Volledige versie bekijken : 'In Brabant doen ze maar wat met carnaval'
Admin
27 februari 2014, 15:57
Iets Nederlands dan. Het carnavalsweekend staat voor de deur. Gaat u het als echte Venlonaar nog vieren?
'Jazeker. Ik moet tot zaterdag werken en zondag ben ik daar. Als ik niet had moeten werken, was ik alle vijf de dagen gegaan. Alleen vind ik de zaterdag niet zo leuk. Dan komt heel Limburg en de hele Randstad naar Venlo en is het veel te druk. Mensen zitten om acht uur 's ochtends al Jägermeister te drinken, dat vind ik niet de manier om carnaval te vieren.'
Wat is uw manier van carnaval vieren dan?
'De Venloose liedjes spelen een belangrijke rol. En gewoon het in een kleine kroeg staan met vrienden en een biertje: wij noemen dat kwatsen. Met carnaval heb je hele andere gesprekken met je vrienden dan normaal op zaterdagavond in een kroeg. Je komt in een soort roesje terecht, misschien wel doordat je je masker op hebt waardoor alles wat makkelijker gaat.'
Elk jaar duikt de discussie weer op. Carnaval zou alleen bestaan uit zuipen, feesten en neuken; de traditie is volledig uit het zicht geraakt. Daar bent u het dus niet mee eens?
'Voor mensen buiten de provincie is dat misschien zo. Maar de echte Limburger is maandenlang bezig met een thema, hoe hij zich gaat verkleden, wat voor wagen hij maakt voor de optocht en liedjes maken. Je presenteert je op je mooist. Natuurlijk wordt er gedronken, en natuurlijk zullen er echt wel wat mensen bij de advocaat terecht komen om te gaan scheiden na carnaval, maar dat is niet het eerste doel. Het gaat echt om dat je gezamenlijk het leven viert en alle zorgen even vergeet. het gaat echt om de volkse cultuur. In Venlo in ieder geval; in Brabant doen ze maar wat. Daar hebben ze een soort skihutliedjes, waarin seks telkens het onderwerp is.'
'Trouwens een tip voor iedereen die niets van carnaval begrijpt: lees het boek van Jan van Mersbergen, De overkant van de Nacht. Hij komt elk jaar met zijn vrienden naar Venlo naar carnaval en kan nog veel beter dan ik uitleggen wat nou de geest van Vastelaovend is. De saamhorigheid, de liedjes die alles verbinden en het dialect waar mensen in spreken is gewoon van ontelbare waarde voor een stad.'
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/12330/4-Uur-Nieuwsbreak/article/detail/3604551/2014/02/27/Lex-Uiting-In-Brabant-doen-ze-maar-wat-met-carnaval.dhtml
Carnaval in Limburg vs. Brabant: zoek de verschillen (http://www.vastelaovendinlimburg.nl/2013/01/27/carnaval-in-limburg-vs-brabant-zoek-de-verschillen/)
Brabant vs. Limburg = Bourgondisch vs. Rijnlands
Om de carnaval in Brabant en in Limburg goed te begrijpen, duiken we eerst even de geschiedenis in. Want wist je dat er in Nederland twee soorten carnaval gevierd worden, die allebei andere andere tradities met zich meebrengen? Het Rijnlands carnaval (stamt af van het Keulse carnaval, dat weer afstamt van het Venetiaanse carnaval) wordt vooral in Limburg gevierd. Het Bourgondische carnaval viert men in het noorden en westen van Noord-Brabant en in Zeeland. Waar de Rijnlandse vastelaovend onstaan is tegen het eind van de 19e eeuw als een ludiek protest tegen de Pruisen, is het Bourgondische carnaval ontstaan als een gekostumeerd eetfestijn, waarbij men elkaar belachelijk maakte en iedereen voor even gelijk was.
Big30
27 februari 2014, 23:03
Dat een carnaval hit iets uit lang vervlogen tijden is blijkt wel uit deze lijst:http://www.top40.nl/carnaval-top40
Rommel zullen velen zeggen. De nr1 sjeng oan de geng is nog wel te pruimen. Het bloemetjesgordijn en nou die handjes de lucht in ontbreken wel!
