PDA

Volledige versie bekijken : Keelkanker door orale seks in twintig jaar verzesvoudigd

Toulouse-Lautrec
7 mei 2014, 10:46
http://static0.volkskrant.nl/static/photo/2014/9/6/4/20140507071402/media_xl_2246284.jpg

Het humaan papillomavirus (hpv) is steeds vaker de veroorzaker van keelkanker. Het aandeel van door hpv veroorzaakte keelkanker in Nederland is de afgelopen twintig jaar verzesvoudigd.
Deze vorm van keelkanker lijkt overigens beter te behandelen dan andere vormen.

Dat blijkt uit het onderzoek van Michelle Rietbergen, die vandaag promoveert aan het VUmc. Roken en overmatig alcoholgebruik kunnen ook leiden tot keelkanker, maar nu blijkt dat van alle keelkankergevallen - 550 per jaar - ruim 30 procent door het humaan papillomavirus wordt veroorzaakt. Dat was in 1990 nog maar 5 procent.

Hpv wordt overgedragen door seksueel contact en kan bij vrouwen leiden tot baarmoederhalskanker, maar veroorzaakt dus ook andere kankersoorten, onder meer in de keel. Veel wisselende sekspartners en orale seks zijn risicofactoren voor hpv-keelkanker. Hierin ligt mogelijk een oorzaak van de stijging: 'Buitenlands onderzoek laat zien dat het aantal seksuele partners toeneemt', zegt Rietbergen. Bovendien is het een internationaal probleem: 'In de VS is wel 70 procent van alle keelkankergevallen hpv-positief.'

Mannelijk hormoon
Hpv-keelkanker komt drie keer vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Daarin speelt een mannelijk hormoon mogelijk een rol, zegt Rietbergen. Maar ook is de zogeheten viral load het hoogst in de baarmoedermond: daar is het meest van het virus aanwezig. Via orale seks zou dat dus snel overgedragen kunnen worden.

Opmerkelijk genoeg blijken de hpv-positieve tumoren beter te behandelen dan keelkanker die door iets anders is veroorzaakt. De prognose voor hpv-keelkankerpatiënten is beduidend beter, concludeert Rietbergen op basis van haar onderzoek onder duizend patiënten. 'De tumoren reageren beter op straling en behandeling. Mogelijk helpt het immuunsysteem mee om tegen het virus te strijden.' Hpv-keelkankerpatiënten kunnen wellicht toe met een minder zware behandeling.

Preventieve vaccinatie
Volgens Rietbergen pleiten de resultaten eens te meer voor preventieve hpv-vaccinatie bij meisjes om het virus te kunnen elimineren. 'We weten al dat het vaccin bij vrouwen werkt tegen baarmoederhalskanker, veroorzaakt door precies dezelfde hpv-variant. Helaas is de vaccinatiegraad nog laag.'
Promotor René Leemans van het VUmc, voegt toe: 'Keelkanker door hpv is een belangrijk probleem aan het worden. In de VS is hpv-keelkanker al een grotere bedreiging voor de volksgezondheid dan baarmoederhalskanker.'

Bron: de volkskrant (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3650572/2014/05/07/Keelkanker-door-orale-seks-in-twintig-jaar-verzesvoudigd.dhtml)

de duisburg spesjalist
7 mei 2014, 16:31
http://static0.volkskrant.nl/static/photo/2014/9/6/4/20140507071402/media_xl_2246284.jpg

Het humaan papillomavirus (hpv) is steeds vaker de veroorzaker van keelkanker. Het aandeel van door hpv veroorzaakte keelkanker in Nederland is de afgelopen twintig jaar verzesvoudigd.

Dat blijkt uit het onderzoek van Michelle Rietbergen, die vandaag promoveert aan het VUmc. Roken en overmatig alcoholgebruik kunnen ook leiden tot keelkanker, maar nu blijkt dat van alle keelkankergevallen - 550 per jaar - ruim 30 procent door het humaan papillomavirus wordt veroorzaakt. Dat was in 1990 nog maar 5 procent.

Hpv wordt overgedragen door seksueel contact en kan bij vrouwen leiden tot baarmoederhalskanker, maar veroorzaakt dus ook andere kankersoorten, onder meer in de keel. Veel wisselende sekspartners en orale seks zijn risicofactoren voor hpv-keelkanker. Hierin ligt mogelijk een oorzaak van de stijging: 'Buitenlands onderzoek laat zien dat het aantal seksuele partners toeneemt', zegt Rietbergen. Bovendien is het een internationaal probleem: 'In de VS is wel 70 procent van alle keelkankergevallen hpv-positief.'

Mannelijk hormoon
Hpv-keelkanker komt drie keer vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Daarin speelt een mannelijk hormoon mogelijk een rol, zegt Rietbergen. Maar ook is de zogeheten viral load het hoogst in de baarmoedermond: daar is het meest van het virus aanwezig. Via orale seks zou dat dus snel overgedragen kunnen worden.

