijke oorzaak, dacht ik aan het scheren van de schaamstreek : Sinds een jaar of vijf scheer ik mijn ballen, schacht, maar ook de bilspleet tot aan het staartbeen, waar een handvol hardnekkig lange haren mij treiteren. Alhoewel ik dat niet zo heel frekwent doe. Tijdens de zomermaanden om de week/twee weken, het hangt ervan af of ik ga stappen of niet. In de winter misschien een keer per maand of zelfs twee maanden, als ik niet ga wandelen.
Ik gebruik een scheerschuim van gilette voor gevoelige huid. Zou die schuim misschien de huidflora hebben kunnen destabiliseren ? Ik vind hierover weinig info op internet. Indien dit de reden zou zijn, zouden er volgens mij toch meer gevallen gesignaleerd moeten zijn.
Iemand ervaringen/ideeën over deze hypothese ? Ik denk dat ik het scheren de komende tijd maar ga laten vallen.

harrie1111
21 augustus 2014, 16:44
Erg fijn dat je DIT hier met ons deelt

Piet Plezier
21 augustus 2014, 17:39
Zo we zijn weer wat wijzer, bedankt voor je bijdrage.

krukar
21 augustus 2014, 21:32
Candidiasis krijg je niet van scheren. Het is een infectie die wordt veroorzaakt doordat Candida (wat vrijwel iedereen bij zich heeft) zich verspreid.
Normaal gesproken krijg je dit doordat je weerstand is verlaagt, door stress of medicijnen, bijv. Antibiotica. Maar ook door andere ziekten (suikerziekte, leukemie e.d.).
Mocht je er nog eens last van krijgen, gewoon even langs je huisarts gaan. Die schrijft miconazol voor waarmee het in een paar dagen weer weg is.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

sofaking
21 augustus 2014, 22:26
Nog even aanvullen misschien, vanuit ervaringsstandpunt.

Eerst, aangezien ik geen dokter ben had ik zelfs geen idee dat ik een schimmelinfectie had. Uiteraard ben ik naar de huisarts geweest. Dactacort behandeling gekregen, die minstens twee weken duurt. Is nog altijd bezig trouwens, en over enkele dagen terug op controle en hopen dat er zich geen secundaire infectie heeft voorgedaan.

De candida schimmel is van bij de geboorte inderdaad aanwezig op de huid, en vermenigvuldigt zich best in vochtige, warme omgeving, dus bilspleet of lies is ideaal, maar zij wordt in toom gehouden door de andere huidbacteriën. Als dat evenwicht verstoord wordt, bijv. door antibiotica inname, dan kan de schimmel plots doorbreken.

Ik heb geen medicijnen genomen de afgelopen maanden, buiten het occasionele dafalgannetje tegen hoofdpijn misschien, maar de ontwikkeling van de ontsteking, van het staartbeen, door de bilspleet, volgt mooi het pad dat ik regelmatig met scheerschuim insmeerde om me daar te scheren. Vandaar dat ik dacht dat die scheerzeep wel eens het evenwicht in huidflora verstoord zou kunnen hebben. Het is maar een hypothese, maar ik zie zo direct geen ander verband met de geïnfecteerde zone.

Het is geen lachertje. Net alsof de huid weg is en je rauw vlees tegen elkaar wrijft. Doet behoorlijk pijn, en voor de diagnose gesteld was had ik wel even schrik dat een hospitalisatie nodig zou zijn. Gelukkig dus niet.

Elk nadeel heb echter zijn voordeel, dat wil ik hier ook snel even uit de doeken doen.
Mijn huisdokter is op vakantie en met het OLV hemelvaart weekend kon ik pas enkele dagen na de outbreak een afspraak maken met haar vervangster, dus daartegen was de infectie al serieus gevorderd.
Ze werken met 3 in het kabinet. Mijn huisdokter(es), waar ik al zo'n twintig jaar ga, en twee jongere dokteressen, die haar nu tijdens haar vakantie vervangen. Ik had een afspraak gemaakt met de oudste (midden-dertiger), maar had toch een beetje schroom dat ik haar mijn kont zou moeten tonen.
Een half uur voor afspraak kwam ik aan in het kabinet, en even later kwam de jongste dokteres mij zeggen dat ik niet hoefde te wachten maar direct bij haar op consultatie kon, indien ik dat wou. Die werkt daar nog maar een jaar of zo. Blondje van een jaar of 26. (lang blond haar, slank, a/b-cupje, Belgische/spreekt Nederlands)
Het leek me onbeleefd om te weigeren, en ik heb me dan maar door haar laten onderzoeken. Als ijsbeer met van nature onderdanige seksuele fantasieën is dat natuurlijk wat onwennig als je daar voorovergebogen staat en je bilspleet wordt onderzocht door zo'n jonge dame.
Haar diagnose was een schimmel, maar ze wou toch de opinie van haar collega vragen. Die werd er bijgeroepen, en nu stond ik daar voorovergebogen voor TWEE jonge vrouwen die mijn kont aan't bekijken en betasten waren.

En aan het einde zal me dat iets van een 3 € of zo gekost hebben.
Is dat niet een beetje pijn waard , eigenlijk ?

Snor
21 augustus 2014, 22:40
Als je als hoerenloper eens per (half) jaar een algemeen SOA onderzoek laat doen (chlamydia, gonorroe, syfilis en hiv), zoals aangeraden door m.n. http://www.soaaids.nl/nl, o.a. http://www.soaaids.nl/nl/soas/de-soa-test, dan had je nu misschien niet met dit soort vragen gezeten.

Sphinx
21 augustus 2014, 23:24
Sinds een jaar of vijf scheer ik mijn ballen, schacht, maar ook de bilspleet tot aan het staartbeen, waar een handvol hardnekkig lange haren mij treiteren.

Die eerste twee doet deze racebeer ook wel eens, om te voorkomen dat de bossen haar te groot worden. Maar dat laatste had je volgens mij beter na kunnen laten. Frappant, maar een collega die nogal van smerige verhalen en forumposts houdt, had een artikel rondgestuurd van iemand op een medisch forum die precies dezelfde infectie kreeg nadat ie bot gezegd zijn konthaar geschoren had, schijnt toch meer dan zomaar irritant aanwezig zijn wat die haren daar doen.

krukar
22 augustus 2014, 06:12
Als je als hoerenloper eens per (half) jaar een algemeen SOA onderzoek laat doen (chlamydia, gonorroe, syfilis en hiv), zoals aangeraden door m.n. http://www.soaaids.nl/nl, o.a. http://www.soaaids.nl/nl/soas/de-soa-test, dan had je nu misschien niet met dit soort vragen gezeten.

Hoezo dat dan? Candidiasis is geen SOA maar een schimmelinfectie en zal dus ook niet opgemerkt worden bij een SOA-test. Hoogstens als je zoals de TS Candidiasis op je huid hebt (want dan kun je het zien), maar dat is maar één van de drie vormen.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Snor
22 augustus 2014, 09:01
Klopt, ik had het het verkeerd gelezen.
Had Candidiasis verward met chlamydia.