Goedemorgenallemaal
27 februari 2014, 23:36
Bij alle discussies en voor we verder gaan met "ike goed jij slecht"en omgekeerd (want het is per slot van rekening carnaval) wil ik een stuk uit 1 van de linken van admin citeren, ik denk het beste stuk, he ttuk wat 1 en ander het beste samen vat:
Wat is nu het échte carnaval?
Dus wat is nou het échte carnaval? Als geboren Brabander, opgegroeid in Sittard – waar ik mijn hart aan de Limburgse vastelaovend verloor – moet ik toegeven; geen van beide. Of beter gezegd: allebei! In Limburg zijn de tradities sterker en meer aanwezig en hebben de ‘Hollanders’ tot nu toe minder invloed gehad. In Limburg is carnaval grootser, meer eigen en mooier (van top tot teen verkleed en geschminkt). Maar het echte Brabantse carnaval – dat puur, klein & eerlijk, maar toch ook weer uitbundig is – waarin iedereen gelijk is, iedereen mee mag doen (ook de Hollanders dus) en plezier maakt, is minstens net zo mooi.
De Limburger die neerkijkt op de Bourgondische Brabander met die saaie kiel ziet het net verkeerd, de Brabander die bij "Rijnlands"carnaval aan "prunksitzungen"en militaristisch gedoe denkt zit net zo verkeerd. Het is hetzelfde feest met andere tradities. In Brabant, met name Den Bosch maar ook Begren op Zoom wordt vooral "allemaal gelijk"gepropageerd en dat door middel van een min of meer zelfde kostuum. En dat kan wel "we zijn allemaal gelijk"genoemd worden, het is in feite het op de hak nemen van traditionele verhoudingen. En dat lukt niet echt want ook (en zelfs) in Den Bosch vieren de tioletjuf en de stratenmaker vaak net wat anders carnaval en vooral ook op andere plekken dan de advocaat en de bankdirecteur. Maar goed, gelijkheid door hetzelfde kostuum is op zich een nobel streven, het is lijkt alleen wat saaier dan je uitleven in kostuums. Dat saaie wordt nog een beetje benadrukt in den Bosch omdat de traditionele carnavalsmuziek daar wat traag aan doet. Maar goed, Brabant is dus ook een vorm van op de hak nemen.
En het Limburgse? Dat was toch bij uitstek op de hak nemen? Ja maar ook gelijkheid, gelijkheid in dat of je nu bankdirecteur bent of toiletjuffrou of stratenmaker, je behoort allemaal je stinkende best te doen met een origineel kostuum, dus hier ook "gelijkheid", iets waar de "verschillenzoekers"weer van vinden dat het "Brabants"is. Zijn er dan geen "Hollanders" in Limburg? Ohjazeker wel, Maastricht is vergeven van de studenten, maar die doen mee met de tradities en houden de boel levend. Heerlen heeft veel Hollanders binnen gekregen met het ABP en ook die doen gewoon mee. Heerlen is trouwens qua traditie niet zo Limburgs als bv Maastricht, veel invloeden van buitenaf door bv "import-mijnwerkers". Het Heerlens is dan ook een bijzondere vorm van het Limburgs.
Deze import viert gewoon drie dagen feest mee. In Brabant heb je toch meer dagjesmensen uit de randstad, die komen een dagje op en neer. Limburg kent dat verschijnsel ook maar in mindere mate, daar beperkt het zich vooral tot de zondag, daarna is Limburg van de Limburgers.
Zowel in Brabant als in Limburg is echter de grootste gemene deler, plezier maken.
Dan nog even over "Bourgondisch" versus "Rijnlands". Het Limburgse Carnaval is niet "Rijnlands" en het Brabants Carnaval is niet "Bourgondisch".
Rijnlands is toch net wat anders, net wat serieuzer in het op de hak nemen van... Vandaar ook al die serieus aandoende kostuums. En "bourgondisch"? Nee, een echte Brabander is niet Bourgondisch, die is gezellig, houdt van eten en drinken en plezier. "Bourgondisch" dekt die lading niet. "Bourgondisch"is vooral de stereotiepe Brabander zoals die in de Televaag geprotretteerd wordt, in Stan Huygens. Nee, dat heeft niks met het vrolijke volksfeest - dat Carnaval is - te maken. Een "Bourgondier" (zoals je dat nu kunt gebruiken) is verworden tot iemand die houdt van duur en lekker eten en drinken en zichzelf belangrijk vind. En Brabander houdt van lekker eten en drinken en van vrolijkheid.