Opmerkelijk genoeg blijken de hpv-positieve tumoren beter te behandelen dan keelkanker die door iets anders is veroorzaakt. De prognose voor hpv-keelkankerpatiënten is beduidend beter, concludeert Rietbergen op basis van haar onderzoek onder duizend patiënten. 'De tumoren reageren beter op straling en behandeling. Mogelijk helpt het immuunsysteem mee om tegen het virus te strijden.' Hpv-keelkankerpatiënten kunnen wellicht toe met een minder zware behandeling.

Preventieve vaccinatie
Volgens Rietbergen pleiten de resultaten eens te meer voor preventieve hpv-vaccinatie bij meisjes om het virus te kunnen elimineren. 'We weten al dat het vaccin bij vrouwen werkt tegen baarmoederhalskanker, veroorzaakt door precies dezelfde hpv-variant. Helaas is de vaccinatiegraad nog laag.'
Promotor René Leemans van het VUmc, voegt toe: 'Keelkanker door hpv is een belangrijk probleem aan het worden. In de VS is hpv-keelkanker al een grotere bedreiging voor de volksgezondheid dan baarmoederhalskanker.'

Bron: de volkskrant (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3650572/2014/05/07/Keelkanker-door-orale-seks-in-twintig-jaar-verzesvoudigd.dhtml) dus niet meer beffen mannen of een bef kapje opzetten ma die moeten nog op de markt komen

Snor
7 mei 2014, 17:59
dus niet meer beffen mannen of een bef kapje opzetten ma die moeten nog op de markt komen

Beflapjes zijn blijkbaar gewoon in de handel.
Ik heb ze nog nooit gebruikt. En ook nog nooit gezien.
Ik denk dat mijn plezier dan naar de kloten zou gaan. Want beffen is gewoon lekker.
Neuken met condoom (NMC) is aanvaardbaar. Beffen met een beflapje (BMB)? Never nooit niet.
Dan maar niet beffen.

Wat ik me overigens afvraag: meisjes kunnen zich laten inenten. Maar geldt dat voor ons (mannen) ook?

Ik ben nu te lui om dat te Googelen. Ga ik nog wel doen.
Misschien dat een spuitje voor mij ook wel nuttig zou kunnen zijn.
Net zal ik nu ingeënt ben voor hepatitis A en B

sofaking
7 mei 2014, 20:02
Van wat ik gelezen heb over het onderwerp is inenting tegen HPV slechts zinvol als het gebeurt voordat je seks gehad hebt. De inenting bij meisjes gebeurt dan ook op jonge leeftijd.
Als je al seks hebt gehad zit je lijf normaal gezien al vol met ontelbare HPV varianten. (Ze zijn niet allemaal schadelijk)
Vaccinatie helpt dan niet meer.

Megaboob
7 mei 2014, 23:12
Vaccinatie is op dit moment alleen voor dames mogelijk, voor heren nog niet! er word wel aan gewerkt! (vandaag op BNR nieuwsradio)

mvg Megaboob

Hendrikdeleuter
8 mei 2014, 09:56
http://www.hpvtest.nl/about-hpv/faqs-for-men/

Admin
8 mei 2014, 13:17
Om de zoveel jaren duikt dit bericht weer op, zie ook:
https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?15427-Orale-seks-kan-onveilig-zijn&highlight=keelkanker

Pietjepik
8 mei 2014, 14:16
Misschien mag ik het wel of niet opmerken en indien ongepast of kwetsend gewoon verwijderen of naar mijn hoekkie verplaatsen;

Mijn zienswijze ten aanzien van de inherente risico's aan beffen wat betreft keelkanker, is dat ik liever wegteer en sterf als gevolg van deze activiteit dan dat ik eindig als de stront van een kannibaal zoals de jongste telg van de Rockefeller Dynastie in de jaren 60 in Nieuw-Guinea overkwam :angst:

Ieder mens verlaat deze aarde ooit onvermijdelijk, de wijze waarop heb je echter niet altijd voor het kiezen of sturen helaas....

Toulouse-Lautrec
8 mei 2014, 14:18
Om de zoveel jaren duikt dit bericht weer op, zie ook:
https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?15427-Orale-seks-kan-onveilig-zijn&highlight=keelkanker

Als er een algemeen draadje bestaat over de gevaren van orale seks in het algemeen, waar dit onderwerp onder past kun je de draadjes misschien samenvoegen.

. . . . .
. . . . .

Het bericht van deze post gaat over een onderzoek dat aantoont dat het aandeel van door HPV veroorzaakte keelkanker in Nederland de afgelopen twintig jaar verzesvoudigd is.