Jansen
28 februari 2014, 02:22
Natuurlijk doen de Brabanders maar zowat met carnaval en daarom kan iedereen ook meedoen.
Bosco
28 februari 2014, 07:15
Vind het allemaal prima.... zolang het maar onder de rivieren blijft!!!
Goedemorgenallemaal
28 februari 2014, 07:43
Vind het allemaal prima.... zolang het maar onder de rivieren blijft!!!
Laten we niet uit het oog verliezen dat er in het Oosten des lands ook behoorlijk wat aan carnaval gedaan wordt, er zijn zelfs streken waar het echt traditie is... (Dit in tegenstelling tot bv het westen).
Jan_Wandelaar
3 maart 2014, 00:36
Carnaval is van oudsher een uitlaatklep voor lieden die door de kerk in een keurslijf gedwongen zijn. Voor drie dagen knijpt meneer pastoor een oogje toe, en kan er vrolijk op los gezopen en geneukt worden. Triest.........
J.W.
Willem2
3 maart 2014, 00:55
Triest.........
Als je zo denkt over Karneval-Carnaval. Het is gewoon een leuk feest wat nauwelijks nog enige binding heeft met de kerk. En het gaat juist niet om het zuipen en neuken wat uiteraard wel mogelijk is. En dat is de vrijheid die ik jou ook laat om zulke uitspraken te doen ....
Alaaf en Helau :wink2:
Boy69
3 maart 2014, 06:17
Triest.........
Helemaal mee eens.
Een "feest" voor idioten die blijkbaar een alibi nodig hebben om lollig te zijn.
Ben gewoon zoals je het hele jaar bent, en niet "gemaakt lollig" omdat het "moet"
Tijdens carnaval staat alleen zuipen centraal, verder niets...
Admin
3 maart 2014, 14:36
Rosenmontag in Köln: D'r Zoch kütt
Endlich ist es so weit: Der Kölner Rosenmontagszug hat sich in Bewegung gesetzt. Gut eine Million Zuschauer freuen sich am 6,5 Kilometer langen Zugweg auf 150 Tonnen Süßigkeiten und über 300.000 Strüßjer.
Aus den Fenstern der Severinstorburg gaben die Kölner Ratsbläser mit einer Fanfare das Startsignal für den Zug. Mit Zugleiter Christoph Kuckelkorn an der Spitze setzten sich dann die 100 Fest-, Prunk- und Persiflagewagen in Bewegung. "Zokunf - mer spingkse wat kütt" (Zukunft - wir schauen mal, was kommt) lautet das diesjährige Kölner Sessionsmotto. Da schauen die kölschen Jecken mit futuristischen Motiven im Rosenmontagszug unter anderem voraus ins Jahr 2323, wenn das Festkomitee Kölner Karneval sein 500-jähriges Bestehen feiert. Aber auch Angela Merkel als intergalaktische Kanzlerin für die Ewigkeit oder Jedi-Meister Joda, der den 1. FC Köln zum Aufstieg treibt, geistern durch die karnevalistischen Zukunftsvisionen.
http://www1.wdr.de/themen/panorama/sp_karneval14/rosenmontag284.html
http://www.youtube.com/watch?v=5ykJsPXBZe8
Bluebear
3 maart 2014, 15:27
Carnaval is van oudsher een uitlaatklep voor lieden die door de kerk in een keurslijf gedwongen zijn. Voor drie dagen knijpt meneer pastoor een oogje toe, en kan er vrolijk op los gezopen en geneukt worden. Triest.........
J.W.