Dat leek me nuttige info voor dit forum...

seksenfun
8 mei 2014, 20:51
Ongeveer 80 % van de vrouwen heeft het HPV-virus in zich en dan spreken we nog niet van de wat achteropgestelde landen (waar nu net de meeste DVP's vandaan komen). Misschien moeten we wel vrede nemen met DVP = HPV? Vandaag op 1: een "actief seksleven" (laten we er dan nog vanuit gaan dat men daar losbandige seks, verschillende partners, mee bedoelt) staat gelijk aan het HPV-virus (of één van de varianten) in je lijf te hebben. Heb je pech dan krijg je keelkanker. Om geen HPV-virus op te doen (in het geval je het nog niet had, wat bij alle jonge mannen - lees: jongens -) het geval is) mag je niet zoenen op de mond, zeker niet tongzoenen, geen orale seks hebben en geen onbeschermde penetratie. Of het leven dan nog leuk is? Ach, voor ons mannen, hier op het forum, het maakt niet meer uit omdat wij wel heel erg losbandig zijn, geen jongetje meer zijn en dus het HPV-virus in ons hebben. Hopen op het lot van de loterij en niet dit lot dus maar en plezier beleven zolang we leven. Morgen kunnen we dood zijn (in een verkeersongeval bijvoorbeeld).

Zoals voor alle kankers geldt: er vroeg bij zijn en geen maanden blijven rondlopen met regelmatige keelpijn :smoke:.

Pietjepik
8 mei 2014, 21:45
Morgen kunnen we dood zijn (in een verkeersongeval bijvoorbeeld).

Mee eens!
Als het dan in ieder geval maar is op de terugreis van de club naar huis ipv reeds op de aanrijroute :smoke:

Badslippers
8 mei 2014, 22:57
Morgen kunnen we dood zijn (in een verkeersongeval bijvoorbeeld).

Tja, wat stijgt er eigenlijk niet. Deze doen het ook goed in de "Polls":

ADHD het laatste decennium met 25% toegenomen. Hierbij zijn Bosco, Rob45 en Ace2 niet in de statistieken meegenomen. En niet te vergeten Joepie

Het aantal uitgeschreven recepten voor ADHD met 500% toegenomen sinds 1991. De lustbonbons van Ace2 zijn alleen maar een dekmantel. En niet te vergeten, Joepie krijgt hiervoor Heineken op recept.

Alzheimer met 39% toegenomen laatste decennium. Dementie doodsoorzaak nr 4. Iedere uur krijgen vier mensen in Nederland dementie. Jansen en Big30[/b] hebben steeds meer moeite om de "Aldi" of "Lidl" te vinden. En niet te vergeten Joepie, die niet meer wist dat hij gisteren nog in GT was.

Obesitas verdubbeld bij kinderen en verviervoudigd bij volwassenen. Bij ijsberen schijnt dit percentage haast astronomisch hoge waarden te bereiken. Verviervoudigd? Ja! eerst hadden we alleen Gignnl en nu hebben we Wijze Grijze, Jack42, Deket en Dalton. Joepie lijdt ook aan Obesitas maar dat is hem niet aan te zien want zijn badjas kleedt hem slank af.

Percentage astma steeg 42% en het aantal sterfgevallen steeg met 40%. B69, Kempie, seksenfun en Cupido snakken bij een lekker kontje al naar adem. Draait de dame zich om dan moeten ze aan de zuurstofbeademing. Joepie krijgt alleen ademnood als de Heineken in GT op is.

Vertienvoudiging van de aantallen autisme. Bergm550, Jacky Pakutra, BS en Pistolero Pete zitten te vaak in hun eigen wereldje. En niet te vergeten Joepie, Die kent maar één wereld en dat is GT.

Vertienvoudiging diabetes. Vooral de "freetberen Foots, B69 en Dalton scoren hier hoog. Bij Joepie heet diabetes gewoon varkenspest.

Migraine 50% toename. Vooral onder Moderators is dit een echte sloper. Big30, Willem2, Tiga en MichelJ worden hard getroffen door deze ziekte. Biuiten de moderatoren krijgt Joepie migraine als hij desousa een fles "Warsteiner" in een keer door zijn keelgat laat glijden.

Gehoorproblemen stijging van 26%. Masturberen 345%.

Hartfalen en beroerte laten we voor het gemak maar even links liggen

foots
9 mei 2014, 20:40
Badslippers heeft inderdaad weer helemaal gelijk. Ik zal veel eerder ten onder gaan aan diabetes dan aan keelkanker. Misschien ben ik wel de enige "beer" die zich nooit bezondigd aan de genoemde of gedachte oorzaak. Maar ik ga vooralsnog uit van een traditionele hartaanval, een hersenbloeding, een beroerte of een kogel van een boze Filipino. Dat laatste kan door mezelf gemakkelijk worden bewerkstelligd en zie ik als een humane vorm van actieve euthenasie.

Groet, Foots