Nee hoor, J.W., ik doe dit als rechtgeaarde Brabander al jaren het hele jaar door. En de pastoor die hoor ik niet, want die zit langs me op weg naar huis, strontbezopen en uitgeneukt. :amen[1]: :tongue:
Big30
3 maart 2014, 20:34
Sociologen tonen er respect voor, de vierders zelf propageren het als ‘traditie’, maar eigenlijk is carnaval gewoon een ordinaire braspartij, vindt Limburger Gard Simons
Waarom de carnavalist zo verknocht is aan zijn dagen van georganiseerde chaos is onduidelijk. Voor sommigen is het de enige mogelijkheid om hun lach-of-ik-schiet-humor openlijk te etaleren. En voor alcoholisten is het de enige tijd van het jaar waarin ze niet net hoeven te doen alsof ze geen alcoholist zijn, want carnaval en het verdovende middel ethanol zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Velen zien in carnaval daarom de gelegenheid om een kansje te wagen bij een dame die ze al een jaar aanbidden. In de meeste gevallen eindigen die drieste versierpogingen in een deceptie. De casanova zoekt zijn toevlucht vervolgens in nog meer ethanol, waarmee is aangetoond dat vrouwen addergebroed zijn, zoals de katholieke kerk stiekem nog steeds gelooft. Desondanks vertoont het aantal seksueel overdraagbare aandoeningen na de feestelijkheden een forse toename, zoals bijvoorbeeld bleek uit een in 2012 gehouden onderzoek van de GGD’s in Tilburg en Den Bosch. Over de Kerk gesproken: die lijfde het van oorsprong heidense feest in om het beheersbaar te houden en goot er een spiritueel sausje overheen. Die religieuze betekenis van ‘vastenavond’, namelijk drie dagen van ongelimiteerd brassen en billenknijpen ter voorbereiding op de onthouding in de aansluitende vastentijd, is allang ondergesneeuwd en vormt nog slechts voor een enkeling de directe aanleiding.
Een belangrijke plaats wordt ingenomen door de carnavalsvereniging, een sektarisch genootschap dat zijn taak uiterst serieus opvat. Er zijn heuse statuten en reglementen die tot in de puntjes voorschrijven hoe te handelen in allerlei voorkomende gevallen van volledige idiotie. Met name de uitverkiezing van de stadsprins is een met veel geheimzinnigheid omgeven aangelegenheid. Is eenmaal bekend welke middenstander bereid is om die tienduizend euro op te hoesten, wordt hij tijdens een jolige plechtigheid door de burgemeester geïnstalleerd. Als de carnavalsdagen eenmaal zijn aangebroken, overhandigt de burgemeester hem een symbolische sleutel, waarmee wordt aangegeven dat de gemeente wordt overgedragen aan de prins en zijn gevolg.
Voor de duidelijkheid: we hebben het hier dus over volwassenen zonder aantoonbare klinische stoornis. De typische reactie van de carnavalist op mensen die enig voorbehoud maken ten aanzien van de carnavalsjolijt is er een van totaal onbegrip. De scepticus wordt aangekeken alsof hij van een ander melkwegstelsel afkomstig is, als ‘zuur’ bestempeld en om de oren geslagen met kwalificaties als ‘azijnpisser’ en ‘Hollander’. Bij mijn beste weten bestaat mijn ontlasting echter uit menselijke urine, ik mag graag een biertje nuttigen, ga me met enige regelmaat te buiten aan grappen en grollen en knijp zelfs wel eens in een bil, zij het dan de bil waarin het me toegestaan is te knijpen zonder mezelf terug te vinden op een huisartsenpost. Bovendien ben ik een geboren en getogen Limburger, dus de kwalificatie ‘Hollander’ is onjuist.
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/02/carnaval-is-gewoon-een-ordinaire-braspartij/
MichelJ
4 maart 2014, 12:51
NIJMEGEN - Tijdens een carnavalsfeest in café D'n Hertog in de Nijmeegse Hertogstraat is geschoten. 2 verdachten zijn aangehouden.
Het gaat om 2 Nijmegenaren van 22 en 55 jaar.
Volgens een woordvoerder kwam er rond 19.00 uur een melding binnen dat er een schietincident was geweest.
Geen schotwond
Toen de politie ter plaatse kwam werd er een aantal vechtende mensen aangetroffen.
Bij de schermutseling raakte de 55-jarige Nijmegenaar gewond. Zijn verwondingen zijn niet veroorzaakt door het schieten.
Ziekenhuis
De partijen werden gescheiden en de politie hield de 22-jarige man ter plaatse aan. De 55-jarige Nijmegenaar werd, nadat hij aan zijn verwondingen was behandeld, in het ziekenhuis aangehouden.
Na het incident werd het café ontruimd en deed de politie sporenonderzoek. De politie heeft de zaak in onderzoek.
http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen/schietpartij-tijdens-carnavalsfeest-in-nijmeegs-caf%C3%A9-1.4247813
Happy Carnival :rolleyes:
molaar
5 maart 2014, 22:20
Helemaal mee eens.
Een "feest" voor idioten die blijkbaar een alibi nodig hebben om lollig te zijn.
Ben gewoon zoals je het hele jaar bent, en niet "gemaakt lollig" omdat het "moet"
Tijdens carnaval staat alleen zuipen centraal, verder niets...
Net mijn laatste haring naar binnen gewerkt...Wat een feest 5 dagen lang. Zaterdag in Venlo 22000 mensen bij elkaar , samen drinken , eten en plezier maken en geen onvertogen woord .
Goedemorgenallemaal
5 maart 2014, 22:55
Ook ik heb me weer kostelijk vermaakt, bek en bek af... Geen kater gezien , zoveel drink ik eigenlijk niet met carnaval, zoalseigenlijk best wel veel mensen is me opgevallen. Neuken, daar denk je niet aan, daar heb je eigenlijk geen tijd voor. Nou goed, vandaag vroeg iemand die ik kende of ik hem even thuis wou afzetten en ik moest dus richting Duitsland en dacht "ik rij ff door, door naar Bernd's, al veel te lang niet geweest".
Had ik beter niet kunnen doen, dat eindigde na één van de beste carnavals in jaren, in een beetje een anti climax... Kom ik nog wel op terug.
Sjeufke
5 maart 2014, 22:55
Ik heb de citaten maar over mij heen laten komen tijdens de carnaval. Het lijkt of de niet liefhebbers, carnaval zien als een feest van comazuipen, seks, drugs en zo meer.
De echte carnavalsvierder herkent zich hier niet in. En daar ben ik er een van. Als Sjeng (Maastricht) ben ik 3 dagen op pad. 's Ochtends heerlijk eten bij vrienden en een paar ijskoude borrels. Dan meelopen met de optochten en het zaate herremeniekeskonkoer. Zaate herremennie: dweilorkest voor de buitenlanders:biggrin:. Ergens tussen 19 en 22 uur ben ik weer thuis. Ook de late feestgangers gaan voor de lol en de verbroedering, want dát is carnaval.
En ik weet dat er ook uitwassen zijn. Het zou te gemakkelijk zijn om nu te zeggen dat alle personen die van boven de grote rivieren naar het zuiden komen, allemaal met de gedachte rondlopen: comazuipen, seks, drugs en zo meer. De meeste 'toeristen' gedragen zich voortreffelijk. Overal zit kaf onder het koren. Ook onder de Sjengen. Alle goede carnavalsvierders (en dat is 99,99%) komen niet in het nieuws......alleen de uitwassen en die zijn gelukkig op één hand te tellen. Dit jaar was overigens bijzonder goed. Door de relatief hoge temperturen was het een ultiem straatcarnaval.
Het onderwerp beperkt zich tot Brabant, daar doen ze maar wat...... . Er is onderzoek uitgevoerd naar de beste carnavalsteden van Nederland en daarvan liggen er 3 in Brabant, met Eindhoven dat de lijst aanvoert. Maastricht komt op de 4e plaats. Kortom deze stelling moet worden gewaardeerd met onjuist!
Het is net als naar de dames gaan. De een vind donker lekker met anaal en de ander blank met een FT. Ik noem maar wat.
vastelaovend same!
Boy69
6 maart 2014, 07:43
Net mijn laatste haring naar binnen gewerkt...Wat een feest 5 dagen lang. Zaterdag in Venlo 22000 mensen bij elkaar , samen drinken , eten en plezier maken en geen onvertogen woord .
Leuk voor je.....
iedereen zijn mening, en ik vindt het idioterie van de bovenste plank.
Blij dat het weer voorbij is en iedereen zich weer kan gedragen zoals hij dan het hele jaar doet cq zou moeten doen.
ipv verkleed als weet ik wat, gezellig in je ijsberenkostuum naast je "kleindochter" op de bank in LR
Goedemorgenallemaal
6 maart 2014, 07:56
ipv verkleed als weet ik wat, gezellig in je ijsberenkostuum naast je "kleindochter" op de bank in LR
Tja, nu doe je in feite hetzelfde wat wij drie dagen met kleren aan doen... Ik hoor velen roepen, de maar gewoon zoals je normaal doet maar welke beer doet thuis wat hij ook op zijn uitstapjes doet? Welke schaatsliefhebber loopt miden in de zomer te hoempa-en op een gesmolten ijsbaan?
Velen die kritiek hebben op de noble carnavalstraditie maken zich in meer of mindere mate schuldig aan een zelfde soort haast ritueel vermaak dat ze op gepaste tijden beleven.
Ik heb nog geen "wat een onzin" (kort samengevat dan) reactie gelezen van iemand die ook tegen die andere verkleedtraditie is... u weet wel, zwarte piet.
Ik weet niet wat ik van dit draadje moet vinden, iedereen is vrij om te zeggen wat ie vind maar sommigen worden wel erg zuur over carnaval, zo ken ik jullie niet... In geen 1 draadje, zelfs niet over boetes, milieuvignetten belastingen en misdaad worden mensen zo zuur als sommigen nu in hun anti carnavals stemming, een soort GMA en Olympisshe Winterspelen in het kwadraat. Alleen reacties met een positief bericht over Ajax zijn nog onleesbaarder.
Sjeufke
6 maart 2014, 09:40
Ongetwijfeld zullen er maar weinig of geen mensen zijn in jouw omgeving die kennis hebben van jouw (club)hobby.
Gelukkig maar, want dat zou men ook zo maar idioterie van de bovenste plank kunnen noemen. Nou weet ik wel beter......!
Iedereen zijn ding en zijn mening! Vooral geen dingen doen die je NIET leuk vindt. Maar laat anderen die sommige 'idiote' dingen wel leuk vinden gewoon hun gang gaan en respecteer dat!
Peppino
6 maart 2014, 22:09
Maar wie vd carnavalsvierders doet er nog wat aan de VASTEN die er eigenlijk aan gekoppeld is ?
Sjeufke
6 maart 2014, 22:13
Maar wie vd carnavalsvierders doet er nog wat aan de VASTEN die er eigenlijk aan gekoppeld is ?
In de leer van de kerk......NIETS, maar ik ben wel aan het lijnen geslagen. Dat moest ik sowieso al, ook zonder carnaval (jij kent me toch van mijn maatje XXL?).
In het kader van dit draadje, ik vind het een nondiscussie.
molaar
6 maart 2014, 22:29
Van oorsprong heeft het feest niks te maken met de Kerk maar was het een Germaans feest om het begin te vieren van de lente.
Later , als zo vaak , heeft de RK kerk dit weer aangegrepen om haar hun ding van te maken.
deket
6 maart 2014, 23:45
dit is een juiste weergave,de kerk doet aan brainwashing
Sjeufke
7 maart 2014, 00:38
dit is een juiste weergave,de kerk doet aan brainwashing
mijn laatste oprisping over dit onderwerp, want we dwalen af.......
laat iedereen carnaval vieren die dat leuk vind (ook al zijn er individuen die het idioterie vinden). Laat iedereen naar de DVP's gaan (ook al zijn er individuen die het idioterie vinden).
capito?
deket
7 maart 2014, 23:40
natuurlijk Knaktuut,een retorische en dus overbodige opmerking.
Ieder mag voor mij carnaval vieren of naar de dvps gaan zoveel hij wil.
en we dwalen indeed af maar ik wil besluiten met mijn filosofie ; iedereen doet wat hij wil in volle vrijhied zolang hij een ander niet zou hinderen.
doe een ander niet aan wat je zelf niet zou willen overkomen en we staan al een heel stuk verder
Sjeufke
8 maart 2014, 01:06
natuurlijk Knaktuut,een retorische en dus overbodige opmerking.
Ieder mag voor mij carnaval vieren of naar de dvps gaan zoveel hij wil.
en we dwalen indeed af maar ik wil besluiten met mijn filosofie ; iedereen doet wat hij wil in volle vrijhied zolang hij een ander niet zou hinderen.
doe een ander niet aan wat je zelf niet zou willen overkomen en we staan al een heel stuk verder
HELEMAAL MEE EENS!